اخذ رتبه پیمانکار

داستان اخذ رتبه پیمانکار چیست؟!

ما جزئیاتِ اخذ رتبه پیمانکار را پس از توضیحِ مختصری از ماهیت و وظیفه یک شرکت پیمانکاری برایتان شرح می دهیم.
اولین بار شرکت های پیمانکاری ، به جهتِ نیازی که کمپانی های مهندسی به وجود آن ها داشتند شکل گرفتند. همان طور که از نامِ این واژه مشخص است ، عده ای که هم می توانند شخصیت حقیقی باشند و هم شخصیت حقوقی به منظور انجام هر گونه پروژه ساختمانی با یک دیگر متحد و هم پیمان می شوند و با طرفِ دیگر قرار داد که آن ها نیز می توانند ماهیت حقوقی و حقیقی داشته باشند واردِ فعالیت مشترک و با هدفی واحد می شوند.
این قرار داد ها می تواند در انواعِ حوزه های حمل و نقل، تاسیس و راه اندازی، تولید ، ساخت و ساز، مشاوره و مجری طرح منعقد شوند.

با انواع شرکت های پیمانکاری بیشتر آشنا شوید

آئین نامه راهبردی بر اساس پژوهش های انجام شده شرکت هایی که در حوزه پیمانکاری فعالیت می کنند را به یازده دسته کلی تفکیک می کند:

1 : شرکت های ساختمان سازی
2 : شرکت های عمرانی و راه سازی
3 : شرکت های صنعت و معدن
4 : شرکت های تسهیلات و تاسیسات
5 : سازمان های زراعت و کشاورزی
6 : آب و کانال های توزیع
7 : ترمیم آثار باستانی
8 : کاوش های زیر زمینی
9 : شرکت های ارتباطی
10 : شرکت های نفت و گاز و انواعِ فراورده هایشان
11 : شرکت های نیرو گستر و انرژی ساز

شرکت های پیمانکاری می توانند در یکی از 11 شاخه گفته شده اقدام به اخذ رتبه پیمانکار کنند.

ضریبِ اهمیت اخذ رتبه پیمانکار برای یک کمپانی پیمانکاری تا چه میزان است؟

شرکت های پیمانکاری برای آن که بتوانند از تسهیلات و وام های دولتی بهره مند شوند باید سطحِ کیفی کار خود را بالا تر برده و تلاش بیشتری برای بهتر بودن و سرآمد بودن بکنند. شاخص بهترین بودن در پیمانکاری نیز رتبه بندی خاص خودش را دارد.
شرکت هایی که در این حوزه فعالیت میکنند، با توجه به موفقیت هایشان در پروژه های مهندسی گوناگون به کیفیتِ ارائه خدماتشان ، میزان خلاقیتی که به خرج می دهند و درجه رضایت مندی طرفِ قرار دادشان به اخذ رتبه ای بینِ بازه دو عدد 1 تا 5 نیازمند هستند. در فرایند اخذ رتبه پیمانکار عدد 1 عالی ترین و شایسته ترین رتبه و عدد 5 نازل ترین و کمترین رنکینگِ این ماراتونِ مهندسی است. مدت اعتبار تصدیق نامه درجه بندی شرکت های پیمانکاری 1 سال است .
پس در نتیجه این شرکت ها برای اخذ رتبه پیمانکاری بالاتر، هر چند سال یک بارمی توانند با ارائه سندِ پیشرفت هایی که در کار داشته اند به انضمامِ مدارکِ ارتقاء کیفی شرکتشان به مراجع مربوط به درجات بالاتری نائل شوند.

