ثبت شرکت در ترکیه

تمامِ آنچه که باید درباره ثبت شرکت در ترکیه بدانید!

ثبت شرکت در ترکیه در این چند سال اخیر به قدری اقدامی نرمال و پر منفعت تلقی می شود که اگر کسی اندک سرمایه ای در دست داشته باشد، بعید است که به فکرِ سرمایه گذاری در این کشور نیوفتد.

ترکیه با جمعیت 82 میلیون نفری و مساحتِ قابلِ توجهش، پتانسیل های زیادی برای جذب سرمایه گذار دارد. ترک ها در این دهه های اخیر تنها به ساختِ سریال های ترکیه ای هزاران قسمتی و بلند بالا اکتفا نکرده اند و از ابعاد زیادی خصوصاً از جهتِ بخشِ اقتصادی، رشد و شکوفایی چشم گیری داشته اند. برای  مثال صنعتِ توریست و هتلداری در ترکیه گویا هرگز میلِ  به اشباع شدن و عدم پذیرش سرمایه گذار را ندارند و روز به روز در حالِ طی کردنِ طبقات جدیدی از پیشرفت و گسترش هستند.

آن ها به نتیجه رسیده اند که خداوند بیهوده آن را از کهن ترین ملل زمین قرار نداده است و باید به نحو احسن از اماکن تاریخی و باستانی خود و مناظرِ بکر و بی بدیلِ طبیعیش استفاده کنند. قدرتِ اعجاز آمیزِ جذبِ توریست که در قلبِ ترکیه نهفته است، برای مردمان این کشور منبعِ درآمدِ شگرفی خلق کرده که گویی انتهایی ندارد.

کارآفرینی در ترکیه :

ذهنِ اقصادی ترک ها و سیاست هایی که در چند سال گذشته توسط دولتِ وقتِ ترکیه به اجرا در آمده است، سرمایه گذاران خارجی را که تمایل به ثبت شرکت و راه اندازی کسب و کار در این کشور را دارند به شدت تحریک می  کند تا رویای کار آفرینی خود را با دغدغه کمتری در کشوری نیمه اروپایی همچون ترکیه عملی کنند.

ترکیه در سه سالِ اخیر نرخِ بیکاری عجیب و بی سابقه ای را تجربه کرده و در حال حاضر دارای نیروی های انسانی جوانِ بسیار اما در عین حال عاطل و باطل است !

پس در نتیجه ، افرادی که اقدام به ثبت شرکت در کشور ترکیه و یا سرمایه گذاری در هر کدام از بخش های اقتصادی و صنعتیش می کنند، می توانند از مزیت نیروی انسانی ارزان قیمت و انبوهی که در بازارِ کارِ فعلی ترکیه وجود دارد استفاده کنند. نکته دیگر این که در ترکیه اصطلاح home office به شدت رایج است. یعنی شما ابداٌ نیازی ندارید تا یک مکانِ سرپوشیده اداری را به عنوانِ محلِ کار خود معرفی کنید. شما می توانید به راحتی یک میز از یک شرکت را در ازای پرداختِ حق الاجاره به عنوانِ شرکتِ خود معرفی کرده و در همان جا نیز شروع به فعایت کنید.

در ترکیه چه شرکت هایی را می توان ثبت کرد؟

نکته جالبی که درباره ثبت شرکت در ترکیه خیالِ سرمایه گذارِ خارجی را راحت می کند، برابری حقوقِ سرمایه گذار خارجی با یک سرمایه گذاری که تابعیت ترکیه را دارد و به اصطلاح محلی است. یعنی شما که فردی ایرانی هستید و قصدِ ثبت شرکت در ترکیه دارید، به همان میزان مشمولِ حقوقِ ثبت شرکت می شوید که یک سرمایه گذارِ ترکیه ای و داخلی حقش را دارد.

 

 

 

دولتِ ترکیه دستِ شما را برای ثبت انواع شرکتها باز گذاشته است و شما محدودیتی برای انتخاب ندارید:

1 : شرکت تعاونی:

از آن دسته شرکت هایی است که مسئولیتِ افرادی که عضویت آن را دارند، کاملا دارای محدودیت و مرزبندی است. در حقیقت یک شرکت تعاونی متعلق به تمامِ شرکایش است.

2  : ثبت شرکت با مسئولیت محدود :

این نوع شرکت ها معمولا در هر کشوری جزو گران ترین نوعِ ثبت های شرکتی محسوب می شوند. مثلا در ترکیه به ازای پرداخت 5 هزار لیر می توانید این نوع از شرکت را به ثبت برسانید. شما حتی با یک سهام دار  نیز می توانید در ترکیه شرکتِ با مسئولیت محدود به ثبت برسانید. اما مزیت بزرگِ این شرکت در سادگی و روان بودنِ پروسه جذب سرمایه است. از طرفی هم، نه مالکان و نه شرکاء در صورت بروز بدهی ، مسئول وصولِ مطالبات طلبکاران نیستند.

