مجوز کار ایمن

همه چیز درباره دریافت مجوز کار ایمن

مجوز کار ایمن (PERMITTO WORK) که PTW نامیده می شود، نخستین گام برای اقدام به فعالیت در کسب و کاری است که با ریسک و خطر بالایی برای کارگران و جامعه همراه است. الزام داشتن مجوز کار ایمن سبب می شود که فعالان کسب و کارهای پر خطر، ضریب آسیب پذیری خود را کاهش دهند و بهداشت ایمنی و حرفه ای (HSE) شاغلان افزایش یابد. در این گزارش هلدینگ ملاصدرا، آنچه درباره مجوز کار ایمن نیاز دارید، ارائه شده است. اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی درباره دریافت و تمدید مجوز کار ایمن دارید، مراتب را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید.

با ما همراه باشید.

چرا مجوز کار ایمن لازم است؟

اگر به دنبال استقرار نظام جامع ایمنی و بهداشتی و محیط زیستی در کسب و کار خود هستید و به سلامت کارگران و ذینفعان (مثل جامعه) علاقه دارید، یکی از مهم ترین زیر سیستم ها، پیاده سازی سیستم مجوز کار ایمن است. سیستمی برای ارزشیابی کلیه مخاطرات پیش از انجام فعالیت عملیات اجرایی بوده تا محیط کار شما، تهی از هر نوع خطر بالقوه و بالفعل باشد.

در واقع PTW را به عنوان عامل مهم در اطمینان بخشی به ایمنی کارمندان و تاسیسات و بهداشت محیط زیست دانسته و عملکرد درست آن به رفتار همه عناصر فعال در آن، بستگی دارد. سیستم مجوز انجام کار ایمن درواقع تضمین ایمنی کارگران در هر نوع تاسیساتی است که مشغول به فعالیت هستند. چه کارگران جوشکار روی اسکلت فلزی چه زیر دریا چه بازرسانی که با پرتونگاری تجهیزات فنی در ارتباط هستند.

سالانه صدها کارگر در 31 استان کشور به دلیل آسیب ها و خطرات حین کار، نقص عضو شده یا بعضا فوت می کنند و این ضرر جبران ناپذیری به نظام اقتصادی و تولیدی کشور است که مجوز کار ایمن می تواند اقدام شایسته ای جهت کاهش آسیب پذیری فعالان کسب و کارهای پر خطر و ارتقا بهداشت جسمی و روحی کارگران باشد.

مجوز کار ایمن برای چه کسب و کارهایی نیاز است؟

اگر شما فروشنده مواد خوراکی هستید یا نرم افزار توزیع می کنید یا مجوز پخش لبنیات دارید، ریسک کسب و کار شما پایین است و نیازی به اخذ مجوز کار ایمن ندارید. اما اگر کار شما پر ریسک است یا خطرات بسیاری حین کار، برای کارگران و جامعه دارد، اخذ پرمیت، توصیه می شود.

فعالیت هایی چون: کار با جرثقیل های ثابت و متحرک، تخریب و بازسازی و انهدام ساختمان ها و بناهای مسکونی یا تجاری در سطح شهرها، کارهای پر خطر برق فشار ضعیف یا فشار قوی، کارهایی که به نوعی می تواند آسیب های شنوایی و دیداری برای کارگر به همراه داشته باشد مثل سنگ زنی و فرز و جوشکاری، کارهایی که در ارتفاع بالای 2 متر انجام می شود مثل جوشکاری اسکلت فلزی یا نصب داربست به منظور گچ کاری و رنگ زدن و سنگ کاری و غیره، هر نوع کار در فضای بسته که کارگران را با خطر انفجار یا برق گرفتگی مواجه می کند مثل کارگران معدن یا مترو.

توجه کنید که اگر شرکت شما در زمینه حفاری در عمق متوسط و زیاد در سطح شهر و بیرون شهرها فعالیت دارد یا کار شما گودبرداری ساختمان در متراژ های گوناگون است، اخذ مجوز کار ایمن الزامی است.

