مجوز مشاغل خانگی

گرفتن مجوز مشاغل خانگی

انواع مشاغل خانگی با توجه به روند رو به رشد اینترنت و فضای آنلاین در کشور و همینطور گستردگی کسب و کار روز به روز رونق بیشتری پیدا می کند. کسب و کار خانگی یا مشاغل خانگی برای آقایان و همینطور زنان خانه دار بسیار پردرآمد بوده و با رعایت ملزومات قانونی می تواند راهگشای اقتصادی مناسبی باشد.

عدم نیاز به اجاره کارگاه ، کاهش هزینه های رفت و آمد ، ایجاد توازن بین کار و اشتغال زنان و مسئولیت خانوادگی آنها ، مشارکت اعضای خانواده به عنوان نیروی کار و مهارت پروری در بین اعضای خانواده ها همگی از عوامل تاثیر گذار در رشد کسب و کارهای خانگی است.

فعالیت شاغلین خانگی معمولا به صورت های زیر انجام می گیرد

انجام فعالیت به صورت کارمزدی برای افراد خارج از محیط مسکونی
تامین مواد اولیه مختلف و آماده سازی محصول برای خارج از محیط مسکونی
مشارکت با افراد تامین کننده مواد اولیه و عرضه محصولات آنها
کسب و کار آنلاین و در فضای مجازی اعم از سایت و اپلیکیشن های تجاری

لیست مشاغل خانگی

فهرست مشاغل خانگی طبق لیست دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی به 6 دسته مختلف طبقه بندی شده است که برای اخذ مجوز هر کدام باید از طریق سازمان ذیربط اقدام کرد.

  • صنایع دستی ( سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری )
  • فرش دستباف و رشته های مرتبط به صنایع ( وزارت صنعت ،معدن و تجارت – مرکز ملی فرش ایران )
  • تولیدی ( صنعت و خدمات ( وزارت صنعت ، معدن و تجارت)
  • تجارت الکترونیک ( وزارت صنعت ، معدن و تجارت)
  • امور تولیدات دامی ، شیلات ، صنایع تبدیلی و تکمیلی ، کشاورزی ، عشایری ، امور تولیدات گیاهی ( وزارت جهاد کشاورزی)
  • فعالیت های فرهنگی و هنری ( وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی )

مراحل اخذ مجوز مشاغل خانگی

وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی به جهت حمایت از کسب و کارهای خانگی اقدام به اعطای مجوز این نوع مشاغل نموده است. بدین منظور از طریق اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان – اداره اشتغال می توانید اقدام به اخذ مجوز کنید.
برای کسب مجوز مشاغل خانگی افراد حقیقی و حقوقی می توانند وارد سامانه شده و ثبت نام نمایند. طرح درخواستی توسط کارشناسان دستگاه ذیربط بررسی می شود. سپس در کارگروه اشتغال استان طرح مورد نظر بررسی و کنترل می شود. در نهایت پس از تایید کارشناسان اداره تعاون ، کار و رفاه اجتماعی مجوز مشاغل خانگی صادر می شود.اما برای تایید شدن درخواست شما شرایط و مدارکی مورد نیاز است که در ادامه به شرح آن می پردازیم.

شرایط لازم برای صدور مجوز کسب و کار خانگی

  • داشتن گواهی عدم سوء پیشینه و نداشتن سابقه کیفری موثر برای اشخاص پشتیبان
  • حداقل سن بیست سال برای اشخاص پشتیبان
  • داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت
  • اقامت در محل اجرای طرح
  • داشتن سابقه کاری مرتبط و ارائه گواهی آموزش و مهارت در رشته فعالیت مورد نظر

کسب و کارهای خانگی صرفا باید توسط اعضای خانواده در واحد مسکونی به گونه ای انجام گیرد که :

  • شرایط و فضای واحد مسکونی با حجم تولیدات متناسب باشد
  • کسب رضایت همسایگان واحد مسکونی از طریق ایجاد نشدن آلودگی های زیست محیطی ، صوتی ، بصری و همچنین عدم ترددهای زیاد و به طور کلی متناسب بودن نوع کسب وکار با محیط و فضای واحد مسکونی و رعایت کامل حق و حقوق همسایگان از اهمیت بالایی برخوردار است.
  • فروش و عرضه محصولات و خدمات باید خارج از واحد مسکونی انجام گیرد.
  • حجم تولیدات باید متناسب با موقعیت مکانی و شرایط محیطی باشد.

