تاسیس سفره خانه

مجوز تاسیس سفره خانه

مجوز تاسیس سفره خانه به هر فردی که احساس کند دست پختِ خوبی دارد تعلق نمی گیرد!
اتحادیه سفره خانه داران و قهوه خانه داران در ایران، سطحی و بیهوده به هر فردی این جوازِ مقدس را اعطا نمی کنند. باید شرایط و قابلیت های شما در زمینه های مدِ نظرشان به اثبات برسد.
سفره خانه ها نمادِ نوستالژیکِ رستوران های باستانیِ ایرانی هستند. پس به عنوانِ یک سمبل هم که شده باید احترامِ زیادی برایش قائل بود و هر غذا و نوشیدنی فرنگی را در آن سرو نکرد.
نمی شود در منویِ خود پاستای آلفردو داشته باشید و نامِ خود را یک سفره خانه دارِ ریشه دارِ ایرانی بگذارید. باید بدانید که ترکیبِ هنرمندانه زرده تخم مرغ بر روی برنج و دانستنِ اصطلاحاتی همچون پشت بندِ کباب، چه حثیت و اعتباری به تجربه حرفه ای شما می بخشد. از همه این ها گذشته، شما غذای جسم و روحِ مردم را فراهم میکنید و باید از سطحِ کیفی و بهداشتی مرغوبی بهره مند باشید تا یک توریست بتواند از غذا های اصیلِ ایرانی، دیوانه وار به عنوانِ خوش طمع ترینِ خوراک های جهان یاد کند.

شرایط انتخاب نام برای سفره خانه

حتی طراحی لوگو و معماریِ نامِ سفره خانه شما در اصالت و شهرتِ آن تاثیرگذاریِ عجیبی دارد. معمولا کسی تمایل ندارد سفره خانه ای با نامِ استنلی کوبریک را امتحان کند. نام های متناقضی ازین قبیل بیشتر به دردِ کافه های روشنفکرانه و دانشجو پسند می خورد تا یک قهوه خانه ای که سمبلِ تاریخِ کهنِ ایرانیان است.
پس نتیجه می گیریم که یک سفره خانه دارِ ایرانی، مسئولیتی ماورای تهیه چند وعده غذایی در روز را بر عهده دارد و پرچمدارِ اصالتِ غذا های وطنی آن هم در سطحِ بین المللی محسوب می شود.

قبل از دریافت مجوز سفره خانه باید چه کرد؟

شاید در ابتدا فقط به این فکر کنید که یک مجوز گرفته و مکانِ گردشگری مثلِ سفره خانه را افتتاح می کنید. اما داستان کمی تخصصی تر است. سفره خانه ها زیرشاخه های متفاوتی دارند که کاربری هر کدامشان با دیگری فرق دارد. اما دراصطلاح جا افتاده در میانِ عوام، ما همه آن ها را با نامِ سفره خانه می شناسیم.
پس قبل از هر حرکتی باید یکی از زیر شاخه های سفره خانه داری را مشخص و نوعِ فعالیت خود را معین کنید.

کاربری های سفره خانه شاملِ مواردِ زیر است :

– فروشندگی تجهیزاتِ قهوه خانه
– قهوه خانه سنتی
– دیزی سرا
– سفره خانه های سنتی
– سفره خانه معمولی

چه اسناد و مدارکی برای اخذ مجوز تاسیس سفره خانه نیاز دارید؟

همان طور که می دانید هر کشوری برای اعطای مجوز هایی که مربوط به سلامتِ غذایی افرادِ جامعه می شود، مدارک و قوانینِ سفت و سختی را وضع میکند تا هر فردی به راحتی نتواند با سلامتِ انسان ها در قالبِ تاسیس یک اغذیه فروشی و یا سفره خانه بازی کند.
1 : اولین مدرکی که در شروعِ هر فعالیتی باید آن را ارائه داد، تمامِ اسنادِ مربوط به شناسایی و احراز هویت شما است. البته اصلِ این مدارک نیازی نیست و تنها دو کپی از کارت ملی و شناسنامه فردِ متقاضی کفایت می کند.
2 : اقامتِ حداقل 5 ساله در شهری که قصدِ تاسیس سفره خانه را دارید، یکی دیگر از شرایطی است که باید آن را مد نظر بگیرید. پس ارائه مدرکی که مسجل کننده این شرط است نیز الزامی است.
3 : هر سندی که نشان بدهد شما مالکِ زمینِ سفره خانه هستید و یا آن را اجاره کرده اید یکی دیگر از مدارکِ مورد نیاز است.

