قوانین مالیات بر ارزش افزوده

آنچه درباره قانون مالیات بر ارزش افزوده باید بدانید

قوانین مالیات بر ارزش افزوده در راستای قانون مالیاتی کشور است که توسط مجلس تصویب و از طریق سازمان امور مالیاتی وزارت اقتصاد، اجرا می شود. بخشی از اقتصاد ایران، معاف از مالیات است. مثل ناشران و صاحبان کسب و کارهایی که در مناطق آزاد تجاری فعالیت دارند. در این گفتار، اطلاعات خوبی درباره قوانین مالیات بر ارزش افزوده ارائه شده است.

اگر شما مخاطب گرامی، مودی مالیاتی هستید و برای پیگیری امور مالیاتی و اعتراض به آراء کمیسیون های مالیاتی سراسر کشور، با پرسشی روبرو شدید، مراتب را از طریق بخش کامنت در انتهای این گفتار هلدینگ ملاصدرا به اشتراک بگذارید. برای مشاوره های مالیاتی و استفاده از بخشودگی ها و معافیت های مالیاتی از سال 1400 شمسی به بعد، با کارشناسان هلدینگ ملاصدرا در ارتباط باشید.

با ما همراه باشید.

قوانین مالیات بر رزش افزده (VAT)

مالیات بر ارزش افزوده، واقعیتی در اقتصاد ایران است که از دهه هشتاد شمسی، در دستور کار دولت قرار گرفت. قانون مالیات بر ارزش افزوده، مصوب سال 1387 است و به دولت محمود احمدی نژاد، ابلاغ و از آن زمان، محور محاسبه و اجرای قانون ارزش افزوده بر کالا و خدمات تولیدی داخل می باشد.

قانون مالیات بر ارزش افزوده دارای 53 ماده و 47 تبصره است که آگاهی از مفاد آن، برای فعالان کسب و کار و کارآفرینان 31 استان کشور که مشمول قانون مالیات مستقیم هستند، الزامی است. توجه کنید که عرضه کالا و خدمات در ایران، هم چنین هر نوع واردات و صادرات، مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده است.

معنی ارزش افزوده چیست؟

طبق ماده 3 قانون مالیات بر ارزش افزوده ، منظور از ارزش افزوده، تفاوت بین ارزش کالا و خدمات عرضه شده با ارزش کالا و خدمات خریداری شده در یک بازه زمانی مشخص است. منظور از عرضه کالا، انتقال کالا از هر نوع است. چه اینترنتی و چه غیر اینترنتی.

هر شخصی که به عرضه کالا و خدمات در کشور مبادرت کند و وارد کننده یا صادر کننده باشد، مودی مالیاتی است و مشمول قوانین مالیات بر ارزش افزوده خواهد بود.

بر اساس این قانون، مودی باید تا پایان ماه هر دوره مالیاتی، کل مالیات و عوارض مشمول شده را به سازمان امور مالیاتی پرداخت کند.

نرخ مالیات بر ارزش افزوده سال ۱۴۰۰ مانند سال نرخ مالیات بر ارزش افزوده سال 1399 حدود ۶ درصد است که در کنار ۳ درصدی که به عنوان عوارض اخذ می شود به ۹ درصد می رسد. در این مقاله نرخ ازرش افزوده برای موارد خاص به طور کامل بیان شده است.

تکالیف مودیان مالیاتی چیست؟

فصل چهارم قوانین مالیات بر ارزش افزوده، تکالیف مودیان مالیاتی را در مواد 18 تا 20 مشخص کرده است که به طور خلاصه به شرح زیر است:

  • مودی موظف است که طبق روش و شیوه ای که سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرده است ، اطلاعات درخواستی سازمان را از طریق فرم های مربوطه اطلاع و اعلام کند. (اکنون از طریق سایت اینترنتی بایستی اطلاعات مودی به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام شود. ir)
  • مودی موظف است که در قبال عرضه کالا و خدمات، صورتحساب با رعایت قانون نظام صنفی و حاوی داده های افراد معامله کننده و جزییات کالا و خدمات معامله شده را اعلام کند و مالیات متعلق را در دستون مخصوص درج کند.
  • اگر از ماشین های فروش استفاده می شود، نوار ماشین، جایگزین صورتحساب می شود.
  • کالای مشمول مالیات که بدون رعایت مقررات این قانون عرضه شود، کالای قاچاق محسوب می شود و مشمول قوانین کالای قاچاق است.
  • مالیات بر ارزش افزوده بایستی در تاریخ تعلق مالیات، محاسبه و وصول شود.

