مجوز فروشگاه اینترنتی

شرایط و مدارک دریافت مجوز راه اندازی فروشگاه اینترنتی

مجوز فروشگاه اینترنتی پیش از هر نوع فعالیت خرید و فروش قانونی کالا و خدمات در بستر فضای مجازی در ایران، الزامی است. شرایط و مدارک مورد نیاز برای اخذ مجوز راه اندازی فروشگاه اینترنتی، در این گفتار هلدینگ ملاصدرا ارائه شده است. هزاران مجوز فروشگاه ایتترنتی در آخرین دهه قرن چهاردهم شمسی صادر شده است و به نظر می رسد با رشد اکوسیستم استارتاپی در ایران پسا کرونا، شاهد روند رو به رشد کارآفرینی دیجیتالی و افزایش تقاضا برای صدور مجوز فروشگاه اینترنتی در کشور باشیم.

شاید با خواندن این مقاله و آگاهی از این موضوع که برای دریافت مجوز فروشگاه اینترنتی بایستی مسیر پر پیچ و خمی را طی کرد و مدارک بسیار حقوقی و مالی و مجوز های مرتبط را از مراجع ذیصلاح دریافت کرد، عطای مجوز را به لقایش ببخشید! اما خوب، خود را جای مشتری هم قرار بدهید که باید ندیده و نشناخته، به شما اعتماد کند و پول بدهد تا کالا و خدماتی را دریافت کند. اگر اعتمادزایی نباشد، اکوسیستم ، آسیب می بیند. اما حق دارید که از فرآیند های اداری پیچیده و خسته کننده که تسهیل گر کسب و کار نیست، ناراضی باشید.

هلدینگ ملاصدرا به همین خاطر، در کنار شما است تا نیاز های برون سپاری شده شما را در اسرع وقت و با بهترین کیفیت، پیگیری و به سرانجام مطلوب برساند.

اگر شما مخاطب گرامی، سابقه دریافت مجوز فروشگاه اینترنتی داشته یا تجربه ای درباره تمدید این مجوز دارید، مراتب را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید.

با ما همراه باشید.

چرا فروشگاه اینترنتی خوب است؟

داشتن فروشگاه اینترنتی برای صاحبان کالا و خدمات در 31 استان کشور ، فواید بسیار دارد. شماری از فواید در اختیار داشتن فروشگاه اینترنتی را در ادامه مرور میکنیم:

  • داشتن مجوز فروشگاه اینترنتی و را اندازی فروشگاه اینترنتی، فرصت ساز و فرصت آفرین است.
  • فروشگاه ایترنتی می تواند شانس فروش کالا و خدمات شما به 60 میلیون کاربر اینترنت ایران را افزایش دهد.
  • فروشگاه اینترنتی قادر است که محصولات و خدمات شما را در صورتی که چند زبانه باشد، به رایگان به میلیون ها مخاطب در سراسر جهان معرفی کند.
  • با تولید محتوای پربیننده می توانید کاربران و مشتریان بسیاری به سمت کسب و کار خود هدایت کرده و از طریق ترفندهای بازاریابی ربایشی (inbound marketing) فروش بالایی را تجربه کنید.
  • فروشگاه اینترنتی، هزینه تمام شده بازاریابی و تبلیغات کالا و خدمات شما را کاهش می دهد و در برندینگ مجموعه شما تاثیر ژرف و شگرف خواهد داشت.
  • فروشگاه اینترنتی در واقع بستر معرفی بیزینس های مختلف را روی این پلتفرم فراهم می کند و شما نیز می توانید کسب و کار خود را گسترش دهید.
  • یک استارتاپ تمام عیار، صرفا با فروشگاه اینترنتی خوب ایجاد نمی شود. لذا باید اصول دیجیتال مارکتینگ هم در نظر داشته باشید.
  • برای درآمد زایی اینترنتی، یکی از روش های فریلنسرها، راه اندازی فروشگاه اینترنتی عرضه کالا و خدمات است. از جواهرات دست ساز و صنایع دستی گرفته تا فروش پکیج های آموزش بورس و بازاریابی و تولید و فروش و .. .

