نحوه ثبت نام در سامانه املاک و اسکان

نحوه ثبت نام در سامانه املاک و اسکان

راهنمای جامع و مصور ثبت نام در سامانه ملی املاک و اسکان

سامانه ملی املاک و اسکان به منظور ساماندهی وضعیت املاک به خصوص خانه های خالی در 31 استان کشور توسط وزارت راه و شهرسازی راه اندازی شده و اطلاعات آن توسط مردم تکمیل می‌شود. ثبت ملک در سامانه ملی املاک و اسکان از سال 1401 شمسی به بعد الزامی است و در صورتی که ملکی دارید و آن را در سامانه ثبت نکرده اید، مشمول جرایم مقرر در قانون خواهید شد. کلیه مکاتبات پیامکی بین وزارت راه و شهرسازی با صاحبان املاک ثبت شده در سامانه ملی املاک و اسکان از طریق سرشماره V.MASKAN است و بایستی اطلاعات سکونت و مالکیت خود را در سال 1401 شمسی، به روز رسانی کنید. سایت سامانه ملی املاک و اسکان در نشانی AMLAK.MRUD.IR در دسترس است. هم مالکین و هم مستاجرین بایستی اطلاعات محل سکونت خود را در 31 استان کشور در این سامانه درج کنند.

چون مالیات خانه های خالی سال 1400  شمسی از فروردین 1401 شمسی کلید خورد، لذا در اولین فرصت نسبت به ثبت اطلاعات املاک و مستغلات خود در سامانه اقدام کنید. اگر قرار باشد در ایران عصر1400، از طریق بورس کالای ایران، نسبت به خرید و فروش مسکن در 31 استان کشور اقدام کنید، ثبت اطلاعات در سامانه ملی املاک و اسکان ضروری خواهد بود.

در این گفتار هلدینگ تخصصی ملاصدرا، با ثبت نام در سامانه ملی املاک و اسکان کشور آشنا می شوید. اگر شما مخاطب گرامی، سابقه ثبت نام در سامانه داشتید یا نظر و دیدگاهی درباره ثبت نام قبلی و  دریافت پیامک و ارزیابی اطلاعات ثبت شده توسط مراجع مربوطه دارید، مراتب را با رعایت حریم خصوصی از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید. حتما پاسخ به سوالات متداول را در انتهای گفتار، مطالعه بفرمایید.

با ما همراه باشید.

درباره سامانه ملی املاک و اسکان کشور

سامانه ملی املاک و اسکان کشور توسط وزارت راه و شهرسازی راه اندازی شده و سایتی دولتی است. مراقب سایت های فیشینگ باشید. ثبت نام در این سامانه، رایگان است و هیچ نیازی به پرداخت پول نیست. در زمان ثبت نام، از شما برای ارسال مدارک ثبتی، درخواست نخواهد شد. لذا مراقبت پیامک های کلاهبرداری که از سرشماره هایی غیر سرشماره بالا ارسال می شود باشید.

ثبت نام مالک و مستاجر در سامانه ملی املاک و اسکان کشور اجباری بوده و همه موجر و مستاجر بایستی املاک تحت مالکیت خود را در سامانه ثبت کنند. ثبت املاک در این سامانه بر خلاف ثبت املاک در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور (ایران املاک) ، اجباری است.

بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، افرادی که پیامک ثبت نام خانه های خالی را دریافت کرده اند، به مدت 10 روز، یعنی تا 22 اسفند ماه سال جاری، فرصت داشته تا با مراجعه به سامانه املاک و اسکان amlak.mrud.ir، برای ثبت و ویرایش اطلاعات سکونتی و مالکیتی خود اقدام نمایند.

بعد از اتمام مهلت ثبت نام در سامانه ملی املاک و اسکان، دستگاه های اجرایی، اقامتگاه فرد را با توجه به آدرس و کدپستی فرد بر اساس اقامتگاه مشخص شده او در این سامانه بدست آورده و خدمات افتتاح حساب بانکی و صدور چک و خدمات عمومی را ارائه می کنند.

