مجوز پخش کالا

همه چیز درباره مجوز پخش کالا که باید بدانید

مجوز پخش کالا برای پخش هر نوع کالا در 31 استان کشور الزامی است و متقاضیان پخش کالا در سراسر ایران می بایست نسبت به دریافت مجوز پخش کالا اقدام کنند و به قوانین و مقررات پخش کالا در کشور، آگاه باشند. شرایط و مدارک لازم برای دریافت مجوز پخش کالا و تمدید آن در این گفتار سایت هلدینگ ملاصدرا ارائه شده است.

توجه داشته باشید که درخواست صدور مجوز، الکترونیکی بوده و به منظور رصد کالا و شفاف سازی کالا در سراسر کشور، سامانه ای به این منظور اختصاص یافته است. اگر شما مخاطب گرامی، تجربه ای در این زمینه دارید یا با پرسشی مواجه شدید، مراتب را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید. برای ارتباط با کارشناسان مجرب ما، به بخش ارتباط با ما مراجعه فرمایید.

با ما همراه باشید.

صادر کننده مجوز پخش کالا

این گواهی مهم برای پخش کالا، توسط دفتر امور خدمات بازرگانی معاونت بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر می شود و ارتباطی به وزارت ارتباطات یا وزارت کشاورزی ندارد. ضرورت وجودی این مجوز، تنظیم بازار و شفافیت در نظام اقتصادی کشور است که به دلیل نقش آفرینی حمل و نقل و نظام توزیع در چرخه اقتصادی کشور، چنین مجوزی می تواند فضای امن و قابل رصدی را برای فعالان حقوقی و دولتی اقتصاد ایران، بازآفرینی کند.

دستورالعمل ساماندهی فعالیت های شرکت های پخش کالا و هم چنین آیین نامه نظام توزیع کالاها و خدمات و صدور مجوزها که مصوب سال 1387 است، مبانی قانونی مربوط به اخذ این گواهینامه در نظام توزیع کشور است.

طبق اعلام قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی، شرکت های متقاضی یا دارندگان مجوز، نیازی به اخذ مجوز صنفی ندارند. برای اطلاع از مصوبات کارگروه رصد کالاهای کشور در خصوص حداقل درصد شفافیت لایه های مختلف زنجیره تامین کالا در روزگار کرونا و پسا کرونا، بایستی به سامانه SDPMS مراجعه کنید.

اگر در زمینه دارو فعالیت دارید، باید بدانید که از دوم اسفند 99، ثبت اطلاعات شرکت های غیر دارویی در سامانه مدیریت توزیع مویرگی کالا الزامی است. اگر شرکتی، مدعی شد که مجوز لازم را در اختیار دارد، استعلام الکترونیکی مجوز از طریق SDPMS.IR/PAGE/INQUIRY در دسترس است. همه کالاهای مشمول تجارت داخلی نیز در همین سامانه در دسترس علاقمندان قرار گرفته است.

سازمان ها، شرکت ها و انجمن ها می توانند با مراجعه به این سامانه، نسبت به ثبت درخواست دریافت مجوز اقدام کنند. اگر در مسائل مربوط به نظام توزیع و مدیریت زنجیره تامین در گروه کالایی خاص، با پرسشی روبرو شدید، پاسخ های تخصصی و کارشناسی شده را از طریق انجمن تخصصی صنعت پخش ایران از طریق نشانی apir.ir دریافت کنید.

ماده مهم

طبق ماده 2 آیین نامه نظام توزیع کالا مصوب سال 1387 هیات وزیران، به منظور ساماندهی نظام پخش کالا، کالا های قابل مصرف نهایی باید از طریق شرکت ها یا واحد های پخش مورد تأیید وزارت بازرگانی (صمت) توزیع شوند. اولویت بندی کالا ها و زمان بندی اجرا توسط وزارت بازرگانی اعلام خواهد شد.

واحد های تأمین کننده مشمـول، با اولویـت واحـد های تولیـدی موظـف به معـرفی شرکت یا واحد پخش خـود به وزارت بازرگانی می‌باشند. هرگونه توزیع محصول خارج از مسیر شرکت یا واحد پخش به عنوان توزیع خارج از شبکه و تخلف تلقی شده و مشمول قانون تعزیرات حکومتی می‌باشد.

