گواهی ارزش افزوده

از گواهی ارزش افزوده چه می دانید؟

گواهی ارزش افزوده همان گونه که از نامش پیدا است ، یک نوع جواز برای شروعِ کسب و کار است . ارزش افزوده از اصطلاحاتِ پر کاربردِ رشته حسابداری محسوب می شود که حتی اگر در حوزه تخصص ما هم نباشد ، در طول روز با خریداری کوچکترین موادِ خوراکی می توانیم واژه ارزش افزوده را در گوشه ای از بسته بندی آن مشاهده می کنیم .
این گواهی به صاحبانِ کسب و کار این اجازه را می دهد که از مشتریِ نهایی مالیات ارزش افزوده را دریافت کند .

حال این صاحبانِ مشاغل می توانند صادر کننده ، وارد کننده و یا تولید کننده خدمت و یا هر نوع کالایی باشند . در هر صورت تمامِ این حلقه عریض و طویلِ حوزه های کسب و کار وظیفه پرداختِ مالیات را دارند . البته این نکته را نباید از قلم انداخت که تولید کننده و یا عرضه کننده کالا و خدماتِ ، حقِ دریافتِ مستقیمِ مالیات از مشتریِ نهایی را ندارند .

نقشِ سازمانِ امورِ مالیات در ارائه گواهی ارزش افزوده

سازمان امور مالیات ایران در این زمینه نقشِ مهمی را ایفا می کند . این سازمان با ارائه رسمیِ گواهی ارزش افزوده به صاحبانِ کسب و کار از ایجادِ بی نظمی و خود راییِ بعضی از فرصت طلبان در زمینه اخذِ مالیات بر ارزش افزوده یِ بیشتر از مشتری جلوگیری می کند . چنانچه مشاغلی که مشمولِ دریافتِ گواهی ارزش افزوده هستند ، از این کار سر باز زده و اجتناب کنند تمامِ مبالغی که با نامِ ارزش افزوده از مشتریِ نهایی دریافت می کنند کاملا مشمولِ اعمالِ کیفرِ قانونی می شود چرا که عملی غیرِ اخلاقی صورت گرفته شده و قانون از کنارِ این صاحبانِ کسب و کار به راحتی عبور نمی کند.

مدارک لازم برای اخذ گواهی ارزش افزوده

مدارکِ ابتداییِ موردِ نیاز به جهتِ ثبت نام برای دریافتِ گواهیِ ارزش افزوده

1 – در قدمِ اول برای خود یک پرونده مالیاتی که دارایِ کدِ اقتصادی باشد درست کنید (شخصیت های حقیقی و حقوقی که در قالبِ یک شرکت یا موسسه اقدام به فعالیت تجاری می کنند بدونِ در دست داشتنِ کد اقتصادی نمی توانند کاری از پیش ببرند . شما در صورتِ فقدانِ این کدِ هویت بخشِ 12 رقمی نه می توانید کارتِ بازرگانی دریافت کنید ، نه با موسسه ای دولتی قراردادی منعقد کنید ، نه در مزایده ها و مناقصات شرکت کنید که جمعِ تمامِ این موارد در نهایت منجر می شود شما اجازه افتتاحِ حساب با نامِ شرکت خود در بانک را نداشته باشید . با یک حسابِ سر انگشتی می توان نتیجه گرفت که استعلام کد اقتصادی و فرایندِ دریافتِ آن برای شرکت شما تا چه اندازه ضروری است . )

2 – مدیر عامل و تمامیِ اعضایِ هیئت مدیره باید کپیِ کلیه مدارکِ احرازِ هویتِ خود اعم از شناسنامه و کارت ملی را ارائه داده و ضمیمه پرونده کنند .

3 – هر شرکت و واحدِ صنفی در هنگامِ پایه گذاری ، یک آگهی تاسیس دریافت می کند . چنانچه شرکتِ شما در طولِ مدتِ راه اندازیِ خود تغییراتی نیز داشته است باید آگهیِ تغییرات به همراهِ آگهیِ تاسیس را تسلیم و ضمیمه پرونده بکنید .

4 – نشانیِ محلِ استقرارِ دائمی شرکت به همراهِ یک راه ارتباطی با پیمانکار شرکت ( برای مثال شماره تماس ) را ارائه دهید .

5 – چنانچه نماینده قانونی شما ( وکیل ) به نیابت از شرکتتان تمامیِ کار های قانونی را پیش می برد باید فرمِ وکالت نامه رسمی به او را ارائه دهید .

6 – شرکت ها برای اعتبار پیدا کردن نیاز دارند تا عضوِ سامانه رتبه بندی شده و مدارکِ لازم جهتِ اثباتِ رتبه بندی شرکت خود را ارائه دهند . برای مثال موارد زیر را توضیح می دهیم.

