ثبت ورقه اختراع تکمیلی

ورقه اختراع تکمیلی برای بعد از ثبت اختراع

ثبت ورقه اختراع تکمیلی : در مقاله مجزایی در خصوص ثبت اختراع و قوانین ثبت اختراع توضیحات فراوانی آوردیم و گفتیم که اصولا به چه چیزی اختراع گفته می شود و چگونه و در چه شرایط و مراحلی باید ثبت شود. با طی مراحل ثبت اختراع، فردی که آن را ثبت کرده می تواند یک گواهینامه 20 ساله انحصاری دریافت نماید که طی آن این فرد و یا شرکت می تواند از نتیجه مطالعات و تلاش ذهنی خود با فروش این حق و یا با راه اندازی و ثبت یک شرکت و تولید و استفاده از اختراع خود سود آوری و منفعت طلبی کند.

این موضوع اهمیت زیادی برای حمایت از مخترعین دارد و بدون تردید بدون این کار و با عدم ثبت اختراع در واقع مخترع به خود ضربه بزرگی زده است.

اختراع انواع مختلفی داشت و در حوزه های مختلف منطقه ای، کشوری و بین المللی قابل ثبت می باشد و ثبت این اختراعات در اداره مالکیت معنوی انجام می شود.

ورقه اختراع تکمیلی

مطابق با بند 4 ماده 1 کنوانسیون پاریس زمانی که فرد مخترع در ادامه اکتشافات و مطالعات خود و بعد از ثبت اولیه اختراع تغییراتی در راستای بهبود و تکمیل تر شدن یافته و یا وسیله اختراع شده خود انجام دهد می تواند با دریافت ورقه ای به نام ورقه اختراع تکمیلی این تغییرات را که باعث بهبود و توسعه بیشتر اختراع شده باز هم به ثبت کند و به اختراع خود در واقع اضافه کند.

ورقه اختراع تکمیلی به انواع مختلف اختراع صنعتی تعلق می گیرد و باید مطابق با قوانین کشور مورد شناسایی قرار گرفته باشد. منظور اینکه ممکن است با وجود اینکه اختراع در ابتدا مشکلی برای ثبت نداشته است ولی در ادامه و با ایجاد این تغییرات برای نظم و قوانین کشوری اختلال ایجاد کند و یا مورد قبول عفت و شئونات اسلامی نباشد.

چرا که در ماده 28 قانون ثبت علائم و اختراعات به صراحت آمده است که هر اختراع و یا اختراع تکمیلی باید مطابق با قوانین کشور باشد و مغایر با نظم عمومی و عفت جامعه نباشد.

البته باید در نظر داشت که گاهی اختراع تکمیلی به عنوان یک اختراع جدید شناخته می شود و باید بصورت مجزا به ثبت رسیده شود. مطابق با ماده 37 قانون علائم و اختراعات اگر این اختراع تکمیلی بعد از اینکه اختراع قبلی وارد بازار داخلی و یا خارجی شده و برای افراد و عموم مردم مشهود شده است رونمایی شود باید در قالب اختراع جدید درخواست و ثبت شود.

از این ماده می توان اینگونه استنباط کرد که زمانی می توان ورقه تکمیلی اختراع را دریافت کرد و به اختراع قبلی موضوع و یا چیزی را اضافه کرد که اختراع وارد بازار نشده باشد و مردم آن را هنوز نشناخته اند و مورد استفاده قرار نداده اند.

 

 

 

آئین نامه ثبت اختراع :

مطابق با ماده 35 آئین نامه اصلاحی قانون ثبت علائم و اختراعات همچنین در صورتیکه ورقه اختراع تکمیلی دریافت و به اختراع قبلی موردی افزوده شود تمامی مقررات قبلی برای اختراع باید در نظر گرفته شده و تابع همان ورقه ثبت اختراع باید باشد و مدت اعتبار اختراع از زمان ثبت اولیه اختراع محاسبه می شود و این ورقه تکمیلی اختراع در مدت زمان اختراع و گواهینامه صادره تاثیری نمی گذارد.

ضمنا در ماده 36 همین آئین نامه اینگونه آمده است که صاحبین اختراع برای تکمیل کردن اختراع قبلی خود باید تابع مقررات قانون ثبت علائم و اختراعات باشند و تمامی مقررات عنوان شده در نظامنامه مربوط به اختراع را هم رعایت کرده باشد.

ضمنا باید هزینه حق ثبت مجدد و سایر مخارج مانند مخارج بررسی درخواست و … نیز دوباره پرداخت شود.

البته افراد دیگری هم می توانند از طرف صاحب اختراع به ورقه اصلی اختراع موردی را اضافه و ورقه اختراع تکمیلی برای اختراعی دریافت نمایند.

این موضوع در ماده 37 آئین نامه تشریح شده است. ولی باید در نظر داشت که این فرد حق استفاده از اختراع را نخواهد داشت. ولی صاحب اختراع نیز نمی تواند از اختراع تکمیلی اضافه شده به اختراع خود استفاده کند و این حق را مگر با رضایت و توافق یکدیگر نخواهند داشت.

برای ثبت اختراع و یا ثبت ورقه اختراع تکمیلی شناخت شرایط ثبت اختراع و همچنین قوانین و مقررات مربوطه قبل از اقدام برای ثبت اهمیت زیادی دارد. متقاضی باید بداند نحوه ثبت اختراع و یا اضافه کردن موردی به اختراع تابع چه قوانینی است تا بتواند از حق خود به خوبی دفاع و استفاده کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button