مالکیت معنوی ثبت برند

آنچه درباره مالکیت معنوی ثبت برند باید بدانیم

مالکیت معنوی ثبت برند شده توسط مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور که زیر نظر قوه قضاییه می باشد، مدیریت می شود. مرکز مالکیت معنوی در نشانی: IRIPO.ssaa.ir فعالیت دارد و هر نشانه دیگری، غیرمجاز و غیر قانونی است. در این گفتار هلدینگ ملاصدرا، آنچه درباره مالکیت معنوی ثبت برند باید بدانید، اشاره شده است.

اگر شما مخاطب گرامی، درباره مالکیت معنوی ثبت برند با سوالی روبرو شدید یا قصد ثبت اختراع یا ثبت برند یا تاسیس شرکتی دارید، مراتب را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید.

با ما همراه باشید.

مالکیت معنوی ثبت برند یعنی چی؟

اولین موضوع آن است که اساسا بدانیم که مالکیت معنوی ثبت برند یعنی چی. مالکیت معنوی در ثبت برند، نوعی حمایت قانونی از برند و کسب و کار در حوزه های گوناگون است. چون برند، هویت و نشان و پرستیژ شخص حقیقی یا حقوقی است، لذا مالکیت معنوی این دارایی، بسیار اهمیت دارد. هیچ الزامی ندارد که برند شما ثبت شده باشد. اما اگر خواهان حمایت حقوقی از قانون ثبت علام تجاری و طرح های صنعتی هستید، بایستی نسبت به ثبت رسمی برند خود اقدام کنیم. ثبت برند معمولا ظرف 45 روز انجام می شود و چند میلیون تومانی نیز هزینه دارد.

سازمان بین المللی مالکیت معنوی یا وایپو، بر اساس قرارداد پاریس، مالکیت معنوی در ثبت برند را مورد تایید قرار داد. پس از ثبت برند، استفاده انحصاری از برند برای 10 سال را دارید.

برند‌هایی که ثبت می‌شوند تا ۱۰ سال اعتبار دارند و پس از پایان ۱۰ سال نیز یک مهلت ۶ ماهه وجود دارد تا نسبت به تمدید برند برای مدّت ۱۰ سال دیگر اقدام شود و این پروسه برای دوره‌های متوالی تکرار می‌شود. برای کسب اطلاعات تکمیلی به دیگر مقالات سایت هلدینگ ملاصدرا مراجعه فرمایید و اطلاعات لازم را کسب کنید.

برای مالکیت معنوی برند چه شرایطی نیاز است؟

به منظور استفاده از مالکیت معنوی یا فکری برند، اول باید آن را ثبت کرد. شما نمی توانید پیش از ثبت قانونی یک برند، خواستار حقوق مالکیت معنوی آن در داخل یا خارج از کشور شوید. مدارک مورد نیاز برای ثبت برند فارسی و لاتین بنام شخص حقوقی (شرکت یا موسسه)، با مدارک مورد نیاز برای ثبت برند بنام شخص حقیقی (افراد)، با یکدیگر متفاوت است.

برای ثبت برند لاتین در هر شرایطی مجبور به ارائه کارت بازرگانی نیستید و این امکان وجود دارد تا با انجام اقداماتی، برند لاتین را بدون نیاز به کارت بازرگانی به ثبت رساند.

توجه کنید که برای مالکیت معنوی برند بایستی در سایت مرکز مالکیت معنوی قوه قضاییه ثبت نام کنید که در ادامه این گفتار راهنمای مصور ارائه شده است. البته کارشناسان هلدینگ ملاصدرا با پرونده های موفق، آماده ارائه خدمات به متقاضیان در اسرع وقت هستند.

شما نمی توانید خواستار مالکیت معنوی روی موارد زیر شوید:

  • اسامی و واژگانی که مخالف نظم عمومی جمهوری اسلامی و اخلاق حسنه باشند.
  • اسامی عام که به صورت تک کلمه عام درخواست شوند.
  • اسم محصول برای همان طبقه محصول درخواست شده باشد.
  • صفت محصول بدون ترکیب اسم خاص در خواست شود.
  • اسم کشور ها، سازمان های داخلی و بین المللی، پرچم و نماد رسمی کشور ها، یا نماد نظامی کشور ها به عنوان برند درخواست شده شوند.
  • اسامی که قبلاً به عنوان برند ثبت شده اند. اسامی معروف و مشهور چه در برند های ثبت شده، چه در اسامی اشخاص و شخصیت های معروف اسامی مذهبی نیز قابل ثبت نیستند.

مرکز مالکیت معنوی چه خدماتی ارائه می دهد؟

مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک قوه قضاییه، خدمات زیر را ارائه می دهد. کلیه این خدمات و فرآیند های قانونی مربوطه، از طریق سرویس های حرفه ای هلدینگ ملاصدرا در اسرع وقت در اختیار متقاضیان محترم حقیقی و حقوقی در 31 استان کشور قرار می گیرد.

