مجوز صادرات طلا

همه چیز درباره شرایط و مدارک صادرات طلا از ایران

صادارت طلا و هر فلز گران بها از ایران به مقاصد خارج از کشور، صرفا با تنظیم صورتجلسه امضا شده توسط کارشناس طلا و سکه اداره نشر اسکناس و تایید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، امکان پذیر است. صادارت طلا منوط است به صدور مجوز توسط بانک مرکزی و تاییدیه های سازمان ملی استاندارد و وزارت صمت. گمرک جمهوری اسلامی پس از دریافت تاییدیه ها از مراجع فوق الذکر، اجازه صادرات طلا از کشور می دهد مجوز صادرات طلا راهی برای حضور تجار و کارآفرینان کشور در بازار جهانی پر سود و جذاب فلزات گران بها است.

در این گفتار هلدینگ ملاصدرا، درباره شرایط و مدارک و فرآیند صدور مجوز صادرات طلا، اطلاعات به روز در اختیار علاقمندان به تجارت طلا و صادرات مصنوعات فلزات گران بها ارائه شده است. اگر نظر و دیدگاهی دارید یا تجربه ای دارید، مراتب را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید.

با ما همراه باشید.

آیین نامه ورود و صادرات طلا

واردات طلا به ایران و صادرات طلا از ایران به خارج از کشور، بر اساس آیین نامه ای است که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ شده است. این آیین نامه 10 ماده و 7 تبصره داشته و در سال 1398 به تایید شورای پول و اعتبار رسید.

در این آیین نامه ذکر شده است که فلزاتی چون طلا، نقره و پلاتین، مشمول آیین نامه بوده و در ماده یکم آن، تعریف فلزات گران بها، مصنوعات فلزات گرانبها، فلزات گران بهای ذوب شده خام و کالاهای صنعتی فلزات گران بها (مفتول و پودر و ورق و. . .) ارائه شده است.

طبق ماده 2 آیین نامه ورود و صدور فلزات گران بها که در سال نود و هشت هجری شمسی ابلاغ شد، بانک مرکزی مجازی می باشد که خود یا با عاملیت موسسات اعتباری یا اشخاص حقیقی و حقوقی که مورد تایید آن است، نسبت به واردات یا صادرات فلزات گران بها از جمله طلا اقدام کند. یعنی مجوز صادرات طلا در ایران، صرفا توسط بانک مرکزی صادر می شود و ارتباطی به وزارت امور اقتصادی و دارایی و معامله شدن سکه در بورس ندارد.

برای صادرات طلا در ایران طبق تبصره ماده 2 آیین نامه، دریافت مجوز و ثبت سفارش در وزارت صمت، الزامی نیست. طبق تبصره 1 ماده 4 این آیین نامه، اشخاص حقیقی یا حقوقی که مجوز تولید دارند می توانند پس از اخذ تاییدیه وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به ورود فلزات گران بها اقدام کنند.

قوانین مربوط به صادرات طلا از ایران

در مورد صادرات طلا از ایران، رعایت مفاد چهار قانون الزامی است. قانون پولی و بانکی کشور مصوب سال 1351، قانون عملیات بانکی بدون ربا مصوب سال 1362، قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد مصوب سال 1396 و آیین نامه ورود و صدور فلزات گران بها.

در ماده ششم آیین نامه ورود و صدور فلزات گران بها ابلاغیه سال 98، درباره قوانین صادرات طلا از ایران، به صراحتا توضیح داده شده است که به اجمال به شرح زیر است:

