کد کارگاهی بیمه

شرایط و مدارک دریافت کد کارگاهی بیمه کارفرمایان و پیمانکاران

کد کارگاهی بیمه برای بیمه کردن پرسنل شرکت ها و موسسات و تعاونی ها، مورد نیاز است. کد کارگاهی بیمه توسط یکی از شعب سازمان تامین اجتماعی در سراسر کشور برای متقاضیان حقوقی صادر می شود و منحصر به فرد است و امکان ندارد که 2 شرکت یا موسسه، یک کد کارگاهی بیمه داشته باشند و مثل شناسه ملی، منحصر به فرد است. اما یک شرکت می تواند بر اساس نوع فعالیت در سراسر کشور و نوع قرارداد با کارفرمایان دولتی یا عمومی در هر استان، کد کارگاهی بیمه و ردیف پیمان مجزا داشته باشد و نسبت به بیمه اجباری پرسنل در هر کارگاه بر اساس ردیف پیمان های مختلف اقدام کند.

در این گزارش سایت هلدینگ ملاصدرا، اطلاعات خوبی درباره شرایط و مدارک مورد نیاز برای دریافت کد کارگاهی بیمه ارائه شده است. اگر شما مخاطب گرامی، قصد دریافت کد کارگاهی بیمه تامین اجتماعی دارید یا به دنبال اخذ مفاصا حساب از بیمه و اعتراض به رای کمیسیون بدوی و شورای عالی بیمه هستید و با پرسشی روبرو هستید، مراتب را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید.

با ما همراه باشید.

کد کارگاهی بیمه چیست؟

کد کارگاهی بیمه در واقع یک شماره 10 رقمی است که سازمان تامین اجتماعی پس از دریافت مدارک مورد نیاز برای اعطای کد، در اختیار کارفرما که همان شخص حقوقی است قرار می دهد تا بر اساس این کد و ردیف پیمان های مختلف ،نسبت به بیمه اجباری پرسنل تحت امر خود اقدام کند.

کارفرما بدون کد کارگاهی بیمه نمی تواند برای پرسنلی که حقوق پرداخت می کند، بیمه رد کند. کد کارگاهی 10 رقم دارد و 3 رقم نخست، نشان دهنده شماره شعبه است. 3 رقم دوم نیز نشان دهنده نوع فعالیت مجموعه است و 4 رقم آخر نیز شماره پرونده شما نزد سازمان تامین اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

مثلا کد: 0013630036 را نگاه کنید. 001 نشان می دهد که مربوط به شعبه شمیران است. اگر 025 بود نشان می دهد که مربوط به شعبه بیست و پنج (مستقر در سعادت آباد تهران) است. عدد 363 مربوط به فعالیت تراشکاری است. 4 رقم آخری نیز شماره پرونده فرد است.

با کد کارگاهی بیمه شما می توان فهمید که این کد، اولا توسط کدام یکی از شعب سازمان تامین اجتماعی صادر شده است. ثانیا می توان فهمید که حیطه کسب و کار شما چیست. شما برای رد کردن پرسنل دفترمرکزی خود نیز باید کد کارگاهی دفتر مرکزی اخذ کنید. حال اگر پروژه ای در شهرستان دارید، برای آن پروژه نیز از طریق شعبه سازمان تامین اجتماعی در همان شهرستان، بایستی کد کارگاه مجزا و ردیف پیمان دریافت کرده تا نسبت به بیمه اجباری پرسنل که در آن پروژه مشغول به کار هستند اقدام فرمایید.

پاسخ گویی به بسیاری از سوالات هموطنان گرامی و هم چنین کارفرمایان در رابطه با رد کردن لیست و بازرسی کارگاه و شکایت کارگر از کارفرما و دریافت مفاصا و اعتراض به برگه های صادر شده توسط واحد درآمد شعب، از طریق سایت tamin.ir امکان پذیر است. سامانه خرید اعتباری و اقساطی مستمری بگیران و بیمه ایرانیان خارج از کشور نیز در همین نشانی در دسترس است.

