تبدیل شرکت مسئولیت محدود به سهامی خاص

آنچه درباره تبدیل شرکت مسئولیت محدود به سهامی خاص باید بدانیم

تبدیل شرکت مسئولیت محدود به سهامی خاص ، فرصت های بسیاری را فراروی فعالان کسب و کار و کارآفرینان و پیمانکاران گرامی قرار می دهد. تبدیل شرکت مسئولیت محدود به شرکت سهامی خاص، سخت نیست و شرایط و مدارک لازم در این گفتار هلدینگ ملاصدرا در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

اگر شما مخاطب گرامی، شرکت مسئولیت محدود داشته و قصد دارید تا نسبت به سهامی خاص شدن آن اقدام کنید، نظرات و دیدگاه ها و پرسش های خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این گفتار به اشتراک بگذارید تا کارشناسان مجرب ما به آن پاسخ بدهند.

با ما همراه باشید.

چرا شرکت سهامی خاص؟

شرکت سهامی خاص، فرصت های تجاری و کسب و کار بیش تری به نسبت شرکت سهامی خاص دارد. برای این که شما یک شرکت سهامی عام داشته باشید و بتوانید با عرضه اولیه سهام، وارد بازار بورس یا فرابورس کشور شوید، باید شرکت خود را از شرکت مسئولیت محدود به سهامی خاص تغییر داده باشید. اگر چه برای شرکت در مناقصات میلیاردی دولتی یا شهرداری های سراسر کشور، اخذ گرید در گروه کاری مورد نظر، مهم تر از نوع شرکت شما است.

شرکت سهامی خاص به شرکتی گفته می شود که همه سرمایه آن توسط موسسان شرکت تامین شده باشد. تشکیل شرکت سهامی عام، چون پذیرش بورسی دارد، چندین سال به طول می انجامد. اما اگر قصد تاسیس شرکت سهامی دارید، شرکت سهامی خاص می تواند گزینه خیلی خوبی برای شما باشد.

شرکت سهامی خاص، مجمع عمومی ندارد. تعداد شرکای مورد نیاز برای تاسیس آن کم تر از شرکت سهامی عام است. در شرکت سهامی خاص، صدور اعلامیه پذیره نویسی وجود ندارد و بدو امر، سی و پنج درصد از سرمایه باید در حساب مخصوصی سپرده شود.

اما فرقش با شرکت مسئولیت محدود چیست؟

شرکت مسئولیت محدود چیست؟

بر اساس ماده نود و چهار قانون تجارت ایران، شرکت با مسئولیت محدود به شرکتی گفته می شود که بین حداقل 2 نقر تشکیل می شود. مثل یک زن و شوهر، یک پدر خانواده و فرزندانش. یا 2 دوست و همکار و هم کلاسی. شرکت مسئولیت محدود برای امور تجاری تاسیس می شود و هر کدام از شریکان، بدون این که سرمایه به سهام یا طعات سهام تقسیم شده باشد، به اندازه میزان سرمایه خود در شرکت، مسئول قروض و تعهدات شرکت هستند.

شرکت با مسئولیت محدود، از رایج ترین شرکت های بازرگانی کشور است و صد ها هزار شرکت مسئولیت محدود در نیم قرن اخیر در ایران تاسیس شده اند که بعضا بین افراد فامیل و دوستان و بستگان است.

نکته ای که باید توجه کنید آن است که با ثبت شرکت مسئولیت محدود می توانید دسته چک جاری گرفته و نسبت به اخذ گرید واستانداردها و گواهینامه های لازم جهت فعالیت در امور قانونی از صادارت تا واردات و راه اندازی استارتاپ و مشارکت در مناقصات و مزایدات میلیاردی دولتی و شهرداری ها شرکت کنید و کارآفرینی کنید.

البته اخذ کد اقتصادی و ثبت نام در سازمان امور مالیاتی الزامی است. به هر حال برای تبدیل شدن به شخصیت حقوقی از شخصیت حقیقی، شرکت مسئولیت محدود، گام اول و کم هزینه است.