چه نکاتی درباره صدور مجوز کار ایمن باید در نظر گرفته شود؟

در هنگام صدور مجوز کار ایمن توسط مسئول ناظر مربوطه، موارد زیر به منظور رعایت کردن همه احتیاطات لازم، در دستور کار قرار میگیرد. توجه داشته باشید که صدور مجوز کار ایمن از وظایف واحد کنترل کیفی (QC) یا تضمین کیفیت (QA) یا مدیریت منابع انسانی (HRM) نیست و این اقدامی فرا دستگاهی بوده و شخص مدیرعامل و هیات مدیره می بایست از طریق نهادهای اعتباردهی شده معتبر و بر اساس استانداردهای صنعتی که در آن فعالیت دارند، نسبت به دریافت صدور مجوز کار ایمن و پیاده سازی الزامات آن، اقدام کنند.

در صدور مجوز کار ایمن ، تجهیزات کارگران بایستی از نظر ایمنی و صحت سنجی، بررسی شود. بهداشت و نظم محیط کار (5S) از جمله موضوعاتی است که باید در نظر داشت. برخی از خطرات حین کار به دلیل بی نظمی و عدم توجه به چیدمان صحیح تجهیزات و لوازم اداری رخ می دهد که در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی، اهمیت آن قابل توجه است.

نحوه انجام کار ایمن با ریسک پایین، بایستی مورد توافق مسئولان بخش های مختلف یک تاسیسات صنعتی یا یک کسب و کار پر خطر باشد تا درک واحدی به منظور استقرار نظام ایمنی در مجموعه، وجود داشته باشد. برچسب گذاری کالا و خدمات از دیگر موضوعاتی است که باید به منظور رصد شفاف، در دستور کار قرار بگیرد. صلاحیت افرادی که در هر قسمت مشغول به کار هستند از نظر جسمی و صلاحیت فنی، باید ارزشیابی شود.

نوع واکنش اشخاص و تجهیزات در مراکز پر خطر و ریسک پذیر، بایستی مستند سازی شود. مثلا در واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی، کیفیت واکنش فوری سیستم های اطفا حریق، مستندسازی و ارزشیابی دوره ای می شود.

برخی از تجهیزاتی که کارگران در طول هفته با آن سر و کار دارند، ایمنی لازم ندارند. برای دریافت مجوز کار ایمن بایستی کلیه تجهیزات، کیفیت سنجی شده تا از ورود ابزارهایی که کیفیت لازم نداشته و کار پر ریسک را به دنبال دارند، جلوگیری شود. نوع ارتباطات و حفاظ گذاری و علائم چند زبانه هشدار خطر، به تناسب حیطه و دامنه کاری که در یک مجموعه انجام می شود، از نکات مورد بررسی در زمان صدور مجوز کار ایمن است.

کلیه کارگرانی که در محیط های کسب و کار خطر پذیر مشغول به کار هستند مثل کارگران معدن یا جوشکاران زیر آب یا در ارتفاع و امثالهم، بایستی طبق قانون کار و طبق قانون تامین اجتماعی و طبق استلزامات نظام مدیریت بهداشت ایمنی و حرفه ای (OHSAS)، بایستی مجهز به تجهیزات حفاظت فردی تخصصی (PPE) باشند.

درصد قابل توجهی از نقض عضو ها و فوتی های کارگران در حین کار، ناشی از ناکافی بودن و بی کیفیت بودن تجهیزات حفاظت فردی است که متاسفانه مسئولان کارگاه ها/کارخانه های صنعتی و خدماتی پر ریسک، به آن توجه ندارند.

فرآیند صدور مجوز کار ایمن به چه صورت است؟

به منظور دریافت و صدور مجوز کار ایمن بایستی چند مرحله در دستور کار قرار بگیرد.

