ثبت شرکت علمی

آنچه درباره ثبت شرکت علمی باید بدانید

 ثبت شرکت علمی، آموزشی و پژوهشی یکی از انواع ثبت شرکت در ایران برای کارآفرینان حوزه فرهنگی و آموزشی است و شیوه نوین در امور تحقیقات، پژوهش، آموزش و یادگیری و انتقال مفاهیم به دانش آموزان و دانشجویان از مقطع دبستان تا دکترا در رشته های مختلف علمی است. در عصر پسا کرونا که نیاز به خدمات علمی به صورت آنلاین و دورکاری افزایش یافته، شرکت علمی می‌تواند خدمات و ابزارهای گوناگونی در تسریع و تسهیل دانش ورزی در 31 استان کشور ارائه کند.

در این گفتار هلدینگ ملاصدرا، شرایط و مدارک مورد نیاز جهت تاسیس شرکت علمی ارائه شده است. اگر شما مخاطب گرامی، قصد دارید با شرکت علمی، کارآفرینی کنید و با پرسشی روبرو شدید، مراتب را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید.

با ما همراه باشید.

 

 

ثبت شرکت علمی در ایران

به منظور فعالیت در زمینه آموزشی و پژوهشی در کشور ایران، عنوان موسسه علمی آموزشی مناسب تر بوده و چنین موسساتی به وفور در 31 استان کشور ثبت شده و موضوع فعالیت آن‌ها را می‌توان در سایت روزنامه رسمی قوه قضاییه مشاهده کرد. یک شرکت با هدف سود اقتصادی تشکیل می شود ولی هدف ایجاد یک موسسه علمی، صرفا کسب سود اقتصادی نیست و توسعه فرهنگ و آموزش در ایران نیز در فهرست اهداف قرار دارد. در واقع موسسه علمی با اهدافی تشکیل می‌شود که یکی کسب سود است.

ثبت شرکت علمی یا موسسه علمی از طریق سامانه ثبت شرکت سازمان ثبت اسناد و املاک قوه قضاییه صورت می‌گیرد اما مجوزهای مربوطه بایستی از مراجع قانونی مربوطه اخذ شود.

موضوع فعالیت شرکت علمی و آموزشی

به منظور ثبت شرکت علمی، آموزشی  و پژوهشی و یا موسسه علمی، بایستی متناسب با موضوع فعالیت تشکل حقوقی خود، از مراجع قانونی ذیربط، مجوز لازم را اخذ کنید. بدون اخذ مجوز لازم، امکان ثبت شرکت علمی و فعالیت در این عرصه را ندارید. در واقع بر خلاف ثبت شرکت مسئولیت محدود برای انجام پروژه های راهسازی و احداث ابنیه و سازه و تونل که مجوز خاصی نیاز ندارد ، فعالیت شرکت علمی و پژوهشی نیازمند اخذ مجوزهای مربوطه است.

سازمان اموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان فنی و حرفه ای و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت صمت، متناسب با موضوع فعالیت شرکت علمی، نسبت به صدور مجوز اقدام می کنند.

اگر شرکت علمی یا موسسه علمی شما در چند حوزه قصد فعالیت داشته باشد، بایستی به منظور  دریافت مجوز به سازمان های دولتی مربوطه مراجعه کند. به دلیل پیجیدگی قوانین و بروکراسی اداری در کشور، کارشناسان هلدینگ ملاصدرا با تجربه موفق ثبت صدها موسسه و شرکت علمی و آموزشی در یک دهه اخیر، مراحل صفر تا صد ثبت را برای متقاضیان گرامی در سراسر کشور، انجام می دهند.

