مدت زمان لازم برای صدور مجوز سرمایه گذاری

مدت زمان لازم برای صدور مجوز سرمایه گذاری در ایران

مدت زمان لازم برای صدور مجوز سرمایه گذاری در ایران و هم چنین مراحل و مدارک لازم برای صدور مجوز سرمایه گذاری در ایران توسط سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران که از ارگان های زیر مجموعه وزارت امور اقتصادی و دارایی است، تعیین می شود. برای اطلاعات بیش تر باید به سایت Investiniran.ir مراجعه کرد که سایت رسمی دولتی است.

در این گفتار هلدینگ ملاصدرا، اطلاعات کاملی درباره شرایط، زمان و مراحل و اسناد لازم برای صدور مجوز سرمایه گذاری شرکت های خارجی در ایران ارائه شده است. کارشناسان ما آماده همکاری با طرف های خارجی به منظور اخذ مجوز سرمایه گذاری در ایران در اسرع وقت هستند. سوالات خود را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید.

با ما همراه باشید.

مدت زمان لازم برای صدور مجوز سرمایه گذاری در ایران چقدر است؟

بسته به درخواست متقاضی و تکمیل بودن مدارک و فرصت هیات های رسیدگی کننده به مدارک و درخواست رسمی طرف خارجی، می تواند چند ماه باشد. اما هر درخواست، مجزا بررسی می شود.

بر اساس تبصره ماده ششم قانون سرمایه گذاری خارجی در ایران، سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران موظف است که درخواست های سرمایه گذار خارجی را پس از بررسی مقدماتی ظرف 15 روز از تاریخ دریافت، همراه با نظر خود به هیات بررسی ارسال کند. هیات نیز بایستی ظرف 30 روز از زمان دریافت نظر سازمان، تصمیم نهایی خود را کتبا به سازمان اعلام کند.

تکمیل فرم ها و مدارک و ارائه طبق روالی که در ادامه این گفتار توضیح دادیم، بر عهده طرف مشتاق به سرمایه گذاری خارجی در ایران است و به همین خاطر، صدور مجوز معمولا ظرف 45 روز انجام نمی شود. اما این ادعا که صدور مجوز برای هر نوع درخواست سرمایه گذاری خارجی در ایران ، بیش از 12 ماه زمان می برد، نادرست است.

مسئول رسیدگی به درخواست صدور مجوز سرمایه گذاری در ایران کیست؟

سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران که زیر مجموعه وزارت اقتصاد است. لذا ارتباطی به وزارت صمت یا وزارت کشاورزی یا وزارت امور خارجه ندارد. اما برای دریافت مجوزهای تکمیلی مربوط به نوع کسب و کار سرمایه گذار خارجی در ایران، باستی مجوزهای تکمیلی از این ارگان ها اخذ شود که کارشناسان هلدینگ ملاصدرا کلیه مراحل را از سوی سرمایه گذاری در ایران، پیگیری و دنبال می کنند.

طبق تبصره ماده پانزدهم آیین نامه سرمایه گذاری خارجی در ایران، مجوز سرمایه گذاری حاوی  موارد زیر است:

  • مشخصات سرمایه گذاران
  • نوع و نحوه سرمایه گذاری خارجی
  • چگونگی انتقال سود و منافع حاصل شده
  • سایر شرایط مربوط به تصویب هر طرح سرمایه گذاری

هیات، تکلیفی در تبعیت از فرم و نمونه خاصی برای صدور مجوز ندارد و می تواند آن چه را که در پی درخواست سرمایه گذار خارجی مورد تایید قرار داده است، در مجوز درج نماید. از جمله مواردی که به صورت معمول ،هیات علاوه بر موارد مندرج در ماده فوق در مجوز سرمایه گذاری به آن اشاره می نماید ، میزان سرمایه و تعیین انواع آن به صورت مشخص می باشد. علاوه بر این که در خصوص محصولات تولیدی به درصد صادرات محصول نیز اشاره خواهد شد.

آیا سرمایه گذاری خارجی در ایران، قانون دارد؟

بله ، همه سرمایه گذاران خارجی در ایران، بایستی از قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی و آیین نامه اجرای مربوطه مطلع باشند. چرا که حمایت از حقوق آن ها در ایران، مطابق با مفاد این قانون و آیین نامه مربوطه صورت می گیرد. برای دانلود این اسناد، به این فایل ZIP شده مراجعه کنید.