3 : شرکت های مدیریت جمعی

4 : شرکت سهامی ( خاص / عام ) :

از جمله محبوب ترین انواعِ شرکت های ثبت شده در ترکیه است. این نوع شرکت ها هیچ گونه محدودیتی برای جذب شریک و سهامدار ندارند. اما برای استارت قانونی باید حداقل 5 شخصیت حقیقی و یا حقوقی به عنوان سهامدار و یا شریک وجود داشته باشند.

5 : شرکت تضامنی :

در ترکیه نیز به مانند ایران، در شرکت هایی که از نوع تضامنی به ثبت می رسند تمامِ شرکاء آن ها در صورت بروز گره مالی دقیقا به یک میزان در زیان و پرداخت بدهی شریک هستند.

6 : شرکت مختلط :

این نوع شرکت ها در ترکیه به جز یک یا دونفر از سهامداران که مسئولِ تمامِ تعهدات شرکت هستند، سایر سهامداران و شرکاء تنها به میزانِ سهمشان حقِ دخالت در شرکت را دارند.

چند مزیت جذابی که با ثبت شرکت در ترکیه از آن بهره مند می شوید!

1 : شاید اخذ اقامت قانونی ترکیه یکی از اولین و مهمترین دلایلی باشد که عده زیادی را ترغیب به ثبت شرکت در این کشور می کند. دولت ترکیه به محض ثبت شرکت به شما اجازه اقامت کاری در ترکیه را می دهد که این مقدمه اخذ شهروندیِ قانونی در ترکیه است.

2 : شما می توانید مالکِ مطلقِ شرکت خود باشید. یکی از قوانینی که در بسیاری از کشور های جهان عده ای را برای ثبت شرکت منصرف میکند، داشتن یک شریک است که تابعیت آن کشور را داشته باشد. اما در ترکیه شما نیازی به شراکت با یک سهامدارِ ترک را ندارید و همین باعث می شود که شما مالکیتِ تامِ شرکت و سرمایه خود را داشته باشید.

3 : اگر شرکت به ثبت رسیده شما به سودِ درخور و قابلِ اتکائی رسیده باشد، بانک های ترکیه شما را مورد عنایت خود قرار داده و از تسهیلات و وام موردِ نیاز بهره مندتان می کند.

4 : نیروی کار ارزان قیمت ( که در ابتدای مقاله به علت آن نیز اشاره شد )

5 : درست است که یکی از راه های اخذ اقامت در ترکیه، ثبت شرکت است، اما این دلیل نمی شود که یکی از الزاماتِ ثبت شرکت در ترکیه داشتنِ اقامت در این کشور باشد! شما حتی بدونِ در دست داشتنِ سندِ اقامتِ بلند مدت یا کوتاه مدت نیز می توانید، اقدام به ثبت شرکت در ترکیه کنید.

اسناد و مدارک لازم برای ثبت شرکت در ترکیه :

* 2 قطعه عکس پرسنلی رنگیِ سهامدارِ اصلی

* اصلِ گذرنامه معتبر و مدت دارِ شرکاء

* میزانِ مکتوبِ درصدِ سهامِ شرکاء و سهامداران

* موضوع فعالیت شرکت باید کاملا شفاف و قانونی قید شود

* نشانیِ محلِ استقرار شرکت به همراه خطِ ثابت و کد پستی آن

* پیشنهاد حداقل 5 نام برای شرکت ( باید جدید باشند و تکراری نباشند )

* مشخص کنید چه کسی در شرکت حقِ امضاء دارد، چه کسی مدیر است و چه کسی مدیر عامل

* در صورتی که وکیلِ شما از جانبتان تمامیِ مراحل قانونی ثبت شرکت را طی میکند، باید وکالتنامه را ضمیمه پرونده کنید.

با مراحل ثبت شرکت در ترکیه بیشتر آشنا شوید !

1:  اول تمامی اسناد احراز هویت شرکاء باید تهیه شود

2: شما باید تمکنِ مالی و اعتبارِ خود در نزدِ بانک را به اثبات برسانید

3: در گام سوم، اساسنامه شرکت را تنظیم کنید و موضوعِ فعالیت آن را شفاف توضیح دهید

4: گرفتنِ شماره مالیاتی از اداره دارایی قدمِ چهارم شما برای نزدیکتر شدن به ثبت شرکت در ترکیه است

5: مدیر شرکت را مشخص کنید. در اصطلاحِ رایج تر از همان ابتدا معلوم باشد که چه کسی رئیس است!

6: در مرحله ششم ثبت شرکت شما باید به اتاق بازرگانی رجوع کنید و درخواستتان مبنی بر ثبت شرکت را ارائه دهید. در صورت موفقیت آمیز بودنِ این مرحله حالا باید اقدام به ثبت آگهی شرکت در روزنامه ی رسمی کنید . و  آگهی تاسیس شرکت را در یکی از روزنامه های معتبر و کثیر انتشار به چاپ برسانید.

7: اخذ کارت بازرگانی ( سندی که شما را قانوناً مجاز به فعالیت تجاری بین المللی می کند )

8 : برای شرکت خود، یک حساب افتتاح کنید

9: برای شرکت، حسابدار و مشاور مالی تعیین کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button