4 : 6 قطعه عکسِ پرسنلی ( لازم است برای این کار به تازگی عکس ها را گرفته باشید تا با چهره فعلی تان مطابقتِ کامل داشته باشد ).
5 : سفره خانه و یا قهوه خانه شما بنا بر قانون باید فعالیت تجاری داشته باشد. در نتیجه سندِ کاربری تجاری نیز نیاز است.
6 : در صورتِ مذکر بودنِ جنسیتِ موسس سفره خانه، باید کارت پایان خدمت و یا سندِ معافیت ارائه شود.
7 : ارائه فرم  مجوز بهداشت محیطِ سفره خانه به علاوه برگه سلامتِ بهداشتِ شخصی از دیگر اسنادِ ضروری به جهت اخذ مجوز سفره خانه است.
8 : از آن جایی که سفره خانه مصداقِ مکان گردشگری و یکی از قطب های جذب توریست محسوب می شود، مجوزِ سازمان میراث فرهنگی نیز برای تاسیس آن نیاز است.
9 : در شانِ یک پرچمدارِ اصالتِ غذا های وطنی نیست که دارای سوء پیشینه کیفری باشد! پس سندی را که نشان دهنده عدم سوء پیشینه است باید ارائه شود.
10 : شرطِ سوادِ نوشتنِ و خواندن برای متقاضیانِ کمتر از 45 سال الزامی است.
11 : اگر زیر شاخه ای از سفره خانه داری را انتخاب کرده اید که نیازمندِ گواهیِ صلاحیتِ فنی است، باید این سند را هم تهیه و تنظیم کنید .
12 : شما باید دارای مدرکِ عدمِ استفاده و اعتیاد به مواد مخدر باشید. در حقیقت این مورد یکی از مصداق های بهداشتِ شخصی موسس سفره خانه است.
13 : در آخر شما باید از نهادِ نیروی انتظامی، برگه ای مبنی بر تائید و موافقت آن ها از تاسیس سفره خانه را دریافت کنید و به اتحادیه سفره خانه داران ارائه دهید.

آیا افراد خارجی هم می توانند در ایران سفره خانه تاسیس کنند؟

تنها کسانی که تابعیتِ ایرانی داشته باشند، حقِ تاسیس سفره خانه در ایران را دارند. پس مدرکِ مورد نیاز برای شفاف سازی این امر نیز باید ارائه شود. البته افرادی که تبعه ایران نیستند نگران نباشند. آن ها نیز می توانند با دریافتِ مجوز اقامت از وزارت کشور، این خان از مرحله اخذ مجوز تاسیس سفره خانه را هم پشت سر بگذارند!

بهترین ایده برای سفره خانه

معماریِ یک سفره خانه استاندارد باید چگونه باشد؟

سفره خانه ها نمادِ اصالتِ یک ملت محسوب می شوند، پس طراحی داخلی و خارجی آن باید متناسب و در خورِ نامِ محلی به نامِ سفره خانه و یا قهوه خانه باشد .

1 : برای شروع استانداردِ کار در قالبِ یک سفره خانه ، حداقل به زمینی با وسعتِ 250 متر مربع نیاز دارید.

2 : ترجیح می دهید سفره خانه تان در فضای باز باشد یا در زیرِ یک سقف شکل گرفته باشد؟ البته شاید هم ترجیح می دهید ترکیبی کار کرده و از هر دوئه این معماری ها استفاده کنید.

3 : شما نمی توانید در گوشه ای از فضای سفره خانه، مثلا نمایشگاهِ ماشین تاسیس کنید! فضای این محیط باید استقلال داشته باشد و نباید بسترِ کسب و کار های دیگری نیز باشد.

4 : ناخودآگاهِ ما همیشه سفره خانه را با یک فواره در حوضی آبی رنگ تصور می کند. البته این وحی مُنزَل نیست که سفره خانه شما حتماً در وسطش فواره داشته باشد! اما می توانید برای اثر بخشی بیشترِ محیط ، از قدرتِ آرامش بخشیِ حوض ها استفاده کنید ( البته با رعایتِ تمامِ پروتکل های ایمنی در ساخت )

طراحی تختهای چوبی در سفره خانه سنتی

5 : در هر یک متر باید یک عدد تختِ چوبیِ فرش شده ( یا میز و صندلی ) قرار بگیرد. البته چون ماهیتِ کسب و کار شما از نوعِ سنتی است باید توجه داشته باشید که در 90% محیط باید از تخت استفاده شود و تعدادِ میز و صندلی ها کمتر باشند.
6 : در طراحی تخت ها دقت داشته باشید که از تکیه گاه آن غافل نشوید. راحتیِ مشتری در حینِ صرف غذا بیشتر از هر چیزی باید برای شما اهمیت داشته باشد.

استفاده از منوی غذای مخصوص برای  سفره خانه

7 : مشتری ها برای چشیدنِ غذا های تماماً ایرانی به سفره خانه شما آمده اند. پس در منو علاوه بر آن که باید تمامِ خوراک ها ایرانی باشند، حداقل 3 نوعِ غذای محلی/سنتی نیز باید وجود داشته باشد.

8 : نورپردازی سفره خانه نه باید به اندازه کافه های میدانِ انقلاب ملایم، شاعرانه و خواب آور باشد و نه به اندازه یک تالار عروسی، روشن و سر دردآور. سعی کنید از نورپرازی که ماهیتِ سنتی بودنِ سفره خانه شما را به مشتری القا میکند استفاده کنید. که البته این امر هوشمندیِ روانشناسانه خاصِ خودش را می طلبد.

9 : یک دست بودنِ ظاهرِ پرسنلِ سفره خانه از اهمیتِ ویژه ای بر خوردار است و باعثِ اعتبار بخشی به آن می شود. طراحی لباس کارکنان باید احساسِ کهن و سنتی بودنِ سفره خانه را به مشتری منتقل کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button