انتخاب نام شرکت

با ترفند های انتخاب نام شرکت بیشتر آشنا شوید!

انتخاب نام شرکت شاید یکی از سرگرم کننده ترین و در عینِ حال خلاقانه ترین بخشِ ثبت شرکت باشد. اینکه شما به همراه شرکاء خود به یک خرد جمعی برسید و سلایق خود را به گونه ای که قانون تعیین کرده است در نام شرکت خود به صورت هوشمندانه بگنجانید، می تواند چالش بر انگیز ترین بخش کار باشد.
اما انتخاب نام شرکت علاوه بر هیجان انگیز بودن، قواعد و ضوابطی نیز دارد که نباید از آن ها غافل بود. در ادامه با چند محدودیتی که در هنگام انتخاب نام شرکت باید به آن ها توجه داشته باشید برای شما ذکر می شود. هر شخصیت حقوقی و حقیقی که در قالب یک شرکت ، هولدینگ و سایرِ قالب های کمپانی های مرسوم فعالیت می کند باید برای شرکت خود نامی در خور و مناسبِ احوالِ فعالیتش انتخاب کند.
نام یک شرکت قبل از برند آن ، در حقیقت تمامِ هویت و اعتبارِ آن کمپانی و موسسه است. یک نامِ اصیل و در خور می تواند تا همیشه بر سرِ زبان ها بماند و از ذهنِ هیچ مشتری پاک نشود. پس انتخاب نام شرکت یکی از اساسی ترین مهره های شطرنجِ کسب و کارِ شما است که شخصیتِ حرفه و کسبِ شما را نشان می دهد. آن قدر باید در ایده پردازی ، معماری ، و خوش آهنگ بودن ، معنا داری و قانونی بودنِ آن تفکر شود که بتوان همیشه از اسمِ آن با افتخار و شخصیت یاد کرد.
برای انتخاب یک اسمِ متناسب که تمامیِ قواعدِ نام گذاری را در نظر گرفته است، باید به وسیله طوفان های فکری و برقراریِ اتاق های فکرِ پی در پی به نتیجه مطلوب و دلخواه رسید. به گونه ای که تمامِ شرکاء از انتخاب آن نام رضایتِ کامل را داشته باشند.

قواعدِ انتخاب نام شرکت!

1 : به عنوان اولین قانون باید بگوئیم که ادره ثبتِ نامِ شرکت ها ، از تائیدِ نام هایی که ریشه در فارسی ندارند جلوگیری می کند. برای مثال یک شرکت که در زمینه طراحی و معماریِ ساختمان ها فعالیت می کند، حقِ انتخابِ نامِ انگلیسی ” رُمانسک ” را برای شرکت خود ندارد. چرا که این واژه تماماً بیگانه است و در زبان انگلیسی معادلِ فارسی دارد.
2 : یکی از زبان های معروفِ دنیا ، زبانِ لاتین است که در قلبِ کشورِ ایتالیا رواج دارد. یک واژه لاتین می تواند با یک واژه انگلیسی تفاوت داشته باشد.اما برگزیدنِ زبانِ لاتین به هر نحو و شیوه ای در انتخاب نام شرکت ممنون است.
3 : مسئولینِ تائیدِ نام شرکت ها بر این باور هستند که شما باید در انتخاب نام شرکت خود خلاقیت به خرج بدهید . در حقیقت باید به شدت از انتخابِ اسامی تکراری و قبلا به ثبت رسیده شده خود داری کنید. به همین منظور ما به شما سایتی را معرفی می کنیم که می توانید با مراجعه به آن از تکراری یا جدید بودنِ نامِ انتخابی خود برای شرکت تان اطمینان حاصل کنید. این مهم تنها با سرچِ دامنه www.ilenc.ir محقق می شود.
4 : شما جایز هستید هر گونه اسمِ عَلَم ( خاص ) را برای شرکت خود انتخاب کنید. یعنی اسمی که به یک فرد یا گروه خاص اشاره دارد. برای مثال : سارا ، بردیا ، ایران و …
5 : شما نمی توانید از اعداد به صورت فرمِ ریاضی آن ها استفاده کنید. برای مثال نمی توانید نامِ شرکت خود را “3 دوست” بگذارید. هر عدد به صورت حروف فارسی باید قید شود. برای مثال : “دوازده مردِ خشمگین” .
6 : از انتخابِ نام هایی که تحتِ پوششِ بنیاد شهید و امور ایثار گران هستند خود داری کنید.
7 : شما اجازه ندارید از القاب و نامِ شعرا ، اندیشمندان و مکتشفانِ عصرِ حاضر استفاده کنید. اما به انتخابِ اسامیِ افرادِ مشهوری که در گذشته زندگی می کرده اند ایرادی وارد نمی شود. برای مثال : ” داروسازی ابن سینا” ، “انتشاراتِ سعدی” ، “کمپانیِ واکسن سازیِ لویی پاستور” و … از القابی هستند که انتخاب آن ها به عنوان نام شرکت جایز است.
8 : لطفا اگر کمپانی شما شراکتی است، از چسباندنِ حروفِ ابتدایی نام های شرکاء به یک دیگر و ساختنِ یک کلمه بی معنی خود داری کنید. چرا که به انتخابِ این گونه نام ها ایراد وارد می شود. برای مثال : کاظم ، وحید ، بهمن ، یاور و نادر نمی توانند حروفِ ابتدایی نام های خود را به هم چسبانده و نامِ ” کوبین ” را برای شرکت خود انتخاب کنند.
9 : اسم باید حد اقل از 3 کلمه مستقل از هم تشکیل شده باشد. به اصطلاح رایج تر 3 سیلابی باشد. برای مثال : گلابِ نابِ قمصر .
10 : نامِ انتخابی شما نباید به هیچ عنوان با شان و مقدساتِ جمهوری اسلامی ایران در تضاد بوده و منافات داشته باشد.

