تغییرات هیئت مدیره

درباره تغییرات هیئت مدیره چه می دانید؟

تغییرات هیئت مدیره از آن دست تحولات مهم و حیاتی است که به وقوع پیوستنش در هر زمانی مورد توجه سهامداران و شرکاء قرار می گیرد. هیئت مدیره از ارکان اساسی یک شرکت محسوب می شود و چنانچه تصمیم به تغییر و تحول در ساختار آن گرفته شود، باید با حساسیت ویژه ای رصد شود. این حساسیت ویژه را ” جلسه مجمع عمومی فوق العاده ” می نامند که می شود از نامش به ضریبِ اهمیت تغییرات هیئت مدیره پی برد. در خلال برگزاری این نشست که باید 80% سهامداران و شرکاء در آن حضور داشته باشند، به تصمیم گیری درباره تغییرات هیئت مدیره و موضوعِ جانشینی آن پرداخته می شود.
نکته قابل توجه دیگر این که پس از برکناری هیئت مدیره سابق، اعضایِ جدیدِ این هیئت مجاز هستند که از سهامداران یا شرکاء نباشند و به طور کلی می توانند خارج از دایره شرکت انتخاب شوند. اما به شرطه ها و شروطه ها !
ما در این مقاله از تغییرات هیئت مدیره که بخش مهمی از ثبت تغییرات شرکت ها محسوب میشود ؛ صحبت می کنیم.

ثبت صورت جلسه تغییرات هیئت مدیره و اهمیت آن

تحولاتی که در بدنه هیئت مدیره یک شرکت به وجود می آید، به راحتی می تواند اسکلتِ اساسنامه آن شرکت را به لرزه در بیاورد. صورت جلسات هنگامی به ثبت می رسند که در شرکت تغییراتی به وجود آمده باشد. پس تغییرات هیئت مدیره نه تنها از این قاعده مستثنا نیست بلکه یکی از مهم ترین و حیاتی ترین تغییرات یک شرکت یا موسسه محسوب می شود که باید رسماً و قانوناً در قالبِ یک صورت جلسه حرفه ای به ثبت برسد.
صورت جلسه تغییرات هیئت مدیره را امروزه می توان در کم ترین زمان و با بالاترین سرعت و کیفیت به ثبت رساند. برای ثبت این صورت جلسه احتیاج به کلیه روزنامه های تغییر و تاسیس شرکت به همراه اسناد احراز هویت هیئت مدیره است.

