تبدیل سهام شرکت

آنچه درباره تبدیل سهام شرکت باید بدانیم

برای تبدیل سهام  شرکت به صورت با نام یا بی نام، مراتب بایستی در روزنامه رسمی قوه قضاییه جمهوری اسلامی که آگهی های ثبت و تاسیس و تغییرات شرکت‌ها در آن منتشر می‌شود، در یک نوبت چاپ شود. به مدت حداقل 2 ماه از تاریخ انتشار، به صاحبان سهام فرصت داده می شود تا برای تبدیل سهام مراجعه کنند. صفر تا صد فرآیند تبدیل سهام شرکت ها توسط کارشناسان مجرب هلدینگ ثبتی و حقوقی ملاصدرا پیگیری و انجام می‌شود.

در این گفتار، آنچه درباره تبدیل سهام شرکت باید بدانید اشاره شده است.

تبدیل سهام شرکت با نام به بی نام و بالعکس

می توان سهام شرکت را با نام یا بی نام تبدیل کرد و انتقال داد. در شرکت های سهامی، سرمایه به قسمت های مساوی تقسیم می شود. میزان سهم هر فرد مشخص است. به اندازه سهامی که دارد، مسئول بوده و امتیاز داشته و از حق و حقوق قانونی برخوردار است. میزان سهام شما در شرکت سهامی خاص یا سهامی عام مشخص می کند که تا چه می توانید در امور شرکت دخالت کرده و حق رای داشته باشید.

طبق قانون، حداقل و حداکثری برای مبلغ اسمی سهام مشخص نشده است. ماده 44 تا 50 قانون تجارت به این موارد اشاره کرده است.

 

شرایط صدور سهام

سهام یک شرکت سهامی ثبت شده و قانونی و معتبر را می توان به صورت با نام یا بی نام انتقال داد. تا زمانی که ثبت شرکت به صورت قانونی انجام نشده باشد، نمی توان ورقه سهام یا گواهینامه موقت آن را صادر کرد. چنین صدوری، غیر قانونی و از اعتبار ساقط ا ست. اگر تمام سهام شرکت پذیره نویسی شده باشد و نیز حداقل 35 درصد از مبلغ آن پرداخت شده باشد و تکلیف سرمایه غیر نقد هم مشخص باشد، صدور سهام با نام می تواند صورت بگیرد.

به منظور صدور سهام بی نام لازم است که مبلغ اسمی سهام پرداخت شده باشد. تا زمانی که کلیه مبلغ اسمی هر سهم پرداخت نشده است، نمی توان سهام بی نام صادر کرد. برای تعهده کننده این نوع از سهام، گواهینامه موقت و با نام داده می شود.

منظور از تبدیل سهام چیست؟

شرکت سهامی، قادر است که سهام با نام را به بی نام و یا بالعکس تبدیل کند. یک شرط وجود دارد. تبدیل سهام سهام در اساسنامه آمده باشد و در اساسنامه قید شده باشد و یا به تصویب مجمع عمومی فوق العاده رسیده باشد و مراتب در روزنامه رسمی قوه قضاییه نیز منتشر شده باشد.

سهام بی نام چگونه به سهام با نام تبدیل می شود؟

 

بایستی در همان روزنامه کثیرالانتشاری که دیگر آگهی ها را از طریق آن منتشر می کنید، آگهی داده و در 3  نوبت انجام شود. هر نوبت هم با فاصله 5 روزه باشد. بعد از 6 ماه از تاریخ انتشار نخستین آگهی، صاحبان سهام می توانند برای تبدیل شدن سهام خود به شرکت سهامی شما مراجعه کنند. در آگهی مربوطه قید خواهد شد که پس از رسیدن تاریخ انقضای آگهی، کلیه سهام بی نام شرکت، فاقد اعتبار خواهد بود.

اگر سهام بی نام در مهلت مشخص شده برای تبدیل به سهام با نام، به شرکت تسلیم نشود، باطل است. در این مورد، برابر تعداد سهام، سهام با نام صادر شده و از طریق گوناگون مثل حراج یا از طریق بورس اوراق بهادار فروخته می شود.

آگهی حراج پس از مهلت شش ماهه، منقضی شده و تنها یک بار در روزنامه کثیر الانتشار ثبت می شود. میان آگهی و حراج حداقل 10 روز باید فاصله باشد. این تاریخ می تواند حداکثر یک ماهه باشد. اگر در تاریخ مشخص شده، کل یا بخشی از سهام فروخته نشود، حراج می تواند تا 2 نوبت و بر اساس شرایط گفته شده، ادامه یابد.

وقتی سهام با نام، به فروش برسد، ابتدا هزینه ها از ان کسر شده و مبلغ باقی مانده، در حساب بانکی سود دار گذاشته خواهد شد. اگر مالک سهم باطل شده در مدت زمان 10 سال، سهام باطل شده را به شرکت مسترد نکند، مبلغ سپرده و نیز سود آن متعلق به خزانه دولت ایران خواهد بود.