اولین گام در راه اندازی و گرفتن مجوز فروشگاه اینترنتی، خرید قالب یا استفاده از خدمات طراحان وب سایت است. پس از راه اندازی فروشگاه، بارگذاری کالا و خدمات و داده های مربوطه، نوبت اخذ مجوز است تا فعالیت شما، جنبه قانونی بگیرد. توجه کنید که فعالان فروشگاه اینترنتی مشمول قانون مالیات نیز هستند و باید کد مالیاتی نیز داشته باشید.

برای دریافت مجور فروشگاه اینترنتی باید نماد اعتماد الکترونیکی یا e-namad بگیرید. اصلی ترین مجوز راه اندازی فروشگاه اینترنتی بوده و سبب اعتماد مردم به خرید آنلاین می شود.

مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت، برای افرادی که قصد تاسیس و اخذ مجوز فروشگاه اینترنتی دارند، این مجوز را پس از اخذ مدارک و تاییدیه های لازم، صادر می کند.

با اعطای نماد اعتماد الکترونیکی هویت صاحب و محل فعالیت کسب وکارهای اینترنتی را احراز می‌نماید. مسئولیت صحت فعالیت کسب و کار اینترنتی و محتوای منتشر شده در وب سایت بر عهده صاحب کسب و کار می باشد.

فهرست فروشگاه های اینترنتی که نماد ای نماد آن ها تعلیق شده است در این لینک در دسترس است:

https://www.enamad.ir/DomainListForMIMTSuspend

برای دریافت ای نماد، ثبت نام در این سایت الزامی است.

البته توجه داشته باشید که درگاه‌ های پرداخت واسط مثل زرین پال بدون داشتن ای نماد، قابلیت پرداخت بانکی امن را برای فروشگاه اینترنتی شما فعال می‌کنند؛ اما بعضی از مشتریان و کاربران ایرانی که تجربه خوبی از فروشگاههای اینترنتی داخلی ندارند، ا مشاهده نکردن اینماد سایت شما، راضی به خرید از آن هم نمی‌شوند. مخصوصا که کلاهبرداری های اینترنتی در حوزه بانکی در سالهای اخیر طبق اعلام پلیس فتا در حال افزایش است.

به منظور دریافت نماد اعتماد الکترونیک، بایستی امتیازات مختلفی در حوزه مسئولیت پذیری مالی، سابقه فعالیت، توانایی کسب و کار و توانایی مالی داشته باشید که در زمان ثبت نام، طبق فرمی که تصویر آن را در عکس بالا مشاهده می کنید، به اطلاع شما می رسد.

مثلا قسمت مسئولیت پذیري مالی، بازه امتیازي 0 تا 1000 دارد. این شاخص، بر مبنای این که شخصیت حقیقی یا حقوقی در گذشته چگونه در قبال تعهدات مالی خود، ایفای مسئولیت نموده است، در قالب شاخص مسئولیت پذیری مالی امتیازدهی اعتباری ناظر به وضعیت گذشته وی، نمود پیدا می کند.

ای نماد چند گونه است. نماد اعتماد موقت و نماد اعتماد یک ستاره و نماد اعتماد 2 ستاره. مثلا نماد اعتماد 2 ستاره اگه نیاز دارید، بایستی گواهی معتبر ssl داشته باشید. همه چیزی که نیاز دارید در عکس زیر نشان داده شده است.