 

 

 

رتبه انفورماتیک :

شرکت هایی که در این حوزه فعالیت میکنند، با توجه به کیفیتِ ارائه خدماتشان ، میزان خلاقیتی که به خرج می دهند و درجه رضایت مندی مشتریان بینِ بازه دو عدد 1 تا 7 رتبه کسب میکنند. در فرایند اخذ رتبه انفورماتیک عدد 1 عالی ترین و شایسته ترین رتبه و عدد 7 نازل ترین و کمترین رنکینگِ این ماراتونِ اطلاعاتی است. مدت اعتبار تصدیق نامه درجه بندی شرکت های انفورماتیک 1 سال است . پس در نتیجه این شرکت ها برای اخذ رتبه انفورماتیک بالاتر، هر ساله می توانند با ارائه سندی به نام اظهارنامه مالیاتی شرکتشان به مراجع مربوط به درجات بالاتری نائل شوند .

رتبه پیمانکاری :

شرکت های پیمانکاری برای آن که بتوانند از تسهیلات و وام های دولتی بهره مند شوند باید سطحِ کیفی کار خود را بالا تر برده و تلاش بیشتری برای بهترین و سرآمد بودن بکنند. شاخص بهترین بودن در پیمانکاری نیز رتبه بندی خاص خودش را دارد. شرکت هایی که در این حوزه فعالیت میکنند، با توجه به موفقیت هایشان در پروژه های مهندسی گوناگون به کیفیتِ ارائه خدماتشان ، میزان خلاقیتی که به خرج می دهند و درجه رضایت مندی طرفِ قرار دادشان به اخذ رتبه ای بینِ بازه دو عدد 1 تا 5 نیازمند هستند. در فرایند اخذ رتبه پیمانکار عدد 1 عالی ترین و شایسته ترین رتبه و عدد 5 نازل ترین و کمترین رنکینگِ این ماراتونِ مهندسی است. مدت اعتبار تصدیق نامه درجه بندی شرکت های پیمانکاری 1 سال است. پس در نتیجه این شرکت ها برای اخذ رتبه پیمانکاری بالاتر، هر چند سال یک بار می توانند با ارائه سندِ پیشرفت هایی که در کار داشته اند به انضمامِ مدارکِ ارتقاء کیفی شرکتشان به مراجع مربوط به درجات بالاتری نائل شوند .

شما برای ثبت نام نهایی به چه اسناد و مدارکی احتیاج دارید ؟

1 – نامِ بانکی که شرکتِ شما با اسمِ خودش در آن حساب دارد .
2 – قیدِ شماره حسابِ شرکت ( واحد اقتصادی ) الزامی است .
3 – مدیر عامل باید یک راهِ ارتباطی موثق و ثابت برای خود تعیین کند تا در صورتِ وجودِ مواردِ اضطراری به راحتی قابلِ دسترسی باشد . این راه ارتباطی می تواند شماره تماسِ مدیر عامل باشد.
4 – رئیس هیت مدیره نیز باید یک راهِ ارتباطیِ معتبر و ثابت برای خود تعیین کند تا در صورتِ وجودِ مواردِ اضطراری به راحتی قابلِ دسترسی باشد . این راه ارتباطی می تواند شماره تماسِ وی باشد .
5 – ممکن است در بازه زمانیِ ثبت نام برای دریافتِ گواهی ارزش افزوده تغییراتی در شرکت صورت گرفته باشد . برای مثال اضافه شدنِ کارمندانِ جدید و یا تغییر در سرمایه و آورده شرکت . تصاویر و مدارکِ تمامیِ این افراد به همراهِ اسنادِ موردِ نیاز به جهتِ اثباتِ تغییراتِ شرکت الزامی است .

گواهی ارزش افزوده را از کجا دریافت کنیم ؟

سامانه عملیات الکترونیک ارزش افزوده تنها درگاهی است که می توانید از طریق آن برای دریافتِ گواهی ارزش افزوده ثبت نام و عملیات های لازم را اجرا کنید . شما پس از ارائه مدارکِ خواسته شده و پیش ثبت نام و دریافت کد اقتصادی می توانید گواهی ارزش افزوده خود را دریافت کنید.

گواهی ارزش افزوده تاریخِ انقضاء دارد ؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که : بله !
گواهی های ارزش افزوده از 6 ماه تا 1 سال اعتبارِ قانونی دارند . پس از طی شدنِ این زمان مودیانِ محترم باید به جهتِ تمدیدِ آن اقدام کنند ، اما نیازی نیست تا مجدداً تمامیِ این اسناد را ارائه بدهند . در حقیقت تمامِ سختیِ گواهیِ ارزش افزوده در جمع آوریِ ابتداییِ اسناد و مدارکِ مورد نیاز و ثبت نام و تصدیقِ مدارک در سایت عملیات الکترونیک ارزش افزوده خلاصه می شود و برای تمدیدِ این گواهی نیازی نیست تا دوباره کلیه این فرایند ها را طی کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button