مجوز فعالیت اقتصادی

اخذ مجوز فعالیت اقتصادی

آغاز هر کسب و کاری بر اساس مراحل قانونی صورت می گیرد . بنابراین لازم است قبل از شروع هر نوع فعالیتی ابتدا نسبت به اخذ مجوز اقدام کنید. اگر بخواهید اقدام به تولید و توزیع کالا خدمات کنید باید مجوزفعالیت اقتصادی بگیرید. مجوز در همه زمینه ها صادر می شود . از جمله : صنعتی ، خدماتی ، پیمانکاری ، سیاحتی .
در ایران معاملاتی که توسط اشخاص حقوقی ( شرکت ها ) صورت می گیرد ، از ارزش و اعتبار بالاتری برخوردار است. اعتماد و اطمینان به اینگونه اشخاص بیشتر بوده ، پیگیری امور قراردادها از سهولت بیشتری برخوردار است. این تنها یکی از دلایلی است که افراد را به سمت و سوی ثبت شرکت سوق می دهد.
از پیش نیاز های فعالیت اقتصادی کسب مجوز است که به کسب و کار شما اعتبار حقوقی می بخشد.

انواع واحدهای اقتصادی

واحدهای اقتصادی از نظر نوع فعالیتی که انجم می دهند به چند دسته تقسیم می شوند:
موسسات خدماتی که از طریق ارائه خدمات خاصی همچون بانک ها ، هتل ها ، آموزشگاه ها کسب درآمد می کنند.
موسسات بازرگانی که به خرید و فروش کالا مشغول اند . مثل عمده فروش ها ، خرده فروش ها ، مغازه داران ، بنک داران.
موسسات تولیدی که کالا یا مواد اولیه را تهیه کرده روی آنها تغییراتی صورت می دهند. سپس محصول دیگری تولید می شود و به فروش می رسد. مثل کارگاه ها ، صنایع شیمیایی ، شرکت های خودرو سازی .

اخذ مجوز فعالیت برای ثبت شرکت

بسیاری از شرکتها ابتدا تاسیس می شوند و به ثبت می رسند ، سپس اقدام به اخذ مجوز فعالیت اقتصادی می کنند. اما بعضی دیگر از فعالیتهای اقتصادی حساسیت بالایی دارند و در ابتدای امر باید نسبت به اخذ مجوز اقدام کنید.
در ایران مجوز به هر نوع اجازه ای اعم از مجوز، پروانه، گواهی، جواز، نماد، پاسخ به استعلام، موافقت، تاییدیه یا مصوبه و هر نوع سند مکتوبی گفته می شود که برای شروع، ادامه، توسعه، انحلال یا بهره برداری فعالیت اقتصادی توسط مراجع ذیربط صادر می‌شود.
کد اقتصادی همراه با ثبت شرکت اخذ می شود. اخذ کارت بازرگانی برای اشخاصی که به فعالیت‌های اقتصادی و تجاری می‌پردازند، ضروری است؛ بنابراین با توجه به مقررات مربوط به واحدهای ذی‌صلاح وزارت امور اقتصادی و دارایی اقدام می‌شود.

صدور مجوز فعالیت اقتصادی

گفتیم که فعالیت هر شخصی باید توسط مراجع ذیصلاح مربوطه تایید شود. این مجوز فعالیت بر اساس نوع فعالیت هر شخصی صادر می گردد.

به عنوان مثال برای فعالیت های صنعتی باید از وزارت صنایع مجوزداشت ، مجوز داروخانه از سمت وزارت بازرگانی یا فعالیتهای مرغداری ها از سمت جهاد کشاورزی گرفته می شود. همه پروانه های کسب و کار، معرفی نامه ها برای اشخاص پیمانکار همه و همه نمونه ای از مجوز فعالیت هستند.
برای فعالیت های اقتصادی مجوز به صورت الکترونیکی توسط سازمان های ذیربط صادر می شود .

از جمله دستگاه های اجرایی مراجع صادرکننده مجوز :
شورای اسلامی شهر و روستا، اتاق‌های بازرگانی، صنایع و معادن، کشاورزی، تعاون، اصناف و تشکل‌های اقتصادی و غیر اقتصادی، اتحادیه‌ها، شوراها، مجامع و نظام های صنفی ، دستگاه زیرمجموعه قوه قضاییه و نهادها و موسسات، تشکیلات و سازمان های زیر نظر مقام معظم رهبری و سایر مراجع بنا به تشخیص هیئت مقررات ‌زدایی و بهبود محیط کسب و کار

صدور مجوز فعالیت اقتصادی در مناطق آزاد

معافیت مالیاتی و اقتصادی در مناطق آزاد سبب رونق بسیاری از فعالیت ها در این مناطق شده است . اما بهره مندی از این معافیت منوط به داشتن مجوز فعالیت اقتصادی از سوی سازمان منطقه مورد نظر است. مجوزها از طرف مراجع ذیصلاح تایید و صادر می شود. معمولا مجوز تاسیس فعالیت اقتصادی در مناطق آزاد توسط مدیریت بازرگانی سازمان منطقه آزاد به صورت یکساله صادر می شود.
کسانیکه به صورت پیمانکاری فعالیت می کنند برای دریافت مجوز باید اطلاعات مجوز فعالیت اقتصادی صاحب کار را نیز وارد کنند.
نکته مهم دیگر اینکه یک فعال اقتصادی اگر بخواهد در چند منطقه فعالیت کند برای فعالیت در هرمنطقه نیاز به یک مجوز دارد . برای مثال برای فعالیت در کیش و قشم به دو مجوز فعالیت نیاز خواهید داشت.

از جمله شرایط و مدارکی که برای گرفتن مجوز فعالیت اقتصادی در کیش لازم دارید :

  • معرفی اجاره نامه یا سند مالکیت یک محل مرکز فعالیت و ارائه کد پستی
  • تصویر مدارک هویتی متقاضی( کارت ملی ، شناسنامه )
  • تصویر پاسپورت در صورتیکه مدیرعامل شخص حقیقی یا تبعه خارجی باشد
  • ارائه گواهی پایان کار ( عدم خلاف معتبر)
  • ارائه تاییدیه به اماکن نیروی انتظامی و ارائه تاییدیه از طرف صنف مربوطه به جهت تایید صلاحیت
  • تاییدیه فعالیت در بخش و صنف صنعتی ، سیاحتی ، خدماتی و پیمانکاری

جهت اخذ مجوز فعالیت اقتصادی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس نیز تنها از طریق سامانه مدیریت فرآیند های کسب و کار BPMS.PSEEZ.IR باید اقدام کنید. برای دریافت خدمات پس از ورود به سامانه و بارگذاری موارد درخواستی ، نتیجه درخواست نیز از طریق همین سامانه امکان پذیر است.
پیمانکاران موظف هستند در قراردادهایی که شامل خرید کالا هستند ، مستندات مربوط به ورود کالا به منطقه ویژه را نیز در سامانه بارگذاری کنند.
در منطقه آزاد قشم نیز فعالان اقتصادی در زمینه های متعددی هر ساله اقدام به اخذ یا تمدید مجوز خود می نمایند. از جمله در زمینه های صنعتی ، خدماتی ، تجارت و بازرگانی.

طبق گفته مدیر جذب سرمایه گذاری و بازاریابی سازمان منطقه آزاد قشم :

” سرمایه گذاری همچون موتور محرکه اصلی رشد اقتصادی است که نهایتا بسترساز توسعه کشورها است و متناسب با رشد مصرف و نیاز جاری و آینده بازار‌ها شکل اجرایی مییابد.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button