مدارک مورد نیاز جهت کسب نماد الکترونیکی

برای کسب نماد اعتماد الکترونیکی بایستی مدارک زیر را در اختیار داشته باشید:

  • تصویر پروانه / مجوز فعالیت (در صورت لزوم)
  • اسناد هویتی متقاضی( شناسنامه، کارت ملی و مدرک وضعیت نظام وظیفه)
  • برای متقاضیان حقوقی (تجاری / غیر تجاری ) نیز، تصویر آگهی روزنامه رسمی ، تصویر اصل اساسنامه، آگهی آخرین تغییرات آدرس (در صورت وجود) 4، آگهی آخرین تغییرات اسامی اعضای هیئت مدیره (در صورت وجود) ، آگهی آخرین تغییرات موضوع فعالیت شرکت(در صورت وجود) و تصویر پروانه / مجوز فعالیت (در صورت لزوم) الزامی است.
  • متقاضیان دولتی تصویر نامه در سربرگ رسمی سازمان با امضای مقام مسئول مربوطه مبنی بر تعلق وب سایت به دستگاه دولتی مزبور و معرفی نماینده معرفی شده در پرونده نماد در متن نامه

مجوز ساماندهی برای فروشگاه اینترنتی

دریافت نماد اعتماد الکترونیک برای یک فروشگاه اینترنتی به منظور دریافت پول از مشتریان کالا و خدمات است، در واقع اولین اقدام است. اما دریافت مجوز سازماندهی نیز نیاز خواهد بود. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از صاحبان کسب و کارهای اینترنتی خواسته تا داده های خود را در سایت ساماندهی درج کنند که در نشانی samandehi.ir در دسترس است.

انواع نمادهای مربوط به ساماندهی وجود دارد که آشنایی با آن خالی از لطف نیست. نماد ساماندهی هم مانند ای نماد دارای 2 دسته موقت و دائم است که در ادامه در مورد آن توضیح می دهیم.

نماد موقت در واقع نماد موقت برای آن دسته از اشخاصی است که در حال تکمیل مدارک برای اخذ نماد دائم ساماندهی برای فعالیت و کسب و کار باشند که مدت زمانی که به فرد برای تکمیل مدارک اصلی میدهد در حدود 3 ماه می باشد. نماد دائم نماد دائم ساماندهی مانند ای نماد دارای ستاره نیست، و زمانی که مدارک لازم را تکمیل کردید به شما داده می شود و مدت اعتبار آن 6 ماه است که می توانید آن را تمدید کنید.

البته الزامی برای همه نوع فروشگاه های اینترنتی ندارد. اما اگر سایت شما به هر دلیلی فیلتر شود، ستاد ساماندهی پیش از فیلتر سایت شما، مراتب را اعلام میکند.

در صورت تایید استعلام متقاضی توسط حراست وزارت ارشاد، متقاضی دریافت مجوز باید در آزمون آنلاین قوانین و مقررات شرکت کرده و مصاحبه آنلاین را نیز انجام دهد. متقاضی بایستی در زمان 15 دقیقه به 12 سوال پاسخ داده و بخش مصاحبه را نیز در 10 دقیقه تکمیل نماید. در انتها نیز باید نتیجه هر دو را در پنل پیام قرار دهد. این ها در ساماندهی دات آی آر در زمان تکمیل مراحل ثبت نام، به نمایش در می آید.

دریافت مجوز نظام صنفی رایانه ای

به منظور دریافت مجوز فروشگاه اینترنتی بایستی مجوز نظام صنفی رایانه ای کشور نیز در اختیار داشت. همه شرکت ها و فعالان کسب و کار اینترنتی بایستی پس از ثبت شرکت و پیش از هر کاری، به نظام صنفی رایانه ای استان خود رفته و مجوز لازم را کسب کنند. سایت سازمان نظام صنفی ای رایانه در این نشانی در دسترس است:

https://www.irannsr.org/

البته دقت کنید که بر اساس قلمرو فعالیت فروشگاه اینترنتی شما، چه در قالب اپ چه سایت، بایستی ای از مراجع ذیصلاح، مجوز لازم را کسب کنید. این مجوز به نوع خدمات یا محصولی که دارید بستگی دارد.

مثلا برای فروش محصولات فرهنگی و هنری مجوز وزارت ارشاد را نیاز دارید. اگر محصول یا خدمات تان در حوزه سلامت و درمان است، به مجوز وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشمی نیاز دارید. اگر در زمینه بورس کار می کنید، مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار الزامی است. خلاصه اینکه بسته به کسب وکارتان اگر نیاز باشد باید مجوز اختصاصی آن را بگیرید.

