ثبت شرکت تضامنی

همه چیز درباره ثبت شرکت تضامنی

شرکت تضامنی شرکتی است که هر یک از شرکا دقیقا به یک میزانِ مساوی در جبران خسارات و پرداختِ بدهی ها شریک هستند ( صرف نظر از میزانِ سهامشان در شرکت ).

یعنی در شرکتی که برای مثال 4 نفر باهم هم پیمان هستند و شراکت دارند، طلبکاران در صورت بروز مشکل مالی برای وصول طلب خود، می توانند به هر یک از این 4 نفر مراجعه کرده و تمامِ طلب خود را از همان 1 نفر مطالبه کنند.

در شرایطِ مصالحه و مذاکره نیز هم می تواند تصمیم بگیرد این 4 نفر با هم توافق کرده و از هر کدامشان میزانِ دلخواهی از طلبش را مطالبه کند.

مزیت ثبت شرکت تضامنی

ضمانت و هم پیمان بودن باعثِ مزیتی همچون امنیت در معامله گری می شود. این ویژگی در ثبت شرکت تضامنی مهمترین و درخشان ترین مزیت آن محسوب می شود.

یعنی شما از هر جهت خیالتان آسوده است که شرکاء شما دقیقا به اندازه شما در زیانِ مالی شرکت سهیم هستند و نمی توانند از زیرِ بارِ مسولیت پرداختِ بدهی های احتمالی تنها به صِرف کم بودنِ سهمشان در شرکت شانه خالی کنند.

بسیاری از تجارِ با تجربه با توجه به همین ویژگی مثبتی که ثبت شرکت های تضامنی دارند، به سراغ آن می روند و به صورت حرفه ای وارد عرصه بازرگانی می شوند.

از فرایند ثبت شرکت تضامنی چه میدانید؟

درست است که ثبت شرکت تضامنی برخلاف شرکت های سهامی نقاطِ ضعفی دارد که شاید باب میلِ هر سهامداری نباشد، اما این دلیل نمی شود که ما به شما اطلاعاتی درباره ثبتِ این نوع از شرکت ندهیم.
اصولا ثبت شرکت باعثِ آسودگی خیالِ موسسین آن می شود. چرا که این کار باعثِ اعتبار بخشی به برند شما و شخصیت سازی برای خدمت و محصولی است که تولید می کنید.

ثبت شرکت تضامنی نیز از این قاعده مستثنا نیست و شما را به این هدفتان می رساند.
شما قبل از هرکاری در اولین قدم باید در فکرِ تهیه و تنظیم یک شرکتنامه حرفه ای و بی نقص باشید.

بعد از تهیه آن باید لطف کرده و به اداره ثبت شرکت تشریف ببرید تا شرکتنامه را ثبت و ضبط کنید.
اما پروسه ثبت شرکت تضامنی تنها در این دو حرکت خلاصه نمی شود. نکات مهم و ظریفی بعد از تنظیم شرکتنامه وجود دارد که ابداً نباید از آن ها غافل شوید.

چند ترفند و نکته کاربردی که باید بعد از ثبت شرکتنامه آن ها را به کار ببندید!

– تمامِ سعی خود را بکنید تا شرکتنامه تان قانونی و پاکیزه از هرگونه گره و دست انداز قانونی باشد. در غیر این صورت حسابی برایتان دردسر ساز می شود.

– اگر برای مثال بهرنگ و جمشید با هم شریک باشند و جمشید بخواهد سهمش را به بهرنگ منتقل کند، باید رضایتِ سه شریکِ دیگرشان یعنی خشایار، همایون و ونداد را داشته باشند.

پس در شرکت تضامنی تان حق ندارید به تشخیص و تصمیم خود سهمتان را به دیگر شریکتان منتقل کنید مگر با رضایتِ قلبی، کتبی و قانونی سایر شرکاء!

– همان ابتدا باید تمامِ شرکاء نسبت به پرداخت همه آورده نقدیِ به میان آمده ( سرمایه ) رضایت خود را اعلام کنند.
– در شرکتنامه حتما باید چند مورد از مفاد سرمایه که دراساسنامه آورده شده را ذکر کنید.

– در این نوع شرکت ها هر فرد به میزانِ سهمی که به میان آورده در سود و منفعت سهیم است. ولی اگر خسارت یا بدهی گریبانِ شرکت را بگیرد هر شریک ملزم می شود تا تمامِ بدهی را وصول کند. ولو یک ریال در شرکت سهم داشته باشد!

 

برای ثبت شرکت تضامنی چه شرایطی لازم است؟

همانطور که ما در مقاله مقررات تشکیل و ثبت شرکت تضامنی به برخی از نکات اشاره کردیم ، ثبت این نوع شرکت شرایط خاصی را می طلبد از جمله :

شروط لازم:
– حضورِ سهامداران در این نوع شرکت، مرز و محدودیت ندارد اما برای آغاز کار حداقل 2 نفر باید خودشان را به عنوان سهامدار معرفی کنند.
– شرط است که تمامِ شرکاء کلِ سرمایه را همان ابتدا به صورت نقدی پرداخت کنند. اگر آورده به صورت غیر نقدی پرداخت شود باید تمامِ شرکاء رضایتِ خود را کتباً اعلام کنند. اما هیچ تاجری چنین کاری را به ضرر خودش انجام نمیدهد. چرا که ممکن است سهم آورده شده غیر نقدی به مرور زمان ارزشش را از دست بدهد و کمتر از قیمتِ حقیقی اش بشود.( از بدیهیاتِ قانونِ تجارت!)

