ثبت برند فرش

اقدامات لازم برای ثبت برند فرش

ایران یکی از بزرگترین تولید کننده ها و صادرکننده های فرش است. ثبت برند خصوصا فرش دستباف ایرانی که از دیرباز در جهان شهره خاص و عام است.
وقتی شما یک محصول یا خدماتی را روانه بازار میکنید برای شناساندن آن به مخاطبان خود مختارید اسم خاصی را انتخاب کنید یا خیر.
اگر بدون هیچگونه مشخصاتی محصولتان را به دست مشتری برسانید این امکان وجود دارد که کسی محصول شما را به نام خود جا بزند و از آن به بعد با نام دلخواه خودش از آن بهره برداری کند و به اصلطلاح کپی برداری کند .
در اینصورت هرچقدر هم محصول با کیفیتی ارائه کرده باشید و مشتریان زیادی جلب کرده باشید ، به راحتی بازار فروش خود را از دست می دهید و هیچ راهی برای اثبات اینکه محصول در ابتدا برای شما بوده است ندارید. از آنجائیکه نزدیک به 75درصد از کل تولیدات و صادرات فرش جهان مربوط به ایرانی هاست. ثبت برند فرش برای تجار از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

ثبت علامت تجاری فرش

علائم تجاری در کلاس یا طبقه های مختلفی ثبت می شوند. هر کلاس نشان دهنده یک طبقه مجزا است که کالا یا خدماتی را مشخص می کند. یکی از این طبقات 45 گانه مختص فرش است.
برای آنکه فرش ما از فرش های دیگران متمایز باشد باید برند مخصوص به خود را داشته باشیم. به طور ویژه آنرا به ثبت برسانیم و از مزایای آن بهره مند شویم.
با ثبت نامِ تجاری ویژه خودتان ، تمامی حقوق متعلق به محصول و خدمات را از آنِ خود می کنید. و از فعالیت اشخاص ثالث که محصول یکسان یا مشابه شما تولید می کنند جلوگیری می کنید.
فواید این کار بسیار است که بخشی از آنرا شرح می دهیم.

فواید ثبت برند فرش

مهمترین مزیت ثبت برند فرش ، شناخته شدن شما توسط قانون  به عنوان یک کسب و کار قانونی است. بدین ترتیب می توانید از برندتان در مقابل اشخاص دیگر حفاظت کنید واجازه استفاده ( کپی برداری) را از دیگران بگیرید.
شناخته شدن توسط مشتری ، مزیت  بسیار با اهمیتی است که نباید کم اهمیت تلقی شود . بخش زیادی از درآمد شما مدیون شناخته شدن و محبوبیت برندتان بین مشتری است.
ثبت علامت تجاری یکی از راه های بازاریابی و به شهرت رساندن یک نام تجاری است.
با به ثبت رساندن برندتان می توانید حق امتیاز و نمایندگی خود را به دیگران نیز بدهید.و بدین ترتیب کسب و کار خود را گسترش دهید.
خود برند به تنهایی می تواند یک منبع درآمد برای شما باشد. از جمله قابلیت برندها قابلیت نقل و انتقال است.  گاها پیش می آید که افراد بخواهند تغییر شغل بدهند یا صنف فعالیت خود را عوض کنند. درصورتی که برندتان معروف و محبوب نیز باشد ، آنرا با قیمت بالایی می توانید به فروش برسانید.
بسیاری از بانک ها و موسسات مالی برحسب اعتبار برند شما می توانند وام های کلانی را به دارندگان آن بدهند. چراکه تجارت شما توسط قانون شناخته شده و قابل اعتبار است.