مضاف و مضاف الیه را جدی بگیرید!

از جمله قواعدِ ادبیِ مرد افکنِ دیگری که باید در حین انتخاب نام شرکت به آن توجه داشته باشید.، مبحثِ ادبیِ مضاف و مضاف الیه است. قطعا با این اصطلاح آشنایی دارید اما برای یاد آوری باید گفت که دو اسم که به یک دیگر اضافه می شوند و قابلیت گرفتنِ پسوند تر و ترین ندارند را مضاف و مضاف الیه می گویند. در بازیِ قواعدِ انتخاب نام شرکت باید به این نکته توجه داشته باشید که برخی از اسامی هستند که شما نمی توانید آن ها را مضاف به اسمِ شرکت قرار دهید.
برای مثال واژه ” ملت “. شما اجازه ندارید نامِ شرکتِ خود را “ملتِ من ” بگذارید ، چرا که این واژه از کلماتِ فیلتر شده در دایره لغاتِ نام گذاری اسامی شرکت ها هست. از جمله واژه های دیگری که به انتخاب آن ها به عنوانِ مضافِ نامِ شرکت تان ایراد وارد می شود می توان به چند مورد دیگر اشاره کرد :
– اقتصاد
– میهن
– جوانان
– ایمان
– دکوراسیون
– هدف
– سپاه
– تکنیک
– دیتا
– تک نو
– تکنولوژی
– اورست
– مونتاژ
– ونوس
– دفتر
– ایتال
– بیو
– کنترل
– متریک
– مترلژی
– ملی
– ایران
– ملت
– کشور
– انتظام
– نظام
– نفت
– پتروشیمی
– دادگستر
– بنیاد
– سازمان
– مرکز
– بهزیست
– بانک
– بسیج
– جهاد
– آسانسور
– آژانس
– ایثار
– ایثارگران
– شاهد
– شهید
– آزاده
– جانبازان
– تکنو
– فامیلی
– فیلتر
– نیک
– باور
– میکروبرد
– تست
– استار
– تک
– مدرن
– پیک
– امنیت
– کارواش
– فانتزی
– شهروند

انواعِ اسمِ خاص که باید به هنگامِ انتخاب نام شرکت با آن ها آشنا باشید

به صورت کلی اسامی علم 4 گونه کلی دارند که میتوانید از آن ها به هنگام اسم گذاری شرکت خود استفاده کنید :
1 : اسامیِ علمِ مختص به اشیاء : لیوان ، چراغ ، تورات ، موتور و …
2 : اسامیِ علمِ مختص به مکان : روسیه ، شیراز ، مصر ، مهر آباد و …
3 : اسامیِ علم مختص به انسان : شهاب الدین ، ادیب ، ارمغان ، مانی و …
4 : اسامیِ علم مختص به حیوانات : اژدها ، آفتاب پرست ، گربه ، سگ دریایی و …

چه نام های برای انتخاب شدن احتیاج به جواز مخصوص دارند؟

– بنیاد
– انجمن
– کانون
– تشکل
– بانک
– بهزیست
– بهداشت
– گمرک
– ارشاد
– تبلیغ
– تبلیغات
– فرهنگی هنری
– صندوق قرض الحسنه
– لیزینگ
– هولدینگ

نکته :

بر اساسِ یک قانونِ مرسوم چنانچه در نامِ شرکت خود از واژه مهندس استفاده کرده اید باید اسناد و مدارکِ مربوط به تحصیلات مهندسی خود را ارائه دهید. اگر این واژه را به وسیله “ین” عربی جمع بسته ائید و آن را به مهندسین تغییر داده اید به این معنا است که در این شرکت بیش از 1 نفر مهندس وجود دارد . پس باید به تعدادِ مهندسینِ حاضر مدارکِ تحصیلی و تکمیلی مربوط به رشته مهندسی را تهیه و تسلیم کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button