– ذخیره های آینده شرکت، دارایی های آن محسوب میشوند و ضمانتِ پرداختِ بدهی های احتمالی طلبکاران است. پس نتیجه می گیریم که سهامداران برای آغازِ کار خود به سرمایه هنگفتی نیاز ندارند و با مبلغِ کمی می توانند ثبت شرکت تضامنی را کلید بزنند.
– هر شرکت تضامنی حداقل باید یک مدیر و یک بازرس داشته باشد( بازرس کاراکتر مهمی را ایفا نمی کند و حضورش وحی منزل نیست. اما از لحاظ حرفه ای توصیه می شود که چنین نقشی در شرکت وجود داشته باشد)

برای ثبت شرکت تضامنی چه مدارکی را نیاز دارید؟

اسناد مورد نیاز:
– 2 برگ از شرکتنامه
– 2 برگ از تقاضانامه شرکت
– 2 برگِ تنظیم شده از اساسنامه شرکت
– 2 کپی از صورت جلسه مجمع موسسین
– اگر شرکت تضامنی شما به جواز و پروانه خاصی برای تاسیس نیاز دارد، باید در فکر تهیه وتنظیم این مجوز نیز باشید و اصل آن را به اداره ثبت شرکت ها تسلیم کنید
– هیچ یک از اعضا و سهامداران نباید سوء پیشینه کیفری داشته باشند. پس اصلِ گواهی که نشان دهنده این امر است تهیه شود
– اصلِ مدارکِ شناسایی تمامِ سهامداران و هیئت نظارت شرکت را تهیه و تنظیم کنید
– و در نهایت چنانچه در تمامِ این مدت وکیل شما همه پروسه ثبت شرکت را بر عهده داشته است، باید اصلِ وکالتنامه را ارائه دهید

شرکتنامه، سندی حیاتی و الزامی که نباید از آن غافل بود!

در شرکت های تضامنی، شرکتنامه حرفِ اول را میزند و در تهیه و تنظیم آن باید نکاتِ ظریفی را رعایت کنید تا بعدِها دچار مشکلات قانونی نشوید.

ریزه کاری های تنظیم شرکتنامه شرکتِ تضامنی:

– اسمِ شرکت باید با تمامِ پسوند ها و پیشوند هایش نوشته شود ( حتما باید در نام گذاری شرکت، قیدِ “شرکت تضامنی” به کار برود و حداقل اسمِ یکی از شریک ها در کنار آن ذکر شود)
– اصلِ فعالیت شما در چه زمینه ای است ؟ موضوعِ فعالیت هرچه که باشد باید به دقت ذکر شود
– میزانِ درستِ آورده های نقدی و حتی غیر نقدی شرکت باید در شرکتنامه لحاظ شود ( این سرمایه اصولا به صورت وجه رایجِ کشور است و بهتر است که در قالبِ نقدی پرداخت شود)
– باید مشخص کنید که به هر فرد چه میزان از سهم شرکت تعلق گرفته است
– زمانِ تاسیس شرکت را تعیین کنید
– نامِ کاملِ تمامی موسسین و شرکاء و اطلاعات محلِ زندگی آن ها را در شرکتنامه درج کنید.
– نامِ کاملِ مدیران و حدودِ اعمالِ نفوذِ آن ها در شرکت را ذکر کنید
– چنانچه شرکت شما بازرس دارد، باید مشخصاتِ دقیق او نیز در شرکتنامه قید شود
– مشخص کنید که زیان ها و سود ها به چه میزان میانِ شرکاء تقسیم می شود
– باید مشخص کنید که شیوه حسابداری شرکت و رسیدگی به امور مالی آن از چه نوع است
– چنانچه شیرازه شرکت از هم پاشید و منحل شد، باید زمانِ دقیق انحلال را قید کنید
– در مرحله آخر باید تاسیس کنندگان شرکتنامه را امضاء و به تصدیق برسانند تا شکلِ قانونی به خود بگیرد.

* فراموش نکنید که باید در شرکتنامه، مکانِ تاسیسِ شرکت و در واقعِ خواستگاه آن را تعیین کنید. هر شرکتی در ماه اسناد رسمی را دریافت میکند که اداره پست حتما باید نشانی شرکت را برای رساندنِ آن اسناد در دست داشته باشد.
به عنوان سخنِ پایانی نباید ازین نکته غافل شد که ثبت شرکت تضامنی به علتِ مسئولیت های جدی تری که نسبت به ثبت شرکت های سهامی دارد و در طول مقاله به آن ها اشاره شد، علاقه مندانِ خاص تر و کمتری را به خود جذب می کند و با اقبالِ عمومی قلیل تری مواجه می شود.

همچنین مانند سایر ثبت شرکتها باید به سازمان ثبت مراجعه شود و امور ثبتی را از طریق این سامانه پیگری کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button