مدارک لازم برای دریافت کد کارگاهی بیمه کارفرمایان کارگاه های حقوقی

اگر شما یک کارفرمای حقوقی هستید و پرسنلی دارید، برای دریافت کد کارگاهی بایستی مدارک زیر را تسلیم بخش نام نویسی شعب مستقر در طبقه اول شعب سازمان تامین اجتماعی کنید تا نسبت به صدور کد کارگاهی بیمه شما اقدام شود. البته برخی از فرآیندهای سازمان تامین اجتماعی نیز از طریق سایت tamin.ir به صورت اینترنتی قابلیت پیگیری دارد.

  • نامه اعلام تاسیس شرکت
  • روزنامه رسمی تاسیس شرکت
  • اساسنامه شرکت
  • رونوشت سند مالکیت یا اجاره محل شرکت یا موسسه
  • اگر دریافت کد کارگاه و ردیف پیمان برای قرارداد خاصی است، رونوشت قرارداد باید تسلیم سازمان تامین اجتماعی شود.
  • انجام بازرسی کارگاهی توسط واحد بازرسی شعبه مربوطه

کارشناسان شعبه سازمان تامین اجتماعی پس از دریافت مدارک فوق الذکر، نسیت به تشکیل پرونده و صدور شماره کارگاه اقدام می کنند. این شماره را باید برای رد کردن بیمه اجباری پرسنل و دریافت مفاصا حساب در اختیار داشته باشید. هر نوع مکاتبه شما با شعبه سازمان تامین اجتماعی بایستی حاوی این کد کارگاهی بیمه باشد.

کارفرمایان کارگاه های مشمول قانون کار و قانون تامین اجتماعی، بایستی ظرف مدت مشخصی نسبت به ثبت اطلاعات در سامانه اداره مالیات اقدام کرده و نسبت به دریافت کد کارگاه از نزدیک ترین شعبه تامین اجتماعی در محدوده عملکرد کارگاه (دفتر مرکزی یا محل انجام پروژه) اقدام کنند.

دقت کنید که اگر پیمانکار یکی از سازمان ها و موسسات دولتی و عمومی کشور هستید، برای دریافت مفاصا حساب ،نیازمند نامه کارفرما هستید که مبلغ کارکرد صورت وضعیت های تایید شده و میزان یدی و مکانیکی آن را اعلام کرده باشد. اما برای دریافت کد کارگاهی بیمه ، نیازمند نامه از کارفرما نیستید و قرارداد کفایت می کند.

اگر برای مغازه خود قصد دریافت کد کارگاهی بیمه دارید مدارک زیر همراه باشید:

  • جواز کسب صنفی معتبر دائم یا موقت یا هر نوع اجازه کار از مراجع ذیصلاح
  • پروانه تاسیس یا بهره برداری از وزارت صنعت، معدن و تجارت یا جهاد کشاورزی و . . .
  • اسناد مالکیتی یا اسناد اجاره یا صلح نامه کارگاه رسمی یا عادی
  • تاییدیه اتحادیه یا مجمع امور صنفی

شما حداکثر تا آخرین روز ماه بعد فرصت دارید که لیست بیمه پرسنلی که حقوق برای آن ها پرداخت کرده اید و طبق قانون کار و قانون تامین اجتماعی، باید بیمه شده اجباری باشند، در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرارداده و حق بیمه را نیز پرداخت کنید تا مشمول جریمه نشوید.

در زمان تسلیم نخستین لیست کارگاه، بایستی اطلاعات پرسنل در سامانه ثبت نام شده و قبلا نیز اطلاعات آن ها به شعبه مربوطه داده شود تا مغایرتی در لیست، احراز نشود.

