ایران کد چیست؟

آنچه درباره ایران کد باید بدانیم (شرایط و مدارک و دلایل)

ایران کد یا IRAN CODE در واقع کد 16 رقمی است که نظام ملی طبقه بندی و خدمات مشخصه کالا در ایران صادر می کند که به منظور شناسایی و طبقه بندی و کدگذاری و شناسنامه دار کردن محصولاتی که در سیکل بازرگانی کشور مورد معامله قرار می گیرد، استفاده می شود. سایت ایران کد در نشانی: IRANCODE.IR قرار دارد و هر سایت دیگری، جعلی است. برای تسریع و تسهیل مدیریت زنجیره تامین(SCM) ، مدیربت روابط با مشتریان (CRM) و مدیریت ارتباط با تامین کنندگان (SRM) کاربر ایران کد مشهود است.

در این گفتار هلدینگ ملاصدرا، شما را با شرایط و مزایا و مدارک مورد نیاز برای دریافت ایران کد جهت اشخاص حقیقی و حقوقی آشنا میکنیم. اگر سابقه دریافت ایران کد دارید یا پرسشی درباره دریافت ایران کد دارید، مراتب را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید.

با ما همراه باشید.

داستان ایران کد چیست؟

همان طور که در ابتدای این گفتار عرض کردیم، ایران کد، نظام ملی طبقه بندی و خدمات مشخصه کالا است. در واقع یک ساختار و چارچوبی است به منظور طبقه بندی کردن و شناسنامه دار کردن همه کالاهایی که به صورت قانونی وارد کشور شده و در ایران در 31 استان کشور مورد داد و ستد توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی دولتی یا خصوصی قرار می گیرد.

هر نوع کالایی که به ایران کد معرفی می شود، مورد شناسایی و ارزیابی و ارزش گذاری کارشناسان از نظر اصالت و کیفیت قرار می گیرد. مثل دریافت گواهی استاندارد ایران، دریافت ایران کد نیز شرایط و هزینه و مراحلی دارد که کلیه خدمات از طریق هلدینگ ملاصدرا در اسرع وقت در اختیار علاقمندان قرار می گیرد.

در سایت ایران کد می توانید با مفاهیمی چون: کد ملی کالا، ساختار ملی طبقه بندی کالای ایران کد، کاتالوگ الکترونیکی ایران کد و مفاهیم فنی مربوطه و روش استاندارد سازی داده ها در ایران آشنا شوید.

کد 16 رقمی ایران کد

نظام ایران‌کد برای هر کالایی که در سطح کشور عرضه می‌شود بر اساس اطلاعات اظهاری عرضه‌کننده آن کالا یک کد ملّی شانزده رقمی صادر کرده و شناسنامه آن کالا را در قالب کاتالوگ الکترونیکی منتشر می‌کند. در اين نظام با استفاده از رويه‌ها، استانداردها و به ويژه ابزار خبره طبقه‌بندي و كدگذاري كالاها و خدمات، زبان مشترك و مفاهيم همساني در سطح ملي ايجاد شده و كليه اطلاعات اعتباري كالاها و خدمات از قبيل مراجع عرضه‌كننده، مشخصات فني، استانداردهاي ملي و بين‌المللي و … ثبت، ذخيره، ساماندهي و منتشر مي‌گردد.

توجه کنید که ایران کد، نمایندگی GS1 در ایران است. به منظور ارائه کد های GTIN که برای سیستم های خرده فروشی، بیش ترین کاربرد را دارد، انجام می گیرد. شرکتی که برای محصولات خود، نیازمند دریافت ایران کد است، بایستی عضو ایران کد شود. مراحل عضویت را با کمک کارشناسان هلدینگ ملاصدرا انجام دهید. سپس، برای هر کد ملی ثبت شده در سیستم، کد جی اس وان به همراه بارکد مربوطه صادر می شود و در اختیار متقاضی قرار می گیرد.

برای بررسی اصالت یک کالا به این لینک: http://ets.gs1ir.org/ مراجعه کنید. به منظور عضویت در سامانه ایران کد نیز بایستی از طریق این لینک: http://mcs.irancode.ir/Account/Login اقدام کنید.