برای استفاده از سامانه ملی املاک و اسکان کشور، بایستی از نسخه 51 به بعد مرورگر موزیلا FIREFOX استفاده کرده با نسخه 51 به بعد مرورگر کروم. در طی زمان ثبت اطلاعات در سامانه ملی املاک و اسکان کشور می بایستی از کلیک بر روی دکمه بازگشت یا BACK اجتناب کنید.

هم چنین از باز کردن بیش از یک صفحه خودداری فرمایید. به منظور خوداظهاری، مشخصات املاک و اطلاعات هویتی مالک و ساکنان آن نیاز خواهد بود. لطفا قبل از ثبت نهایی، در وارد کردن اطلاعات درخواست شده دقت لازم را مبذول فرمایید. ورود سهوی اطلاعات غلط، موجب دردسر و جریمه احتمالی خواهد شد.

راهنمای مصور ثبت نام در سامانه ملی املاک و  اسکان کشور

اگر قصد ثبت اطلاعات املاک مربوط به شرکت و بنگاه های تجاری و صنعتی خود را در 31 استان کشور دارید، بایستی روی این لینک کلیک کنید. یعنی ثبت اطلاعات املاک حقوقی با ثبت اطلاعات املاک حقیقی متفاوت است.

 

 

زمانی که وارد سامانه ملی املاک و اسکان می شوید، با صفحه ای روبرو خواهید شد که تصویر آن را در عکس بالا مشاهده میکنید. به منظور ثبت نام در سامانه ملی املاک و اسکان کشور بایستی روی گزینه ورود به سامانه کلیک کنید.

 

 

 

اکنون بایستی به منظور ثبت نام در سامانه ملی املاک و اسکان، شماره تلفن همراه خود را وارد کنید و سپس کد امنیتی مربوطه را. شما به سایت id.iran.ir منتقل می شوید.

سامانه سماوا، واسطی امن برای ارائه خدمات مرتبط با استعلام و هویت شناسی اشخاص به کسب و کار است که توسط سازمان فناوری اطلاعات راه اندازی شده است. شما بایستی کد ملی را وارد کرده  تا پیامک احراز هویت به شماره تلفن موبایلی که در زمان ثبت نام در سامانه ملی املاک و اسکان وارد کردید، ارسال  گردد.

مالکیت تلفن همراه بایستی متعلق به دارنده کد ملی درج شده باشد در غیر این صورت، پیامکی ارسال نخواهد شد. اگر سیم کارت تلفن همراه شما، متعلق به شما نیست، نسبت به انتقال مالکیت و ثبت کد ملی در سند سیم کارت اقدام کنید.

مراحل زیر را در نظر داشته باشید:

  • کدی 6 رقمی به شماره موبایل شما ارسال می شود. این کد را در بخش مربوطه واردکنید.
  • اگر مراحل احراز هویت به صورت موفقیت آمیز طی گردد، یک رمز عبور پیامک می شود. از طریق شماره تلفن همراه و رمز عبور می توانید وارد سامانه ملی املاک و اسکان وزارت راه و شهرسازی شوید. رمز عبور خود را در اختیار کسی قرار نداده و از وزارت شهرسازی کسی از شما ، رمز عبور درخواست نخواهد کرد. پس از انجام کارهای خود در سامانه، به طور کامل خروج کنید. در صورت استفاده از سامانه از طریق رایانه های مشترک مثل کافی نت، از ذخیره کردن رمز عبور خودداری کنید. پس از ورود به سامانه ملی املاک و اسکان کشور ، از طریق منوی تغییر رمز، نسبت به تغییر رمز عبور اقدام کنید.
  • پس از ورود به سامانه با کد و رمز عبور خود، صفحه مربوط به ویرایش پروفایل نشان داده می شود. شامل نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، تاریخ تولد، استان محل تولد، شهر محل تولد، تحصیلات، شماره تلفن، ایمیل، تلفن همراه ضروری و جنسیت را مشخص و وارد کنید. تصویر صفحه مربوطه را در عکس زیر مشاهده می کنید.

