پروانه احداث نیروگاه

همه چیز درباره اخذ پروانه احداث نیروگاه برق (تجدید پذیر و سیکل ترکیبی)

برای احداث هر نیروگاهی اعم از تولید برق با نیروگاه های حرارتی و احداث نیروگاه های تجدید پذیر غیر دولتی، بایستی نسبت به اخذ پروانه احداث نیروگاه اقدام کرد. شرایط و مدارک لازم برای اخذ پروانه احداث نیروگاه که اولین گام برای بهره برداری تجاری و فروش تضمینی برق به شبکه سراسری و سودآوری است، در این گفتار هلدینگ ملاصدرا ارائه شده است. اگر شما مخاطب گرامی، قصد راه اندازی نیروگاه تولید برق دارید و یا تجربه ای در زمینه دریافت مجوز احداث نیروگاه برق در یکی از 31 استان کشور داشتید، مراتب را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید.

با ما همراه باشید.

داستان اخذ پروانه بهره برداری نیروگاه

پروانه احداث نیروگاه بر اساس بخش نامه سال 1392 وزارت نیرو به جهت شفاف سازی در روال و فرآیند صدور پروانه برای متقاضیان صدور یا تمدید پروانه نگهداری از نیروگاه های گازی، بخاری و سیکل ترکیبی متصل به شبکه برق، در دستور کار قرار می گیرد.

اگر شما خواستار بهره برداری و نگهداری نیروگاه هستید، بایستی پروانه بهره برداری و نگهداری از وزارت نیرو اخذ کنید. هم چنین اگر قصد احداث نیروگاه با هر ظرفیتی در سراسر کشور دارید، اخذ پروانه احداث نیروگاه الزامی است. پروانه ها، قابل انتقال به غیر نیست.

دارنده پروانه بهره برداری و پروانه احداث نیروگاه بایستی کلیه استاندارد های زیست محیطی مربوط به تولید برق را رعایت کرده و ایمنی کارکنان و تاسیسات و اجرای دستورالعمل های مربوطه را در نظر داشته باشند. توجه داشته باشید که شرایط و مدارک مورد نیاز به منظور دریافت پروانه بهره برداری نیروگاه با مدارک مربوط به اخذ مجوز احداث نیروگاه متفاوت است.

مثل اخذ بسیاری از مجوز های دولتی، فرآیند درخواست و ارسال مدارک، در بستر آنلاین صورت می گیرد. البته تجارب مجموعه های موفقی چون ملاصدرا در پیگیری رفع نقص ها و تسریع و تسهیل صدور مجوزها و گواهینامه های برای اشخاص حقیقی و حقوقی واجد شرایط، موضوعی است که باید در نظر داشته باشید.

مراحل اخذ پروانه احداث نیروگاه های بزرگ

به منظور اخذ پروانه احداث نیروگاه های بزرگ که بالاتر از 63 کیلو ولت تولید دارند، بایستی مراحل از طریق سایت وزارت نیرو بخش پروانه احداث نیروگاه های بزرگ اقدام شود که در نشانی moe.gov.ir/electronic-services/ در دسترس است.

شرکت مادر تخصصی برق حرارتی ایران از سوی وزارت نیرو، کار بررسی مدارک متقاضیان و صدور پروانه را انجام می دهد.

پس از آن که درخواست متقاضی به عنوان سرمایه گذار، تسلیم وزارت نیرو شد، دفاتر معاونت توسعه و سرمایه گذاری شرکت برق حرارتی (مجری طرح های خصوصی)، معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی شرکت برق حرارتی، کمیته ارزیابی توانمندی شرکت برق حرارتی، مدیرعامل شرکت برق حرارتی، هیات مدیره شرکت برق حرارتی و معاونت راهبردی تولید شرکت برق حرارتی، فرآیند صدور مجوز را نظارت خواهند کرد.

