ثبت نرم افزار

شرایط و مدارک ثبت نرم افزار در ایران 1401

ثبت نرم افزار در ایران مثل ثبت برند و ثبت اپلیکیشن در ایران، مزایا و امتیازاتی برای دارنده گواهی ثبت به همراه دارد که فعالان کسب و کار اینترنتی باید در نظر داشته باشند. در این گفتار هلدینگ ملاصدرا، شرایط و مدارک ثبت نرم افزار در ایران عصر 1400 که شاهد رونق تجارت الکترونیک و اکوسیستم استارتاپی و درآمد زایی اینترنتی در پسا کرونا هستیم، ارائه شده است.

اگر شما مخاطب گرامی، سابقه ثبت نرم افزار دارید یا از فعالان کارآفرینی دیجیتالی کشور هستید و تجربه ای در این زمینه دارید، مراتب را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید.

با ما همراه باشید.

چرا نرم افزار را ثبت کنیم؟

مهم ترین برای ثبت نرم افزار، جلوگیری از دزدیده شدن ایده و روش کاری و برخورداری از حمایت های حقوقی و قانونی از این دارایی معنوی است. دارایی های غیرقابل لمس (intangible asset) در دنیای دیجیتالی امروزی، دارایی فوق العاده ارزشمندی هستند که هر سال بر اهمیت و ارزش بازاری آن ها مثل کریپتوکارنسی ها افزوده می شود.

برای مقابله با کلاهبرداران اینترنتی و مجرمان سایبر که به دنبال ترفندها و راهکارهای حرفه ای غیرقانونی برای تصاحب ایده و شیوه کارکرد نرم افزارهای موفق موبایلی و غیر موبایلی هستند، ثبت نرم افزار مهم ترین گام توسط کارآفرینان دیجیتالی و فعالان کسب و کارهای اینترنتی و دسکتاپی است.

یکی از اختراعات قابل ثبت، نرم افزار است که با ثبت نرم افزار در اداره مالکیت معنوی، می توانید کلاهبرداری ها و تقلب را پیگیری قضایی کنید. ثبت نرم افزار یک امتیار رقابتی و فرصت خوب در برندینگ است و در مسیر مهاجرت به نیوزلند و استرالیا و کانادا نیز در برنامه های TALENT و STARTUP ، یک سند خوبی برای اثبات توانایی های شما برای درآمد زایی در عصر دیجیتال در کشور مقصد است.

گواهی ثبت نرم افزار

گواهی ثبت نرم افزار توسط مرکز رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر شده و لذا ارتباطی به مرکز تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت ندارد. به منظور دریافت گواهی ثبت نرم افزار بایستی مراحلی را طی کنید. این مراحل در سایت سرآمد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قابل پیگیری است و همه مراحل ثبت پرونده و پیگیری حقوقی نیز توسط کارشناسان مجرب هلدینگ ملاصدرا برای متقاضیان محترم حقیقی و حقوقی قابل انجام است.

برای ثبت نرم افزار بایستی به سامانه رفته و کد و رمز عبور بگیرید. یک فرم اطلاعاتی برای شما نمایش داده می شود که بایستی مدارک و اطلاعات لازم را در آن بارگذاری کنید. پرتال رسانه های دیجیتال در نشانی: saramad.ir در دسترس است.

پس از ورود به این پرتال، بخش ثبت و صدور مجوز نرم افزار را انتخاب کنید. صفحه راهنمای ورود اطلاعات برای شما بازگشایی شده و بایستی مدارک را آپلود کنید. مشخصات عمومی متقاضی، مشخصات فنی محصول، دست اندرکاران حقیقی و حقوقی و اجزای محتوایی و اجزای غیر محتوایی باید در فرم الکترونیکی به دقت پر شود.

مدارک ثبت نرم افزار

هر مدرکی که نشان دهنده و اثبات کننده تعلق و مالکیت نرم افزار ادعایی به شما است باید ارائه شود. 4 نسخه از اصل نرم افزار در قالب 4 لوح فشرده باید ارائه شود. شورای عالی انفورماتیک ایران مرجع صدور تاییدیه فنی به نرم افزار است و این موضوع ارتباطی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا وزارت صنعت و معدن و تجارت و قوه قضاییه ندارد. فیش واریزی برای هزینه ثبت نرم افزار نیز در نظر داشته باشید که هر سال، قیمتش متفاوت است. تصویر اظهارنامه ثبت شرکت یا موسسه برای متقاضیان حقوقی الزامی است.

متقاضی حقیقی باید رونوشت کارت ملی و شناسنامه را نیز ارائه کند. هم چنین کدپستی 10 رقمی و نشانی ثبت شده و شماره تلفن همراه برای پیگیری های بعدی در سیستم وارد کند. با ثبت نرم افزار، از قانون حمایت از حقوق پدید آورندگان نرم افزارهای رایانه ای برخوردار خواهید شد و شانس اخذ تسهیلات مالی از موسسات اعتباری داخلی، دارید.

سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان در سال های اخیر، نهاد متولی صدور تاییدیه فنی نرم افزار است که ظرف 2 تا 4 هفته صدور آن و بررسی پرونده متقاضی به طول می انجامد. هزینه صدور نیز 100 هزار ریال است. برای کسب اطلاعات بیش تر به این سایت: https://eservices.ito.gov.ir/ مراجعه فرمایید.

مطابق قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم‌افزارهای رایانه ای، حق نشر، عرضه، اجرا و حق بهره برداری مادی و معنوی از نرم افزارها به مدت سی سال برای پدید آورنده نرم افزار است به شرطی که پدیدآورده اثر خود را در وزارت ارشاد به ثبت برساند، طبق قانون قبل از صدور سند ثبت توسط وزارت ارشاد می‌بایست یک گواهی فنی جهت تائیدیه فنی نرم‌افزار توسط وزارت ارتباطات صادر شود، این امر در حال حاضرتوسط سازمان فناوری اطلاعات ایران انجام می پذیرد. برای مشاهده آخرین مجوزهای صادر شده به صفحه https://ito.gov.ir/page/certificates مراجعه نمایید.

راهنمای گام به گام ثبت نرم افزار

به سایت سرآمد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مراجعه کنید. اسکن همه مدارک را آماده کنید.

اگر پیش تر، کد و رمز عبور دریافت نکردید، روی گزینه درخواست عضویت کلیک کنید تا ثبت نام کرده و کد و رمز عبور دریافت کنید.

فرم بخش درخواست عضویت به صورت تصویری است که عکس آن را در بالا مشاهده می فرمایید.

توجه داشته باشید که شناسه کاربری «آدرس پست الکترونیک یا ایمیلی که وارد نمودید» و رمز عبور «همان عبارتی است که زمان ثبت نام در قسمت رمز عبور درج کرده اید». جهت کاربری بهتر از مرورگر فایرفاکس (Firefox) استفاده نمایید. ضمنا، اطلاعات را به زبان فارسی تایپ نمایید. هم چنین، در صورت فراموشی رمز عبور گزینه بازیابی رمز عبور را انتخاب نمایید. اگر در گذشته عضو سایت بوده اید، نیاز به عضویت مجدد نمی باشد. در صورت بروز مشکل در روند درخواست عضویت با شماره 45268 داخلی 103 تماس بگیرید.

پس از ورود به درگاه سرآمد، صفحه ای همانند شکل بالا نمایش داده می شود. از میان 6 آیکون موجود در وسط صفحه، گزینه صدور شناسنامه نرم افزار را انتخاب کرده و راهنمای ورود اطلاعات را مطالعه نمایید. مراحل ثبت مشخصات نرم افزار و دریافت مجوز را آغاز نماید. پروسه صدور مجوز به طور کلی در حدود 14 تا 21 روز کاری به طول می انجامد.

سپس صفحه ای که تصویر آن را در عکس زیر مشاهده می کنید، (صدور شناسنامه نرم افزار) نمایش داده می شود.

متقاضی ثبت نرم افزار بایستی از منوی سمت راست ترتیب همه گزینه ها را انتخاب و تکمیل نماید. راهنمای تکمیل منوی صفحه ثبت و صدور مجوز نرم افزار شامل: لیست آثار (تکمیل این بخش الزامی است): باید در این قسمت اطلاعات نرم افزار را وارد کنید. تکمیل گزینه های دارای * الزامی است. (اطلاعات وارد شده زیر به عنوان نمونه و برای راهنمایی شما تکمیل گردیده است). عکس این قسمت در تصویر زیر ارائه شده است.

همان طور که در عکس بالا مشاهده می کنید، بخش ترکیب اثر در گزینه صفحه لیست آثار، دارای یک منوی آبشاری است. شامل مواردی چون:

  • تک برنامه تولید داخل: تمام محتوای نرم افزار بایستی داخل کشور تولید شده باشد
  • تک برنامه تولید خارج: تمام محتوای نرم افزار بایستی خارج از کشور تولید شده باشد
  • تک برنامه تولید خارج/ توسعه در داخل: محتوای نرم افزار خارج از کشور تولید شده و در داخل کشور سفارش سازی شده باشد
  • مجموعه برنامه: مجموعه نرم افزارها
  • محل تولید: محلی که نرم افزار تولید می شود.
  • شماره ویرایش: به صورت پیش فرض 999 قرار دهید.

پس از تکمیل اطلاعات و درج مشخصات عمومی نرم افزار، گزینه تایید و هدایت به مرحله بعد را انتخاب نمایید. سپس 6 سربرگ نمایش داده می شود که تصویر آن را در عکس زیر مشاهده می کنید و باید اطلاعات وارد شده شما در اولین سربرگ قرار گرفته باشد. (توجه داشته­باشید که تکمیل کردن تمامی سربرگ ها الزامی می باشد)

در سربرگ مشخصات فنی، گزینه ها را تکمیل نمایید. سپس گزینه تایید و هدایت به مرحله بعد را بزنید. تکمیل گزینه های دارای * الزامی است. (اطلاعات وارد شده زیر به عنوان نمونه و برای راهنمایی شما تکمیل گردیده است). عکس این قسمت در تصویر زیر نشان داده شده است.

