مجوز پخش سیگار

مراحل اخذ مجوز پخش سیگار

اگر بدون داشتن مجوز به پخش و فروش سیگار اقدام کنید ، طبق قانون مجرم شناخته شده و به عنوان فروشنده کالای قاچاق باید منتظر برخورد قانونی باشید!
اگر شما قصد فروش و توزیع سیگار به صورت عمده یا تک فروشی دارید ، حتما باید اقدام به اخذ مجوز کنید تا برای شما مشکل قانونی پیش نیاید.
عمده فروشان نیزتنها مجازند محصولات دخانی را به اصنافی بفروشند که مجوز تک فروشی داشته باشند.
طبق تعریف فرآورده های دخانی ، هر ماده یا فرآورده ای است که تمام یا بخشی از ماده خام تشکیل دهنده آن، گیاه توتون یا تنباکو یا مشتقات آن باشد.

مجوز فروش دخانیات را از کجا باید بگیریم؟

همانطور که گفتیم اگر به طور خودسرانه وارد این شغل شده و اقدام به خرید و فروش نمایید ، شما به عنوان فروشنده کالای قاچاق شناخته خواهید شد و طبق قانون موضوع تخلف توزیع خارج از شبکه ، باید جریمه های تعیین شده را بپردازید. طبق قانون تا 6 برابر ارزش سیگارهای ضبط شده جریمه شده و محل کسب شما تا 6 ماه نیز تعطیل خواهد شد.

اما با داشتن جواز هم به صورت خرده فروشی و هم به عنوان عمده فروش مواد دخانی میتوانید در این صنف فعالیت کنید. مطابق ضوابط حال حاضر توزیع و پخش مواد دخانی با 3 نوع مجوز انجام می گیرد : مجوز سراسری، استانی و پروانه خرده فروشی.
مجوز عمده فروشی دخانیات در تهران ، از طریق یکی از اتحادیه های صنفی بنکداران مواد غذایی و عطار و سقط فروشان قابل دریافت است . البته اشخاص می توانند به صورت غیر حضوری و تنها از طریق ورود به سامانه ” ایرانیان اصناف ” درخواست پروانه خرده فروشی محصولات رسته دخانیات کنند.
لازم به ذکر است اشخاص دارای مجوزی که اقدام به توزیع و پخش سیگار در بین صنوفی می کنند که فاقد مجوز و پروانه خرده فروشی هستند ، تخلف محسوب شده و مجوز آنها ابطال خواهد شد.

توزیع کنندگان استانی دخانیات

توزیع سیگار خارج از سامانه جامع تجارت قاچاق است. در حال حاضر بیش از حدود یک‌هزار توزیع کننده استانی در کشور در حال فعالیتند که تمامی این توزیع‌کنندگان مکلف هستند فعالیت‌های خود را در این سامانه ثبت کنند.
این امر به دلیل کاهش برخی تخلفات و حاشیه‌ها در سطح استان‌ها صورت گرفته و بدین صورت تمامی فعالیت‌های توزیع کنندگان استانی نیز شفاف و تسهیل می‌شود.

مراحل دریافت مجوز پخش سیگار به چه صورت است ؟

شرایط دریافت جواز کسب عمده فروشی دخانیات از طریق اتحادیه اصناف مشخص شده است ، که داشتن این شرایط برای افراد متقاضی واجب است.
اولین اقدام برای گرفتن مجوز ورود به سامانه ایرانیان اصناف است .در این سامانه تمامی مراحل به صورت الکترونیکی انجام شده و شما می توانید بدون مراجعه حضوری تمامی مراحل را به سادگی سپری کنید.
در سامانه مذکور پس از تکمیل تمامی فرم های مربوطه اقدام به بارگذاری مدارک می کنید. ضمنا تمامی وجوه لازم برای پرداخت نیز از طریق همین سامانه قابل واریز است.

