شرکت های نسبی

آنچه درباره ثبت شرکت نسبی باید بدانیم

شرکت نسبی در واقع یک تشکل حقیقی است که به منظور ایجاد و تاسیس آن طبق ماده 183 قانون تجارا ایران، بایستی حداقل 2 شریک حضور داشته باشند. مسئولیت شرکا به نسبت سرمایه ای است که وارد بنگاه می کنند. به همین خاطر شرکت نسبی اطلاق می شود. نام یکی از شرکا در شرکت نسبی قید می شود و با شرکت سهامی خاص و سهامی عام و تضامنی فرق میکند.
در این گفتار سایت هلدینگ ملاصدرا، درباره شرکت نسبی و نحوه و چگونگی ثبت شرکت نسبی، اطلاعات لازم ارائه شده است. اگر شما مخاطب گرامی، سابقه ثبت یا انحلال شرکت نسبی دارید یا با پرسشی مواجه شدید، مراتب را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید.
با ما همراه باشید.

شرکت نسبی چیست؟

همان طور که در ابتدای گفتار عنوان شد، شرکت نسبی شرکتی است که به منظور امور تجاری تاسیس می شود. یعنی هدف، کارهای نیکوکاری به صورت مستقیم نیست. مثل انجمن های خیریه و کانون ها.در شرکت نسبی، 2 یا چند نفر شریک هستند. مسئولیت هر یک از شرکا به میزان سرمایه ای که وارد شرکت میکند، مشخص می شود. یعنی در شرکت نسبی، مسئولیت شرکا به میزان نسبت سرمایه آن ها مشخص می شود و نه بیش تر یا کم تر.
گفتیم شرکت نسبی با شرکت سهامی خاص و سهامی عام و تضامنی فرق دارد. البته شرکت نسبی، مثل شرکت تضامنی است. اما فرقی بین شرکت نسبی با شرکت تضامنی وجود دارد. در شرکت تضامنی، شرکا در برابر طلبکاران، متضامنا مسئول پرداخت دیون شرکت هستند. اما در شرکت نسبی ، بر اساس ماده یک صد و هشتاد و ششم قانون تجارت، اگر دارایی شرکت نسبی به منظور تادیه همه قروض شرکت، کفایت نکند، هر یک از شرکا بایستی به نسبت سرمایه ای که در شرکت داشته اند، قروض شرکت را پرداخت کنند.
مثلا تصور کنید که شرکتی بین 10 نفر تشکیل می شود. اولی و دومی هر یک 20 درصد سرمایه را پرداخت کرده است و نفرات سوم تا دهم، مسئولیت 60 درصد دیگر سرمایه شرکت هستند. اگر قروضی ایجاد شود، هر یک به میزان سرمایه ای که وارد کرده است، مسئول پرداخت قروض شرکت است.
بر اساس ماده 184 قانون تجارت، در اسم گذاری شرکت نسبی، عبارت: شرکت نسبی باید قید شود. اسم یکی از شرکا نیز باید قید شود. اگر نام شرکت نسبی ، دارای نام همه شرکا نباشد، پس از اسم شریک یا شرکایی که ذکر گردید، عبارتی از قبیل: شرکا و یا برادران، ضروری می باشد. مثل شرکت نسبی شیرینی سازی حسینی و پسران.
پس، مثل شرکت تضامنی، در نام گذاری اسم شرکت، بایستی نام شریک یا شرکایی ، قید و نام هر یک که برده نمی شود باید شرکت مخفی تحت نام شرکا یا برادران ذکر گردد. مثل: شرکت نسبی حامد و احمد و محمود یا شرکت نسبی حامد و برادران یا شرکت نسبی سوهان حاج حسین و پسران.

ارکان شرکت نسبی چگونه است

در قانون تجارت درباره ارکان شرکت نسبی، توضیحی ارائه نشده است. ارکان اصلی شرکت نسبی به شرح زیر است:
– همه شرکا از ارکان شرکت نسبی هستند.
– مدیران: مقررات مربوط به نصب و عزل مدیران در شرکت نسبی، مثل شرکت تضامنی است. در شرکت نسبی، حداقل یک مدیر به انتخاب شرکا و از بین شرکا یا خارج از شرکا انتخاب می شود و مسئولیت حقوقی مدیر در برابر شرکت، هم چون مسئولیت وکیل می باشد.
– اساسنامه و شرکت نامه: شرکت نسبی نیز دارای شرکت نامه و اساسنامه است. سرمایه نیز باید تماما پرداخت شود. اگر غیر نقدی است، ارزیابی می شود. اگر سرمایه پرداخت نشده باشد، شرکتی تشکیل نمی شود. در اساسنامه شرکت نسبی ، مقررات مربوط به اداره شرکت و روابط شرکت تعیین می شود که در تعیین آن باید دقت کنید چون در زمان بروز اختلافات، حکم دادگاه با استناد به مفاد شرکت نامه و اساسنامه تنظیم و صادر می شود. لذا از مشاوره های تخصصی هلدینگ ملاصدرا در این زمینه بهره مند شوید.

