ثبت کد اقتصادی

آنچه درباره ثبت کد اقتصادی باید بدانیم

ثبت کد اقتصادی یا اخذ کد اقتصادی مالیاتی یا دریافت کد اقتصادی دارایی ، در واقع یکی از مهم ترین نیازهای کسب و کار برای فعالان این حوزه در ایران است. کد اقتصادی، تا سال 1399، کدی 12 رقمی بود که از سوی واحد عملیات سازمان امور مالیاتی کشور به مودیان مالیاتی تخصیص  پیدا می کرد و کد احراز هویت اشخاص حقیقی و حقوقی نیز به شمار می رفت. اما از تابستان سال 99 به منظور مقررات زدایی، شناسه ملی شرکت، جایگزین کد اقتصادی شد.

سازمان امور مالیاتی کشور برای اشخاص حقیقی و حقوقی پس از تشکیل پرونده مالیاتی شماره ای به عنوان شماره اقتصادی یا کد اقتصادی اختصاص می دهد که با استفاده از این کد، در واقع معاملات و تکالیف قانونی خود را انجام می دهند. این شماره می  بایست بر روی کلیه فاکتور های رسمی و صورت حساب ها درج شده و پیگیری خرید و فروش اشخاص حقیقی و حقوقی با استفاده از این کد انجام خواهد شد.

در این گفتار، شیوه دریافت کد اقتصادی ، ارائه شده  است. اگر سوالی درباره ثبت کد اقتصادی و قوانین مربوطه دارید، مراتب را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید.

با ما همراه باشید.

چرا باید کد اقتصادی داشته باشیم؟

ثبت کد اقتصادی و اخذ کد اقتصادی یک الزامی برای کلیه فعالان کسب و کار در ایران است. یک اختیار نیست و تقریبا همه فعالیت های تجاری در حوزه کالا و خدمات، نیازمند کد اقتصادی است. چه شما شخص حقیقی باشید چه شخص خقوقی، چه بخواهید با بخش خصوصی معامله کنید چه بخش دولتی، نیازمند کد اقتصادی هستید.

به منظور دریافت کد اقتصادی، باید نزد سازمان امور مالیاتی کشور، تشکیل پرونده دهید.

دریافت کد اقتصادی پس از ثبت شرکت به منظور اخذ کارت بازرگانی و هر گونه معامله در کشور، الزامی است. اگر شرکتی ثبت کرده اید، 2 ماه فرصت دارید که به منظور تشکیل پرونده مالیاتی اقدامات لازم را در دستور کار داشته باشید.

اگر کد اقتصادی اخذ نکنید، امکان ارائه اظهارنامه مالیاتی در پایان سال مالی ندارید و نمی  توانید برای دریافت کارت بازرگانی، شرکت در مناقصات و مزایدات دولتی، عقد قرارداد با سازمان های دولتی، اقدام  کنید. تسریع در روند بررسی دفاتر قانونی شرکت ها و هم چنین استفاده از معافیت های مالیاتی، در گروه  ثبت کد اقتصادی یا همان شناسه ملی شرکت ها است.

اگر شرکتی برای نخستین بار، مرتکب سرپیچی از دریافت کد اقتصادی شود، 2 برابر سود حاصل از معاملات را بایستی به عنوان جریمه پرداخت کند. اگر دوباره مرتکب این تخلف شود، محل اقامت شرکت، 3 ماه پلمپ می شود. برای سومین بار، محکومیت مدیران به 3 تا 6 ماه حبس توسط قانون گذار در نظر گرفته شده است.

ثبت نام کد اقتصادی از طریق درگانه ملی مالیات سازمان امور مالیاتی کشور به صورت اینترنتی انجام می شود و متقاضیانی بایستی به https://www.tax.gov.ir/action/do/registrationselector مراجعه کنید. اطلاعات تکمیلی از طریق سامانه INTAMEDIA.IR (بخش ثبت نام الکترونیکی در نظام مالیاتی) در دسترس است.

در  صورتی که با پرسشی روبرو شدید، مرکز ارتباط مردمی سازمان امور مالیاتی با شماره 1536 پاسخ گوی سوالات شما خواهد بود. اما پاسخ به پرسش های تخصصی شما از طریق همکاران ما در  بخش ارتباط  با ما، امکان پذیر است.

نکات مهم پیش از شروع فرآیند ثبت نام الکترونیک کد اقتصادی

  • کلیه مراحل ثبت نام الکترونیک و صدور کد اقتصادی از طریق سازمان امور مالیاتی کشور، رایگان است. هیچ وجهی به هیچ شماره حساب سازمان امور مالیاتی واریز نمی شود.
  • اگر مشمول قانون مالیات های مستقیم هستید، بایستی نسبت به ثبت کد اقتصادی در زمان قانونی اقدام کنید.
  • اگر چند واحد شغلی دارید در یک استان یا استان های کشور دارید، برای هر محل، به صورت جداگانه نسبت به ثبت نام اقدام و کد اقتصادی دریافت کنید.
  • اگر از طرف مراجع قانونی کشور، صاحب شغلی هستید که داشتن بیش از یک محل فعالیت برای همان مجوز، مجاز است، برای کلیه محل ها فقط یک ثبت نام صورت بگیرد. لذا محل اصلی شما، یکی از محل ها خواهد بود و بقیه محل ها نیز شعبه محل اصلی در نظر گرفته می شود.
  • اگر شغلی دارید که به صورت مشارکت مدنی است، به عنوان مودی در نظام مالیاتی کشور ثبت نام می شوید.
  • چنانچه شماره تلفن همراه خود را در سامانه ثبت نام الکترونیکی تایید کرده باشید، قادر خواهید از طریق ابزار فراموشی نام کاربری و رمز عبور ، آن را مجدد دریافت کنید. به این منظور در صفحه ثبت نام روی گزینه فراموشی نام کاربری یا رمز عبور کلیک نمایید.
  • پس از تکمیل اطلاعات اولیه نام کاربری به شماره همراه ثبت شده در سامانه پیامک خواهد شد. مودیانی که شماره موبایل آنها در سامانه ثبت نام الکترونیکی تایید شده نیست می بایست به منظور تایید/تغییر شماره همراه خود به حوزه مالیاتی مراجعه نمایند.

