ثبت موسسه حسابرسی

راهنمای ثبت موسسه حسابرسی در ایران

ثبت موسسه حسابرسی در ایران نیازمند رعایت شرایط عمومی و اختصاصی و هم چنین ارائه مدارکی است که در اختیار مرجع صدور مجوز ثبت موسسه قرار می گیرد. برای ثبت موسسه حسابرسی بایستی عضو جامعه حسابداران رسمی کشور بود. موسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس اوراق بهادار به منظور حسابداری فعالیت های مالی صدها شرکت پذیرفته شده در بورس و فرابورس و بورس انرژی و بورس کالا نیز بایستی از این سازمان مجوز بگیرند.

برای اخذ مجوز تاسیس موسسه حسابرسی، ارائه مدرک حسابداری توسط موسسه الزامی است. مدارک دانش آموختگان خارج از کشور نیز بایستی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معادلسازی و ارزشیابی شود.

در این گزارش، اطلاعاتی درباره ثبت موسسه حسابرسی در ایران در هلدینگ ملاصدرا ارائه شده است. اگر درباره ثبت موسسه حسابرسی و ارتباط با جامعه حسابداران رسمی و خبره ایران و سازمان بورس و اوراق بهادار، نظر و دیدگاه و تجربه ای دارید، مراتب را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید.

افزایش درآمد های مالیاتی دولت و گسترش فعالیت استارت آپ ها و فعالان کارآفرینی دیجیتالی کشور و افزایش پذیرش شرکت ها در بازار سرمایه در ایران عصر 1400، نیاز به فعالیت های حسابداری و حسابرسی و مشاوره مالیاتی و حقوقی را پر رنگ کرده است. لذا ثبت چنین موسساتی برای ارائه خدمات مالی تخصصی به فعالان کسب و کار در ایران، ارزش آفرین و ثروت آفرین خواهد بود.

با ما همراه باشید.

مرجع صدور مجوز ثبت موسسه حسابرسی رسمی

مرجع صدور مجوز ثبت موسسه حسابرسی رسمی، وزارت امور اقتصادی و دارایی است. سازمان بورس و اوراق بهادار مسئول صدور مجوز بوده و بدون مجوز این نهاد دولتی، امکان فعالیت موسسه حسابرسی وجود ندارد. مجوز موسسه حسابرسی به مجموعه حقوقی تعلق می گیرد نه شخص حقیقی. صدور مجوز حسابرسی بر اساس دستورالعمل موسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار صورت گرفته که در سال 1386تصویب شود.

اطلاعات انتخاب موسسات حسابرسی رسمی که حسابرسی فعالیت های مالی شرکت های پذیرفته شده در بازار سرمایه کشور را بر عهده دارند ،در سامانه جامع ناشران کدال در نشانی codal.ir در دسترس است.

حداقل 2 شریک برای ثبت موسسه حسابرسی نیاز است. حداقل یک میلیون ریال سرمایه داشته و اقامتگاه داشته باشند.

موضوعات موسسات حسابرسی ارائه خدمات مشاوره حسابداری، طراحی و نصب سیستم های مالی و خدمات مالی و حسابداری وخدمات حسابرسی از جمله بازرسی قانونی شرکت ها و ارزیابی سهام و سهم الشرکه و داوری مالی و مالیاتی و نظارت بر تصفیه.

موسسه حسابرسی را می توان در قالب مسئولیت محدود و سهامی خاص ثبت کرد. در قالب سهامی خاص بایستی 3 سهامدار موجود باشد و 35 درصد آن باید در حسابی به نام شرکت سپرده شود.

مدارک لازم برای صدور مجوز ثبت موسسه حسابرسی معتمد بورس

  • تکمیل پرسش نامه شناخت موسسه حسابرسی
  • رونوشت آگهی روزنامه رسمی مربوط به ثبت موسسه حسابرسی به همراه آخرین تغییرات شرکت
  • اخذ تاییدیه جامعه حسابداران رسمی ایران در خصوص احراز شرایط عضویت در جامعه در زمان تقاضای پذیرش
  • تاییدیه جامعه حسابداران رسمی ایران در ارتباط با رعایت ضوابط و مقررات جامعه در خصوص ترکیب کارکنان از نظر رده های حرفه ای مختلف توسط موسسه حسابرسی در راستای حفظ کیفیت کار حسابرسی
  • تاییدیه جامعه حسابداران رسمی ایران در خصوص امتیاز موسسه حسابرسی از منظر کنترل کیفیت در سطح موسسه و در سطح کار حسابرسی
  • تاییدیه جامعه حسابداران رسمی ایران در خصوص عدم سابقه تخلفات و تنبیه‌ های انضباطی موضوع بندهای سوم تا ششم ماده سی و ششم اساسنامه جامعه حسابداران رسمی ایران (اعم از سپری شدن حداقل 12 ماه از زمان پایان دوره تعلیق یا محکومیت، و عدم وجود دعاوی در جریان رسیدگی در خصوص موسسه حسابرسی متقاضی پذیرش و شرکا و مدیران)
  • تأییدیه جامعه حسابداران رسمی ایران در خصوص سیستم کنترل داخلی مطلوب موسسه
  • تأییدیه جامعه حسابداران رسمی ایران در خصوص فهرست تمام کارکنان حرفه‌ای موسسه حسابرسی با ذکر خلاصه مشخصات و سوابق کاری آنها
  • تصویر اساسنامه مورد تایید جامعه حسابداران رسمی ایران
  • تصویر پروانه فعالیت اخذ شده از جامعه حسابداران رسمی ایران برای موسسه حسابرسی متقاضی
  • تصویر کارت عضویت در جامعه حسابداران رسمی برای شرکا و حسابداران رسمی غیرشریک شاغل در موسسه
  • رونوشت نامه موسسه حسابرسی به جامعه حسابداران رسمی ایران مبنی بر اعطای مجوز به جامعه مزبور برای ارائه هرگونه اطلاعات مورد نیاز مربوط به موسسه، به سازمان بورس و اوراق بهادار (همراه با رسید نامه از دبیرخانه جامعه)
  • فهرست بیمه و فهرست مالیات کارکنان موسسه حسابرسی برای 3 ماهه آخر قبل از ارائه درخواست پذیرش
  • بیانیه سیاست های کنترل کیفیت داخلی موسسه حسابرسی
  • ارائه تعهدنامه‌ای مبنی بر رعایت کلیه مفاد دستورالعمل و مقررات موسسات حسابرسی معتمد (پس از پذیرش و قبل از درج نام در فهرست موسسات حسابرسی معتمد)
  • ارسال مدارک به سازمان پس از تکمیل و ارسال پرسشنامه و دریافت شماره پیگیر