 

 

  • سپس باید سرپرست خانواده بودن یا نبودن را مشخص کنید و روی گزینه سبز رنگ ذخیره که در قسمت سمت چپ پایین صفحه است ، کلیک کرده تا به مرحله بعدی وارد شوید.
  • حال در صورت موفقیت آمیز بودن مراحل ثبت نام، پیامی برای شما به نمایش درخواهد آمد: اطلاعات شما با موفقیت ویرایش شد. امکان ویرایش اطلاعات هویتی در سامانه ملی املاک و اسکان در دسترس شما خواهد بود اگر اطلاعات خود را نادرست وارد کرده باشید.

نحوه ثبت نام مالکین املاک در سامانه ملی املاک و اسکان

اگر در یکی از استان های کشور، ملکی به نام شما سند خورده است، یا در آن سکونت دارید ، بایستی اطلاعات آن  را به صورت  کامل در سامانه وارد کنید. املاک خالی از سکنه و املاکی که اجاره داده شده است، در سامانه ملی املاک و اسکان ثبت شود. بعد از طی کردن مراحل ثبت نام، در صفحه ای که عبارت مالک خودم هستم، نمایش داده شده و فرآیند را دنبال می کنید.

 

 

 

اگر مالک خودتان هستید، مالک خودم هستم را بزنید. اگر شخص دیگر مالک است، یعنی شما مستاجر هستید و ملک محل سکونت متعلق به شما نیست.

 

 

هر ملکی که به نام شما و کد ملی شما ثبت شده است یا معامله کردید، کدپستی محل و پلاک ثبتی اصلی و فرعی و متراژ و مشخصات فروشنده را با جزییات ثبت کنید تا تعیین تکلیف گردد.

 

 

در زمان اعلام تعیین تکلیف املاک و مستغلاتی که در مالکیت شما است، بایستی موافقت نامه را تایید کنید. عواقب ناشی  از عدم خود اظهاری و ارائه هر نوع اطلاعات ناقص یا اشتباه در سامانه ملی املاک و اسکان بر عهده شما بوده و مشمول جریمه های در نظر گرفته شده در قانون مالیات های مستقیم از سوی سازمان امور مالیاتی کشور خواهد شد.

 

 

در موقع تعیین تکلیف ملک، باید مشخص کنید که مالک هستید یا بخشی از ملک را واگذار کردید یا کل ملک را واگذار کردید یا این ملک دیگر متعلق به شما نیست.

توجه داشته باشید که وضعیت ملک خود را به درستی انتخاب کنید. اگر ملک نمایش داده شده در مالکیت شما قرار ندارد، گزینه «این ملک متعلق به من نمی‌باشد» را انتخاب کنید. هم چنین در صورتی که یک ملک دو بار به شما نمایش داده می شود برای یکی از آن ها گزینه آخر را انتخاب نمایید. اگر ملک متعلق به شما بوده و بخشی یا کل ملک را منتقل نموده‌اید، یکی از گزینه‌های دوم یا سوم را انتخاب کنید. اگر مالک کل ملک بوده و هیچ بخشی از آن را منتقل ننموده‌اید، گزینه «مالک هستم» را انتخاب کنید.

 

 

شما بایستی اطلاعات مالکیت شامل عرصه و عیان را مشخص  کنید.

در بخش ثبت اقامتگاه اصلی، اطلاعات مالکیت را وارد کنید. شامل عرصه و اعیان و مساحت و نشانی و سال شروع ساخت و خرید. اطلاعات مالکیت شما باید مشخص کند که سند رسمی و تک برگ دارید یا خیر.

اگر سند رسمی شما تک برگ است، اطلاعات مربوط به: مشخصات ملک، بخش ثبتی، شماره فرعی، شماره اصلی، وارد شود. شماره دفتر الکترونیکی یا شماره یکتا را نیز باید وارد کنید. اگر سند رسمی شما، دفترچه ای و منگوله دار است، بایستی شماره ملک، شماره دفتر، شماره ثبت، شماره صفحه، نام حوزه یا همان اداره ثبت اسناد منطقه را وارد کنید.