ثبت نام در سایت مالکیت معنوی

به منظور استفاده از خدمات سایت مرکز مالکیت معنوی قوه قضاییه، متقاضی بایستی در بخش ثبت نام رفته و کد و رمز عبور دریافت کند. از 9 مرداد ماه سال 1400 شمسی، به منظور مراجعه به اداره ثبت علائم تجاری، ثبت اختراع و طرح صنعتی، بایستی نسبت به دریافت نوبت الکترونیکی از طریق سایت MY.SSAA.IR اقدام کنید.

متقاضی بایستی اگر برای نخستین بار در سایت ثبت نام می کند، بایستی به این لینک رفته که صفحه مربوطه در عکس زیر به نمایش درآمده است.

شما باید مشخص کنید که شخص حقیقی هستید یا حقوقی یا شخص حقیقی غیر ایرانی هستید. هر کد ملی بایستی یک بار در سامانه ثبت نام کند و نیازی به ثبت نام مکرر برای دریافت خدمات نیست.

یک گزینه از 3 گزینه انتخاب و به مرحله بعدی می رویم.

متقاضی جدید بایستی فرم اینترنتی که تصویر آن را در عکس بالا مشاهده می کنید، تکمیل نماید. اطلاعات هویتی و رشته تحصیلی و موبایل و کد ملی و پست الکترونیکی وارد شود.

شما باید مراحل 5 گانه را طی کرده تا کد شناسایی برای درخواست شما صادر شود تا بتوانید از خدمات مرکز مالکیت معنوی شامل استفاده از مالکیت معنوی ثبت برند استفاده کنید.

نکات مهم درباره مالکیت معنوی ثبت برند

  • صرفا متقاضی حقیقی یا حقوقی که طرح/اختراع/علامت خود را در خارج از ایران به ثبت رسانده اند و یا درخواست ثبت داده اند می توانند از حق تقدم استفاده نماینددر غیر این صورت بدون وارد نمودن اطلاعات این فرم باید دکمه ثبت اطلاعات پایه را کلیک نمایند.
  • جهت پیگیری اظهارنامه و مشاهده نوبت بررسی از طریق همان حساب کاربری می بایست اقدام کنید. پس از ورود به حساب کاربری با کلیک بر روی شماره اظهارنامه مورد نظر ، گزینه ” گردش کار پرونده” را انتخاب نمایید.کلیه اقدامات در این بخش ثبت می گردد همچنین پس از ثبت الکترونیکی اظهارنامه و ضمائم آن، اقدامات انجام شده از طریق نامه الکترونیکی(e-mail) و پیام کوتاه (sms) به متقاضی(دریافت کننده ابلاغ) ابلاغ و اعلام خواهد شد.
  • اگر در متن ابلاغ ، درخواست حضور فیزیکی از متقاضی شده باشد ، حضور بلامانع است.
  • مدارک مورد نیاز دریافت اصل گواهینامه اضافه کالا و خدمات و طبقات، اصل روزنامه رسمی است.
  • – با توجه به مکانیزه شدن فرایند ها، بعد از پرداخت هزینه و انتشار آگهی تقاضای ثبت علامت در روزنامه رسمی کشور ، نیازی به ارسال تصویر روزنامه رسمی آگهی تقاضا نیست، چرا که سیستم بصورت اتوماتیک ، 31 روز پس از انتشار آگهی (در صورت عدم اعتراض به آگهی) ابلاغیه پذیرش صادر نموده و در آن مبلغ هزینه ثبت نهایی را اعلام می نماید.
  • لازم است از تاریخ انتشار آگهی در روزنامه رسمی به مدت 35 روز بصورت مستمر به بخش خلاصه پرونده مراجعه نموده تا از اعتراض به آگهی و یا صدور ابلاغیه پذیرش مطلع گردید. 2-بعد از مشاهده مبلغ حق الثبت در ابلاغیه پذیرش (در خلاصه پرونده قابل مشاهده است) ، از طریق سایت قسمت ثبت انوع درخواست با موضوع پرداخت هزینه حق الثبت ، اقدام به پرداخت نمایید. 3-بعد از مشاهده آگهی رسمی در خلاصه پرونده ، نسبت به پرداخت هزینه جهت انتشار آگهی در روزنامه رسمی کشور از طریق سایت روزنامه رسمی اقدام کنید.

مخاطب گرامی

اگر خواهان دریافت مالکیت معنوی طرح برند هستید یا ایده و اختراعی دارید، مراتب را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید. این مجموعه امادگی دارد تا اسرع وقت نسبت به ثبت و تغییرات هر نوع شرکت یا موسسه یا تعاونی برای متقاضیان در سراسر کشور اقدام و نسبت به دریافت هر نوع مجوز صنفی و استاندارد و گواهینامه ملی و بین المللی اقدام کند.

نظرات و دیدگاه های خود را از طریق بخش کامنت به اشتراک گذشته و لینک این گفتار را از طریق کانال ها و گروه هایی که در شبکه های اجتماعی عضو هستید به اطلاع کارآفرینان و استارتاپ ها و دانشجویان قرار دهید.

هلدینگ ملاصدرا را از طریق ابنستاگرام فالو کنید تا در جریان جدید ترین خدمات این هلدینگ در سال 1400 به بعد قرار بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button