مراحل کامل ثبت صورتجلسه تغییرات هیئت مدیره

در ادامه با مراحلِ شیوه الکترونیکیِ ثبت صورت جلسه تغییرات هیئت مدیره بیشتر آشنا می شوید:
1 : وارد سایت http://irsherkat.ssaa.ir  شوید. سامانه درباره اطلاعاتِ خرد و کلانِ شرکت یا موسسه غیر تجاریتان، سوالاتی از شما می پرسد. ابهاماتش را رفع کنید و تمامیِ دیتا های خواسته شده درباره شرکت را به او بدهید.
برای مثال از شما می خواهد که شناسه ملیِ موسسه یا شرکت را وارد کنید. چنانچه موسسه هنوز شناسه ملی اخذ نکرده است، گونه شرکت خود و نوعِ فعالیت آن را مشخص کنید و شماره ثبت را داخل کادر وارد نمائید.
2 : فردی که مسئول ثبت صورت جلسات شرکت باشد، طبیعی است که باید کلیه اطلاعاتِ مربوط به جلسه مورد نظر را در اختیار داشته باشد.
برای مثال باید بداند که با توجه به موضوع و نوعِ فعالیت شرکت چه نوعِ صورت جلسه ای را انتخاب کند. پس از آن باید تعیین کند که آیا جلسه با حضورِ علنیِ حداکثرِ اعضایِ کلیدیِ شرکت برگزار شده است یا خیر.
مسئولِ ثبت صورت جلسه باید در بخشِ بعدی، تمامیِ اطلاعاتِ مربوط به احراز هویت خود را وارد کند. همچنین تعیینِ دقیقِ زمانِ شروع و پایان جلسه نیز یکی دیگر از بخش های مهمِ گام دوم است.
چنانچه تمامیِ این اطلاعات را وارد کردید حالا باید بر رویِ آیکونِ پذیرش موقت کلیک کنید.
پس از این کار سامانه از خود واکنش نشان داده و به عنوانِ تائید یک کد 19 رقمی برای شما ارسال میکند. حالا باید فردی که صاحبِ حقِ امضایِ دفترِ ثبت صورت جسله است، جایگاه و سِمت خود را در شرکت شرح دهد.
3 : چه تصمیماتی در شرکت به تازگی مطرح شده است ؟ نوعِ تصمیم را انتخاب کنید. در این جا گزینه تصمیم به تغییرات هیئت مدیره شرکت را انتخاب کنید و به مرحله بعد وارد شوید.
4 : چنانچه در جلسه مسئله تغییر نام مطرح شده است، اسامی درخواستی را با توجه به الویت ذهنی خود وارد کنید که البته نباید افزون بر 5 نام باشند . در آخر نیز نامی را که بیش از همه مدِ نظرتان است را در کادر مربوطه بنویسید.
5 : افرادی که در جلسه حضور داشته اند نقشِ کلیدی در رسمیت بخشی به ثبت صورت جلسه دارند. تعداد این افراد، تعیین جایگاه حقوقی و سمتِ اصلی آن ها، اطلاعلاتِ مربوط به احرازِ هویت این اشخاص ، و قید کردنِ شماره ثبت و شناسه ملی افرادِ حقوقیِ حاضر در جلسه نیز گامِ پنجمِ ثبتِ صورت جلسه به صورت الکترونیکی است.
6 : قیدِ تخصصی و دقیق ترِ سمت و جایگاهِ تمامیِ افرادِ حاضر در جلسه.
7 : تعیین کنید که افرادِ حاضر در جلسه چه ارتباط و نسبتی با یک دیگر داشته اند. انتخاب گزینه نمایندگی / وکالت و نوعِ این ارتباط در این مرحله کفایت می کند.
8 : در صورتی که اسنادِ مورد نیاز را گرد آوری کرده ائید بر روی آیکونِ (تائید مدارک مورد نیاز) بکوبید .
9 : بعد از آن که متنِ تولید محتوا شده یِ صورت جلسه که توسطِ خودِ شما ایجاد شده و یا به صورت پیش فرض از سامانه انتخاب کرده اید را تائید و پذیرش نهایی بفرمائید.

