تردد مشمولان به خارج کشور

تردد مشمولان به خارج کشور

تردد مشمولان به خارج از کشور تابع قوانین و مقرراتی است که سازمان نظام وظیفه عمونی ناجا همه سال اعلام می کند. تردد مشمولان به خارج از کشور نیازمند طی کردن مراحل و پرداخت وثیقه است. بسته به نوع و هدف سفر و مدت زمان سفر و مدرک تحصیلی مشمول، شرایطی وجود دارد که در این گفتار سایت هلدینگ ملاصدرا به عنوان یکی از مراکز معتبر ثبت شرکت و برند در داخل و خارج از کشور، به آن اشاره شده است. البته ایرانیانی که خارج از کشور متولد شده اند و پدر ایرانی دارند و قصد ورود به کشور دارند، مشمول محسوب می شوند. البته خرید خدمت نیز برای آن ها امکان پذیر است.

با ما همراه باشید.

 

شرایط تردد مشمولین غایب خارج از کشور به داخل کشور

مشمولین سربازی غایب، افرادی هستند که بالاتر از 18 سال سن داشته و در زمان مشخص، نه به دانشگاه رفته و نه برای انجام خدمت  وطیفه عمومی مراجعه کردند.   مشمولین غایب، دارای قوانین خاصی هستند و بلاتکلیف هستند. شخصی که به عنوان دانشجو به منظور تحصیل در رشته پزشکی یا داروسازی یا دندانپزشکی به خارج از کشور رفته، بایستی پس از گذشت 7 سال یعنی مدت سنوات تحصیلی رشته پزشکی، به منظور تعیین وضعیت نظام وظیفه به کشور مراجعه کند. در غیر این صورت غایب محسوب می شود.

اگر فردی مشمول غایب خارج از کشور باشد، حق بازگشت و حتی حق خروج دوباره از ایران را دارد. اگر مدت غیبت خارج از کشور شما حداقل 3 سال غیبت مستمر و حضور در آن کشور باشد، سفارت یا کنسول جمهوری اسلامی هم این موضوع را تایید کند، می توانید با مهر مشمولین غایب و اجازه تردد از جانب سفارت ایران، وارد کشور شده و حداکثر 90 روز در کشور بمانید و دوباره بدون مشکل و سپرده وثیقه، کشور را ترک کنید.

در سال، طبق اعلام وزارت امور خارجه و ناجا، مشمول می تواند حداکثر 2 بار و حداکثر 90 روز در کشور اقامت کند. میزان  ورود بیشتر یا حضور بیش از 90 روز در ایران، موجب ممنوع الخروجی خواهد شد. موظف هستید وارد  دوره سربازی شوید. در غیر این صورت، اجازه خروج از کشور را ندارید. حتی اگر متولد ایران نباشید.

مشمولین غایب نیاز است برای ورود و خروج بدون مشکل به ایران، حداقل 3 سال حضور مستمر در کشور مقصد  داشته و سفارت ایران در آن کشور نیز این موضوع را تایید کند. در ایران هم بیش از 3 ماه اقامت نکنند.

اگر فردی بیش از یک سال غیبت سربازی داشته باشد و در خارج از کشور باشد، برای ورود، منعی ندارد. اما تا تعیین تکلیف نظام وظیفه، اجازه خروج نخواهد داشت.

شرایط تردد مشمولین غیر غایب خارج از کشور (معافیت تحصیلی)

دقت کنید که مشمولین غیر غایب خارج از کشور ، افرادی هستند که به دلیل معافیت تحصیلی از ایران خارج شده و در دانشگاه ها و مراکز آموزشی مورد تایید وزارت بهداشت و وزارت علوم، مشغول به تحصیل هستند. این افراد یا پیش از سن مشمولیت از ایران خارج شده که برای ورود به هر مقطع تحصیلی، محدودیت ندارند. یا پس از سن مشمولیت از ایران خارج شده که تنها مجاز بوده در یکی از مقاطع کارشناسی ارشد یا دکترای عمومی یا یکی از رشته های پزشکی مجوز خروج بگیرند.

علاوه بر نوع مقطع تحصیلی، شرایط دیگری هم برای دریافت معافیت تحصیلی خارج از کشور و غایب نشدن نیاز خواهد بود. دانشگاه انتخابی و رشته حتما بایستی مورد تایید وزارتین باشد. ویزای تحصیلی کشور مقصد هم در اختیار ناجا قرار بگیرد تا بدون مشکل از کشور خارج شوید. محدودیتی هم در رفت و آمد نخواهید داشت. پس از  اخذ روادید تحصیلی و خروج از  کشور، حتما مدارک و شرایط تحصیلی را در سامانه میخک وزارت امور خارجه ثبت کرده تا حضور شما در حال تحصیل بودن شما به اطلاع نظام وظیفه برسد.

به منظور تردد مشمولین و تمدید روادید پس از ثبت شرایط تحصیلی و دریافت کد پیگیری از سامانه میخک، قادر خواهید بود که به سفارت و کنسولگری ایران در آن کشور مراجعه و مجوز ورود و خروج بگیرید.