نکات و قوانین مهم ثبتی هنگام ثبت علائم تجاری:

طبق قانون علامت هایی که به ثبت می رسند باید قابل رویت باشند مثلا علامتهایی همچون بوها ، طعم های مختلف و یا صوت که قابل رویت نیستند ، به ثبت نمی رسند.
واژگان ، کلمات ، ترکیبی از حروف و اعداد و رقم ، و یا تصویر ، علامت و نشانه  می تواند به ثبت برسد.
کلمه ای که به تمامی انواع یک محصول اشاره کند عام به حساب میآید و اینچنین کلماتی قابل ثبت نیستند. مثل شکلات ، پارچه ، پرچم ، زیبا ، گستر ، نوین و…
کلمه هایی که توصیف کننده محصول هستند مثل ترش ، شیرین ، تلخ قابل ثبت نیستند.
در مقابل واژه های خاص قابلیت ثبت دارند. واژه هایی که دارای معنا در زبان فارسی باشند. همچون روناک ( روشن ) ، رژینا (مانند روز) ، رامونا ( نگهبان عاقل ) و…. که ما در مقاله اسامی تجاری ، نامهای بیشتری را ذکر کرده ایم.
اگر ریشه اسمی که انتخاب کرده اید ریشه فارسی نداشته باشد یا لاتین باشد حتما باید اقدام به اخذ کارت بازرگانی یا عضویت بازرگانی کنید.

مدارکی که برای ثبت برند فرش نیاز دارید:

– مدارک هویتی برای اشخاص حقیقی : کپی شناسنامه و کارت ملی
– مدارک هویتی اشخاص حقوقی : کپی شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضا ، آخرین روزنامه تغییرات شرکت
– کپی مجوز فعالیت ( جواز تاسیس ، پروانه ساخت و …)
– ارائه یک نمونه از علامت تجاری مورد نظر ( طی مراحل ثبت در سایت بارگذاری شود )
– اگر برندتان لاتین باشد ارائه کارت بازرگانی الزامی است.
– اگر شخصی که مالک برند است خارجی باشد برای هزینه ثبت برند فرش باید معادل ارزی برند را بپردازد.
– تکمیل فرم اظهارنامه اشخاص حقیقی و حقوقی
– اگر امور ثبت برند شما را نماینده یا وکیل انجام می دهد مدارک مربوط به وکیل نیز باید ضمیمه پرونده کنید.

مراحل و اقدامات لازم برای ثبت برند فرش:

در اولین قدم باید به سایت مالکیت معنوی مراجعه کنید. ضمن تکمیل تمامی مراحل از جمله ارائه اطلاعات هویتی و بارگذاری اسکن مدارک ، اظهارنامه خود را نیز تکمیل کنید. اظهارنامه باید شامل نام ، نام خانوادگی، محل سکونت صاحب برند ، ده نسخه از لوگو یا طرح علامت موردنظرتان باشد. نکته مهم مشخص کردن این مساله است که برند مورد تقاضا را برای چه کالا یا کالاهایی میخواهید استفاده کنید.
تمام این مراحل را می توانید در سامانه به صورت اینترنتی و بدون مراجعه حضوری انجام دهید.
بعد از تکمیل این مراحل باید منتظر بررسی اظهارنامه و پاسخ کارشناسان اداره باشید. کارشناسان اظهارنامه را هم از جهت رعایت شدن قوانین بررسی می کنند و هم طبقه کالا را مورد بررسی قرار می دهند.

بررسی مدارک ارسالی توسط کارشناسان اداره

پس از بررسی های انجام گرفته سه حالت پیش روی شما قرار خواهد گرفت : یا ممکن است اخطار نقص دریافت کنید که در این صورت باید اقدام به رفع نواقص گفته شده کنید. یا پرونده شما رد خواهد شد . و یا آگهی نوبت اول به شما خواهند داد. اگر برند شما آگهی شود یعنی پرونده شما مورد تایید است و باید نسبت به انجام سایر مراحل اقدام کنید.
ارائه مدارک و تکمیل پرونده به صورت فیزیکی ، پرداخت هزینه های مربوطه و هزینه حق الثبت .
روند قانونی بدین صورت است که پس از آگهی نوبت اول ، 30 روز پرونده شما راکد است تا اگر هرگونه اعتراضی  به پرونده هست اعلام شود. درصورتی که هیچ اعتراضی وجود نداشته باشد پرونده برای تایید نهایی و ارائه گواهی ثبت برند آماده است.
ضمنا اگر زمان کافی برای پیگیری های اداری ، مراجعه حضوری به اداره و بروز مسائل احتمالی ندارید می توانید ثبت برند فرش خود را به موسسه ثبتی بسپارید . تمامی پیگیری های پرونده از جمله مراجعه حضوری به اداره از خدماتی است که مجموعه ثبتی باید به شما ارائه کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button