چه کسانی می توانند عضو هیئت مدیره باشند؟

درست است که گفتیم اعضایِ جدید هیئت مدیره می توانند از میانِ سهامدارن و شرکاء انتخاب نشوند اما این بدان معنا نیست که هر فردی شایستگیِ برگزیده شدن به عنوانِ یکی از عناصرِ کلیدی یک شرکت را دارد. قانون برای انتخاب این افراد محدودیت هایی را قرار داده است.
در ادامه عیناً بریده ای از کتاب قانون تجارت که موسم به ماده 111 است را در زمینه حدود انتخابِ هیئت مدیره شرکت برای شما قید می کنیم:
۱ – محجورین و کسانی که حکم ورشکستگی آنها صادر شده است نمی توانند مدیریت یک شرکت را بر عهده بگیرند.
۲ – کسانی که به علت ارتکاب جنایت با یکی از جنحه‌ های ذیل به موجب حکم قطعی از حقوق اجتماعی کلاً یا بعضاً محروم شده باشند در مدت‌ محرومیت:
‌سرقت – خیانت در امانت – کلاهبرداری – جنحه ‌هایی که به موجب قانون در حکم خیانت در امانت یا کلاهبرداری شناخته شده است – اختلاس -‌ تدلیس – تصرف غیر قانونی در اموال عمومی .
‌*تبصره : دادگاه شهرستان به تقاضای هر ذینفع حکم عزل هر مدیری را که برخلاف مفاد این ماده انتخاب شود یا پس از انتخاب مشمول مفاد این ‌ماده گردد صادر خواهد کرد و حکم دادگاه مزبور قطعی خواهد بود.
همچنین در 141 اُمین اصلِ کتاب قانون اساسی نیز، سخنانی از محدودیت های انتخاب هیئت مدیره به میان آمده است که ما برای جلوگیری از مغایرت، عیناً اصلِ 141 را در خلالِ این مقاله برای شما قید خواهیم کرد :
اصلِ 141 :
رئيس‌جمهور، معاونان رئيس ‌جمهور، وزيران و كارمندان دولت نمي‌توانند بيش از يك شغل دولتي داشته باشند و داشتن هر نوع شغل ديگر در مؤسساتي كه تمام يا قسمتي از سرمايه آن متعلق به دولت يا مؤسسات عمومي است و نمايندگي مجلس شوراي اسلامي و وكالت دادگستري و مشاوره حقوقي و نيز رياست و مديريت عامل يا عضويت در هيئت مديره انواع مختلف شركت‌هاي خصوصي، جز شركت‌ هاي تعاوني ادارات و مؤسسات براي آنان ممنوع است. سمت‌هاي آموزشي در دانشگاه‌ ها و مؤسسات تحقيقاتي از اين حكم مستثني است.
*اصل سابق مصوب 1358 :
رئيس‌جمهور، نخست‌وزير، وزيران و كارمندان دولت نمي‌توانند بيش از يك شغل دولتي داشته باشند و داشتن هر نوع شغل ديگر در مؤسساتي كه تمام يا قسمتي از سرمايه آن متعلق به دولت يا مؤسسات عمومي است و نمايندگي مجلس شوراي ملي و وكالت دادگستري و مشاوره حقوقي و نيز رياست و مديريت عامل يا عضويت در هيئت مديره انواع مختلف شركت‌هاي خصوصي، جز شركت‌هاي تعاوني ادارات و مؤسسات براي آنان ممنوع است.
سمت‌هاي آموزشي در دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقيقاتي از اين حكم مستثني است. نخست‌ وزير مي‌تواند در موارد ضرورت به طور موقت تصدي برخي از وزارتخانه‌ ها را بپذيرد.

نمونه صورت جلسه تغییرات هیئت مدیره

با فرمِ صورت جلسه تغییرات هیئت مدیره بیشتر آشنا شوید
ما برای آشناییِ بصریِ شما با فرمِ صورت جلسه تغییرات هیئت مدیره، نمونه ای حقیقی از آن را شبیه سازی کرده و در اختیار شما قرار می دهیم:
نمونه صورتجلسه در خصوص کاهش/ افزایش تعداد اعضاء هیأت مدیره در شرکت های
سهامی خاص
مجمع عمومی فوق العاده شرکت………………………………………………….. سهامی خاص به شماره ثبت…………………….. و شناسه ملی …………………. مورخ …………………… ساعت…………………….. با حضور کلیه/اکثریت سهامداران در محل قانونی شرکت تشکیل گردید و تصمیمات ذیل اتخاذ گردید.
ابتداد در اجرای ماده 101 ق.ت
آقای/خانم…………………………………….. به سمت رئیس جلسه
آقای/خانم………………………………….. و …………………………………. به سمت نظار
آقای/خانم…………………………………… به سمت منشی جلسه انتخاب و رسمیت جلسه اعلام گردید. دستور جلسه کاهش/ افزایش تعداد مدیران و اصلاح ماده اساسنامه.
تعداد اعضاء هیأت مدیره به………………………….. نفرکاهش/افزایش یافت و ماده مربوطه اساسنامه اصلاح گردید.
به آقای/خانم………………………………….. احدی از شرکاء وکالت داده می شود تا ضمن مراجعه به اداره ثبت شرکتها نسبت به ثبت صورتجلسه و پرداخت هزینه های قانونی و امضاء ذیل دفاتر ثبت اقدام نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button