مراحل تصفیه شرکت های سهامی

مراحل تصفیه شرکت های سهامی

تصفیه شرکت های سهامی از جمله مراحل مهم انحلال شرکت بوده و با عدم تصفیه کامل، منحل شدن کامل یک شرکت، در هاله ای از ابهام قرار میگیرد و تبعات قانونی برای مدیران و سرمایه گذاران دارد. برای انجام تشریفات کامل تصفیه شرکت می توانید از خدمات کارشناسان هلدینگ ملاصدرا با بهترین کیفیت و خدمات استفاده کنید.

در این گفتار، با تصفیه شرکت و اقدامات مهم و مراحل تصفیه انواع شرکت آشنا می شوید.

با ما همراه باشید.

تصفیه شرکت چیست ؟

هر شرکتی چه مسئولیت محدود باشد چه سهامی عام چه سهامی خاص، می تواند در مرحله تصفیه قرار بگیرد. هر شرکتی در مواقعی خاص، به تصفی نیاز دارد و به دلیل اهمیت این موضوع، بهتر است که مراحل تصفیه زیر نظر کارشناسان مجرب ثبتی و حقوقی انجام شود.

تصفیه شرکت یعنی شرکت، دیگر هیچ فعالیتی انجام نداده و بایستی کلیه دفاتر خود را به طور کامل، پاک کنید. یعنی بدهی ها پرداخت شود. چه شخص حقیقی چه حقوقی.. دفتر حساب نیز  تصفیه کامل شود. اگر فعالیت یا پروژه نیمه تمام دارید، باید یا تمام شود یا تکلیف آن به صورت قانونی برای صاحب سهام، مشخص شود. در غیر این صورت در زمان مراحل تصفیه شرکت، با مشکل روبرو خواهید شد.

تصفیه شرکت باید با حضور مدیر تصفیه انجام شود.

 

مدیر تصفیه کیست ؟

مدیر تصفیه، در روند انحلال شرکت در آگهی روزنامه رسمی شرکت های منحل شده، دیده می شود. در روند انحلال شرکت و مراحل تصفیه دفاتر، با مدیر تصفیه روبرو می شوید. مدیر تصفیه، شخصیت حقیقی است که مراحل تصفیه شرکت را بر عهده دارد. طلب را تسویه و  دارایی های شرکت را بین صاحبان سهام، طبق میزان سهمی که در اختیار دارند، تقسیم می کند.

انواع تصفیه شرکت

تصفیه 2 نوع است. یکی تصفیه اختیاری و دیگری تصفیه قانونی. تصفیه اختیاری، در اساسنامه شرکت ها هنگام ثبت شرکت، درج شده و همه شرکا در مورد آن به توافق رسیده اند و مطابق با آن اقدام می کنند. در تصفیه قانونی، در اساسنامه شرکت از قبل تعیین نشده و بایستی بر اساس مفاد 202 تا 217 قانون تجارت انجام شود.

تصفیه قانونی صرفا توسط مراجع قانونی قابل قبول بوده زیر این امکان وجود دارد که موارد و روش تصفیه مشخص در اساسنامه، با موارد و روش قوانین، کاملا فرق داشته باشد.

 

دلایل تصفیه شرکت

تصفیه شرکت به دلایل مختلف صورت میگیرد که در این گفتار به شماری از آن ها اشاره می کنیم:

  • تصفیه شرکت بخاطر موضوع فعالیت شرکت: گاهی، موضوعی که شرکت در زمان تاسیس، به آن اشاره کرده، مورد توافق اکثریت صاحبان سهام و مدیران نیست و شرکت به دنبال موضوع جدیدی است و با شرکت فعلی، امکان ادامه فعالیت میسر نیست. لذا شرکت منحل شده و مراحل تصفیه انجام می شود. مثل شرکت استخراج معدن که محصولش استخراج شده و دیگر شرکت، فعالیتی ندارد و دیگر نیاز به ادامه فعالیت شرکت نیست.
  • تصفیه شرکت بخاطر انقضاء مدت اعتبار: اگر شرکت، برای مدت زمان مشخصی ثبت شده باشد، چنانچه مدت اعتبار و فعالیت شرکت به پایان رسیده باشد، فعالیت شرکت تمام شده و باید مراحل تصفیه انجام شود.
  • – تصفیه شرکت بخاطر تصمیم اعضاء: گاها پیش می آید که همه اعضای شرکت با هم، به نتیجه برسند که قرارداد و پروانه شرکت را لغو کنند و شرکت برای همیشه تعطیل شده و دارایی های شرکت را بین خود تقسیم کنند. در این مورد نیز می توان گفت تصفیه شرکت انجام می شود.
  • تصفیه شرکت به دلیل تعداد شرکا: اگر شرایطی رخ دهد که فقط یک شریک در شرکت وجود داشته باشد، شرکت به صورت طبیعی، منحل خواهد شد. مثلا در شرایطی که در اساسنامه شرکت درج کرده باشند که مرگ یکی از هیات مدیره ، موجب انحلال است، با مرگ یکی از شرکا هم می تواند یکی از دلایل منحل کردن شرکت باشد.
  • تصفیه شرکت به دلیل ورشکستگی: هر زمان که دلایل ایجاد شود که یک شرکت نتواند بدهی های خود را صاف کند و دخل و خرج یکسان نباشد، شرکت ورشکسته اعلام می شود و از این تاریخ به بعد، قادر به ادامه فعالیت نیست و نیاز به تصفیه دارد.