چگونه مجوز پخش کالا دریافت شود؟

به منظور دریافت این گواهینامه، بایستی متقاضیان پخش چه برای صدور و چه تمدید و چه اصلاح گواهینامه، بایستی به سایت sdpms.ir مراجعه کرده و نیازی به مراجعه فیزیکی به دفاتر استانی وزارت صمت در سراسر کشور ندارند. صرفا شخصیت های حقوقی می توانند نسبت به دریافت این گواهینامه اقدام کنند و برای اشخاص حقیقی میسر نیست. لذا شما بایستی یک شرکت ثبت شده در ایران داشته باشید. موضوع اساسنامه شرکت شما نیز بایستی مرتبط با نظام توزیع باشد.

با مراجعه به این درگاه، بایستی نسبت به ثبت اطلاعات خود اقدام کنید. در این سامانه، از شما خواسته شده است که مشخصات شرکت خود از جمله منابع انسانی، مکان فعالیت، تجهیزات لجستیکی و سیستم های ارتباطی و فناورانه که در اختیار دارید را اعلام کنید. هم چنین گروه کالاهای توزیعی را مشخص کنید. کلیه مدارک مورد نیاز برای اقدام جهت دریافت مجوز پخش کالا بایستی بارگذاری شده و مستندات در اختیار سامانه قرار بگیرد تا توسط کارشناسان مربوطه، راستی آزمایی، بررسی و تایید شود.

درخواست های شما بر اساس این که خواهان دریافت این گواهینامه جهت پخش استانی یا منطقه ای یا کشوری هستید، بررسی شده و پرونده هوشمند شما در مسیر رسیدگی کارشناسان قرار می گیرد. نکته ای که باید دقت کنید آن است که در زمان ثبت نام در سامانه و دریافت کد و رمز عبور، بایستی شماره موبایل ثبت کرده تا از طریق پیامک، در جریان روند بررسی پرونده قرار بگیرید.

کلیه مراحل این فرآیند از طریق پیامک به متقاضیان اطلاع رسانی می شود و نیاز به مراجعه فیزیکی نیست. اگر مدارک شما به ترتیبی که در سامانه خواسته شده، بارگذاری گردد و مشکلی نداشته باشد، ظرف 20 روز کاری به شرط عدم نقص مدارک و رعایت قوانین، مجوز الکترونیکی برای شما صادر خواهد شد.

اما شرایط لازم برای صدور مجوز پخش کالا در ادامه ارائه شده است.

شرایط و مدارک لازم برای دریافت مجوز الکترونیکی

  • کارت ملی هوشمند مدیرعامل شرکت متقاضی دریافت مجوز
  • کارت پایان خدمت مدیرعامل شرکت متقاضی دریافت مجوز
  • اساسنامه و روزنامه رسمی با آخرین تغییرات
  • اگر شرکت تولیدی هستید، پروانه بهره برداری باید به مدارکی که در سامانه بارگذاری می کنید، اضافه شود.
  • کلیه اسناد مالکیت و یا اجاره نامه معتبر رسمی با کدرهگیری مربوط به محل فعالیت شما بایستی بارگذاری شود. این اسناد بایستی حداقل 180 روز اعتبار داشته و کد رهگیری به نام شرکت شما باشد نه شخص حقیقی یا حقوقی دیگر.
  • مشخصات دفتر مرکزی و هم چنین انبارها و سردخانه هایی که زیر نظر شرکت شما است و قصد دارید از آن ها برای نظام توزیع استفاده کنید، در سامانه مربوطه ثبت شود.
  • مشخصات کلیه شعب خود در استان محل فعالیت و هم چنین سایر استان ها به تفکیک در سامانه مربوطه ارائه شود.
  • مشخصات کلیه خودروهای سبک و سنگینی که برای نظام توزیع خود قصد استفاده دارید، در سامانه بارگذاری شود.
  • اگر شرکت شما به عنوان متقاضی دریافت مجوز، نمایندگی یک شرکت ایرانی یا خارجی هستید، بایستی تصویر قرارداد رسمی نیز اضافه شود.
  • فهرست کلیه کالاهایی که طبق قانون تجارت، مجاز به توزیع آن در سطح کشور هستید را در سامانه معرفی کنید.
  • اگر با تامین کنندگان استانی یا کشوری، قرارداد همکاری دارید، تصویر قرارداد نیز در سامانه بارگذاری شود.
  • تصویر نمونه فاکتور توزیع در هر مکان فعالیت نیز بایستی در سامانه بارگذاری شود.