مدارک مورد نیاز برای صدور پروانه احداث نیروگاه

  • ارائه فرم درخواست که توسط متقاضی تکمیل شده باشد
  • نامه شرکت مادر تخصصی برق حرارتی مبنی بر موافقت با صدور پروانه
  • رونوشت موافقت نامه اولیه احداث
  • رونوشت تاییدیه مطالعات امکان سنجی نیروگاه توسط معاونت برنامه ریزی شرکت مادر تخصصی برق حرارتی
  • رونوشت موافقت نامه متقاضی احداث با تامین کننده مالی یا بانک عامل
  • رونوشت همه مجوزهای زیست محیطی اخذ شده
  • تفاهم نامه 3 جانبه بین شرکت مادر تخصصی برق حرارتی و سرمایه گذار و شرکت پروژه.
  • اسناد روزنامه رسمی و اساسنامه متقاضی
  • رونوشت تاییدیه های کمیته ارزیابی متقاضی غیر دولتی
  • رونوشت شناسنامه و کارت ملی مدیرعامل شرکت متقاضی
  • گزارش حسابرسی مستقل و بازرس قانونی به مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام
  • رونوشت فیش بانکی واریزی به عنوان کارمزد صدور یا تمدید گواهینامه

جزییات استعلام درخواست متقاضیان دریافت پروانه احداث نیروگاه

  • کد استعلام 10075 به منظور احراز هویت مالکین شناورها از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور
  • کد استعلام 10197 به منظور استعلام موافقت اداره محیط زیست از سازمان حفاظت محیط زیست کشور
  • کد استعلام 10176 به منظور استعلام امکان تامین سوخت گاز طبیعی و خوراک های قابل تامین از شرکت ملی گاز

بین 2 تا 3 ماه پس از اخذ کلیه مجوزهای قانونی (از تاییدیه طرح اتصال به شبکه تا تاییدیه مطالعات امکان سنجی) و تکمیل مدارک متقاضی، نسبت به صدور پروانه احداث نیروگاه اقدام می شود.

مراحل اخذ پروانه احداث نیروگاه برق تجدید پذیر

به منظور دریافت پروانه احداث نیروگاه های تجدید پذیر غیر دولتی، بایستی به سامانه سازمان انرژی های تجدید پذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) وزارت نیرو در نشانی satba.gov.ir مراجعه کرده و طبق مراحلی که سامانه اعلام کرده است، نسبت به ثبت اطلاعات مورد نیاز اقدام کرد.

با توجه به مشکلات تولید برق به روش سنتی (حرارتی-آبی) و ظرفیت های فوق العاده ایران برای تولید برق از شیوه های تجدید پذیر (مثل نیروگاه های خورشیدی)، احداث نیروگاه های تجدید پذیر در ایران عصر 1400، حتما از پر سود ترین کسب و کارهای فناورانه و دانش بنیان برای مشتاقان به ارزش آفرینی و ثروت آفرینی پایدار است.

رونق فعالیت های اقتصادی نیروگاه ها با خرید و فروش برق در سیستم بورس انرژی ایران می تواند دهه سوم قرن بیست و یکم میلادی را به نقطه عطفی در رونق فعالیت های تولید و فروش برق ایران در این بستر شفاف و معتبر تبدیل کند که نکته مهمی برای سازندگان نیروگاه های خورشیدی و هم چنین سهامداران بورس انرژی ایران است.

متقاضیان احداث نیروگاه های تجدید پذیر غیر دولتی بایستی فرم های الف و ب و تعهدنامه را به همراه درخواست کتبی که در سایت ساتبا هست پر کرده و به همراه روزنامه رسمی و اساسنامه به سازمان ساتبا ارسال کنند.