خدمات آنلاین تامین اجتماعی برای کارفرما ها

اگر به سامانه https://eservices.tamin.ir/view/#/main مراجعه کنید و کد و رمز عبور بگیرید، طیف گسترده ای از خدمات در اختیار کارفرمایان گرامی قرار داده شده است. خدمات اینترنتی سازمان تامین اجتماعی به کارفرمایان عبارت است از:

  • درخواست استفاده از خدمات غیر حضووری
  • درخواست بخشودگی جرایم
  • کارگاه های هر کارفرما با کد کارگاه بیمه مختلف
  • پیمان های هر کارفرما
  • مشاهده فرم مبانی
  • برگ پرداخت های هر کارگاه با کد کارگاهی بیمه مربوطه
  • نام نویسی غیر حضوری بیمه شده در کد کارگاه کارفرما در سراسر کشور
  • معرفی نمایندگان اشخاص حقوقی

برای استفاده از خدمات سایت باید ابتدا از طریق آدرس: https://account.tamin.ir/auth/login وارد شوید.

چند نکته مهم

  • کد کارگاهی بیمه اشخاص حقیقی با تغییر نشانی آن ها و یا تغییر فعالیت آن ها، تغییر می کند و کارفرما در هر یک از دو حالت، بایستی کد کارگاهی جدید دریافت کند.
  • کد کارگاهی بیمه اشخاص حقوقی چه با تغییر نشانی چه با تغییر نوع فعالیت، تغییر نمی کند و کد کارگاهی بیمه تامین اجتماعی آن ها ، همان است که از اولین شعبه دریافت کرده اند و تا زمان انحلال شرکت ثابت است. البته ردیف پیمان متفاوت است.
  • دریافت کد کارگاهی بیمه تامین اجتماعی پس از تاسیس شرکت یا عقد قرارداد شرکت با کارفرمایان در سراسر کشور، الزامی است. هلدینگ ملاصدرا آمادگی دارد تا خدمات مشاوره بیمه را در اسرع وقت در سطوح مختلف کارشناسی در اختیار متقاضیان گرامی قرار دهد.
  • اگر پرسنل شما در طول ماه در 2 کارگاه مشغول به کار هستند، بایستی به میزان فعالیت آن ها در طول ماه در هر یک از کد کارگاه، نسبت به بیمه وی در همان شماره کارگاه اقدام کنید. پرداخت بیمه اجباری ماهانه پرسنل تا حداکثر سقف تعیین شده در هر سال، مجاز است.

شرایط دریافت کد کارگاهی بیمه برای پیمانکاران

اختصاص کد کارگاهی بیمه برای پیمانکاران به روش متفاوتی صورت می گیرد و این کد یک شماره ۱۰ رقمی است که سه رقم اول از سمت چپ نشان دهنده کد شعبه است. دو رقم بعدی همواره صفر است و پنج رقم آخر شماره مسلسل کد پیمانکاری است و از شماره ۹۹۹۹۹ ادامه می یابد.

شماره پیمانکاری مثل سایر فعالیت های اقتصادی دارای عدد کنترل (دیجیت) می باشد. البته قابل ذکر است برای دفاتر مرکزی شرکت ها و موسسات پیمانکاری طبق روال معمول کد کارگاه اختصاص خواهد یافت. در مواردی که یک کارفرما انجام کار را به صورت مقاطعه به اشخاص حقیقی یا حقوقی واگذار می کند رعایت مواردی الزامی است.

  • در راستای اجرای ماده سی و هشتم قانون سازمان تامین اجتماعی ضروری است که کارفرما (واگذارنده کار) در متن قرارداد پیمانکار (مقاطعه کار) را متعهد نماید که کارکنان خود و هم چنین کارکنان پیمانکار فرعی را نزد سازمان تامین اجتماعی بیمه نماید وکل حق بیمه را بپردازد.
  • کارفرما (واگذارنده کار) در مورد قرارداد های غیر عمرانی، باید پنج درصد مبلغ ناخالص کارکرد را از هر صورت وضعیت مقاطعه کار، کسر کند و نزد خود نگه دارد. پس از انعقاد قرارداد یک نسخه از آن باید به وسیله کارفرما (یا پیمانکار) به نزدیک ترین شعبه سازمان تامین اجتماعی (واقع در محل اجرای پروژه ) تحویل گردد.