شرایط اصلی تشکیل و ثبت شرکت نسبی

بر اساس ماده 183 تا 185 قانون تجارت، شرط اصلی ثبت شرکت نسبی، وجود حداقل 2 شریک، پرداخت همه سرمایه نقدی و تقویم و تسلیم سرمایه غیر نقدی است. طبق ماده 122 قانون تجارت، اگر سرمایه شرکت نسبی، غیر نقدی باشد، با رضایت همه شرکت، تقویم سرمایه غیر نقدی تنظیم و ارزیابی مربوطه توسط کارشناس رسمی دادگستری به عمل می آید. ارزیابی سرمایه شرکت های سهامی عام به منظور افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها، بر اساس ارزیابی کارشناس رسمی دادگستری صورت می گیرد.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت نسبی

– 2 نسخه اساسنامه شرکت نسبی
– 2 نسخه شرکت نامه شرکت نسبی
– 2 نسمه تقاضانامه شرکت نسبی
– تکمیل فرم تعیین نام شرکت نسبی بر اساس اولویت
– اصل مجوز فعالیت از مراجع ذیصلاح در صورتی که ثبت موضوع، نیازمند اخذ مجوز باشد. مثل امور انتظامی و نظامی و پزشکی و هسته ای و غیره.
– ارائه رونوشت برای اصل مدارک هویتی شرکا مثل شناسنامه و کارت ملی
– اگر تعداد شرکا در شرکت نسبی بیش از 12 نفر باشد، مشخصات مدارک هویتی هیات نظار نیز الزامی است.
– اعضا هیات مدیره و مدیرعامل شرکت نسبی بایستی گواهی عدم سوء پیشینه نیز به مرجع ثبت شرکت ها تسلیم کنند.
– صورتجلسه مجمع عمومی و موسسین در 2 نسخه نیز باید تهیه و تنظیم شود.
– صورتجلسه هیات مدیره شرکت نسبی باید آماده شود.
– اگر از طریق هلدینگ ملاصدرا، نسبت به تهیه و تنظیم مدارک فوق اقدام کردید، اصل وکالت نامه وکیل نیز باید ضمیمه مدارک فوق الذکر شود.
مشخصات شرکت نسبی پس از ثبت و اعطای شماره ثبت و شناسه ملی، در روزنامه رسمی منتشر می شود و هر گونه تغییرات در این روزنامه منعکس می گردد. اگهی شرکت نامه و پیوست های آن در روزنامه رسمی و یکی از روزنامه های کثیر الانتشار بر اساس ماده 197 قانون تجارت صورت می گیرد.

(نمونه آگهی های مربوط به تغییرات شرکت های نسبی در ایران که در روزنامه رسمی قوه قضاییه منتشر شده است)

هزینه ثبت و تاسیس شرکت نسبی

هزینه های ثبت و تاسیس شرکت نسبی بر اساس تعرفه هایی است که اداره ثبت شرکت های سازمان ثبت اسناد و املاک قوه قضاییه در هر سال اعلام می کند. اگر از خدمات هلدینگ ملاصدرا نیز استفاده کنید، هزینه ای بابت ارائه خدمات مشاوره و پیگیری کامل و تمام فرآیند ثبت شرکت نسبی نیز اضافه می شود که در زمان و هزینه های شما نیز بر اساس تجارب کارشناسان ما، صرفه جویی می کند.