اگر بعد از اجرای مجدد حراج، باز هم مقداری از سهام به فروش نرسد، صاحبان سهام بی نام قادر هستند به شرکت مراجعه کنند. بر اساس مراجعه آن ها به شرکت سهامی، قادر هستند از فروش سهام خود، وجه مربوط را دریافت کنند و یا به همان اندازه که سهام بی نام داشته اند، سهام با نام در اختیار بگیرند.

شرایط صدور سهام ؟

شرایط صدور سهام از جمله مسائلی است که از هلدینگ ملاصدرا سوال می شود. صدور سهام به این شکل است که پیش از پرداخت همه مبلغ اسمی سهم، امکان صدور سهام بی نام نیست. اگر سهام بی نام را پیش از آن که مبلغ اسمی سهم پرداخت شده باشد، به فروش برسانید، یا اقدام به فروش آن بکنید، اقدامی غیر قانونی انجام داده اید. نمی توان پیش از آن که 35 درصد مبلغ اسمی سهام بی نام پرداخت شود، آن را صادر کرده و یا به فروش رساند.

چه نقش اصلی و چه نقش تسهیل کننده داشته باشید، با شما برخورد خواهد شد. لذا مراقب مسئولیت های حقوقی نقل و انتقال سهام با نام یا بی نام باشید و از کارشناسان مجرب هلدینگ ملاصدرا استعلام بگیرید.

سهام با نام چگونه به سهام بی نام تبدیل شود ؟

برای این کار باید مراتب را در روزنامه کثیرالانتشار برای یک بار اعلام کنید. این روزنامه همان روزنامه ای است که از طریق آن دیگر آگهی های شرکت را منتشر می کنید. صاحبان سهام با نام برای مدتی که حداقل 2 ماه است فرصت دارند تا سهام شان را به نوع بی نام تبدیل نمایند. این افراد می توانند با مراجعه به شرکت این کار را انجام دهند.

وقتی مهلت مذکور تمام شد، به میزان سهامی که کار تبدیل آن انجام نشده است، سهام بی نام صادر می گردد. این سهام ها در شرکت نگهداری می شود. افرادی که صاحب سهام با نام هستند می توانند با مراجعه به شرکت، سهام با نام شان را باطل کرده و سهام بی نام مربوط به خود را تحویل بگیرند.

پس از این که مهلت داده شده تمام شد و یا تمامی سهام ها به نوع مد نظر ( بی نام یا یا با نام) تبدیل شد موظف هستید این موضوع را به اطلاع مرجع ثبت شرکت برسانید. مراتب بر اساس مقررات پیگیری شده و ثبت می گردد. یک آگهی برای این که همه افراد از این موضوع مطلع شوند، منتشر خواهد شد.

پس از انجام همه این مراحل اگر شخصی، سهام خودش را تعویض نکرده باشد می تواند در مجامع عمومی سهام حاضر شود و در حقیقت حقی نسبت به آن سهام ندارد. البته با وکیل مجرب، می توانید صفر تا صد این کار را انجام دهید و به حقوق خود برسید.

 

انتقال سهام

انتقال سهام بی نام به صورت “قبض و اقباض” انجام می شود. سهامی که از نوع بی نام است در واقع سندی محسوب می شود که در وجه حامل است. منظور این است که دارنده این سند، مالک آن است. این شخص می تواند از این سند استفاده کند و تمامی حق و حقوق آن برای اوست مگر این که به شکلی ثابت شود که سند برای او نیست. مثلا ممکن است سند دزدیده شده باشد.

قبض به معنی تسلط بر مال است و اقباض یعنی به قبض دادن مال. منظور از قبض و اقباض گرفتن مال و دادن هزینه آن است و بالعکس. وقتی یک معامله با سهم بی نام صورت می گیرد، خریدار سهم را از فروشنده دریافت می کند. تا این جا قبض انجام شده است.

پرداختن بهای این سهم همان اقباض خواهد بود. از سمت فروشنده هم می توان موضوع را به این گونه دید که بهای سهم را دریافت می کند که این قبض است. تحویل دادن سهام به خریدار، برای فروشنده در حکم اقباض خواهد بود.

در صورتی که بخواهید سهام با نام را انتقال دهید این کار باید در دفتر ثبت سهام شرکت انجام شود. نیاز است که شخص فروشنده و یا نماینده قانونی اش، انجام مراحل را تایید نماید. این کار از طریق امضاء در دفتر مذکور انجام می شود.

مدیران شرکت یا مجامع عمومی صاحبان سهام، نقشی در زمینه انتقال سهام نخواهند داشت و به عبارتی موافقت یا مخالفت آنها بی تاثیر است. لایحه اصلاح قانون تجارت، در مورد نقل و انتقال سهام در شرکت های سهامی خاص، مطلبی نیاورده است. به صورت کلی ورقه سهم سندی قابل معامله است. از آن جایی که ثبت شرکت سهامی خاص معمولا میان افرادی تشکیل می شود که با هم آشنا هستند، نقل و انتقال سهام نمی تواند بدون شرط باشد.

 

مخاطب گرامی

از طریق ارتباط با کارشناسان هلدینگ ملاصدرا، درباره تبدیل سهام خود اطلاعات لازم و به روز را کسب کنید تا به حقوق خود در اسرع وقت برسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button