  • سازمان یا مجموعه ای که قصد دریافت مجوز کار ایمن دارد بایستی به این درک و بصیرت برسد که سلامتی و ایمنی کارگران و تجهیزات، مهم ترین اولویت کسب و کار است و هیچ چیز، بالاتر از این آرمان نیست. لذا قبل از شروع کار، توافق در خصوص نحوه ایمن سازی کار، باید در نظر گرفته شود.
  • انجام دهنده کار، بایستی پیش نیازهای حصول به توافق به کار ایمن را در دستور کار داشته باشد و بستر را آماده کند. هم از نظر مجهز کردن کارگران و کارگاه/کارخانه به ابزارها و تجهیزات ایمن، هم از نظر ایمن سازی محل کار.
  • همه مسئولان واحدهای دخیل در کار ایمن بایستی پیش نیازهای صدور مجوز کار ایمن را بررسی و نظرات اصلاحی و توصیه ای را اعلام تا پیش از صدور مجوز کار ایمن توسط صادر کننده مجوز در نظر گرفته شود.
  • پس از صدور مجوز ، بایستی نظارت دوره ای مبتنی بر مستندنگاری حرفه ای توسط مسئولین اعتباردهی شده در این حوزه ایمنی، در دستور کار قرار بگیرد تا میزان انحرافات ، شناسایی و اقدام برای رفع انحراف با آرمان های کار کم خطر یا بی خطر ، پیگیری شود.

لذا کارشناس اچ اس ایی در کسب و کارهای مختلف از شرکت های پیمانکاری جز تا پیمانکاران بزرگ صنایع پر خطر و کنسرسیوم ها، بایستی توجه کافی به فعالیت هایی که نیاز به این پرمیت دارند، داشته و فعالیت هایی که نیاز به PPW دارند را شناسایی کنند.

یکی از مهم ترین الزامات در کار کم خطر یا بی خطر، آموزش های دوره ای کلیه افرادی است که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم با کار پر خطر یا پر ریسک در ارتباط هستند. آموزش دوره ای و ارتقا مجوز متناسب با طبیعت کار و شرایط آن، اهمیت ژرف دارد. شناسایی چالش ها و ارزیابی دوره ای و استعلام از کارگران برای ارتقا مجوز ، از دیگر مسئولیت های قابل تعریف در این حوزه است.

مراحل کاری سیستم PTW

  • هیچ فعالیتی در کسب و کار شما بدون اخذ مجوز ایمن کار نبایستی انجام شود.
  • هیچ شخصی در شرکت شما بدون کسب صلاحیت لازم برای انجام یک وظیفه شغلی، نبایستی مشغول به کار شود.
  • هر فردی که امضا کننده پرمیت است بایستی خودش یا نماینده اعتبار دهی شده وی در مجموعه در زمان کار، حضور داشته باشد و آموزش لازم را دیده باشند.
  • اگر شرایطی اضطراری در مجموعه ای به هر دلیل حادث شد، همه پرمیت ها لغو و الزامات مدیریت شرایط اضطراری برقرار می شود.
  • هر پرمیتی مربوط به کار مشخص در زمان مشخص و در محل مشخص است و پرمیت کلی وجود خارجی ندارد.
  • اگر کارمندی به دلیل نبود پرمیت، از انجام کاری ، انصراف داد، نبایستی جریمه شود.

مخاطب گرامی

هلدینگ ملاصدرا در زمینه اخذ گواهینامه های بین المللی و ثبت برند و ثبت هر نوع شرکت و تعاونی در سراسر کشور فعالیت دارد و برای انجام و پیگیری مسائل اداری مربوط به این موضوعات، می توانید از خدمات کارشناسان مجرب ما با پرونده های موفق در سال های اخیر، بهره مند شوید که مشاوره و اخذ مجوز کار ایمن نیز از جمله این موارد است. مراحل اخذ گواهی نامه رتبه سازمان مدیری و برنامه ریزی و گواهی نامه تایید صلاحیت ایمنی (HSE) مجموعه خود را به هلدینگ ملاصدرا بسپارید و از مشاوره های این مجموعه بهره مند شوید.

لینک این گفتار را از طریق کانال ها و گروه هایی که در شبکه های اجتماعی عضو هستید، به اطلاع همکاران و فعالان کسب و کار برسانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button