در سربرگ دست اندرکاران حقیقی نیز همان طور که در تصویر زیر مشاهده می فرمایید، گزینه جدید را انتخاب و گزینه ها را تکمیل و تایید نمایید. سپس گزینه تایید و هدایت به مرحله بعد را بزنید. تکمیل گزینه های دارای * الزامی می باشد. (اطلاعات وارد شده زیر به عنوان نمونه و برای راهنمایی شما تکمیل گردیده است).

فایل هایی که بارگذاری می کنید بایستی کم تر از 1 مگابایت حجم داشته باشند.

در سربرگ اجزای محتوایی که تصویر فرم مربوط را در عکس زیر مشاهده می فرمایید، گزینه جدید را انتخاب و گزینه ها را تکمیل و تایید نمایید. سپس گزینه تایید و هدایت به مرحله بعد را بزنید. تکمیل گزینه های دارای * الزامی می باشد. (اطلاعات وارد شده زیر به عنوان نمونه و برای راهنمایی شما تکمیل گردیده است)

در زمان ثبت نرم افزار دقت کنید که باید موارد زیر را مشخص کرده باشید:

  • اثر به سفارش تهیه کننده اثر پدید آورده شده و حقوق مادی ان کاملا متعلق به صاحب حقوق مادی اثر است.
  • اثر به سفارش تهیه کننده اثر پدید آورده شده و پدید آورنده اثر و تهیه کننده اثر با شرایط و نسبت مشخصی در حقوق مادی آن مشارکت دارند.
  • به دلیل گذشت مدت 30 سال تمام از تاریخ مرگ آخرین شخص حقیقی پدید آورنده یا سی سال تمام از تاریخ نشر و عرضه اثر سینمایی و عکاسی یا آثاری که حقوق مادی ان ها متعلق به اشخاص حقوقی است، مدت انحصار بهره برداری از حقوق مادی اثر منقضی شده است.
  • به دلیل این که برای اولین بار در خارج از جمهوری اسلامی ایران، تولید و منتشر و اجرا شده است، از شمول قانون حمایت قوانین کشور خارج است.
  • صاحب یا صاحبان حقوق مادی اثر حق هر گونه بهره برداری از اثر را به عموم واگذار کرده اند.
  • تهیه کننده اثر ، پدید آورنده اثر است. تهیه کننده یا مالک حقوقی مادی اثر اجازه استفاده از اثر را صرفا برای اثر موضوع ثبت از صاحب حقوق مادی اثر دریافت کرده است.

در قسمت سربرگ اجزای غیرمحتوایی که تصویر آن را در عکس زیر مشاهده می فرمایید، گزینه جدید را انتخاب و گزینه ها را تکمیل و تایید نمایید. سپس گزینه تایید و هدایت به مرحله بعد را بزنید. تکمیل گزینه های دارای * الزامی می باشد (اطلاعات وارد شده زیر به عنوان نمونه و برای راهنمایی شما تکمیل گردیده است)

در لیست درخواست ها نیز عکس زیر را در نظر داشته باشید.

برای آشنایی با انواع مجوزها در قسمت ثبت نرم افزار ، راهنمای مربوط به آن را در بخش انواع مجوز فعایت مطالعه نمایید.

این مراحل را به همین شکل، تا انتها دنبال کنید تا به گزاریه تایید و ارسال درخواست برسید که قسمت پایانی این مراحل است. هلدینگ ملاصدرا آمادگی دارد تا با تجربه پرونده های موفق خود، صفر تا صد مسیر را تا صدور مجوز، برای فعالان کارآفرینی دیجیتالی کشور پیگیری و انجام دهد.

هلدینگ ملاصدرا علاوه بر ارائه خدمات ثبت نرم افزار به فعالان کسب و کار های اینترنتی، در زمینه اخذ مجوز کسب صنفی برای علاقمندان این حوزه نیز در سراسر کشور فعالیت دارد. هم چنین دریافت گواهینامه های بین المللی ، ثبت برند، ثبت اپ، ثبت هر نوع شرکت و تعاونی در سراسر کشور ، از دیگر فعالیت های موفق این مجموعه است.

برای انجام و پیگیری مسائل اداری مربوط به این موضوعات، می توانید از خدمات کارشناسان مجرب ما با پرونده های موفق در سال های اخیر، بهره مند شوید که مشاوره و اخذ مجوز کار ایمن و اخذ رتبه و گرید پیمانکاری و اخذ پروانه کسب بازاریابی شبکه ای نیز از جمله آن موارد است.

لینک این گفتار را از طریق کانال ها و گروه هایی که در شبکه های اجتماعی عضو هستید، به اطلاع همکاران و فعالان کسب و کار و گروه های تلگرامی استارتاپ ها و فروشگاه های اینترنتی و برنامه نویسان برسانید. اینستاگرام و تلگرام هلدینگ ملاصدرا را فالو کنید تا هر روز در جریان جدید ترین گزارش ها و اخبار این هلدینگ در ارائه خدمات مشاوره حقوقی و مالیاتی به فعالان کسب و کار ایران عصر 1400 باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button