جواز کسب شراکتی

همه چیز درباره جواز کسب شراکتی که باید بدانیم

جواز کسب شراکتی برای راه اندازی هر مغازه و بنگاه کسب و کار در سراسر کشور که توسط بیش از یک نفر اداره می شود الزامی است. در این گفتار هلدینگ ملاصدرا، شرایط و مدارک لازم برای اخذ این مجوز ارائه شده است. اگر شما مخاطب گرامی، سابقه یا تجربه یا دیدگاهی درباره اخذ این مجوز از صنف خود در یکی از استان های کشور دارید، مراتب را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید.

با ما همراه باشید.

داستان پروانه کسب شراکتی

پروانه کسب شراکتی برای فعالیت های کسب و کاری صادر می شود که توسط بیش از یک شخص حقیقی یا حقویی راه اندازی و اداره می شود. بعضا پیش می آید که راه اندازی و تاسیس یک فعالیت تجاری، توسط یک نفر امکان پذیر نیست و بیش از دو نفر یا گروهی از افراد متخصص و مطلع در حوزه هایی از کسب و کار ، در راه اندازی بیزینسی مشارکت میکنند.

در بیزینس مشارکتی، بخشی صاحب اطلاعات و ایده و توانایی فنی و عملیاتی هستند و تجربه خوبی در مطالعات بازار و هدایت ایده کسب و کار دارند، بعضی نیز سرمایه کافی برای تاسیس استارت آپ یا واحد صنفی دارند. خلاصه این فعالیت مشارکتی که مبتنی بر خرد جمعی فعالان کسب وکار است، سبب می شود تا بنگاه تجاری مشارکتی تاسیس شود.

یکی از روش هایی که سبب می شود تا دوام و موفقیت یک کسب و کار از نقطه نظر قانونی، ارتقا یافته و یک کسب و کار، شخصیت حقوقی پیدا کند و اعتباردهی قانونی شود، اخذ پروانه کسب و کار مشارکتی است.

وقتی شما با دوست یا شریک یا شرکای خود، تصمیم به آغاز فعالیت با یکدیگر می کنید، به منظور دادن جنبه قانونی به فعالیت خود، می توانید پروانه کسب شراکتی دریافت کنید که مغازه های زیادی در استان های کشور چنین پروانه ای را در اختیار دارند. چون این مجوز برای گروهی از افراد واجد شرایط است و متعلق به شخص نیست.

بهتر است که به منظور اخذ پروانه کسب مشارکتی ، شرکت یا موسسه ای توسط مشتاقان راه اندازی کسب و کار اقتصادی مشارکتی تاسیس شود و هر یک، سهامدار شرکتی باشند که قرار است بنگاه تجاری و اقتصادی را در یکی از استان های کشور، اداره کند و از آن، منتفع شود.

جواز کسب شراکتی به نام مدیرعامل شرکت یا موسسه یا صاحبان امضا صادر می شود. بنابراین، یکی از روش هایی که می توان به منظور دریافت مجوز کسب و کار شراکتی دریافت کرد، ثت و تاسیس موسسه یا شرکت است. اینکه موسسه ثبت کنید یا شرکت مسئولیت محدود یا شرکت سهامی خاص، بستگی به طبیعت و ایده و استراتژی بیزینس شما دارد.

البته در همه این موارد، کارشناسان مجرب هلدینگ ملاصدرا با پرونده های موفق اخذ پروانه کسب و کار مشارکتی، همراه و همگام فعالان کارآفرینی هست.

جواز کسب شراکتی صرفا به نام یک نفر صادر می شود و اگر دو یا چند شریک با یکدیگر قصد دریافت پروانه کسب مشارکتی داشته باشند، قراردادی بین آن ها بایستی منعقد گردد و جواز صرفا به نام یکی صادر می شود. پروانه کسب مشارکتی به صورت موقتی یا دائم صادر می شود. برای نخستین بار که قصد دریافت پروانه دارید، پروانه موقت صادر می شود و یک سال اعتبار دارد. پس از 12 ماه از تاریخ صدور، بایستی نسبت به تمدید اقدام شود. درغیر این صورت، واحد صنفی بدون پروانه تلقی شده و تحت پیگرد قانونی قرار می گیرد.

شرایط دریافت پروانه کسب مشارکتی

موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • متقاضیان بایستی تابعیت ایران داشته باشد. اگر تبعه ایران نیستید وتبعه بیگانه هستید، به منظور راه اندازی پروانه کسب شراکتی بایستی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، پروانه مربوطه اخذ شود.
  • اگر قصد راه اندازی پروانه کسب مشارکتی در استان تهران دارید، بایستی اثبات کنید که حداقل پنج سال در این شهر سکونت داشته و برای راه اندازی بنگاه اقتصادی در دیگر استان های کشور بایستی شرایط و مدارک را از اتحادیه صنف مذکور استعلام کنید.
  • ارائه گواهی نامه پایان خدمت نظام وظیفه یا معافیت دائمی الزامی است. گواهی اشتغال به تحصیل برای دانشجویان غیر قابل قبول است.
  • متقاضیان بایستی گواهی عدم سوء پیشینه که بیش از 30 روز از تاریخ صدور آن نگذشته باشد نیز ارائه کنند. گواهی عدم اعتیاد به مواد مخدر نیز باید ارائه شود.
  • میزان سواد متقاضیان دریافت پروانه کسب مشارکتی برای افرادی که زیر چهل و پنج سال سن دارد، بایستی در حد خواندن و نوشتن باشد.
  • متقاضی بایستی موافقت اداره اماکن نیروی انتظامی جمهوری اسلامی را اخذ کند. بدون دریافت این موافقت نامه، امکان راه اندازی هیچ مغازه ای در کشور وجود ندارد.
  • متقاضیان بایستی برگه سلامت بهداشت شخصی فرد و محل کسب را از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اخذ کند. چه صنف آرایشی و غذایی باشد چه نباشد.