برای میزان سرمایه شرکت با مسئولیت محدود، هیچ مبلغی تعیین نشده است اما برای دریافت ضمانت نامه یا وام و تسهیلات مالی از بانک ها و موسسات اعتباری، میزان سرمایه شما باید حداقل های لازم را داشته باشد. اگر چه می توانید با 10 میلیون ریال نیز شرکت مسئولیت محدود ثبت کنید.

تفاوت ها و اشتراکات شرکت مسئولیت محدود با شرکت سهامی خاص

شرکت مسئولیت محدود با شرکت سهامی خاص، اشتراکاتی دارد. یکی از اشتراکات آن است که حداقل سرمایه برای ثبت هر دو شرکت، صد هزار تومان است. یعنی هر دو شرکت را می توانید با یک میلیون ریال سرمایه، تاسیس کنید. افزایش سرمایه در هر دو نوع شرکت، اختیاری است و الزامی نیست. چون سهامدار گسترده ندارند، مجمع عمومی و مجوز مجمع نیز نیاز ندارد. ثبت افزایش سرمایه نیز پس از صورتجلسه، در روزنامه رسمی قوه قضاییه درج و یک سند قانونی است و قابل اتکا.

اما تفاوت های این دو نوع شرکت چیست؟

در شرکت مسئولیت محدود همان طور که در بالا گفتیم، تعداد شرکا باید حداقل 2 نفر باشد. یعنی شما نمی توانید به صورت انفرادی، شرکت ثبت کنید. انتخاب بازرس اصلی و علی البدل در شرکت مسئولیت محدود، اختیاری است. مدت زمان مدیریت، نامحدود است و قید دو سال ندارد. انتخاب روزنامه کثیر الانتشار جهت درج آگهی اختیاری است. در حالی که در شرکت سهامی عام، یکی از وظایف مجمع عمومی سالانه، انتخاب روزنامه کثیر الانتشار برای درج آگهی تغییرات است.

شرایط احراز حد نصاب مجامع عمومی مشکل تر بوده و سرمایه به سهام با قطعات سهام، تقسیم نشده و شرکا صرفا بر اساس سرمایه خود در شرکت، مسئول قروض و بدهی و تعهدات هستند نه بیش تر. هم چنین، مدیران به صورت موظف یا غیر موظف که از بین شرکا یا خارج شرکا هستند، انتخاب خواهند شد.

در شرکت مسولیت محدود، حق رای محدود به نسبت سرمایه است. تقسیم سود به نسبت سرمایه شرکا بوده و تقویم سهم الشرکه غیر نقدی توسط شرکا صورت می گیرد.

اما در شرکت سهامی خاص، حداقل تعداد سهامداران باید 3 نفر باشد. یعنی بیش از 2 نفر. سن آن ها مهم نیست. انتخاب بازرس اصلی و علی البدل که در شرکت مسئولیت محدود، اختیاری بود، این جا اجباری و الزامی است. مدت زمان مدیریت نمی تواند بیش از 24 ماه باشد. انتخاب روزنامه کثیر الانتشار در شرکت سهامی خاص اجباری است. به این نکته دقت کنید.

شرایط احراز حد نصاب مجمع عمومی در شرکت سهامی، آسان تر است. سرمایه به سهام تقسیم شده است و مسئولیت صاحبان سهام، محدود به مبلغ اسمی سهام آن ها می باشد. مدیران بایستی سهام دار بوده و یا مقدار سهام مقرر در اساسنامه را تهیه و صندوق شرکت بسپارند.

حق رای در این شرکت، محدود به تعداد سهام است. تقسیم سود نیز متناسب با تعداد سهم هر فرد است. تقویم آورده غیر نقدی با کارشناس رسمی دادگستری است.

در بحث تبدیل شرکت مسئولیت محدود به سهامی خاص، وقتی که صاحبان یک شرکت مسئولیت محدود قصد انحلال شرکت را داشته باشند، بایستی مدارکی را تهیه کرده و روال و تشریفات قانونی را طی کنند.

