مجوز کلینیک زیبایی

راهنمای اخذ مجوز کلینیک زیبایی

با توجه به گسترش و توسعه روزافزون تکنولوژی به خصوص در زمینه خدمات زیبایی ، روزانه متقاضیان بسیاری به موسسات و کلینیک های زیبایی سر میزنند.  اشخاص زیادی در تلاش هستند که یک کلینیک زیبایی را تاسیس کنند. چرا که این موسسات بازار پر رونقی دارند و رقابت در این بازار بسیار است . اما راه اندازی یک کلینیک زیبایی چه شرایطی دارد ؟ برای این کار چه مدارکی نیاز است ؟

مراکز کلینیک زیبایی

قبل از هرچیز اجازه بدهید تعریف درستی از اینکه ” کلینیک زیبایی چیست ” ارائه دهیم. هر نوع خدماتی که در حوزه زیبایی باشد جزو خدمات کلینیک های زیبایی به حساب می آید. خدماتی که در این مراکز ارائه می شود از خدمات درمانگاه ها محدودتر اما تخصصی تر است.

غالب فعالیتی که کلینیک های زیبایی ارائه می دهند شامل :

  • آرایش و زیبایی چهره
  • خدمات زیبایی و ماساژ پوست
  • مراقبت های زیبایی مو
  • آب درمانی
  • لایه برداری و مراقبت های دوره ای
  • پیرسینگ
با داشتن مجوز لیزر خدماتی مثل ژل و بوتاکس نیز می توانید انجام دهید.
 به همین دلیل اکثر بیمارانی که به کلینیک ها مراجعه می کنند ، به صورت سرپایی و یا حداکثر به مدت 24 ساعت درآنجا حضور دارند و پس از آن می توانند به منزل بازگردند.
به علت وجود خدمات گسترده در زمینه زیبایی که این روزها باب شده حساسیت افراد نسبت به قانونی بودن و داشتن مجوز ، بسیار بالاتر رفته است. با داشتن مجوز میتوانید دایره فعالیت خود را بیشتر کنید. اما به یاد داشته باشید ارائه خدمات به صورت درمانی تنها از طریق داشتن مجوز از وزارت بهداشت انجام پذیر است.
نکته ی مهمی که در خصوص کلینیک ها وجود دارد اخذ مجوز لازم از وزارت بهداشت است که در این خصوص لازم است یک یا چند پزشک متخصص زیبایی در این مجموعه با شما همکاری کند.

برای تاسیس کلینیک زیبایی داشتن چه شرایطی لازم است ؟

یکی از مهمترین نکاتی که باید نسبت به مجوز کلینیک زیبایی بدانید این است که این مجوز در خصوص امور مربوط به پوست ، مو و زیبایی و آرایشی صادر می گردد و  درمان از طریق تجویز دارو در حوزه تخصصی کلینیک های زیبایی نیست.
ساختمانی که در آن اقدام به ارائه خدمات زیبایی می کنید، از نظر معماری و زیبایی در رغبت مراجعین و پذیرش آنها بسیار مهم است.نوع خدماتی که در این مراکز ارائه می شود ، ایجاب می کند که زیبایی شرایط محیطی بسیار مورد توجه باشد. این امر در سودآوری مراکز زیبایی بسیار تاثیر گذار است.
 داشتن امکانات و تجهیزاتی که بتواند نیاز مراجعین را برطرف کند از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به سطح خدماتی که در مجموعه ارائه می شود وجود تجهیزات مربوطه الزامی است. وسایل عمومی از جمله گان بیمار، ست احیا، فشار سنج، تابوره، آبسلانگ و … که در همه کلینیک ها باید وجود داشته باشد.
از جمله لوازم مصرفی مربوط به مو می توان به تخت کاشت مو ، انواع چراغ های مخصوص کاشت ، تیغ کاتر تیغ بیستوری ، دستگاه های برداشت مو و.. مورد نیاز است.
از لوازم مربوط به تناسب اندام لوازمی همچون:
دستگاه  JULITE ، دستگاه فارادیک ، دستگاه های ماساژور ، دستگاه اگزیمیا ، دستگاه لیپوماتیک دستگاه لیپوماتیک
دستگاه body-jet ، دستگاه بادی اسکالپتر ، دستگاه بادی اسکالپتر مورد نیاز است .
از جمله لوازم مصرفی مربوط به جوانسازی و پوست :
دستگاه لیزر دایود
دستگاه لیزر الکساندرایت
دستگاه لیزر واژینوپلاستی
دستگاه اسکن و آنالیزور پوست صورت
دستگاه پلاسما جت گرم یا اسپارک
دستگاه فتوتراپی و نور درمانی
دستگاه های لیفتینگ پوست و دستگاه تاتو و غیره مورد نیاز است.
به علاوه پرسنلی که تحصیلات مرتبط داشته باشند و بتوانند از تجهیزات به درستی استفاده کنند از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در کلینیک های زیبایی وجود حداقل یک پزشک متخصص الزامی است.
مهمترین نکته ای که در راه اندازی یک کلینیک زیبایی باید رعایت شود ، ارائه خدمات در نهایت پاکیزگی و رعایت بهداشت زیر نظر افراد متخصص است.
انتخاب نام مناسب برای موسسه یکی از نکات کلیدی است. نامی را انتخاب کنید که مشابه سایر موسسات نباشد. در این صورت امکان هرگونه کلاه برداری از نام و اعتبار موسسه شما از دیگران سلب می شود.
یکی دیگر از اقداماتی که پس از ثبت کلینیک باید انجام دهید ، انتخاب و ثبت برند شماست.