روند بررسی درخواست سرمایه گذاری خارجی

اگر متقاضی خارجی قصد سرمایه گذاری در ایران داشته باشد، بایستی با روند ثبت درخواست و صدور مجوز آشنا باشد. اول بایستی درخواست سرمایه گذاری خود را بر اساس فرم مخصوصی که وجود دارد، تسلیم کند. یا اینترنتی از سایت اینوست این ایران دات آی آر یا از طریق مراجعه حضوری به سازمان واقع در میدان امام خمینی تهران. این فرم بایستی تکمیل و تسلیم شود.

درخواست سرمایه گذار خارجی توسط هیات سرمایه گذاری خارجی مستقر در سازمان، بررسی می شود و مورد پیگیری تا صدور مجوز قرار می گیرد. همه مراحل مرتبط توسط کارشناسان هلدینگ ملاصدرا پیگیری می شود.

بسته به روش سرمایه گذار فرد خارجی، فرم های مخصوصی وجود دارد. فرم بایستی به زبان انگلیسی  تکمیل شود. به جز مواردی که سرمایه گذار خارجی ، یک ایرانی مقیم خارج از کشور است که ایرادی به پر کردن به فارسی نیست.

چه تضامین و حمایت هایی برای سرمایه گذار خارجی وجود دارد؟

  • تضمین پرداخت غرامت در صورت ملی شدن و سلب مالکیت فعالیت سرمایه گذار خارجی در ایران.
  • تضمین جبران زیان ناشی از ممنوعیت و یا توقف اجرای موافقت نامه های مالی در سرمایه گذاری های خارجی به روش ترتیبات قراردادی به دنبال وضع قانون جدید.
  • تضمین خرید کالا و خدمات تولیدی طرح سرمایه گذاری خارجی در مواردی که دستگاه دولتی ،خریدار انحصاری یا عرضه کننده کالا و خدمات تولیدی به نرخ رایانه ای باشد.

10 امتیازی که سرمایه گذار خارجی در ایران دارد

به سرمایه گذار خارجی رسمی در ایران، 10 امتیاز و حق اعطا می شود که به شرح زیر است:

  • استفاده سرمایه گذار خارجی از حقوق حمایتی و تسهیلاتی یکسان دولتی با سرمایه گذار خارجی.
  • استفاده از انتقال آزاد اصل سرمایه به صورت 100 درصدی یا منافع ناشی از سرمایه گذاری به صورت ارز یا کالا به خارج از کشور.
  • امکان سرمایه گذار خارجی نسبت به سرمایه گذاری 100 درصدی در طرح های داخلی.
  • قبول کردن سرمایه گذار خارجی در همه زمینه های تولیدی و صنعتی و کشاورزی و حمل و نقل و ارتباطات.
  • امکان ارجاع اختلافات سرمایه گذاری به مراجع بین المللی
  • امکان تملک زمین به نام شرکت ثبت شده در ایران در سرمایه گذاری مشترک
  • ارائه تسهیلات روادید اقامت 3 ساله در ایران برای سرمایه گذاری خارجی، مدیران و کارشناسان و بستگان درجه یک و تمدیدش
  • تصمیم گیری نسبت به درخواست های سرمایه گذاری خارجی حداکثر 45 روز از زمان ثبت درخواست.
  • انتخاب روش سرمایه گذاری آزاد است. چه FDI چه BOT چه BUY BACK و چه مشارکت مدنی.
  • قبول کردن سرمایه گذاری شخص حقیقی و حقوقی ایرانی که با سرمایه منشا خارجی قصد سرمایه گذاری در ایران دارد و اعطای تسهیلات و حمایت های قانونی تشویقی و حمایت سرمایه گذار خارجی.

حسابرسی فعالیت سرمایه گذار خارجی

حسابرسی فعالیت سرمایه گذار خارجی توسط موسسات حسابرسی تایید شده عضو جامعه حسابداران رسمی که توسط سازمان سرمایه گذاری های ایران صورت گرفته، انجام می شود.