  • صادرات مصنوعات فلزات گران بها توسط هر شخص حقیقی یا حقویی در ایران، صرفا پس از کسب مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مجاز است. ضمنا، همه قوانین و مقررات مربوط و ضوابط مربوطه نیز باید رعایت شود.
  • اگر خواهان صادرات طلا هستید، باید به میزان ارزش اظهار شده مصنوعات فلزات گران بها، تعهدسپاری نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی بکنید. یعنی بدون تعهدسپاری، قادر به صادرات طلا از کشور نیستید.
  • هر صادر کننده طلا می تواند تعهدات مربوطه را ظرف 180 روز تسویه کند.
  • ورود معوض فلزات مذکور به صورت شمش استاندارد و یا ذوب شده خام به همان نسبت و میزان برای تسویه مورد قبول است.
  • فروش ارز حاصل از صادرات به موسسات اعتباری یا صرافی های دارای مجوز از بانک مرکزی برای تسویه تعهدسپاری صادرات طلا از ایران، قابل قبول است.
  • هر صادر کننده مصنوعات فلزات گران بها از جمله طلا ، مختار است که از محل واردات شمش استاندارد فلزات گران بها که از 12 ماه پیش از صدور به کشور وارد کرده اند، با دریافت مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و بدون این که نیاز به تعهد سپاری باشد یا ارائه ضمانت نامه بانکی معتبر، نسبت به صادرات مصنوعات فلزی مذکور به همان نسبت و میزان اقدام کند.
  • صادرات فلزات گران بها به صورت شمش استاندارد ذوب شده خام و مسکوک از کشور به هر نحوی ممنوع است .

اگر قصد صادرات طلا از معادن کشور دارید

طبق تبصره ماده 6 آیین نامه ورود و صدور فلزات گران بها، صدور فلزات گران بهای تولیدی معادن داخلی کشور با رعایت موارد زیر امکان پذیر است:

  • صدور فلزات گران بهار تولیدی معادن 31 استان کشور ، نیاز به تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت دارد.
  • امکان فروش فلزات گران بها در ایران به قیمت های رقابتی بین المللی وجود ندارد.
  • استحصال فلزات گران بها از معادن کشور با اخذ مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و با رعایت تعهدات موضوع ماده شش آیین نامه در هر مرحله، مانعی ندارد.
  • اگر قصد صادرات طلا و پلاتین دارید، بایستی حداقل پنج درصد آن، ارزش افزوده باشد. درباره نقره نیز حداقل 15 درصد آن باید ارزش افزوده باشد. این درصدها با نظر رئیس کل بانک مرکزی جمهوزی اسلامی ایران ، قابل تغییر است.
  • اگر صادراتی نیاز به موافقت بانک مرکزی داشته باشد طبق قانون صادارت و واردات، موضوع بایستی در کمیسیونی تصمیم گیری شده و به تایید رئیس کل بانک مرکزی برسد.

شیوه درخواست مجوز صادرات طلا

به منظور ثبت درخواست مجوز صادرات طلا، بایستی با فیلترشکن غیرفعال یه سایت بانک مرکزی در نشانی: CBI.IR مراجعه کنید. روند عملیات درخواست مجوز صادرات طلا از ایران به شرح زیر است. توجه داشته باشید که هلدینگ ملاصدرا آمادگی لازم دارد تا متقاضیان حقیقی و حقوقی صادرات طلا را در مراحل ثبت پرونده و پیگیری درخواست تا اخذ مجوز قانونی، یاری دهد.

  • متقاضی صادرات طلا بایستی یک نامه به منظور درخواست صدور مجوز صادرات طلا با گیرندگی: اداره نشر اسکناس و خزانه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ، تنظیم کند.
  • محموله صادرات طلا متقاضی حقیقی یا حقوقی، کارشناسی و ارزیابی و ارزش گذاری می شود.
  • تعهدات صادراتی بر مبنای ارزش دلاری و شمش معوض استاندارد و یا طلای آب شده به همان نسبت به میزان، انجام می شود.
  • با تنظیم صورتجلسه، تضامین و تعهدات صادراتی مبنی بر بازگشت ارز حاصل از صادرات و یا شمش معوض استاندارد، روند عملیاتی صدور مجوز صادرات طلا دنبال می شود.
  • مدارک ثبتی و هویتی متقاضی باید در زمان درخواست مجوز، ارائه شود.
  • مجوز صادراتی صادر شده توسط بانک مرکزی برای متقاضی واجد شرایط، به گمرک جمهوری اسلامی ایران ارسال می شود.