مراحل تصفیه شرکت

مراحل تصفیه شرکت با توجه به شرایط و قانون، توسط مرجع ذی صلاح تعیین و فرآیندی دارد که باید دنبال شود. رسیدگی به درخواست ها و مطالبا شرکت، پرداخت کردن وام ها و قرض های شرکت، نقد کردن کلیه دارایی های غیر نقدی شرکت و تقسیم کردن دارایی های باقیمانده بین صاحبان سهام از جمله مراحل تصفیه شرکت است که کارشناسان هلدینگ ملاصدرا، صفر تا صد آن را در اسرع وقت با دقت عالی برای متقاضیان گرامی انجام می دهند.

 

پایان کار تصفیه شرکت

تصفیه شرکت، بخش پایانی بسیار مهمی دارد که باید با دقت انجام شود.

در گام نخست، دارایی قابل تقسیم صاحبان سهام، به صورت باز پرداخت اسمی به افرادی که سهامی در شرکت داشته اند پرداخت می شود و در صورت باقی ماندن مقداری از دارایی یا مبلغ به عنوان سرمایه بین سهامداران به صورت قانونی تقسیم می شود.

تقسیم کردن میزان دارایی نقدی و غیر نقدی بین سهامدارای در زمان انجام کارهای تصفیه و یا پس از تصفیه با توجه به آگهی روزنامه رسمی منتشر شده در خصوص آغاز تصفیه و اطلاع رسانی به بستانکاران جهت حضور در شرکت برای انجام تصفیه در چند مرحله و با ایجاد فواصل زمانی انجام خواهد شد. این مراحل دارای 3 مرحله است که هر کدام در فواصل زمانی 30 روزه و پس از انتشار خبر تصفیه در روزنامه های رسمی انجام می شود، که می بایست حداقل 160 روز از زمان اولین روزنامه منتشر شده گذشته باشد.

پس از اتمام کار تصفیه، مدیران تصفیه باید ظرف 30 روز، کلیه اقدامات انجام شده را برای ثبت و انتشار در روزنامه رسمی شرکت و جهت ثبت به مراکز ثبت شرکت ها ارسال کنند. سپس اسم و برند شرکت را از دفاتر ثبت شرکت ها پاک کنند.

اگر پس از اتمام تصفیه کامل شرکت، پولی از دارایی های شرکت مانده باشد، این پول باید توسط مدیران شرکت تصفیه به حساب خاصی در بانک مشخصی به عنوان سپرده قرار داده شود. اسم بستانکاران یا سهامداران شرکت که بدهی به شرکت دارند و آن را تصفیه نکرده اند را هم به بانک ارائه کنند و مراحل کار را در روزنامه های رسمی برای مطلع شدن اشخاص از این مقدار دارایی اعلام نمایند .این مورد برای شرکت های سهامی عام، سابقه دارد.

اگر تمام یا قسمتی از پول دریافت نگردد و به صورت مالی بدون صاحب بماند از طریق بانک و در صورت تایید دادستان به حساب دولت فرستاده می شود.

طبق مواد 229 قانون، مدیران تصفیه باید کلیه مدارک و دفترهای شرکت مورد نظر که تصفیه شده است را به اداره ثبت شرکت ارائه نمایند تا به مدت 10 سال این مدارک و دارایی برای مراجعه کردن افراد سهامدار یا بدهکار شرکت نگه داشته شود.

برای تصفیه هر نوع شرکت، با هلدینگ ملاصدرا تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button