توجه داشته باشید که مدارکی که در سامانه بارگذاری می کنید، بر اساس 3 کد استعلام، از دستگاه های ذیل الذکر استعلام می شود:

  • کد استعلام 10090 برای استعلام اطلاعات روزنامه رسمی و اساسنامه متقاضی از طریق اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری سازمان ثبت اسناد و املاک قوه قضاییه
  • کد استعلام 10171 برای استعلام آدرس پستی متقاضی از اداره کل پست شرکت ملی پست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که 3 روز طول می کشد.
  • کد استعلام 10126 برای استعلام هویت اشخاص حقیقی متقاضی از طریق سازمان ثبت احوال کشور

راهنمای ثبت نام اینترنتی

اگر قبلا مجوز دریافت کردید به منظور اصلاح اطلاعات و تمدید آن، به ایندکس سامانه مراجعه کنید. در منوی بالای صفحه، روی بخش ورود کاربران کلیک کنید. مشخص کنید که از طرف شرکت یا سازمان یا انجمنی قصد ثبت درخواست دارید. اگر شرکت هستید، روی گزینه ورود کاربران شرکت ها کلیک بفرمایید.

اگر برای نخستین بار قصد ثبت درخواست دریافت مجوز دارید، به بخش ثبت نام که در ایندکس سایت، لینگ مربوطه ارائه شده مراجعه کنید که در تصویر زیر با دایره نارنجی رنگ مشخص کردیم.

سپس روی گزینه ثبت نام کلیک کنید تا صفحه ای که تصویر آن در عکس زیر نشان داده شده، نمایش داده شود. برای پیگیری مجوز در صورتی که پیش تر ثبت نام کردید و اصلاح مجوز صادر شده و تمدید آن نیز می توانید از لینک هایی که در تصویر بالا مشاهده می کنید، استفاده نمایید.

شما بابستی صفحه کلید را فارسی کرده و شناسه ملی شرکت و کد ملی مدیرعامل و اطلاعات لازم را ارائه کنید و سپس در هر قسمت، روی گزینه تایید و ادامه کلیک کنید. توجه داشته باشید که حداکثر حجم قابل بارگذاری برای اسکن هر فایل، 5 مگابایت است و دقت کنید که فایل های شما سنگین نباشد.

در صورتی که قصد دریافت مجوز پخش کالا برای شرکت یا سازمان یا انجمن خود در سراسر کشور دارید و فرصت کافی در اختیار ندارند، کلیه مراحل و فرآیندهای اخذ مجوز را می توانید به هلدینگ ملاصدرا واگذار کنید تا با تجربه قبلی و پرونده های موفق موجود، در اسرع وقت نسبت به دریافت یا تمدید مجوز شما اقدام شود.

مخاطب گرامی

هلدینگ بین المللی ملاصدرا در زمینه اخذ گواهینامه های بین المللی و ثبت برند و ثبت هر نوع شرکت و تعاونی در سراسر کشور فعالیت دارد و برای انجام و پیگیری مسائل اداری مربوط به این موضوعات، می توانید از خدمات کارشناسان مجرب ما با پرونده های موفق در سال های اخیر، بهره مند شوید.

اگر تجربه ای در زمینه دریافت این نوع گواهینامه ها و تمدید آن در اختیار دارید و در نظام توزیع کشور در سال های اخیر، با چالش هایی مواجه بودید، مراتب را از طریق بخش کامنت به اشتراک بگذارید. لینک این گفتار را از طریق کانال ها و گروه هایی که در شبکه های اجتماعی، عضو هستید، به اطلاع دوستان و همکاران خود برسانید. بعضی از شرکت های پخش کالا در ایران، سهامی عام بوده و اطلاعات سهام آن ها را می توان از طریق سامانه tsetmc.com هر روز مشاهده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button