اگر مالک هستید، یا بخشی از ملک را قبلا واگذار کرده اید به شخص حقیقی یا حقوقی در سراسر کشور، اطلاعات خواسته شده را ثبت کنید. میزان مالکیت نمی تواند بیش از شش دانگ باشد. هم چنین منظور از عرصه، همان زمین و منظور از اعیان، ساختمان است. به عنوان مثال اگر گزینه «اعیان» را انتخاب کنید صرفا مالک ساختمان شناخته می‌شوید. همچنین انتخاب گزینه «عرصه و اعیان» یعنی هم زمین و هم ساختمان در مالکیت شما قرار دارد.

 

 

 

اطلاعات ملک شامل: نوع ملک، کاربری، حوزه، بخش، پلاک اصلی، پلاک فرعی، متراژ، سال ساخت، کدپستی، طبقه، شماره واحد و نشانی را به طور کامل وارد کنید. استان را از طریق منوی آبشاری مربوطه انتخاب کنید.

اگر که مالک باشید و یا بخشی از ملک را واگذار کرده باشید در این صفحه اطلاعات خواسته شده از ملک را وارد نمایید. اطلاعات پلاک ثبتی را می‌توان از سند رسمی ملک یا از طریق پرسش از ادارات ثبت اسناد و املاک استان محل اقامت، دریافت کنید. اگر خارج از کشور هستید، از طریق وکلا اقدام کنید یا با کارشناسان هلدینگ ملاصدرا مشورت کنید. همچنین اطلاعات کدپستی ملک را می‌توان از سامانه شرکت ملی پست به نشانی sina.post.ir استعلام نمود. در انتخاب طبقه دقت نمایید گزینه‌های «همکف» و «یک» متفاوت بوده و هر یک قابل انتخاب است.

 

 

 

در این صفحه همان طور که در عکس بالا مشاهده می کنید، بایستی نوع سکونت در ملک را انتخاب کنید. در صورتی که گزینه «شخص دیگری ساکن است» انتخاب شود، بایستی اطلاعات ساکن و زمان شروع سکونت وی را اعلام کنید. در صورتی که کد رهگیری معامله اجاره را از بنگاه معاملات مسکن مجاز اخذ نموده‌اید، اطلاعات آن را در سامانه وارد نمایید تا فرآیند احراز ساکن تسریع گردد.

سپس باید اطلاعات قبوض آب و برق و گاز را وارد سامانه ملی معاملات املاک و اسکان کنید.

 

 

در صورتی که مالک باشید و یا بخشی از ملک را واگذار کرده باشید در این صفحه اطلاعات قبض خدمات شهری ملک  (آب، برق و گاز) را وارد کنید. این اطلاعات را بایستی از قبض صادره شرکت‌های برق، آب و گاز استخراج کرده و نیازی به این نخواهد بود که حتما شما مالک قبض بوده و قبض به نام شما صادر شده باشد. در صورتی که ملک شما بیش از یک قبض دارد یا اطلاعات یکی از قبوض نمایش داده نمی‌شود، گزینه افزودن قبض جدید را انتخاب نمایید. همچنین در صورتی که ملک شما یکی از انشعابات مذکور را ندارد، گزینه حذف را برای آن قبض انتخاب کنید.

اگر مالک باشید و بخشی از ملک را واگذار کرده باشید، شماره تلفن مالک را وارد کنید. اگر ملک شما بیش از یک تلفن داره، از  گزینه افزودن شماره تلفن جدید استفاده کنید و اگر تلفن ندارد، گزینه حذف استفاده گردد.

 

 

 

ورود اطلاعات خریدار در سامانه ملی املاک و اسکان

توجه داشته باشید که اگر بخشی از ملک یا کل آن را واگذار کرده اید، علاوه بر فرم‌های بالا، می‌بایست در این صفحه اطلاعات خریدار یا خریداران ملک را وارد نمایید. در این بخش با انتخاب گزینه افزودن، اطلاعات کد ملی و شماره موبایل خریدار یا خریداران را به همراه اطلاعات معامله انجام شده وارد نمایید.

 

 

 

کد ملی خریدار، شخصیت حقیقی یا حقوقی بودن وی، شماره موبایل نماینده خریدار، نوع مالکیت (عرصه-اعیان-عرصه و اعیان)، نوع معامله، روز معامله و ماه و سال معامله، مبلغ مربوطه، کدرهگیری در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور وتوضیحات مربوطه ثبت شود.