یکی از مواردی که واحد های صنفی باید مطلع باشند آن است که اداره واحد صنفی و مسئولیت آن بر عهده دارنده پروانه کسب است چه مشارکتی باشد چه غیر مشارکتی و مسئولیت شرکا در اداره واحد صنفی، تابع قراردادی است که بین آن ها منعقد می شود. در قراردادی که با شرکا امضا می شود، همه موارد مد نظر باشد. جواز کسب شراکتی که با رضایت شریک صادر شود، صرفا با رضایت شریک ، قابل ابطال و انتقال پروانه است.

نکات مهم که باید بدانیم

  • طبق ماده 12 نظام صنفی کشور، افراد صنفی بایستی پیش از تاسیس هر نوع واحد صنفی یا اشتغال به کسب و حرفه، نسبت به اخذ پروانه معتبر اقدام کنند. صدور بیش از 1 پروانه کسب برای هر فرد صنفی واجد شرایط قانونی برای 1 یا چند محل کسب به شرط معرفی مباشر، مانعی ندارد.
  • طبق تبصره 4 ماده 12 قانون نظام صنفی ایران، اگر چند نفر، یک واحد صنفی را مشترکا اداره می کنند، مشترکا مسئولیت امور را بر عهده دارند.
  • اگر قصد دریافت پروانه کسب شراکتی در حوزه های تخصصی دارید، طبق ماده 13 نظام صنفی کشور، بایستی پروانه تخصصی و فنی را از مراجع ذیصلاح اخذ کنید. حضور 1 نفر شاغل دارنده پروانه تخصصی و فنی در واحد فنی برای صدور پروانه کسب شراکتی موقت کافی است.
  • طبق تبصره 2 ماده 91 قانون صنفی کشور، هر واحدی که با پروانه کسب شراکتی در میادین میوه و تره بار شهرداری ها و پایانه های ورودی و خروجی و مسافربری و فرودگاه و قطار و مترو و مساجد واماکن فرهنگی نسبت به فروش کالا و خدمات اقدام می کند، تابع قانون نظام صنفی کشور است که جزییات کامل آن را در سایت اتاق اصناف ایران به نشانی : ir مطالعه بفرمایید.

مراحل صدور جواز کسب شراکتی

متقاضی بایستی به سامانه اصناف مراجعه کرده و تقاضای خود را ثبت و کد رهگیری دریافت کند. 15 روز پس از دریافت اطلاعات وثبت درحواست، پاسخ متقاضی نسبت به قبول یا رد درخواست اعلام می شود. متقاضی بایستی ظرف 90 روز، مدارک مورد نیاز را پس از دریافت موافقت کلی، برای صدور پروانه کسب شراکتی تهیه و از طریق سامانه اصناف ارسال کند.

در واقع اخذ جوار تاسیس ، اخذ جواز کسب شراکتی، اخذ پروانه بهره برداری و خرید و فروش پروانه بهره برداری، نیازمند رعایت اصول قانونی و مشاوره با متخصصان مربوطه است که هلدینگ ملاصدرا در این زمینه، مشاور امین و مطلع مشتریان خود در سراسر کشور می باشد.

مخاطب گرامی

هلدینگ ملاصدرا در زمینه اخذ این نوع مجوز کسب صنفی برای مشتاقان در سراسر کشور فعالیت دارد. هم چنین دریافت گواهینامه های بین المللی ، ثبت برند ، ثبت هر نوع شرکت و تعاونی در سراسر کشور ، از دیگر فعالیت های موفق این مجموعه است. برای انجام و پیگیری مسائل اداری مربوط به این موضوعات، می توانید از خدمات کارشناسان مجرب ما با پرونده های موفق در سال های اخیر، بهره مند شوید که مشاوره و اخذ مجوز کار ایمن و اخذ رتبه و گرید پیمانکاری و اخذ پروانه کسب بازاریابی شبکه ای نیز از جمله آن موارد است.

لینک این گفتار را از طریق کانال ها و گروه هایی که در شبکه های اجتماعی عضو هستید، به اطلاع همکاران و فعالان کسب و کار برسانید. اینستاگرام و تلگرام هلدینگ ملاصدرا را فالو کنید تا هر روز در جریان جدید ترین گزارش ها و اخبار این هلدینگ در ارائه خدمات مشاوره حقوقی و مالیاتی به فعالان کسب و کار ایران عصر 1400 باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button