زمینه فعالیت شرکت علمی معمولا از میان موارد زیر انتخاب می شود و البته صرفا منحصر به این موارد هم نیست:

  • ثبت شرکت علمی آموزشی پژوهشی به منظور تاسیس آموزشگاه عالی آزاد در سراسر کشور برای تدریس دروس کنکور و کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکترا در رشته های مختلف فنی و مهندسی و علوم انسانی و علوم پایه و هنر.
  • ثبت شرکت علمی آموزشی و پژوهشی به منظور انجام پروژه های تحقیقاتی علمی در بخش دولتی و خصوصی در عرصه های پزشکی و غیر پزشکی و فنی و هنری که با همکاری نهادهای اجرایی کشور، گام مهمی در توسعه صنعتی و علمی کشور بر می دارند.
  • ثبت شرکت علمی پژوهشی به منظور خدمات اعزام دانشجو به خارج از کشور که با ثبت شرکت می توان بیش‌تر از فعالیت در سطح یک سایت یا پیج اینستاگرامی فعالیت کرد و با اخذ مجوز لازم، اعتبار خود را در بازار پر رقابت افزایش داده و اعتماد مشتریان را کسب کرد.
  • ثبت شرکت دانش بنیان در زمره ثبت موسسه علمی پژوهشی است و از تسهیلات مالی و مالیاتی نیز می توان بهره مند گردید که کلیه خدمات و اخذ مجوزهای لازم توسط کارشناسان هلدینگ ملاصدرا در اسرع وقت برای متقاضی اخذ خواهد شد.
  • راه اندازی فدراسیون های ملی در عرصه های گوناگون در قالب ثبت شرکت و موسسه علمی آموزش امکان پذیر است.

 

در ایران در سه دهه اخیر، ده ها هزار شرکت علمی و آموزشی با موضوعات گوناگون ثبت شده و مشغول به فعالیت در عرصه های دانش ورزی هستند. جزییات را می‌توان در سایت روزنامه رسمی قوه قضاییه مشاهده کرد.

شرکت علمی آموزشی هم می‌تواند به صورت مسئولیت محدود ثبت شود و هم به صورت سهامی خاص.

فرق شرکت علمی مسئولیت محدود با شرکت علمی سهامی خاص

اعضا هیات مدیره شرکت علمی مسئولیت محدود می تواند به مدت نامحدود انتخاب شود اما اعضا هیات مدیره شرکت علمی سهامی خاص برای مدت 2 سال تعیین و پس از آن، تغییر یافته یا فعالیت آن ها تمدید می شود. در شرکت علمی مسئولیت محدود، نیازی به حضور  بازرس نیست اما شرکت علمی سهامی خاص حتما بایستی 2 بازرس قانونی داشته باشد.

شرکت علمی مسئولیت محدود یا شرکت علمی سهامی خاص می تواند در حوزه فرهنگی و تحقیقاتی فعالیت کرده و این عناوین را نیز در نام شرکت درج کند. اعضا هیات مدیره یا مدیرعامل شرکت علمی، نیازی نیست که حتما اساتید دانشگاه باشند.

مدارک مورد نیاز ثبت شرکت علمی آموزشی

  • تصویر اساسنامه و شرکتنامه شرکت علمی
  • رونوشت سند مالکیت یا اجاره شرکت علمی
  • تقاضانامه ثبت که توسط شرکا امضا و تکمیل شده باشد
  • مجوز فعالیت شرکت علمی در صورت نیاز
  • فهرست نام انتخابی شرکت علمی به ترتیب اولویت
  • مدارک هویتی اعضا یا شرکت
  • کارت پایان خدمات و گواهی عدم سوء پیشینه اعضا هیات مدیره
  • صورت جلسه مجمع موسسات و اساسنامه شرکت

پس از ارسال مدارک برای اداره ثبت شرکت‌ها این مدارک توسط کارشناسان این اداره مورد بررسی قرار می‌گیرد. در صورتی که نقصی در مدارک وجود نداشته باشد مدارک ثبت مؤسسه علمی آموزشی به بخش ثبت دفاتر اداره ثبت شرکت‌ها تحویل داده می‌شود. پس از ثبت مدارک باید متقاضی یا وکیل قانونی او برای امضا در اداره ثبت حضور یابد.

مخاطب گرامی

سوالات خود را از طریق بخش کامنت به اشتراک گذاشته و لینک این گفتار را به اطلاع همکاران علمی و پژوهشی خود برسانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button