سرمایه گذار خارجی در ایران، چه تعهداتی دارد؟

  • هر نوع اقدام در زمینه پذیرش، ورود، استخدام، خروج سود و سرمایه توسط سرمایه گذار خارجی بایستی به سازمان سرمایه گذاری های خارجی ایران اعلام شود.
  • هر گاه تغییر نشانی و شکل حقوقی و تابعیت سرمایه گذار خارجی رخ داد یا بیش از سی درصد مالکیت وی تغییر کرد، بایستی مراتب به صورت مکتوب به سازمان سرمایه گذاری های خارجی اعلام شود.
  • اگر سرمایه گذار بخواهد که سهام خود را به سایر سرمایه گذاران انتقال دهد، بایستی مراتب را به سازمان سرمایه گذاری های خارجی اطلاع دهد. لذا اخذ مجوزات لازم از سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران الزامی است. پیگیری اخذ مجوزات و مراحل، از طریق کارشناسان هلدینگ ملاصدرا در اسرع وقت انجام می شود.
  • همه درخواست های سرمایه گذار خارجی درباره انتقال سود، سرمایه و عایدات ناشی از افزایش ارزش سرمایه، بایستی مستند به گزارش موسسه حسابرسی که عضو حسابرسان رسمی ایران است، ارائه شود.
  • ظرف مدت مشخص شوده در مجوز سرمایه گذاری خارجی که شش ماه است، سرمایه گذار بایستی بخش از سرمایه را به ایران انتقال دهد. اگر در این مدت قادر به انتقال سرمایه نباشد، دلایل توجیهی را باید اعلام کند.
  • هر سرمایه نقدی یا غیر نقدی که سرمایه گذار خارجی پس از اخذ مجوز وارد کشور می کند، بایستی به اطلاع سازمان سرمایه گذاری های خارجی رسیده و ثبت شود تا مورد حمایت قانونی قرار بگیرد. اگر ثبت نشود، از شمول حمایتی خارج می شود.
  • اگر یک شهروند ایران، قصد داشته باشد که با سرمایه منشا خارجی، در ایران سرمایه گذاری کند، بایستی مستندات فعالیت تجاری خود در خارج از کشور را تسلیم کند.
  • قبول کردن سرمایه گذاری خارجی در بنگاه ها و شرکت های اقتصادی موجود ایرانی، مشروط به ایجاد ارزش افزوده در واحد اقتصادی مورد نظر پس از خرید سهام است.

تسهیلات اعطای به سرمایه گذار خارجی چیست؟

  • سرمایه گذار خارجی می تواند بخشی از سرمایه خود را از منابع داخلی یا خارجی به صورت وام تهیه کند. تضمین بازپرداخت تعهدات به عهده وام گیرنده است.
  • سرمایه خارجی به صورت ارز یا تجهیزات و مواد اولیه و دانش فنی به کشور وارد شده و تحت پوشش قانون است.
  • 80 درصد درآمد واحد تولیدی و معدنی مستقر در مناطق توسعه یافته به مدت 4 سال از پرداخت مالیات معاف است.
  • 100 درصد درآمد واحد تولیدی و معدنی مستقر در مناطق کم تر توسعه یافته، به مدت 10 سال از پداخت مالیات معاف است.
  • تاسیسات ایرانگردی و جهانگردی از پرداخت 50 درصد مالیات متعلقه، معاف هستند. (سالانه)
  • کلیه درآمد های ناشی از صادرات کالاهای صنعتی و کشاورزی و صنایع تبدیلی و تکمیلی از پرداخت مالیات معاف است.
  • نیمی از درآمد حاصل از صادارت کالاهایی که با هدف توسعه صادرات غیرنفتی به خارج از کشور صادر می شود، از پرداخت مالیات معاف است.
  • 100 درصد درآمد حاصل از صدور کالاهای ترانزیت وارده به کشور از پرداخت مالیات معاف است.
  • 50 درصد مالیات متعلقه سرمایه گذاری مجدد شرکت های تعاونی و خصوصی با هدف توسعه و بازسازی و تکمیل واحد صنعتی و معدنی، معافیت دارد.

مخاطب گرامی

اگر قصد سرمایه گذاری خارجی در ایران دارید یا به دنبال طرح های توجیهی برای سرمایه گذاری در صنایع مختلف کشور در اقتصاد ایران عصر 1400 هستید، سوالات خود را از طریق بخش کامنت یا بخش ارتباط با ما، مطرح کنید. خدمات ثبت برند و اختراع و ثبت شرکت یا موسسه یا تعاونی و تغییرات و هم چنین اخذ کلیه گواهینامه ها و استانداردها و مجوز های صنفی توسط این هلدینگ در اسرع وقت انجام میشود.

لینک این گفتار را از طریق کانال ها و گروه هایی که در شبکه های اجتماعی بین المللی عضو هستید، به اطلاع هموطنان مشتاق به سرمایه گذاری در ایران برسانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button