طرح دعاوی برند

آنچه درباه طرح دعاوی برند صنعتی و تجاری باید بدانیم

دعاوی برند صنعتی و تجاری از جمله چالش هایی است که فعالان و صاحبان کسب و کار های ثبت برند شده در داخل و خارج از کشور با آن روبرو هستند. دعاوی طرح برند نیازمند حقوقدانان و متخصصانی است که اوضاع و شرایط کسب و کار را به خوبی شناخته و نسبت به اتخاذ بهترین استراتژی برای طرح دعاوی برند و پشتیبانی و حمایت و حفاظت از حقوق موکلانشان اقدام کنند.

در این گفتار سایت هلدینگ ملاصدرا، تلاش شده است تا اطلاعات خوبی درباره طرح دعاوی برند در اختیار متقاضیان قرار بگیرد. اگر قصد طرح دعاوی برند، ثبت برند و اختراع و گواهینامه های ملی و بین المللی دارید و با پرسشی روبرو شدید، مراتب را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید تا توسط کارشناسان هلدینگ ملاصدرا بررسی شود.

با ما همراه باشید.

چرا طرح دعاوی برند مهم است؟

برند، یک نشان است. یک هویت است. یک دارایی است. دارایی از نوع دارایی های intangible asset که با آن می توان قدرت و پتانسیل و ظرفیت یک شرکت و مجموعه تولید کننده کالا و خدمات را فهمید. برند، اعتبار است. اعتباری که نباید خدشه دار شود. باید با دیدن برند شما ، به یاد احترام به مشتری و تولید کالا و خدمات با کیفیت افتاد.

پس، حمایت از برند و حفاظت از برند، اهمیت بسیار زیادی برای صاحبان برند دارد. مالکیت حقوقی گران قیمتی است که هم افراد حقیقی می توانند نسبت به ثبت و در اختیار داشتنش اقدام کنند هم افراد حقوقی. برند باید ثبت شود تا تحت حفاظت قانون قرار بگیرد. برند، ارزش افزوده ایجاد کرده و ثروت آفرین است. این دارایی ارزشمند گاهی مورد سوء استفاده قرار می گیرد و باید برای اعاده حیثیت، طرح دعاوی برند را در دستور کار قرار داد.

در مقولات مدیریت برند (Brand Management)، حفاظت از برند، از جمله  مسائلی است که همواره مورد تاکید استراتژیست های کسب و کار قرار می گیرد.

طرح دعاوی برند به این خاطر اهمیت دارد که از سوء استفاده برند توسط اشخاص حقیقی و حقوقی در داخل و خارج از کشور جلوگیری کرده و از نقض حقوق صاحب اصلی برند جلوگیری می کند. مراجع حقوقی رسیدگی به دعاوی ثبت علامت تجاری، طبق قانون تجارت نسبت به بررسی دعاوی خواهان و خوانده اقدام میکنند.

طبق ماده سی و یک قانون ثبت علام تجاری، حق استفاده انحصاری از یک علامت به کسی اختصاص دارد که آن علامت را طبق مقررات قانون به ثبت رسانده باشد. لذا شما نمی توانید از یک نشان تجاری استفاده کنید که قانونا در تملک شما نیست.

دامنه دعاوی برند

دامنه دعاوی ثبت نشان تجاری، گسترده بوده و شامل پذیرش یا نپذیرفتن یا رد تفاضای درخواست کننده است. هم چنین اگر شما قصد ثبت نشانی داشتید اما رد شده است، قادر به ثبت اعتراض در مهلت قانونی هستید. لذا طرح دعاوی بایستی از طریق مشاوران کار بلد و متخصص همراه شود که هلدینگ ملاصدرا با پرونده های موفق در سال های  اخیر، مشاور امین متقاضیان طرح دعاوی برند است.

انواع دعاوی طرح برند

کلیه دعاوی که در این گفتار هلدینگ ملاصدرا به آن اشاره شده است، در شمول دعاوی تجاری قرار می گیرد. لذا تسلط به قانون تجارت، توصیه می شود. پذیرش ، رد و اعتراض به ثبت نشان تجاری، مقولاتی است که در ادامه مرور شده است:

  • دعاوی مربوط به فعالیت تجاری
  • دعاوی مربوط به شرکت های تجاری
  • دعاوی مربوط به اسناد تجاری
  • دعاوی مربوط به ورشکستگی
  • دعاوی مربوط به صادرات و واردات
  • دعاوی مربوط به ثبت و نشان علامت تجاری

دعاوی مربوط به ثبت نشان تجاری، چون مربوط به بنیان بازاریابی و تبلیغات و هویت کسب و کار شما است، از اهمیت بسزایی برخوردار است. در سال هشتاد و شش شمسی، قانون ثبت اختراعات و طرح های صنعتی  وتجاری به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و اگر قصد طرح دعاوی برند دارید، توصیه می شود که این قانون را مطالعه کنید.