 

 

 

قدم به قدمِ مراحلِ الکترونیکی اخذ رتبه پیمانکار:

1: در مرحله اول باید به مرکزِ سایتِ رتبه بندی شرکت ها مراجعه کنید. ورود به سامانه جامع هوشمند تشخیص صلاحیت عوامل نظام فنی و اجرایی که به اختصار آن را “ساجات” می نامند اولین قدم برای اخذ رتبه پیمانکار است. در این سایت شرکت های پیمانکاری احراز صلاحیت شده و به آن ها رتبه تعلق می گیرد (https://sajat.mporg.ir/Profiling/Login).
با ورود به این سایت ابتدا اطلاعاتِ خواسته شده را وارد می کنید و بعد گذرواژه و نام کاربریِ مخصوص به خودتان را دریافت می کنید. در نهایت مدارکِ الکترونیکی را در سامانه آپلود می کنید. ( در این مرحله بارگذاری اسکن روزنامه رسمی شرکت و روزنامه تغییرات شرکت کفایت می کند)
2: شناسه کاربری و گذرواژه ای که در مرحله قبل دریافت کرده ائید، حالا به کارتان می آید و باید از آن استفاده کنید. چرا که در گامِ دوم باید پرونده الکترونیکی خود را آپلود کنید و در این هنگام به این دو رمز احتیاج پیدا می کنید. در ادامه مقاله بیشتر با اسنادی که باید در مرحله دوم در سامانه بارگزاری کنید آشنا می شوید.

داشتنِ چه شرایطی برای اخذ رتبه پیمانکار الزامی است ؟

برای بهترین بودن در هر حوزه ای علاوه بر مدارکِ فیزیکی و الکترونیکی که باید تهیه و تسلیم شود، همواره باید شرایطی را دارا بود که شایسته ترین ها را از معمولی ها متمایز میکند. شما برای اخذ رتبه پیمانکار نیز باید شروطی را رعایت کنید و همواره به آن پایبند بمانید :
– در اصل های 49 و 141 قانونی اساسی جمهوری اسلامی ایران، ممنوعیت ها و محدودیت هایی ذکر شده است که اخذ کنندگان رتبه پیمانکار باید از آن ها جداً اجتناب کنند تا دچار گِره های قانونی نشوند.

در ادامه عیناً اصول 49 و 141 این قوانین از کتاب قانون اساسی کشور قید شده است:

(*اصل49: دولت موظف است ثروت هاي ناشي از ربا، غصب ‌، رشوه ‌، اختلاس‌، سرقت‌، قمار، سوء استفاده از موقوفات‌، سوء استفاده از مقاطعه‌ كاري ها و معاملات دولتي‌، فروش زمين هاي ‌موات و مباحات اصلي‌، دايركردن اماكن فساد و ساير موارد غيرمشروع را گرفته و به صاحب حق رد كند و در صورت ‌معلوم ‌نبودن او به بيت ‌المال بدهد اين حكم بايد با رسيدگي و تحقيق ‌و ثبوت شرعي به وسيله دولت اجرا شود.)
(*اصل141: رئيس‌جمهور، معاونان رئيس‌ جمهور، وزيران و كارمندان دولت نمي‌ توانند بيش از يك شغل دولتي داشته باشند و داشتن هر نوع شغل ديگر در مؤسساتي كه تمام يا قسمتي از سرمايه آن متعلق به دولت يا مؤسسات عمومي است و نمايندگي مجلس شوراي اسلامي و وكالت داد گستري و مشاوره حقوقي و نيز رياست و مديريت عامل يا عضويت در هيئت مديره انواع مختلف شركت‌هاي خصوصي، جز شركت‌هاي تعاوني ادارات و مؤسسات براي آنان ممنوع است. سمت‌هاي آموزشي در دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقيقاتي از اين حكم مستثني است.)