کد کارگاهی بیمه تامین اجتماعی یک الزام برای شرکت ها و موسساتی است که فعال هستند و پرسنل حقوق بگیر دارند. بیمه تامین اجتماعی مزایای زیادی مثل حق اولاد و حق ماموریت و بیمه بیکاری و استعلاجی و مرخصی زایمان و … داشته و بازنشستگی، یکی از فواید آن است. اخذ کد کارگاهی بیمه و بیمه کردن پرسنل، برای بسیاری از مشاغل ضروری است.

توجه کنید که صرفا پرسنلی که بیمه شده اجباری هستند، قادر به دریافت بیمه بیکاری خواهند بود و این تسهیلات به بیمه شده اختیاری و صاحبان حرف و مشاغل آزاد تعلق نمی گیرد.

صدور کد کارگاهی بیمه مشروط به بازرسی کارگاهی

کارفرمایـان دارای شخصیت حقیقی بایسـتی پس از شـروع فعالیـت در صـورت به کارگیـری نیـروی کار و به منظـور بیمـه کـردن کارگران خـود، بـه نزدیک تریـن شـعبه تأمین اجتماعی واقـع در محـدوده عملکـرد کارگاه مراجعـه و مـدارک دال بر محـل اسـتقرار کارگاه و هم چنین کارفرما بودن شـخص را (اعم از فیـش بـرق، گاز، آب، پروانـه کسـب، سـند مالکیـت و یـا اجاره نامـه) تحویـل دهنـد.

شـعبه تأمین اجتماعی پـس از انجـام مراحل اداری، از محـل مربوطه بازرسـی بیمه ای به عمل آورده و پس از شناسایی کارگاه و تعداد کارگران شـاغل در آن و در صـورت احـراز فعـال بـودن کارگاه، اقـدام بـه صـدور کد کارگاهـی و اعلام آن بـه واحـد درآمد شـعبه جهت تشـکیل پرونده کارگاهی خواهد نمود.

پـس از تأییـد بازرسـی مبنی بـر فعـال بـودن کارگاه، کارفرما مکلف اسـت طبق مـاده 39 قانون تأمین اجتماعـی، صورت مزد و حق بیمـه کارکنـان خـود را حداکثـر تـا آخرین روز مـاه بعد تحویـل سـازمان تامین اجتماعی نمـوده و نسـبت بـه پرداخـت آن در مهلت مقرر اقدام نماید.

مخاطب گرامی

هلدینگ ملاصدرا علاوه بر ارائه خدمات تخصصی در حوزه بیمه و مالیات، در زمینه اخذ کد مالیاتی ، ثبت برند ، ثبت هر نوع شرکت و تعاونی در سراسر کشور نیز فعالیت دارد و برای انجام و پیگیری مسائل اداری مربوط به این موضوعات، می توانید از خدمات کارشناسان مجرب ما با پرونده های موفق در سال های اخیر، بهره مند شوید که مشاوره و اخذ مجوز کار ایمن و اخذ رتبه پیمانکاری و اخذ پروانه کسب بازاریابی شبکه ای نیز از جمله این موارد است.

مراحل اخذ این کد رهگیری و پیگیری های مالیاتی را به هلدینگ ملاصدرا بسپارید و از مشاوره های این مجموعه بهره مند شوید. لینک این گفتار را از طریق کانال ها و گروه هایی که در شبکه های اجتماعی عضو هستید، به اطلاع همکاران و فعالان کسب و کار برسانید و ما را در اینستاگرام و تلگرام نیز فالو کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button