اگر از تکالیف فوق، کوتاهی کنید، مشمول جریمه خواهید شد.

جرایم عدم پرداخت مالیات بر ارزش افزوده

طبق ماده 23 فصل چهارم قوانین مالیات بر ارزش افزوده، مودی مالیاتی که تکالیف این قانون را انجام ندهد، علاوه بر پرداخت مالیات متعلقه، بایستی جریمه ای به شرح زیر نیز پرداخت کند:

  • 75 درصد مالیات متعلق تا تاریخ ثبت نام یا شناسایی حسب مورد برای عدم ثبت نام مودی.
  • 100 درصد مالیات متعلقه در صورت عدم صدور صورتحساب
  • 100 درصد مالیات متعلقه در صورت عدم درج صحیح قیمت
  • 25 درصد مالیات متعلقه در صورت عدم درج و تکمیل اطلاعات صورتحساب طبق نمونه اعلامی
  • 50 درصد مالیات متعلقه در صورت عدم تسلیم اظهارنامه از تاریخ ثبت نام یا شناسایی.
  • 25 درصد مالیات متعلقه در صورت عدم ارائه دفاتر یا اسناد و مدارک حسب مورد.
  • 25 درصد مالیات متعلقه در صورت عدم ارائه دفاتر یا اسناد و مدارک
  • 2 درصد مالیات متعلقه به عنوان جریمه پرداخت مالیات در موعد مقرر.

عوارض کالا و خدمات

  • همه کالا و خدمات مشول نرخ 1.5 درصد است
  • انواع سیگار و دخانیات مشمول 3 درصد عوارض است.
  • انواع بنزین مشمول 10 درصد عوارض است.

آیا معاوضه کالا و خدمات نیز مشمول قوانین مالیات بر ارزش افزوده است؟

طبق ماده 9، بله.

چه زمانی به کالا و خدمات، مالیات بر ارزش افزوده تعلق می گیرد؟

تاریخ تعلق مالیات به ارزش افزوده در مورد عرضه کالا و عرضه خدمات، متفاوت است.

در مورد عرضه کالا، تاریخ تعلق مالیات بر ارزش افزوده، تاریخ درج شده در صورتحساب تحویل کالا و یا تحقق معامله کالا است. تاریخ ثبت دارایی در دفاتر یا تاریخ شروع استفاده از کالا، مد نظر خواهد بود.

در مورد ارائه خدمات، تاریخ صورتحساب یا تاریخ ارائه سرویس، هر کدام که مقدم باشد، مد نظر خواهد بود. در مورد صادرات و واردات نیز، تاریخ ترخیص کالا از گمرکات و تاریخ پرداخت ما به ازا، محل ارجاع خواهد بود و توسط ممیزان دارایی در نظر گرفته می شود.

اگر از ماشین های صندوق استفاده شده باشد، تاریخ تعلق مالیاتی، تاریخ ثبت معامله در ماشین خواهد بود.

معافیت ها در مالیات بر ارزش افزوده

طبق ماده 12 قانون مالیات بر ارزش افزوده، عرضه کالا و خدمات و واردات آن ها در شرایط زیر از مالیات بر ارزش افزوده معاف خواهد بود. البته در بازه های زمانی، طبق اعلام دولت، احتمال دارد به این فهرست، مواردی اضافه یا کم شود.

  • محصولات کشاورزی فرآوری نشده معاف از مالیات بر ارزش افزوده است. هم چنین انواع کود و سم و بذر و نهال و دام و طیور زنده و عسل.
  • آرد خبازی و نان و گوشت و مایحتاج عمومی مردم، معاف از مالیات بر ارزش افزوده است.
  • کتاب و کاغذ و دفاتر تحریر و مطبوعات نیز معاف از مالیات بر ارزش افزوده است.
  • هر کالایی که به مراکز دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی و حوزه های علمیه اهدا می شود، معافیت از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده دارد.
  • اگر کالایی توسط مسافر وارد کشور می شود و جبه شخصی دارد، معافیت مالیاتی دارد.
  • همه امول غیر منقول، معافیت بر مالیات بر ارزش افزوده دارد.
  • هر نوع دارو و لوازم مصرفی و درمانی و خدمات درمانی و توانبخشی ، معافیت مالیاتی دارد.
  • فرش دستبافت و خدمات پژوهشی و آموزشی در سراسر کشور، معاف از پرداخت مالیات است.
  • اقلام نظامی و امنیتی نیز معافیت از پرداخت مالیات دارد.
  • اگر صادر کننده کالا و خدمات فنی و مهندسی به خارج از کشور هستید، صادرات شما معافیت از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده است. اما معافیت مالیاتی صد درصدی ندارید. اگر مالیات پرداخت شده بابت آن ها با ارائه برگه خروجی توسط گمرک، مسترد می شود.

نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده چگونه است؟

در فصل سوم قوانین مالیات بر ارزش افزوده در مواد 14 تا 17، درباره ماخذ، نرخ و نحوه محاسبه مالیات، اشاره شده است.

دقت کنید که ماخذ محاسبه مالیات، بهای کالا یا خدمت مندرج در صورتحساب است. اگر صورتحسابی در دسترس نباشد یا مودی، از ارائه آن به سازمان امور مالیاتی کشور، استنکاف ورزد، اما مدارک مثبته احراز شود که ارزش مندرج، واقعی نیست، ماخذ محاسبه مالیات، بهای روز کالا یا خدمات به تاریخ روز تعلق مالیات خواهد بود.

اگر شما تخفیفی دریافت کرده اید، یا قبلا توسط عرضه کننده کالا یا خدمات، مالیاتی پرداخت شده است، یا مالیات های غیر مستقیم و عوارضی که هنگام عرضه کالا یا خدمات به آن تعلق گرفته داشتید، همه از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف خواهد بود.

ماخذ محاسبه مالیات واردات کالا، ارزش گمرکی کالا شامل بها خرید، حمل و نقل و بیمه است. هم چنین حق ورودی (شامل حقوق گمرکی و سود بازرگانی) که در برگه های گمرکی اعلام می شود.

ماخذ مخاسبه مالیات واردات خدمت، معادل ارزش ریالی مربوط به ما به ازا واردات خدمت مزبور است. طبق این قانون، نرخ مالیات بر ارزش افزوده، یک و نیم درصد است که احتمالا با اعلام دولت، تغییر کند.

درباره مالیات های اضافه پرداخت شده

اگر مالیاتی که مودی در زمان خرید کالا یا خدمات برای فعالیت های اقتصادی خود، به استناد صورتحساب های صادره، پرداخت کرده است، از مالیات های وصول شده، توسط آنان کسر و یا به آن ها مسترد می شود. خطوط تولید از جمله کالا مورد استفاده برای فعالیت اقتصادی مودی است.

طبق تبصره 1 ماده 17 قانون مالیات های مستقیم، اگر مودی مشمول حکم این ماده، در هر دوره مالیاتی، اضافه پرداختی داشته باشد، مالیات اضافه، به حساب مالیاتی دوره های بعدی منظور می شود و در صورت تقاضای مودی، اضافه مالیات از محل وصولی های جاری درآمد مربوطه، به حساب مودی واریز می شود. اگر مودی به عرضه کالا یا خدمات معاف از مالیات موضوع این قانون اشتغال داشته باشند، یا مشمول مالیات نباشد، مالیات پرداخت شده بایت خرید کالا یا خدمت، قابل استرداد نیست.

مخاطب گرامی

هلدینگ ملاصدرا در زمینه مشاوره های مالیاتی، آماده ارائه همه نوع خدمات به مودیان محترم در سراسر کشور است. علاوه بر این سرویس مهم، دریافت کلیه مجوزهای صنفی برای مشتاقان کارآفرینی در سراسر کشور از دیگر خدمات هلدینگ ملاصدرا است.

علاوه بر این ها، دریافت گواهینامه های بین المللی ، ثبت برند ، ثبت هر نوع شرکت (مسئولیت محدود و سهامی خاص) و تعاونی در سراسر کشور ، از دیگر فعالیت های موفق این مجموعه به شمار می رود. برای انجام و پیگیری مسائل اداری مربوط به این موضوعات، می توانید از خدمات کارشناسان مجرب ما با پرونده های موفق در سال های اخیر، بهره مند شوید که مشاوره و اخذ مجوز کار ایمن و اخذ رتبه و گرید پیمانکاری و اخذ پروانه کسب بازاریابی شبکه ای نیز از جمله آن موارد است.

لینک این گفتار را از طریق کانال ها و گروه هایی که در شبکه های اجتماعی عضو هستید، به اطلاع مدیران شرکت ها و مودیان مالیاتی و فعالان کسب و کار برسانید. اینستاگرام و تلگرام هلدینگ ملاصدرا را فالو کنید تا هر روز در جریان جدید ترین گزارش ها و اخبار این هلدینگ در ارائه خدمات مشاوره حقوقی و مالیاتی باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button