– 2 نفر از اعضای هیئت مدیره حداقل مدرکِ فارغ تحصیلی از مقطع کارشناسی را داشته باشند.
– عدم وجود سوابق منفی و غیرقانونی در حوزه پیمانکاری

اگر بخواهید گرید ( رتبه ) 1 تا 4 پیمانکاری اخذ کنید به چه مدارکی نیاز دارید؟

– تصاویر موافقت نامه های شرکت
– کپی برابر اصل شده اسناد تحصیلی افراد کلیدی شرکت
– تنظیم اظهارنامه شرکت
– یک نسخه کپیِ برابر اصلِ تمامِ مدارکِ احراز هویت مدیر عامل اعم از : کارت ملی و شناسنامه
– یک قطعه عکس 4*3 تمامِ اعضایِ شرکت ( مدیر عامل و کارشناسان )
– ارائه لیستِ بیمه تمامیِ اعضایِ شرکت ( مدیر عامل و کارشناسان )
– تهیه و تسلیمِ آگهیِ تاسیسِ شرکت و روزنامه رسمی آخرین تغییرات شرکت
– تمامِ فاکتور های پرداختیِ اظهارنامه مالیات بر درآمدِ شرکت
– در قسمتِ سربرگِ شرکت باید کلیه ضوابط و مقرراتِ آن به صورت مکتوب قید شود و مزین به امضایِ همه سهامداران و مدیرانِ شرکت گردد
– نشانیِ محلِ استقرار شرکت به همراه کد پستی
– یک نسخه کپی شده از متنِ اساسنامه شرکت
– و در آخر نیز تنظیم و تسلیمِ متنِ یک درخواستنامه به منظورِ اخذ رتبه پیمانکاری الزامی است.

چه مدارکی برای دریافت گرید 5 پیمانکاری نیاز است؟

درست است که رتبه 5 در این درجه بندی در نازل ترین جایگاه رتبه بندی های یک شرکتِ پیمانکاری قرار دارد، اما اخذِ همین امتیاز نیز برای یک شرکت تازه تاسیس میتواند بسیار حیاتی و قابلِ توجه باشد. در ضمن علاوه بر شرکت های نوپا، شرکت هایی که اظهارنامه مالیاتی نیز ندارند ، می توانند در صورتی که مدارک زیر را گردآوری و تسلیم کنند به رتبه 5 نائل شده و پس از مدتی رتبه خود را با توجه به پیشرفت های حاصل شده در زمینه کیفی شرکت ارتقاء دهند :
– یک نسخه کپی برابر اصل شده از تمامیِ اسنادِ مربوط به ثبت شرکت
# نکته: اسناد مربوط به ثبت برای شرکت های سهامی خاصِ پیمانکاری و شرکت های از نوع مسئولیت محدودِ پیمانکاری متفاوت است .

مدارک لازم برای شرکت های سهامی خاصِ پیمانکاری :

1* اصلِ اساس نامه شرکت
2* اظهارنامه مالیاتی
3* آگهی تاسیس رسمی روزنامه شرکت
4* آگهی تغییرات شرکت ( در صورتی که مدیر عامل یا نامِ شرکت و یا یکی از عناصر کلیدی آن تغییر کرده باشد تسلیم این مورد ضروری خواهد بود )

مدارک لازم برای شرکت های از نوعِ مسئولیت محدودِ پیمانکاری :

1* اصلِ اساس نامه شرکت
2* اصلِ تقاضا نامه شرکت
3* تنظیم شرکت نامه
4* آگهی تاسیس رسمی روزنامه شرکت
5* آگهی تغییرات شرکت ( دراینجا نیز چنانچه که مدیرعامل یا نامِ شرکت و یا یکی از عناصر کلیدی آن تغییر کرده باشد تسلیم این مورد ضروری خواهد بود )

– تسلیم اصلِ اجاره نامه یا سند مالکیت شرکت ( این اسناد باید بر اساس روزنامه رسمی شرکت تهیه گردیده و تطبیق داده شوند )
– یک نسخه کپیِ برابر اصلِ تمامِ مدارکِ احراز هیئت مدیره و کلیه سهامداران شرکت اعم از : کارت ملی و شناسنامه
– کپی برابر اصل شده اسناد تحصیلی افراد کلیدی شرکت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button