املاک تحت مالکیت شما در فهرستی نشان داده می شود. نوع ملک، کدپستی، شناسه قبض برق، طبقه، متراژ، پلاک ثبتی و فرعی و اصلی، میزان مالکیت، تاریخ شروع مالکیت و تاریخ واگذاری  نشان داده می شود.

 

 

دقت داشته باشید که اگر که مالک ملکی هستید که اطلاعات آن را در سایت مشاهده نمی کنید، از گزینه افزودن ملک جهت اضافه کردن آن به کارتابل خود استفاده کنید. در صورتی که وضعیت سکونت ملک شما تغییر کرده است می توانید با استفاده از گزینه ثبت یا تغییر ساکن این مورد را ثبت فرمایید. در صورت واگذاری تمام یا بخشی از ملک خود می توانید با استفاده از گزینه ثبت واگذاری ملک آن را ثبت کنید و فرآیند را دنبال کنید.

پاسخ به سوالات متداول برای ثبت نام در سامانه ملی املاک و  اسکان

به پاسخ های زیر دقت کنید. هر سوالی داشتید در بخش  کامنت، درج کنید.

  • برای خوداظهاری اطلاعات مالکیت و سکونت به چه سامانه‌ای مراجعه کنم؟

    پاسخ: سامانه ملی املاک و اسکان کشورmrud.ir جهت دریافت خوداظهاری اطلاعات مالکیت و سکونت توسط وزارت راه و شهرسازی طراحی شده و دارای اعتبار است.

  • دفعه اولی هست که وارد سامانه می شود. پیغام می دهد کد ملی با شماره همراه سازگار نیست. چه کار باید بکنم؟

    پاسخ: برای ورود به سامانه لازم است با یک شماره همراه که مالکیت آن برای کدملی شما ثبت شده باشد وارد سامانه شوید.

  • برای ثبت واگذاری ملک خود در سامانه چه کاری باید انجام دهم؟

    پاسخ: لطفا در کنار اطلاعات ملک خود در لیست املاک تحت مالکیت، گزینه ثبت واگذاری ملک را انتخاب نمایید.

  • خانه به نام من است، اما مستاجر در آن سکونت دارد. چگونه این مورد را ثبت کنم؟

    پاسخ: در قسمت افزودن ملک بعد از ورود اطلاعات ملک، در قسمت اطلاعات سکونت، گزینه “شخص دیگری ساکن است.” را انتخاب کرده و اطلاعات مستاجر خود را در آن وارد نمایید.

  • در سامانه نشان می دهد خانه من خالیست، اما خالی نیست. چکار کنم؟

    پاسخ: لطفا وضعیت اقامت ملک خود را با انتخاب گزینه ثبت یا تغییر ساکن مشخص نمایید.

  • ملک را فروخته ام یا ساکن دیگری در ملک من سکونت دارد، اما کد رهگیری ندارم. برای ثبت آن چه کنم؟

    پاسخ: وارد نمودن کد رهگیری برای ثبت فروش یا سکونت ملک الزامی نیست.

  • در ثبت ملکم اشتباها اطلاعات نادرستی وارد کرده ام و ثبت نهایی هم کرده ام. برای ویرایش آن چه کنم؟

    پاسخ: امکان ویرایش اطلاعات بعد از ثبت نهایی وجود ندارد. لازم است در وارد نمودن اطلاعات خود دقت لازم را به عمل آورید.

  • منظور از اقامتگاه اصلی و فرعی چیست؟

    پاسخ: اقامتگاه اصلی اقامتگاهی است که در آن زندگی می کنید و اقامتگاه فرعی اقامتگاه دوم خانواده شماست.

  • اولین بار است که می خواهم وارد سامانه بشوم (یا رمز عبور خود را فراموش کرده ام). در صفحه سماوا میخواهم کد ملی خود را وارد نمایم، اما کد ملی وارد نمی شود. در این باره چکار باید کرد؟

    پاسخ: لطفا اطمینان حاصل کنید از مرورگرهای به روز Google Chrome یا Mozilla Firefox استفاده می کنید.