به منظور ورود و خروج طبق مصوبه همان سال، میزانی وثیقه گذاشته که بیش از 15 میلیون تومان است و رقم دقیق آن را باید از ناجا در سال خروج، استعلام کنید. لازم نیست برای هر بار ورود و خروج، وثیقه گذاری کنید. حتی در صورتی که در سال های آینده، میزان وثیقه گذاری افزایش یابد، نیازی به افزایش وثیقه نیست. اگر در پایان زمان مقرر که اعلام می شود، به کشور بازنگردید، وثیقه به نفع دولت، ضبط خواهد شد. امکان مسترد کردنش وجود ندارد.

 

نحوه دریافت مجوز ورود به ایران مشمولین خارج از کشور

اگر غیبت دارید، بایستی به همراه گذرنامه به یکی از مراکز کنسول گری جمهوری اسلامی در خارج از کشور مراجعه کرده تا تاریخ دقیق ورود شما به کشور مشخص شود. اگر میزان مدت اقامت شما بیش از 36 ماه باشد، سفارت با مهر مشمولین غایب، به شما مجوز تردد داده و در غیر این صورت، اجازه ورود دارید اما امکان بازگشت به کشور مقصد را نخواهید داشت.

بعد از  ورود، می توانید 3 ماه در ایران اقامت کرده یا در شرایط خاص، حضور 90 روز را بین 2 بار تردد تقسیم کنید. خارج از این شرایط، ممنوع الخروج خواهید بود. بایستی به هر نحوی معاف شده تا اجازه خروج دوباره از کشور را پیدا کنید.

 

 

اگر غیبت سربازی ندارید و با تایید وزارت بهداشت یا وزارت علوم، از قسمت امور دانشجویان خارج از کشور و ارائه ویزای تحصیلی ، از کشور خارج شدید، بایستی به سامانه میخک وزارت امور خارجه رفته و کد پیگیری دریافت کرده و این کار به معنی ارائه اشتغال به تحصیل به سفارت ایران است. با تایید سفارت یا کنسول گردی ایران، می توانید اجازه تردد بدون محدودیت زمانی حضور در ایران یا تعداد دفعات تردد گرفته و به آسان وارد و خارج شوید.

حتما نظام وظیفه را در جریان تحصیل خود در خارج قرار داده تا سفر شما، گردشگری محسوب نشود. چون غیبت خواهید خورد.

به ایران مشمولین غایب و غیر غایب خارج از کشور

مشولینی که غیبت نداشته و دارای معافیت تحصیلی در خارج از کشور هستند، در تعداد دفعات ورود و خروج اگر برای خودشان مشکلی پیش نیاید محدودیت نخواهند داشت.

این مشمولان میتوانند وارد ایران شده و با وجود دانشجو بودن، چندین ماه در ایران حتی بصورت غیر حضوری تحصیل کنند. در سال های کرونا خیلی از کشورها آموزش را حضوری کردند یا حتی بعضی دیگر اجازه ورود و خروج را لغو کردند و این موضوع باعث شد دانشجویان زیادی که در خارج از کشور مشغول به تحصیل بودند به ایران برگردند و بصورت غیر حضوری تحصیل کنند. مثل دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه های کانادا.

مشمولین غایب با حضور بیش از ۳ سال مستمر در یک کشور و تاییدیه سفارت ایران در آن کشور میتوانند در سال حداکثر ۹۰ روز در ایران باشند که این مدت حضور طی ۱ یا حداکثر ۲ بار رفت و آمد لحاظ خواهد شد.

در واقع ، الزامی ندارد که برای هربار ورود ۹۰ روز اقامت میکنند بلکه مثلا میتوانند ۳۰ روز در یکبار ورود و ۶۰ روز را در ورود دیگر استفاده کنند.قطعا اشخاصی که بیش از این زمان اقامت کنند یا دفعات ورود بیشتری داشته باشند ، ممنوع الخروج میشوند تا سربازی را بگذرانند یا معاف شوند.

تمام موارد گفته شده در این گفتار، در ارتباط با ورود و خروج با پاسپورت ایرانی است. مشمولانی هستند که دو تابعیتی هستند یا با پاسپورت ایرانی خارج شده اند و قصد بازگشت با پاسپورت خارجی را دارند. این مشمولان باید دقیقا مانند شخصی خارجی به سفارت ایران در کشور محل زندگی خود، مراجعه کرده و برای ورود و اقامت درخواست ویزا دهد که بعد از تایید نهایی توسط وزارت امور خارجه میتواند وارد ایران شود.

مدت اقامت مجاز برای این افراد هم ۹۰ روز در سال است و در صورت اقامت بیشتر باید هماهنگی های لازم و تمدید ویزا صورت گیرد.

 

 

مخاطب گرامی

سوالات خود را درباره تردد مشمولان خارج از کشور، از طریق بخش کامنت در انتهای این گفتار به اشتراک گذاشته و لینک این مطلب را به اطلاع عزیزان خود برسانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button