چگونه ایران کد را دریافت کنیم؟

دریافت ایران کد به نام مدیرعامل شرکت سهامی امکان دارد. چون مدیرعامل شرکت سهامی طبق نظر هیات مدیره، مدام تغییر می کند، توصیه می شود که از دریافت ایران کد به نام مدیرعامل شرکت، پرهیز کنید. مگر این که شرکت مسئولیت محدود باشد و خود شما مدیرعامل شرکت باشید. البته مدیرعامل شرکت، قادر است که ایران کد را به شرکت دیگری واگذار کند و احتمال سوء استفاده وجود دارد. پس بهتر است که ایران کد را به نام شخصیت حقوقی دریافت کنید تا حقوقی باشد.

پس از آن که نسبت به دریافت ایران کد برای شرکت خود اقدام کردید، همه محصولات پر فروش خود را زیر ایران کد ببرید و برای همه محصولات پر فروش، ایران کد تهیه کنید. اینکار باعث می شود تا شرکت شما به عنوان شرکت تولید کننده محصولات متنوع بوده تا این محصولات تحت تملک شرکت شما باشد.

البته برخی از شرکت ها، نمایندگی یکشرکت خارجی هستند و محصولات آن شرکت را در بازار 31 استان کشور ،معرفی و تبلیغ میکنند. البته این شرکت های نمایندگی مجاز محصولات تولید کنندگان خارجی نیز می توانند نسبت به دریافت ایران کد اقدام کنند. به شرطی که ان شرکت خارجی که نمایندگی آن را در ایران در اختیار دارند، قرارداد رسمی اجازه فروش یا مارکتینگ را به نماینده خود در ایران داده باشد.

چرا بهتر است که ایران کد دریافت کنیم؟

مزایای دریافت ایران کد به شرح زیر است:

  • داشتن ایران کد یعنی بارکد که برای جلوگیری از قاچاق کالا توصیه می شود.
  • شناسنامه دار کردن کالای اصل و با کیفیت داخلی و حمایت از تولید داخلی
  • در اختیار داشتن راهکاری برای بررسی اصالت و شناسنامه کالاها
  • بستر سازی مناسب به منظور انسجام بخشی به مدیریت زنجیره تامین کالا (SCM)
  • بسترسازی جهت حضور فعالانه در عرصه پر سود و فرصت آفرینی بازاریابی اینترنتی (DIGITAL MARKETING)
  • ارتباط مستمر با سامانه های کدینگ بین المللی
  • معرفی و شناسنایی منابع ساخت و توزیع کالا
  • زمینه سازی توزیع گسترده برای تولید کننده و توزیع کنندگان
  • زمینه سازی معرفی و تبلیغ گسترده منطقه ای و جهانی محصولات
  • کم کردن هزینه توزیع و فروش و عملیات کالا

(برای ورود به پرتال ایران کد، داشتن کد کاربری و رمز عبور الزامی است)

مدارک لازم برای دریافت ایران کد چیست؟

دریافت ایران کد مثل دریافت گواهی صنفی و دریافت استاندارد ملی و ثبت برند و اختراع و استاندارد های بین المللی نیازمند مدارک و شرایطی است که همه توسط کارشناسان هلدینگ ملاصدرا در اسرع وقت با بهترین کیفیت در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.

مدارک دریافت ایران کد به شرح زیر است:

به منظور دریافت بارکد داخلی و بارکد بین المللی، مدارک برای اشخاص حقیقی و حقوقی مجزا است که در ادامه این گفتار هلدینگ ملاصدرا به بررسی آن پرداخته ایم:

مدارک لازم برای دریافت ایران کد اشخاص حقوقی

اشخاص حقوقی برای دریافت ایران کد برای محصولات خود بایستی مدارک زیر را ارائه کنند:

  • آگهی تاسیس شرکت سهامی
  • رونوشت روزنامه رسمی شرکت سهامی
  • رونوشت آخرین تغییرات شرکت سهامی که دارای اعتبار باشد
  • رونوشت پروانه بهره برداری وزارت صنعت، معدن و تجارت یا جهاد کشاورزی برای شرکت های تولیدی داخلی
  • ارائه جواز تاسیس در صورتی که مراحل اداری دریافت پروانه بهره برداری را در حال انجام هستید.
  • رونوشت فرم تعهد نامه تحویل جواز تاسیس یا پروانه بهره برداری برای بنگاه هایی که پروانه بهره برداری در زمان درخواست ایران کد در اختیار ندارند.
  • ارائه جواز ساخت برای شرکت های تولیدی و مواد غذایی و دارویی و بهداشتی آرایشی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.
  • ارائه کارت بازرگانی جدید برای وارد کنندگان و صادر کنندگان ایرانی متقاضی دریافت ایران کد
  • رونوشت کارت ملی مدیرعامل شرکت های متقاضی ایران کد
  • فیش واریزی هزینه ثبت نام به حساب مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران
  • اگر توزیع کننده کالا هستید، آگهی ثبت برند و علامت تجاری الزامی است. اگر برند ثبت نشده باشد، می توانید از خدمات هلدینگ ملاصدرا برای ثبت برند یا خرید برند ثبت شده اقدام کنید و در زمان و هزینه صرفه جویی کنید.