مدارک لازم برای اخذ مجوز مشاغل خانگی

تصویر مدارک هویتی ( کارت ملی و شناسنامه )
کپی کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت
تصویر مدارک تحصیلی ( مرتبط با کسب و کار خانگی )
ارائه گواهی عدم سوء پیشینه کیفری

مدت اعتبار مجوز های مشاغل خانگی چقدر است ؟

معمولا برای رشته های صنایع غذایی و فرهنگی هنری مجوز به مدت 2 سال اعتبار دارد . اما برای سایر کسب و کارهای خانگی زنانه مجوز به مدت 60 ماه ( 5 سال ) اعتبار دارد.

اخذ نماد اعتماد الکترونیکی برای کسب و کارهای مجازی

کسانی که به صورت مجازی و از طریق اینترنت اقدام به خود اشتغالی می کنند ، باید از طریق مرکز توسعه تجارت الکترونیک طبق مقررات با هدف ساماندهی ، احراز هویت و صلاحیت اقدام به دریافت نماد اعتماد الکترونیکی نمایند.
برای وبسایت های بازاریابی شبکه ای از سوی مرکز اصناف و بازرگانان ایران نشانه پروانه کسب به منظور احراز هویت و صلاحیت آنها به طور همزمان با صدور پروانه کسب اعطا می شود.

ضوابط و شرایط استفاده از بازارهای محلی موقت عرضه محصولات مشاغل خانگی

مجلس شورای اسلامی ضوابط و شرایطی برای حمایت از مشاغل خانگی و عرضه محصولات در نظر گرفته اند . بدین ترتیب :
– شهرداری ها محل عرضه محصولات را در محدوده هایی تعیین می کنند که امکان دسترسی آسان شهروندان و عرضه مناسب محصولات وجود داشته باشد.
– این محل ها در روزهای خاصی از هفته به صورت انحصاری در اختیار صاحبان مشاغل خانگی قرار می گیرد .تا با داشتن مجوز و گواهی رسمی از مراجع ذیربط بتوانند به عرضه محصولات خود بپردازند.
– این محل ها به صورت دوره ای در اختیار افراد صاحب مشاغل خانگی قرار می گیرد و این به منظور در اختیار داشتن این محل ها به صورت ثابت برای این اشخاص نیست.
– عرضه کنندگان باید صرفا کالاهایی را ارائه کنند که در لیست ابلاغی ستاد ساماندهی مشاغل خانگی مشخص شده است.بنابراین حق عرضه محصولات اشخاص ثالث را ندارند.
– عرضه کنندگان محصولات خانگی موظف هستند با پایان یافتن مهلت قانونی از طرف شهرداری ها نسبت به جمع آوری محصولات و تحویل محل اقدام نمایند. در غیر اینصورت شهرداری ها از طریق مامورین خود اقدام به جمع آوری اقلام می کنند که در این خصوص هرگونه خسارت ایجاد شده به محل و یا محصولات به عهده صاحب شغل خواهد بود.
– شهرداری ها متناسب با درخواست صاحبان مشاغل ، شرایط بازار و زمان و فصل ارائه محصولات برنامه ریزی کرده و پس از تصویب شورای اسلامی شهر مربوطه به صاحبان مشاغل ابلاغ می کنند.
– کسانی حق استفاده از شرایط فوق را دارند که مجوز لازم را از اتحادیه مربوطه و دستگاه های ذیربط اخذ نموده و آمادگی خود را جهت عرضه محصولات در محل های معین اعلام نموده و از بابت ترک محل پس از پایان ساعت کار معین شده تضمین کتبی به شهرداری بدهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button