شرایط و مدارک لازم برای صادرات کالا

  • متقاضی باید کارت بازرگانی معتبر داشته باشد.
  • تاییدیه عیار محموله صادراتی فلزات گران بها توسط سازمان ملی استاندارد ایران اخذ شود. بدون دریافت این تاییدیه، مجوز صادرات طلا صادر نمی شود.
  • شناسنامه و کارت ملی متقاضی حقیقی یا اسناد هویتی و ثبتی متقاضیان حقوقی باید ارائه شود.
  • متقاضی صادرات طلا بایستی پیمان سپاری کرده و تضامین لازم را به بانک مرکزی بدهد.
  • متقاضی اخذ مجوز صادرات طلا بایستی تضامینی به صورت یک طغری چک به مبلغی که کارشناسان بانک مرکزی اعلام می کنند و هم چنین تعداد سفته مشخصی که بانک مرکزی تعیین می کند بالغ بر 20 درصد ارزش کالای صادراتی خود در اختیار بانک مرکزی قرار دهد.

به عنوان وثیقه جهت استیفای حقوق قانونی، این چک و سفته ها در اختیار بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران قرار می گیرد تا پس از ایفای تعهدات مزبور در موعد مقرر، اسناد مورد وثوق ، آزاد و در اختیار شرکت صادر کننده قرار بگیرد و غیر آن به نفع بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، آن را ضبط میکند.

در صورتجلسه ای که متقاضی حقیقی یا حقوقی مجوز صادرات طلا، امضا می کند، به امضا نماینده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و کارشناس طلا و جواهر اداره نشر اسکناس و خزانه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران می رسد.

پس از دریافت نامه متقاضی ، گواهی سازمان استاندارد و کارشناسی محموله، حداکثر پس از 3 روز کاری مجوز صادر خواهد شد. این موضوع طبق روال انجام می‌گردد و قانون و آیین‌نامه‌ای در این خصوص موجود نمی‌باشد. مدت اعتبار مجوز صادرات طلا از زمان صدور، 6 ماه است.

اگر خواهان صادرات فلزات گران بها هستید، بازاریابی و مطالعات بازار و توجه به نوسانات قیمت جهانی فلزات گران بها در ماه های مختلف سال میلادی، بایستی در کانون توجه فعالان این حوزه قرار داشته باشد. پیش بینی قیمت طلا و پیش بینی قیمت اونس جهانی ارتباط خاصی با قیمت نفت و تحولات سیاسی و اقتصادی جهان در دهه سوم قرن بیست و یکم داشته که باید در نظر داشت.

مخاطب گرامی

هلدینگ ملاصدرا علاوه بر ارائه خدمات دریافت مجوز صادرات طلا برای کارآفرینان و تجار حقیقی و حقوقی، خدماتی نظیر: تبدیل شرکت ، زمینه اخذ مجوز کسب صنفی برای مشتاقان در سراسر کشور، دریافت گواهینامه های بین المللی ، ثبت برند، ثبت هر نوع شرکت و تعاونی در سراسر کشور نیز با اتکا به مشاوران مجرب خود، ارائه میکند.

برای انجام و پیگیری مسائل اداری مربوط به این موضوعات، می توانید از خدمات کارشناسان مجرب ما با پرونده های موفق در سال های اخیر، بهره مند شوید که مشاوره و اخذ مجوز کار ایمن و اخذ رتبه و گرید پیمانکاری و اخذ پروانه کسب بازاریابی شبکه ای نیز از جمله آن موارد است.

لینک این گفتار را از طریق کانال ها و گروه هایی که در شبکه های اجتماعی عضو هستید، به اطلاع همکاران و فعالان کسب و کار و گروه های تلگرامی بورسی و مدیریتی برسانید. اینستاگرام و تلگرام هلدینگ ملاصدرا را فالو کنید تا هر روز در جریان جدید ترین گزارش ها و اخبار این هلدینگ در ارائه خدمات مشاوره حقوقی و مالیاتی به فعالان کسب و کار ایران عصر 1400 باشید. در جریان جدید ترین و آخرین اطلاعیه ها وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button