اگر نمی خواهید که نام تجاری یا برند شما در کد کالاها و محصولات شما در ایران کد ثبت شود، الزامی وجود ندارد. در این حالت، کالایی که به ایران کد متصل است، برند شما را در بر نخواهد داشت.

مدارک لازم برای ایران کد اشخاص حقیقی

اگر شخص حقیقی هستید و تولید کننده کالا، مدارک لازم برای دریافت ایران کد اشخاص حقوقی به شرح زیر است:

  • رونوشت پروانه کسب برای اعضاء صنوف در سراسر کشور
  • رونوشت پروانه بهره برداری برای تولید کنندگانی که از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز دارند. در صورتی که مراحل اداری دریافت پروانه بهره برداری را در دستور کار دارید، فرم تعهد نامه تحویل جواز تاسیس یا پروانه بهره برداری را بایستی تکمیل و امضا کنید.
  • رونوشت کارت ملی هوشمند فردی که صاحب جواز کسب یا پروانه بهره برداری بوده و متقاضی دریافت ایران کد است. اگر کارت ملی هوشمند ندارید، کارت ملی قبلی مورد قبول است.
  • رونوشت آگهی ثبت علامت تجاری برای توزیع کننده کالا.
  • رونوشت پروانه ساخت برای تولید کننده مواد غذایی و دارویی و بهداشتی و آرایشی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
  • فیش واریزی هزینه ثبت نام متقاضی حقیقی دریافت ایران کد مبنی بر واریز مبلغ مربوط به حساب بانکی مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران.
  • رونوشت کارت بازرگانی معتبر برای وارد کننده و صادر کننده حقیقی متقاضی ایران کد

این جا نیز اگر مایل نیستید که نام تجاری یا برند شما در کالا های شما ثبت شود، این گزینه نیز الزامی نیست.

وارد کنندگان متقاضی ایران کد

اگر وارد کننده هستید و قصد دریافت ایران کد دارید، به 2 موضوع دقت کنید:

  • اگر کالایی را قانونی با برند مشخصی از گمرکات، وارد کشور کرده اید، بایستی کالای وارداتی از طریق سایت مرکز ایران کد، اطلاع رسانی شده و مجوز اتحادیه های توزیعی مربوطه مثل جواز کسب توزیعی، دریافت گردد.
  • اگر شما، توزیع کننده کالای وارداتی نبوده و صرفا کالایی را وارد کرده اید، به عنوان واسط، کالا را در اختیار توزیع کننده قرار می دهید، نیاز به اطلاع رسانی در پرتال ایران کد نیست.

اگر شکایت یا انتقاد یا پیشنهادی درباره ایران کد دارید به کوی میرهادی شرقی واقع در میدان فاطمی تهران مراجعه کنید.

مخاطب گرامی

هلدینگ ملاصدرا آماده دریافت ایران کد برای محصولات وارداتی یا تولیدی شما است. علاوه بر این ها، ثبت هر نوع شرکت و موسسه و تعاونی و خدمات ثبت برند و اختراع و دریافت مجوز صنفی برای فعالان کسب و کار کشور در اسرع وقت انجام می گیرد.

اگر درباره دریافت ایران کد، سوالی دارید، مراتب را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید. لینک این گفتار را از طریق کانال ها و گروه هایی که در شبکه های اجتماعی عضو هستید، به اطلاع تولید کنندگان و وارد کنندگان و صادر کنندگان و همکاران خود قرار دهید.

ما را در اینستاگرام و تلگرام نیز دنبال کنید تا در جریان جدید ترین خدمات هلدینگ ملاصدرا برای فعالان کسب و کار حقیقی و حقوقی قرار بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button