بعد از تایید شدن مدارک توسط کارشناسان نوبت به بازرسی از طرف بهداشت و اداره اماکن می رسد. در صورت تایید توسط این دو واحد ، اتحادیه اقدامات لازم جهت صدور پروانه را انجام خواهد داد.

شرایط اخذ عاملیت فروش سیگار

از جمله شرایطی که برای اخذ مجوز باید داشته باشید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مساحت واحد صنفی حداقل باید به اندازه 9 متر باشد.
  • رعایت همه نکات بهداشتی برای اخذ مجوز بهداشت از ضروریات است.
  • نکات ایمنی باید رعایت شود تا از بروز حوادث در واحد صنفی جلوگیری شود.
  • بررسی های اولیه درخواست مورد نظر توسط اتحادیه بررسی می شود و در صورت پذیرش اولیه امکان ارسال مدارک فراهم می گردد.
  • یکی از عمده مزایای ثبت نام اینترنتی این است که می توانید روند پرونده را در هرلحظه از طریق سامانه مذکور پیگری نمائید.
  • و در نهایت اگر متقاضی صلاحیت دریافت جواز کسب را داشته باشد ، رئیس اتحادیه جواز کسب متقاضی را با اعتبار یک ساله صادر می کند ، پس از یکسال می توانید جواز را به صورت دوره پنج ساله و یا ده ساله تمدید کنید.

اگر کسی جواز کسب داشته باشد و بخواهد مجوز توزیع کالای دخانی را دریافت کند باید چه کند ؟

اگر متقاضی دارای پروانه کسب باشد و بخواهد برای توزیع کالای دخانی اقدام کند ، باید مجوز آن را از وزارت صنعت ، معدن و تجارت دریافت کند. برای این کار کافیست از طریق سایت stsm.ir وارد عمل شده و طی سه گام اقدام به ارسال درخواست کنید.
در گام اول نوع مجوزی که دارید را انتخاب می کنید. و در گام بعدی اطلاعات عمومی را وارد کرده و در گام نهایی مدارک را بارگذاری می کنید.

مدارک لازم برای گرفتن مجوز پخش عمده دخانیات

همانطور که در بالا شرح دادیم برای ثبت نام جهت گرفتن مجوز از طریق سامانه ایرانیان اصناف باید مراجعه کنید و نیازی به مراجعه حضوری در هیچکدام از مراحل ثبتی ندارید.
از جمله مدارکی که در طول ثبت در سامانه باید بارگذاری نمائید عبارتند از :

  • مدارک هویتی فرد عامل از قبیل شناسنامه و کارت ملی
  • کارت پایان خدمت یا گواهی معافیت از خدمت
  • عکس متقاضی در اندازه های 3*4
  • گواهی عدم سوء پیشینه

نکات مهم و دستورالعمل های لازم در رابطه با فروش محصولات دخانی

– واحد های صنفی که مجوز عمده فروشی دارند ، نباید محصولات خود را به خرده فروش ها و مصرف کننده های نهایی برسانند.
– کسانیکه مجوز عاملیت و پروانه عمده فروشی دارند ، می توانند محصولات دخانی را از طریق شرکتهای دارای مجوز پخش به عاملان و خرده فروشان تحت پوشش شبکه مربوطه تحویل بدهند.
– کسانی که عامل فروش به صورت عمده هستند ، نمی توانند از طریق شبکه های مجازی اقدام به فروش نمایند.
– پروانه خرده فروشی باید با رعایت فاصله حداقل صد متر از مراکز آموزشی، ورزشی، اماکن فرهنگی و مذهبی صادر گردد.
– واحدهای توزیع و فروش محصولات دخانی که به صورت مجاز فعالیت می کنند صرفا مجازند که فرآورده های دخانی مجاز را عرضه کنند. در صورت تخلف عاملین مزبور طبق قانون و مقررات نظام صنفی با آنان برخورد می گردد.
– به عمده فروشانی که مجوز دریافت می کنند ، یک کد آیسیک داده می شود که به جهت تعیین هویت واحد صنفی از آن استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button