مجوز پرداخت اینترنتی

مجوز درگاه پرداخت اینترنتی پس از دریافت مجوز نماد اعتماد الکترونیک قابل دریافت است. برای دریافت مجوز درگاه پرداخت مستقیم بایستی حتما ای نماد داشته باشید. سپس به بانک رفته و قراردادی برای راه اندازی درگاه پرداخت مستقیم داشته باشید. اگر تراکنش خیلی بالایی دارید توصیه می شود. اما درگاه واسط، مبلغی به عنوان کارمزد از شما میگیرد و نیازی به دریافت ای نماد نیست.

چند نکته مهم

پیش از اقدام برای دریافت مجوز فروشگاه اینترنتی و ثبت برند اپلیکیشن و نرم افزار، درباره مسائل قانونی مجوز کسب و کارهای اینترنتی ، مجوزهای لازم برای فروشگاه اینترنتی، پروانه های کسب و کار اینترنتی ، تجارب دارندگان اینماد الکترونیکی ، مدارک مورد نیاز جهت کسب نماد الکترونیکی، مجوز ساماندهی یکی از مجوزهای لازم برای فروشگاه اینترنتی و مراحل صدور مجوز از اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی ، اطلاعات لازم را کسب کنید.

در صورت ثبت شرکت و یا کسب و کار در محل تجاری شما باید پرونده مالیاتی تشکیل دهید. والا به صرف دریافت نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد) نیاز به تشکیل پرونده مالیاتی در استان محل اشتغال نیست. اما به هر حال توصیه می کنیم که tax.gov.ir را مرور کنید.

دقت کنید که عدم دریافت نماد الکترونیک و مجوز کسب  و کار اینترنتی ، نباید عاملی برای انصراف شما از ورود به دنیای جذاب فروشگاه های اینترنتی شود. لذا مانعی برای راه اندازی کسب‌وکار نیست اما برای جلب بیش تر اعتماد کاربرانی که از خدمات شما استفاده می‌کنند و قصد پرداخت دارند، توصیه می‌کنیم برای دریافت آنها اقدام نمایید.

مخاطب عزیز

ارزش تجاری برخی از فروشگاه های اینترنتی معروف ایران به صدها میلیون دلار می رسد. در حالی که چند سال پیش، چند ده هزار دلار بیش تر نبود. هلدینگ ملاصدرا علاوه بر ارائه خدمات اخذ مجوز فروشگاه اینترنتی برای مشتاقان کسب و کار های اینترنتی، در زمینه اخذ مجوز کسب صنفی برای علاقمندان این حوزه نیز در سراسر کشور فعالیت دارد. هم چنین دریافت گواهینامه های بین المللی، ثبت برند، ثبت اپلیکیشن، ثبت هر نوع شرکت و تعاونی در سراسر کشور ، از دیگر فعالیت های موفق این مجموعه است.

برای انجام و پیگیری مسائل اداری مربوط به این موضوعات، می توانید از خدمات کارشناسان مجرب ما با پرونده های موفق در سال های اخیر، بهره مند شوید که مشاوره و اخذ مجوز کار ایمن و اخذ رتبه و گرید پیمانکاری و اخذ پروانه کسب بازاریابی شبکه ای نیز از جمله آن موارد است.

لینک این گفتار را از طریق کانال ها و گروه هایی که در شبکه های اجتماعی عضو هستید، به اطلاع همکاران و فعالان کسب و کار و گروه های تلگرامی استارتاپ ها و فروشگاه های اینترنتی و برنامه نویسان برسانید. اینستاگرام و تلگرام هلدینگ ملاصدرا را فالو کنید تا هر روز در جریان جدید ترین گزارش ها و اخبار این هلدینگ در ارائه خدمات مشاوره حقوقی و مالیاتی به فعالان کسب و کار ایران عصر 1400 باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button