آنچه باید بدانید به شرح زیر است:

  • مرحله اول درخواست اخذ پروانه احداث نیروگاه تجدید پذیر ، تشکیل پرونده است. تحویل نامه درخواست و فرم های امضا شده فوق الاشاره.
  • مدارک ارسالی متقاضیان توسط کارشناسان بررسی می شود و عدم تداخل محل پروژه با سایر طرح ها و تقاضاهای قبلی ثبت شده در سامانه ساتبا، بررسی خواهد شد. استعلام از سازمان هایی نظیر آب و برق و گاز و مخابرات انجام می شود.
  • پس از صدور مجوز، بایستی مجوز اتصال به شبکه و مجوزهای زیست محیطی اخذ شود. هم چنین مجوز تخصیص آب و حریم بستر برای نیروگاه های برق آبی کوچک از شرکت مدیریت منابع آب ایران یا شرکت های منطقه ای آب و فاضلاب الزامی است.
  • سامانه ساتبا صرفا برای ثبت نام نیروگاه های غیر انشعابی بوده و اگر خواهان تاسیس نیروگاه های انشعابی یعنی با صدور قبض برق هستید، بایستی با شرکت توزیع برق منطقه خود رایزنی کنید.
  • مدت زمان اعتبار پروانه احداث نیروگاه خورشیدی، محدود است و اگر پروژه شما پیشرفتی نداشته باشد، مجوز صادره باطل خواهد شد. اگر مجوز لازم را دریافت کرده و در مدت زمان تعیین شده موفق به اجرای پروژه نیستید، به منظور تمدید پروانه بایستی اقدام کنید که هلدینگ ملاصدرا شما را در این مسیر یاری خواهد کرد.
  • مدت زمان ساختن و مهلت شروع بهره برداری بازرگانی از نیروگاه خورشیدی ، 15 ماه از زمان عقد قرارداد بوده و اعتبار مجوز صادره برای احداث نیروگاه های تجدید پذیر حداکثر 180 روز است.
  • مستندات مربوط به نصب دکل بادسنجی بایستی به سازمان ساتبا ارسال شود.
  • راهنمای کامل سرمایه گذاری و احداث نیروگاه خورشیدی و تمدید پروانه احداث و سوالات رایج مربوط به قرارداد خرید تضمینی برق و فروش برق در بورس انرژی ایران را از طریق بخش ارتباط با ما، از کارشناسان هلدینگ ملاصدرا استعلام کنید.
  • برای دریافت پروانه تولید برق بایستی به سایت دفتر خصوصی سازی وزارت نیرو در نشانی moe.gov.ir مراجعه کرده و جزییات تکمیلی را از سایت شرکت مدیریت شبکه برق ایران در نشانی igmc.ir استعلام کنید.

اگر سرمایه کافی برای راه اندازی نیروگاه های تولید برق به روش تجدید پذیر یا غیر تجدید پذیر ندارید و مایل به دریافت سرمایه گذاری خارجی هستید، جزییات را در سایت سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران به نشانی Investiran.ir دنبال کنید.

مخاطب گرامی

هلدینگ ملاصدرا در زمینه اخذ گواهینامه های بین المللی، ثبت برند ، ثبت هر نوع شرکت در مناطق آزاد تجاری و صنعتی و ثبت شرکت تعاونی در سراسر کشور فعالیت دارد و برای انجام و پیگیری مسائل اداری مربوط به این موضوعات، می توانید از خدمات کارشناسان مجرب ما با پرونده های موفق در سال های اخیر، بهره مند شوید.

اگر نظر و دیدگاهی هم درباره اخذ پروانه نیروگاه و تجربه ای در زمینه احداث نیروگاه خورشیدی در سراسر کشور دارید، مراتب را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید. توجه داشته باشید که تولید برق در ایران اقدامی به صرفه بوده و فروش آن از طریق ساز و کارهای بورس انرژی و بورس بین المللی ایران در کیش، اتفاقی مهم برای مشتاقان سرمایه گذاری در بازار بورس ایران عصر 1400 است.

لینک این گفتار را از طریق کانال ها و گروه هایی که در تلگرام و کلاب هاوس در حوزه های کسب و کار و مهندسی و انرژی و صنعتی عضویت دارید، به اطلاع مشتاقان سرمایه گذاری در صنعت برق ایران قرار دهید. هلدینگ ملاصدرا در این مسیر پر فراز و نشیب ثروت آفرین، در کنار فعالان اقتصادی کشور به خصوص شرکت های دانش بنیان و سهامداران بورس ایران است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button