اقدامات لازم جهت اخذ مجوز کلینیک زیبایی

همانطور که در بالا اشاره کردیم برای اعتبار بخشیدن به کسب و کارتان و جلب اعتماد مراجعین خود باید مجوز تاسیس کلینیک را داشته باشید. این کار از طریق سایت اداره ثبت شرکت ها و به صورت مراجعه غیر حضوری صورت می گیرد.
به سایت گفته شده مراجعه کرده و به صورت شخص حقیقی ( فرد ) یا حقوقی ( شرکت ) اقدام به ثبت نام می نمائید.
برای ثبت نام هم می توانید خودتان اقدام کنید و هم اینکه کار خود را موسسات ثبتی بسپارید. وکلای حقوقی در این موسسات با دانشی که دارند می توانند در گرفتن مجوز و ارائه راهکارهای قانونی به شما کمک کنند.

مدارک لازم برای اخذ مجوز کلینیک زیبایی

مدارکی که باید در سایت بارگذاری کنید عبارتند از :
ارائه مدارک هویتی همه اعضا هیئت مدیره ( کارت ملی ، شناسنامه )
تکمیل فرم اظهارنامه
تکمیل فرم اساسنامه
تکمیل فرم آدرس ، کدپستی به صورت دقیق
اعلام تلفن ثابت و همراه مدیرعامل
تعیین حداقل سرمایه موسسه ( معمولا حداقل 100هزارتومان تعیین می شود)
تعیین میزان سهم هر کدام از شرکا
تعیین سمت هر یک از اعضا
 مشخص کردن شخصی که حق امضا دارد.
تنظیم اوراق موسسه باید با دقت و تخصص صورت گیرد. بهتر است از قبل موضوع فعالیت کلینیک را کاملا مشخص کرده باشید تا در پیچ و خم ماده های قانونی مختلف قرار نگیرید.

انحلال گواهی ثبت کلینیک زیبایی

گفتیم که برای اخذ مجوز کلینیک زیبایی دو یا چند نفر که متخصص هستند گردهم می آیند و یک کلینیک را به طور قانونی تاسیس می کنند. موارد مهمی وجود دارد که باعث شود افراد از تصمیم خود منصرف شوند و نخواهند به فعالیت خود ادامه دهند. مشکلاتی مانند شرایط بد اقتصادی ، عدم وجود تجهیزات لازم ، کمبود فضا ، تغییر زمینه فعالیت تنها چند نمونه از این موارد هستند.
اگر با ایجاد تغییراتی بتوانید فعالیت خود را ادامه بدهید تنها لازم است در اداره ثبت شرکتها ثبت تغییرات انجام دهید ، در غیر اینصورت باید موسسه را منحل کرده و مراتب آنرا به اطلاع مراجع ذیربط برسانید.

آیا امکان واگذاری و خرید و فروش مجوز کلینیک از نظر قانونی وجود دارد؟

با رعایت تمام شرایطی که لازمه موسسه زیبایی است می توانید اقدام به خرید مجوز کنید. به عنوان مثال اگر مجوزی که خریداری می کنید با پروانه پزشکی باشد شماهم باید این پروانه را داشته باشید.
خرید تجهیزات و لوازم مصرفی مطب زیبایی
علاوه بر موارد تخصصی ذکر شده در بالا، در مطب ها و کلینیک های زیبایی معمولا تجهیزات و وسایل عمومی همچون نیز مورد نیاز است که صاحبان کلینیک ها بایستی در تهیه ی آن ها بکوشند.
در مطب های زیبایی معمولا تجهیزات پزشکی زیبایی، پوست، مو، لاغری و تناسب اندام مورد نیاز بوده و صاحبان کلینیک ها معمولا با خریداری این تجهیزات، درواقع سرمایه گذاری پر سود و زود بازده ای را آغاز می نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button