آنچه در ثبت شرکت نسبی باید بدانیم

– اگر فردی از شرکا در شرکت نسبی، 20 درصد سرمایه شرکت را تقبل کرده، در مقابل زیان و قروض شرکت نیز فقط 20 درصد متعهد است نه بیش تر. یعنی اگر بدهی شرکت، 1 میلیارد تومان باشد، فقط به میزان 2 میلیارد ریال مسئولیت تامین بدهی را دارد.
– شرکت نسبی در ایران رسمیت دارد. اما محدودیتی برای صادرات و واردات و ارتباط با طرف های خارج از کشور ندارد.
– همه شرکت های نسبی دارای شماره ثبت و شماره شناسه ملی هستند.
– شرکت نسبی صرفا به دلیل نامش، معاف از پرداخت مالیات نیست و بایستی پس از ثبت، پرونده مالیاتی تشکیل و کد اقتصادی دریافت کند تا مشمول جرایم مالیاتی نشود.
– انحلال شرکت نسبی نیز بایستی بر اساس مفاد قانون تجارت انجام شده و تعیین مدیر تصفیه نیز الزامی است.
– اطلاعات ثبت شرکت های نسبی را در سایت RRK.IR مشاهده کنید.
– موضوع شرکت نسبی، بایستی امور تجاری باشد. یعنی نمی تواند موارد غیر تجاری باشد.
– موضوع شرکت نسبی نمی تواند شامل معاملات اموال غیرمنقول مثل ساختمان و زمین و ملک باشد. چون معاملات اموال غیر منقول، غیر تجاری محسوب می شود.
– در شرکت نسبی، هیچ یک از شرکا نمی تواند سهم خود را به دیگری منتقل کند جز به رضایت همه شرکا. این یک فرق اساسی در شرکت نسبی با شرکت سهامی عام یا شرکت سهامی خاص یا شرکت مسئولیت محدود است.
– سعی کنید پیش از انتخاب نام شرکت نسبی مورد نظر خود، از باز بودن (available) دامنه ای اینترنتی روی پسوند های مختلف .ir/.com/ و غیره اطمینان حاصل کنید تا نامی ثبت نکنید که domain آن قبلا ثبت شده باشد.
– اداره شرکت نسبی توسط خود شرکا صورت می گیرد. اما این امکان نیز وجود دارد که یک یا چند مدیر خارج از شرکت برای اداره شرکت نسبی انتخاب و استخدام شود.
– طبق ماده یک صد و بیست قانون تجارت، شرکا در شرکت نسبی بایستی یک نفر از میان خود یا خارج از شرکت را به سمت مدیری تعیین کنند. حدود اختیارات مدیر باید در اساسنامه قید شده باشد.
– انتخاب نام شرکت نسبی از جمله موضوعات مهم است. اسم نباید غیر قانونی و پیش تر ثبت شده باشد. شما می توانید 5 اسم پیشنهاد کنید.
– به منظور ثبت شرکت نسبی، اطلاعات شرکا و اساسنامه و اظهارنامه بایستی در سامانه ثبت شرکت های سازمان ثبت اسناد در نشانی: irsherkat.ssaa.ir بارگذاری شود و کد رهگیری دریافت وهزینه ها به صورت اینترنتی از طریق درگاه شاپرک پرداخت شود. گزینه شرکت نسبی یکی از انواع شخصیت های حقوقی در دسترس است که در تصویر زیر نیز مشاهده می کنید.

همان طور که در عکس بالا مشاهده می کنید، یکی از نوع شخصیت های حقوقی قابل ثبت در ایران درکنار شرکت تضامنی و عام و مسئولیت محدود وتعاونی و موسسه و مختلط، شرکت نسبی است.
مخاطب گرامی
اگر قصد ثبت شرکت نسبی دارید یا قصد اعمال تغییرات دارید، کارشناسان مجرب هلدینگ ملاصدرا آماده ارائه خدمات و مشاوره لازم به شما هستند. هلدینگ ملاصدرا در زمینه ثبت انواع برند، اختراع، طرح صنعتی، تمدید برند و تمدید ثبت طرح صنعتی و اخذ هر گونه موافقت اصولی و تهیه بیزینس پلن و هم چنین دریافت گواهینامه ها و استانداردهای ملی و بین المللی و هم چنین دریافت همه نوع مجوز صنفی، آماده همکاری با شخصیت های حقوقی و حقیقی اقتصاد ایران عصر 1400 است.
لینک این گفتار را از طریق کانال ها و گروه هایی که در شبکه های اجتماعی عضو هستید، به اطلاع دوستان و آشنایان و فعالان کسب و کار برسانید. هلدینگ ملاصدرا را در اینستاگرام و تلگرام نیز فالو کنید تا در جریان جدید ترین خدمات این مجموعه حقوقی معتبر و بزرگ کشور قرار بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button