ثبت نام الکترونیک کد اقتصادی

  • در مرحله اول اطلاعات پایه ای از شما دریافت شده و پس از تکمیل شدن اطلاعات درخواستی و کلیک بر روی تایید نهایی، به مرحله بعدی ارجاع خواهید شد. اگر  تا 7 روز، نسبت به تکمیل پرونده اقدام نکنید، پرونده حذف می شود.
  • در مرحله دوم، صحت سنجی اطلاعات انجام می شود و از منابع مختلفی، صحت اطلاعات وارد شده شما راستی آزمایی می شود. اگر مغایرتی کشف شود، از طریق شماره همراهی که در سامانه ثبت کردید، اطلاع رسانی خواهد شد.
  • مرحله سوم، ایجاد کد و رمز عبور است. در صورتی است که اطلاعات ورودی، مورد تایید قرار بگیرد. اطلاعات کد و رمز عبور ، پیامک می شود و محرمانه است.
  • مرحله چهارم، ثبت نام الکترونیکی و ورود به سامانه و تکمیل اطلاعات بنگاه است.

 مدارک لازم برای متقاضیان حقوقی اخذ کد اقتصادی

  • اجاره نامه محل شرکت که بایستی به نام شرکت باشد نه شخص.
  • تکمیل دفترچه اشخاص حقوقی و مهر صفحات آن
  • پاسخ استعلامات از واحد مستغلات شهرستان محل استقرار دفتر شرکت به منظور تشکیل پرونده مالیاتی اجاره
  • رونوشت کلیه آگهی های ثبتی و اساسنامه و روزنامه رسمی و شرکت نامه
  • رونوشت کلیه تغییرات روزنامه رسمی
  • رونوشت کارت ملی کلیه صاحبان امضا مجاز
  • رونوشت و اصل سندمالکیت در صورتی که یکی از صاحبان امضا، مالک محل قانونی شرکت باشد.
  • ارائه اجاره نامه محل اقامت شرکت محضری یا اجاره نامه همراه با کد رهگیری و هولوگرام به نام شرکت نیز امکان پذیر است.
  • اصل و رونوشت قبض آب/برق/گاز/تلفن محل شرکت
  • گواهی امضا صاحبان امضای مجاز شخص حقوقی که در دفتر خانه اسناد رسمی صادر شده باشد و به نام اداره امور مالیاتی منطقه اخذ شود نیز الزامی است.

مدارک لازم برای اخذ کد اقتصادی اشخاص حقیقی

  • مدارک شناسایی شامل شناسنامه و کارت ملی هوشمند
  • فرم اداری مربوط به مشخصات متقاضی حقیقی
  • درخواست کتبی
  • تصویر رونوشت پروانه کسب در صورت موجود بودن
  • عکس پرسنلی

انواع تخلف در استفاده از کد اقتصادی

توجه داشته باشید که طبق اعلام مدیرکل ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری سازمان ثبت اسناد و املاک قوه قضاییه، شناسه ملی تمامی اشخاص حقوقی که نسبت به تکمیل اطلاعات هویتی خود و یا ارائه مستندات به سازمان ثبت کننده ظرف مدت تعیین شده در سامانه شناسه ملی اشخاص حقوقی کشور به آدرس www.ilenc.ir  اقدام نکنند تعلیق می شود. لذا به منظور تکمیل اطلاعات هویتی خود به سامانه شناسه ملی اشخاص حقوقی کشور به نشانی: ssaa.ir مراجعه کنید. این مورد ، مشمول اشخاص حقیقی نمی باشد.

استفاده اشخاص حقوقی و حقیقی از کد اقتصادی سایرین تحت هر عنوان غیر مجاز و خلاف مقررات بوده و تعلق مالیات متوجه شخصی است که شماره اقتصادی او مورد استفاده قرار گرفته است .

هر گونه جعل ، تقلب ، سوء استفاده و تبانی در ارتباط با شماره اقتصادی خلاف مقررات بوده و با متخلفین برابر مقررات قانونی برخورد خواهد گردید .

دریافت هر گونه وجه اضافه بر ارزش کالا جهت درج شماره اقتصادی فروشنده و یا عدم درج شماره اقتصادی خریدار خلاف مقررات بوده و با متخلفین برابر مقررات برخورد خواهد شد

مخاطب گرامی

اگر درباره  ثبت کد اقتصادی و مسائل مربوطه، با پرسشی روبرو شدید یا تجربه ای داشتید، مراتب را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک  بگذارید. لینک این گفتار را از طریق کانال هایی که در شبکه های اجتماعی عضو هستید، به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button