  • چگونه مشخصات ملکم را در سامانه اضافه کنم؟

    پاسخ: لطفا در قسمت املاک تحت مالکیت روی گزینه افزودن ملک کلیک کرده و مشخصات آن را ثبت نمایید.

  • وضعیت سکونت ملکم تغییر کرده است. برای ثبت آن چه کار کنم؟

    پاسخ: لطفا در قسمت املاک تحت مالکیت در کنار ردیف ملک خود روی گزینه ثبت یا تغییر ساکن کلیک کرده و وضعیت جدید سکونت ملک خود را ثبت نمایید.

  • اقامتگاه خود را در سامانه نمی بینم. چه کار کنم؟

    پاسخ: لطفا در قسمت اقامتگاه ها روی گزینه افزودن اقامتگاه کلیک کرده و مشخصات آن را ثبت نمایید.

  • می خواهم اقامتگاه خود را تغییر دهم. چگونه اقامتگاه قبلی خود را حذف کنم؟

    پاسخ: لطفا در قسمت اقامتگاه ها در کنار ردیف اقامتگاه قبلی خود روی گزینه اتمام سکونت کلیک کرده و تاریخ پایان سکونت در آن را درج کنید. سپس مشخصات اقامتگاه جدید خود را ثبت نمایید.

  • آیا واحد مسکونی بایستی 120 روز به صورت متوالی خالی باشد یا اینکه خالی بودن به صورت غیرمتوالی نیز مشمول مالیات خواهد بود؟

    پاسخ: در صورتیکه ملک به مدت 120 روز غیر متوالی در طول سال مالیاتی خالی باشد، باز هم مشمول مالیات بر خانه خالی خواهد شد.

  • در خصوص افرادی که بیش از 5 واحد مسکونی خالی دارند، آیا بایستی تمامی املاک در یک شهر واقع باشند؟

    پاسخ: مهم نیست که واحدهای مسکونی در یک شهر باشد یا در شهرهای مختلف، به هر حال در صورتیکه مالک بیش از 5 واحد مسکونی خالی باشد، مشمول مالیات دو برابری می شود.

  • اگر ملکی در طول سال، 120 روز خالی بماند، اما مالک آن را فروخته باشد، به طوریکه بخشی از 120 روز زمان خالی ماندن، در اختیار مالک اول و مابقی در اختیار مالک دوم باشد، در این صورت آیا مشمول مالیات می گردد؟ اگر بله چه کسی بایستی مالیات را پرداخت کند؟

    پاسخ: اگر 120 روز از زمان خالی بودن در اختیار یک مالک باشد، مشمول مالیات می گردد.

  • چنانچه ملکی به دلیل فرسودگی قابلیت اجاره دادن نداشته باشد، آیا مشمول مالیات خانه خالی می گردد؟

    پاسخ: فرسودگی، ملاک عدم شمولیت در مالیات نیست و به هر حال ملک مشمول مالیات خانه خالی می گردد.

  • پس از اینکه، مالک اخطار مربوط به مشمول مالیات خانه خالی بودن را دریافت کرد، چه کاری باید انجام دهد؟

    پاسخ: به سامانه جهت خوداظهاری مراجعه کند.

  • دو واحد مسکونی که دارای سند مجزا هستند و تجمیع شده و توسط یک خانوار استفاده می‌ شوند، آیا بایستی به صورت مجزا در سامانه ثبت شوند و خانه خالی تلقی می گردند؟

    پاسخ: بله بایستی به صورت مجزا ثبت شوند و اگر یکی از املاک اقامتگاه دوم تلقی نشود، مشمول مالیات خانه خالی می گردد.

  • حکم ملکی که خریداری شده اما هنوز به مالک جدید تحویل نشده و در فاصله زمان بین خرید تا تحویل نهایی خالی بوده، چیست؟

    پاسخ: اگر به میزان 120 روز خالی باشد و در اختیار یک مالک باشد، مشمول مالیات خانه خالی می گردد.

  • برای معافیت واحدهای وقفی که مشمول مالیات نمی باشند، چه مدارکی موردنیاز است؟

    پاسخ: ملاک استعلام از سازمان اوقاف و امور خیریه است.