چه مدارکی برای انحلال شرکت با مسئولیت محدود نیاز است؟

  • اصل صورتجلسه انحلال شرکت با امضا صاحبان مجاز امضا
  • آخرین روزنامه رسمی شرکت
  • رونوشت شناسنامه و کارت ملی مدیر تصفیه اگر خارج از شرکا بوده باشد
  • ارائه مستنداتی دال بر ارسال دعوت نامه ، اگر مجمع عمومی فوق العاده با حد نصاب اکثریت تشکیل شده باشد.

مدارک تبدیل شرکت مسئولیت محدود به سهامی خاص

برای تبدیل شرکت مسئولیت محدود به سهامی خاص، مدارک زیر الزامی است:

  • ارائه 2 برگ اظهارنامه
  • ارائه اساسنامه
  • گواهی بانک مبنی بر پرداخت سی و پنج درصد سرمایه تعهدی
  • رونوشت شناسنامه و کارت ملی سهامداران و بازرسان
  • صورتجلسه های مجمع موسس و هیات مدیره

آنچه باید بدانیم

  • هلدینگ ملاصدرا با تجربه موفق و پرونده های متعدد خود، آماده تبدیل شرکت مسئولیت محدود شما به سهامی خاص در اسرع وقت است.
  • در دریافت هر نوع گرید یا ثبت هر نوع برند و اختراع و دریافت گواهینامه و استانداردهای بین المللی و ملی، نوع شرکت شما هیچ اهمیتی ندارد.
  • شرکت مسئولیت محدود نیز قادر است تسهیلات میلیاردی از شبکه بانکی کشور دریافت یا در مناقصات میلیاردی دستگاه های دولتی در سراسر کشور در صورت اخذ گریه و تعیین صلاحیت توسط سازمان برنامه و بودجه، شرکت کند و شعبه و نمایندگی در داخل یا خارج از کشور داشته باشد. لذا در این موضوع فرقی بین نوع شرکت نیست.
  • اضافه کردن یک نفر برای تبدیل شرکت به سهامی خاص، می تواند از اعضا خانواده و بستگان نیز باشد. اما داشتن 2 بازرس اصلی و علی البدل الزامی است.
  • اگر شرکت سهامی خاص، متقاضی تبدیل به نوع دیگری از شرکت باشد، بایستی حداقل 2 ترازنامه به تصویب مجمع عمومی رسانده باشد. ترازنامه همان حساب سود و زیان است که به صورت سالانه منتشر می شود. بایستی در چند ماهه نخست سال به تصویب مجمع عمومی عادی سالانه رسیده باشد.
  • شرکت برای تبدیل شدن نباید بدهی مالیاتی داشته باشد.
  • شرکت برای تبدیل شدن باید فعال باشد.
  • شرکت برای تبدیل شدن نباید ممنوعیت فعالیت داشته و با حکم قضایی، ممنوع الفعالیت نشده باشد.
  • اگر برای ثبت موضوع شرکت در زمان تاسیس، مجوز از نهاد یا ارگانی قانونی نیاز بوده، برای تبدیل نوع شرکت نیز همان مجوز دوباره الزامی است.
  • اگر شرکت مسئولیت محدود شما در فلان سال، به هر دلیل، منحل شده است، نمی توانید آن را به سهامی خاص تبدیل کنید.
  • وفتی شرکت به سهامی خاص تغییر می کند، نسبت به اشخاص ثالث، قابل استناد بوده و قوانین نوع جدید بر شرکت اعمال می شود.
  • در کلیه مکاتبات خود بایستی نوع جدید شرکت را درج کنید.
  • از تاریخ ثبت ، تبدیل شرکت، قانونی است.

مخاطب گرامی

هلدینگ ملاصدرا علاوه بر ارائه این نوع خدمت ، خدمات ثبت برند و ثبت اختراع و تاسیس تعاونی و اخذ گرید و هر گونه گواهینامه و استاندارد را انجام می دهد. لینک این گفتار را از طریق کانال ها و گروه هایی که در شبکه های اجتماعی عضو هستید، به اطلاع دوستان و آشنایان و فعالان کسب و کار برسانید.

هلدینگ ملاصدرا را از طریق اینستاگرام نیز فالو کنید تا در جریان جدید ترین اخبار فعالیت های این مجموعه قرار بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button