کمیسیون ملی برند

کمیسیون ملی برند چیست ؟

واضح است که برند روی اعتقادات مردم تاثیرگذار خواهد بود. پس باید به دنبال تولیدات در سطح ملی باشیم که بتوانیم جایگاه خوبی در ذهن مردم پیدا کنیم. مثل کالای ژاپنی که مترادف با کیفیت است ، حالا ما باید به دنبال کشف این مسئله باشیم که این ترادف چگونه بوجود می آید ؟

برند چیست ؟

برند ، بیشتر برای ایجاد تمایز به کار میرود. در گذشته برای مشخص شدن اینکه کدام شمشیر متعلق به چه کسی است  بر روی آن نشان یا علامتی میگذاشتند که حتی این کار باعث میشد  مشخص شود کدام شمشیر متعلق به کدام استادکار است. و این چنین بود که یک سری از برند های عرفی به وجود آمدند در ایران هم از این برند های عرفی کم نیست مثل بستنی نعمت و یا در مواد غذایی اکبر جوجه از نمونه برند های عرفی می باشند .

در ادامه مطلب به این میپردازیم که معیار های برند چیست و عبور از مسیر برند سازی چگونه امکان پذیر می باشد.وقتی با صاحبان برند در ایران صحبت میکنیم ، میبینیم در ایران همه خود را برند میدانند در حالی که اکثرا صرفا نامی آشنا هستند . در اینجا به شاخص های برند سازی در مدل زیر اشاره میکنیم :

1) شاخصه *برند آگاهی* است. یعنی مردم چقدر با برند شما آشنایی دارند .

2) چقدر بقیه برای برند ما ارزش قائلند ما به خاطر خاطرات و تجربیات نا مطلوبی که از خرید های گذشته از محصولات ایرانی داریم برای تولید داخلی ارزش قائل نیستیم . در حقیقت صاحبان کسب و کار برای تولید زحمت بسیاری میکشند اما چون نتوانسته اند احترام مخاطب رو جلب کنند در برند سازی موفق نبوده اند.

3) مردم چقدر با برند ارتباط برقرار میکنند یعنی افراد چقدر حس می کنند گره ای از مشکلاتشان گشوده می شود وچقدر در زندگیشان مفید واقع میشود.

4)این محصول چقدر منحصر بفرد است و با بقیه متفاوت است که توجه مخاطب را به خود جلب کند.

چنانچه 4 نکته ی بالا رعایت نشود برند معنی پیدا نخواهد کرد .

راهکارهایی برای حفظ و نگهداری از برند :

اول اینکه وقتی سوال می شود برند شما چیست ؟ نباید بگویی مثلا میز تولید میکنیم . باید برند را مثل یک شخص در نظر داشته باشیم و به معرفی بپردازیم . باید به برند هویت و شخصیت دهیم تا سالها در اذهان عمومی باقی بماند.

از آنجا که اکثریت مدیران با هدف صرفا فروش به برندینگ وهویت سازی می پردازند  و تمایز را در برند های ایرانی نمیبینیم مثلا دربحث غذا و رستوران فرنگی با غذاهای یکسان یا بحث طراحی لباس همه در سبک های یکسان و تقلید شده ، مخاطب از نظر احساسی تفاوتی را لمس نمیکند که باعث شود یکی را به دیگری ترجیح دهد.

 

نکته :

مدیریت ذهن مخاطب در بنگاه های ایرانی فوق العاده ضعیف و از این مدیریت، فقط با تبلیغات اجباری آشنایی دارند که این تبلیغات اثری ایجاد نمی کند. حتی گاهی اوقات در ایران، توهین کردن به ذهن مخاطب، جزء مسائل روزمره ای شده که بعضی از برندها انجام می دهند.

برند فردی در ایران با توجه به پیشینه ی تاریخی  خیلی پر طرفدار است بخش بزرگی از نخبگان ایرانی برند فردی هستند . مثل پروفسور سمیعی و الهه قمشه ای و ….

هر وقت یک فرد برند شود، ناخودآگاه یک پدیده ای در کنار آن اتفاق می افتد که معروف است به آنتی برندینگ؛ یعنی این که هر چه برند آگاهی بیش تر شود، توقع هم بیش تر می شود. هرچه برند معروف تر شود، انتظارات بالاتر می رود. برند آگاهی ایجاد انتظار می کند و اگر پاسخ گوی آن نباشیم، باعث ایجاد تفکر منفی راجع به فرد می شود و این آغاز نهادینه شدن آنتی برند افراد می شود.

بدون برند نمیتوان بازار را به تسخیر دراورد شاید بشود گوشه از آن را گرفت ولی نمیتوان بازار را متعلق به خود کرد برند سازی جزء مباحث اساسی و پیش نیاز صادرات نیز هست یعنی میتوان وارد شد ولی بدون برند سازی امکان ماندگاری وجود نخواهد داشت .

امروزه برندها به دنبال ایجاد خاطره و لذت برای مخاطب هستند نه صرفا رضایت چون متوجه ماندگاری این دو احساس شده اند .

اداره ثبت ملی برند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button