  • آیا واحدهای مسکونی در شهرهای زیر یکصد هزار نفر جمعیت مشمول مالیات خانه خالی می گردند؟

    پاسخ: خیر، مشمول مالیات نمی گردند اما چنانچه اطلاعات آنها در سامانه اظهار نشوند، مشمول جریمه خواهند شد.

  • در چه صورت واحدهای مسکونی مشمول جریمه مربوط به عدم ثبت ملک می شوند و این جریمه در شهرهای کمتر و بیشتر از یکصد هزار نفر جمعیت به چه صورت خواهد بود؟

    پاسخ: واحدهای مسکونی واقع در کلیه شهرهای زیر یکصدهزار نفر جمعیت و روستاهای کشور که هریک از مالک یا بهره‌بردار آن‌ها در سامانه ملی املاک و اسکان کشور ثبت نشده باشد در حکم خانه‌ خالی تلقی شده و مشمول جریمه‌ای معادل بیست درصد(20%) مالیات سال اول موضوع ماده (54 مکرر) قانون مالیات های مستقیم و واحدهای مسکونی واقع در شهرهای بالای یکصدهزار نفر جمعیت که هریک از مالک یا بهره‌بردار آن‌ها در سامانه ملی املاک و اسکان کشور ثبت نشده باشد، در حکم خانه خالی موضوع ماده (54 مکرر) این قانون محسوب میشوند.

  • درصورتیکه بهره بردار اطلاعات ملک را در سامانه درج ننماید، تکلیف مالک چیست؟

    پاسخ: می تواند با درج کد رهگیری اجاره نامه و یا شناسه سند و رمز تصدیق اجاره نامه رسمی خود از شمول مالیات خارج شود.

  • اگر محل سکونت فرد تغییر کرد، چه کاری باید انجام دهد؟

    پاسخ: ظرف مدت حداکثر یک ماه بایستی اطلاعات محل سکونت جدید را در سامانه ثبت نماید.

  • مهلت خوداظهاری برای اشخاص حقیقی و حقوقی چه مدت است؟

    پاسخ: اشخاص حقیقی و حقوقی از زمان اعلام رسمی خوداظهاری حداکثر دو ماه برای درج اطلاعات فرصت دارند.

  • مالک اقامتگاه اصلی یکی از اعضای خانوار (مثلا همسر یا یکی از فرزندان سرپرست خانوار) است. نحوه ثبت ملک چگونه است؟

    پاسخ: در این حالت سرپرست خانوار لازم است در قسمت مالکیت ملک آن عضو خانوار را به عنوان مالک معرفی کند. این عضو خانوار نیز لازم است به صورت جداگانه وارد سامانه شده و ملک خود را ثبت کند. دقت شود در هنگام ثبت ملک لازم است وی در قسمت اطلاعات سکونت گزینه “خودم ساکن هستم” را انتخاب کند.

  • خانه ای خریدم، اما هنوز سند به نامم نشده. چگونه ملکم را ثبت کنم؟

    پاسخ: در این موارد لازم است در قسمت نوع سند گزینه “عادی” را انتخاب نمایید.

مخاطب گرامی

هلدینگ ملاصدرا به عنوان یکی از خوش نام ترین و تخصصی ترین هلدینگ های ارائه خدمات ثبتی و حقوقی و اداری به شخصیت های حقوقی و حقیقی 31 استان کشور در 30 سال اخیر، آماده خدمت رسانی به فعالان کسب و کار در ایران عصر 1400 است. از ثبت هر نوع شرکت تا تغییرات و انحلال تا ثبت برند و اختراع و دریافت هر نوع مجوز صنفی و استاندارد ملی و بین المللی و گواهینامه صلاحیت حرفه ای و ایجاد شعبه در داخل و خارج از کشور و ثبت شرکت و افتتاح حساب و نمایندگی ، در فهرست خدمات پر مخاطب ما قرار دارد.

لینک این گفتار را از طریق کانال ها و گروه هایی که در شبکه های اجتماعی دارید به خصوص گروه های خصوصی مالکان آپارتمان ها در واتساپ و تلگرام، به اشتراک بگذارید تا راهنمای مالکان و مستاجران گرامی در 31 استان کشور باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button