فهرست حسابرسان معتمد سازمان بورس در سایت seo.ir در دسترس است.

چند نکته مهم

  • آگهی تاسیس و تغییرات کلیه موسسات حسابداری و حسابرسی رسمی در کشور را می توان در سایت روزنامه رسمی قوه قضاییه مشاهده کرد.
  • تفاوت شرکت خدمات مالی با موسسه خدمات مالی و حسابداری این است که این دو، در ماهیت ثبت، متفاوت هستند. برای هر یک، نیاز به اخذ مجوز خاصی است و البته اداره مالیات هم برای دفاتر قانونی پلمپ شده و محاسبه دارایی ها جهت اخذ مالیات، ضرایب مختلف را اعمال می کند.
  • به منظور ثبت شرکت خدمات مالی فقط یکی از اعضا شرکت بایستی حداقل مدارک کارشناسی حسابداری داشته و عضو هیات مدیره باشد. کار تجاری برای موسسه حسابداری، ممنوع است.
  • برای ثبت موسسه حسابرسی نیازمند اخذ مجوز هستید. شش ماه فرصت اخذ مجوز داشته و آن را به اداره ثبت موسسه ها و شرکت ها ارائه کنید. به منظور کسب این مجوز، بایستی سی و شش ماه در یک موسسه حسابرسی کار کرده باشید.
  • اگر در اساسنامه ثبت موسسه شما، فعالیت هایی در زمینه های مرتبط با موضوع فعالیت جامعه حسابداران رسمی قید شود، اخذ مجوز الزامی است.
  • ثبت موسسه حسابداری نیازمند دریافت مجوز از جامعه حسابداران خبره نیست. اما یکی از اعضا هیات مدیره بایستی مدرک دانشگاهی معتبر در زمینه حسابداری داشته باشد.

استعلام های ضروری برای اخذ مجوز موسسه حسابرسی

  • تاییدیه عدم سابقه تخلفاتی و تنبیه های انضباطی از جامعه حسابداران رسمی ایران به نشانی ir
  • تاییدیه احراز شرایط عضویت در جامعه در زمان تقاضای پذیرش (کد استعلام 10199)
  • تاییدیه امتیاز موسسه حسابرسی از لحاظ کنترل کیفیت در سطح موسسه ودر سطح کار حسابرسی و ترکیب کارکنان (کد استعلام: 10201)
  • تاییدیه در خصوص سیستم کنترل داخلی مطلوب موسسه (کد 10202)

مخاطب گرامی

هلدینگ ملاصدرا ضمن ارائه خدمات ثبت موسسه حسابرسی ، در زمینه مشاوره به منظور دریافت مجوز راه اندازی و اخذ استاندارد جایگاه عرضه حامل های انرژی در کشور، دریافت کد مالیاتی، ثبت برند، ثبت هر نوع شرکت و تعاونی در سراسر کشور فعالیت دارد و برای انجام و پیگیری مسائل اداری مربوط به این موضوعات، می توانید از خدمات کارشناسان مجرب ما با پرونده های موفق در سال های اخیر، بهره مند شوید که مشاوره و اخذ مجوز کار ایمن و اخذ رتبه پیمانکاری و اخذ پروانه کسب بازاریابی شبکه ای نیز از جمله این موارد است.

مراحل اخذ هر گونه گواهینامه های فنی و استاندارد حوزه های صنعت و خدمات و دریافت کد رهگیری و پیگیری های مالیاتی را به هلدینگ ملاصدرا بسپارید و از مشاوره های این مجموعه بهره مند شوید. لینک این گفتار را از طریق کانال ها و گروه های تلگرامی مربوط به بورس و سهامداری و مالیاتی و مهندسی که در شبکه های اجتماعی عضو هستید، به اطلاع همکاران و فعالان کسب و کار برسانید. ما را در شبکه های اجتماعی نیز دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button