دعاوی مربوط به برند شامل 2 دسته است. یکی دعاوی حقوقی و دیگری دعاوی کیفری. هر یک، ساز و کار و روش پیگیری و اقدام متفاوتی دارد که در ادامه به مرور مختصر آن پرداخته ایم.

دعاوی حقوقی برند

اگر در زمان صادر شدن گواهی ثبت برند، قوانین مربوط به نشان تجاری ، انجام نشده باشد و صاحب یا ذینفع برند، بتواند اثبات کند که استفاده از برند از طرف دیگران سبب ضرر و زیان وی شده  است، مشمول ماده سی و سی و دوم قانون ثبت اختراعات طرح های صنعتی و علائم تجاری می شود.

او می تواند با طرح دعوای برند، خواستار رسیدگی به حقوق از دست رفته خود و ابطال نشان تجاری مذکور شود.

دعاوی کیفری طرح برند

اگر گواهی ثبت برند صادر شده باشد، این  حق را به شما می دهد که کسی اجازه سوء استفاده از برند تجاری شما را نداشته باشد و شما می توانید با طرح شکایت از شخص حقیقی یا حقوقی، خواستار توقیف اموال و دارایی شخص مجرم از طریق دادگاه های صالحه باشید.

فرآیند طرح دعاوی برند

برای اعتراض به آگهی ثبت علامت تجاری، بایستی فرآیند و سلسله مراتبی را طی کنید.

گام اول این است که علت دعوی را اعلام کنید. می توانید به عدم رعایت بند های مشروح در بند الف و ب ماده سی و سی و دوم قانون اختراع ، طرح های صنعتی و علائم تجاری باشد.

اعتراض نامه شما بایستی در 2 نسخه تنظیم گردد.

در گام سوم، بایستی دلایل مستند و مستدل خود را که مربوط به مفاد مشروح در اعتراض نامه باشد را ضمیمه اعتراض نامه بکنید. این دلایل باید اثبات کند که ادعای شما درباره فلان برند و ثبت فلان برند، واقعی و قابل راستی آزمایی است. اصل رسید پرداخت هزینه دادرسی نیز بایستی ضمیمه مدارک شود و به مرجع ثبت یعنی اداره مالکیت صنعتی تسلیم شود.

در گام چهار طرح دعاوی برند، مدارک تسلیمی به مرجع ثبت، بررسی می شود و اگر نقص مدارک باشد به صورت کتبی اعلام می شود. معترضان فرصت دارند تا در مهلت قانونی نسبت به رفع نقص اقدام کنند تا نسبت به رسیدگی مجدد اقدام شود.

اگر مدارک را تکمیل نکنید، تقاضای شما بی اثر شد و اداره ثبت، اقدامی نخواهد کرد. اگر خارج از کشور باشید، مدت رفع نقص در طرح دعاوی برند حدود 60 روز است. اگر از زمان یک نشان تجاری بیش از 3 سال سپری شده باشد، امکان اعتراض وجود ندارد.

مراجع رسیدگی کننده به دعاوی ثبت علامت تجاری

اداره مالکیت صنعتی، اگر اظهارنامه ثبت برند شما مغایر با مفاد ماده 32 قانون ثبت برند نباشد، درخواست را می پذیرد. در غیر این صورت آن رد می شود. شما 10 روز از آن رد درخواست فرصت دارید تا به آن اعتراض کنید. اگر با درخواست ثبت برند شما موافقت شود، اشخاصی که با ثبت این برند به آن ها اسیب رسیده می توانند طرح شکایت کنند. 30  روز پس از تاریخ انتشار آگهی مربوط به تقاضای ثبت، قادر به ثبت اعتراض خود در اداره مالکیت صنعتی تهران هستند. این اعتراض ها رسیدگی شده و به متقاضی ثبت ابلاغ می شود. اگر پاسخی از سوی متقاضی ثبت، صورت نگیرد، به منزله پذیرش اعتراض است.

در صورتی که متقاضی ثبت، تمکین نکند، بایستی ظرف 60 روز از تاریخ ابلاغ اعتراض نامه ، به دادگاه عمومی مراجعه کرده و طرح دعوا بکند تا دادگاه در این خصوص اظهار نظر کند.

دادگاه عمومی حقوقی مرجع رسیدگی کننده به دعاوی مربوط به برند است. ابطال ثبت علامت تجاری یا رد اعتراض به  ثبت برند، در حیطه صلاحیت این دادگاه است. مقررات آیین دادرسی مدنی، در تجدید نظرخواهی از آراء بدوی دادگاه عمومی حقوقی، جاری و ساری است.

ماده 30 و 32 قانون ثبت اختراع و نشان تجاری

در ماده سی ، تعریف برند را به این صورت اعلام کرده است:

  • الف: علامت یعنی هر نشان قابل رؤیتی که بتواند کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز سازد.
  • ‎‎‎ب : علامت جمعی یعنی هر نشان قابل رؤیتی که باعنوان علامت جمعی در اظهارنامه ثبت معرفی شود و بتواند مبدأ و یا هرگونه خصوصیات دیگر مانند کیفیت کالا یاخدمات اشخاص حقیقی و حقوقی را که از این نشان تحت نظارت مالک علامت ثبت شده جمعی استفاده می‌کنند متمایز سازد.
  • ‎‎‎ج – نام تجارتی یعنی اسم یا عنوانی که معرف و مشخص کننده شخص حقیقی یا حقوقی باشد.

در ماده سی و دوم این قانون، فهرست موارد ممنوعه در ثبت برند در ایران را اعلام کرده است. لذا اگر قصد طرح دعاوی دارید، به موارد ذیل الذکر دقت کنید. گاها طرح دعاوی برند به دلیل این که با مفاد ماده 32 قانون ثبت علائم تجاری در ایران، مغایر است، در همان نخستین مراحل بررسی، رد می شود. بند ب ماده 32 نیز مهم است. شما نمی توانید نسبت به ثبت برندی اقدام کنید که مغایر با قانون اساسی و موازین شرع مقدس در نظام جمهوری اسلامی ایران است. مصادیق آن را قانون و دادگاه تشخیص می دهد.

‎‎‎الف – نتواند کالاها یا خدمات یک مؤسسه را از کالاها و خدمات مؤسسه دیگر متمایز سازد.
‎‎‎ب – خلاف موازین شرعی یا نظم عمومی یا اخلاق حسنه باشد.
‎‎‎ج – مراکز تجاری یا عمومی را به ویژه درمورد مبدأ جغرافیایی کالاها یا خدمات یا خصوصیات آنها گمراه کند.
‎‎‎د – عین یا تقلید نشان نظامی‌، پرچم‌، یا سایر نشانهای مملکتی یا نام یا نام اختصاری یا حروف اول یک نام یا نشان رسمی متعلق به کشور، سازمان های بین ‌الدولی یا سازمان هایی که تحت کنوانسیونه ای بین‌المللی تأسیس شده‌اند، بوده یا موارد مذکور یکی از اجزاء آن علامت باشد، مگر آن که توسط مقام صلاحیتدار کشور مربوط یا سازمان
ذی‌ربط اجازه استفاده از آن صادر شود.
‎‎‎هـ – عین یا به طرز گمراه کننده‌ای شبیه یا ترجمه یک علامت یا نام تجاری باشد که برای همان کالاها یا خدمات مشابه متعلق به مؤسسه دیگری در ایران معروف است‌.
‎‎‎و – عین یا شبیه آن قبلاً برای خدمات غیرمشابه ثبت و معروف شده باشد مشروط بر آن که عرفاً میان استفاده از علامت و مالک علامت معروف ارتباط وجود داشته و ثبت آن به منافع مالک علامت قبلی لطمه وارد سازد.
‎‎‎ز – عین علامتی باشد که قبلاً به نام مالک دیگری ثبت شده و یا تاریخ تقاضای ثبت آن مقدم یا دارای حق تقدم برای همان کالا و خدمات و یا برای کالا و خدماتی است که به‌لحاظ ارتباط و شباهت موجب فریب و گمراهی شود

مخاطب گرامی

اگر نظر و دیدگاهی درباره مفاد مطروحه  در این گزارش دارید، مراتب را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید. لینک این گفتار را از طریق کانال ها و گروه هایی که در شبکه های اجتماعی عضو هستید، به اطلاع دوستان و کارآفرینان و مدیران استارت آپ ها و  مشتاقان ثبت برند تجاری و ثبت شرکت، قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button