انتخاب نام برند

همه چیز درباره انتخاب نام برند و علامت تجاری شما

عملیات انتخاب نام برند و یا به اصطلاحِ تخصصی تر ( brand name selection ) ، یکی از مهره های مهم صفحه شطرنج دنیای تجارت است که باید به درستی حرکت داده شود. شما قبل از آن که برند تجاری خود را رسماً به ثبت برسانید باید از دو جهت اطمینانِ خاطر حاصل کنید :

اول آن که مطمئن شوید که کسی قبل شما اقدام به ثبت این نام تجاری خصوصاً در حوزه مشترکِ شما را نکرده است . ما به این کار استعلام برند و یا همان جستجوی برند می گوئیم که به نظرمان مهمترین حرکت قبل از هرگونه اقدام به طراحی و ثبتِ یک لوگویِ تبلیغاتی است.

دوم آن که ، برای شما به اثبات برسد ، نامِ برند شما به راحتی در ذهنِ مشتری نقش ببندد طوری که با دیدنِ هر ترکیبِ رنگی که در اطرافش می بیند اول نام و معماریِ لوگویِ شما از ذهنش عبور کند. مثلا نوشابه انرژی زا خور ها همیشه با دیدنِ هارمونیِ رنگ های قرمز و آبی در کنار هم به یادِ RedBull میوفتند.

ساخت برند و برندینگ

یک طراحِ برندینگ در عینِ ساده اندیشی همواره به نماد ها و ترکیباتی فکر می کند که انسان های معمولی در طول روز حتی از ذهنشان هم عبور نمی کند. باید اعتراف کرد که یک طراحِ لوگو دقیقا شبیه به یک روانشناسِ خبره ، ذهنِ مشتریانِ جامعه هدف را نشانه می گیرد. آن قدر دقیق و هوشمندانه کار میکند که مشتری به خودش می آید و میبیند که هیچ قهوه ای به غیر از قهوه های استارباکس با آن لوگویِ اهورایی و رنگِ دلربایش برای او قابلِ اطمینان نیست.

از طرفی ، معنا دار بودن و در عینِ حال سهولتِ در تلفظِ یک برند مهمترین و کلیدی ترین بخشِ طراحی آن است . در حقیقت اگر یک گرافیست بتواند تمامِ این عناصر را در اثرِ هنریِ تبلیغاتی خود بگنجاند باید صادقانه اعتراف کرد که او به درجاتِ بالایی از نبوغ و حرفه ای گری دست پیدا کرده است .

اهمیت انتخاب برند

هیچکس نمی تواند اهمیتِ یک برند تجاری را نادیده بگیرد . مطمئناً هر فردی که ذره ای از تجارت و ظرافت هایش اطلاعاتی در دست داشته باشد به راحتی به این نتیجه می رسد که علامت تجاری مصداقِ بارزِ شناسنامه یک کسب و کار است . محصول تولیدی و خدمت ارائه داده شده شما بدونِ یک نامِ مناسب و درخور، در حقیقت هیچ حیات و شخصیتی در جهانِ تجارت خارجی و حتی داخلی ندارد .

اما انتخاب یک نام تجاری ابتکاری و جدید آن هم در دنیای رقابتی امروز که هر لحظه یک فرد برندِ تجاری جدیدی را در حیطه فعالیتش به ثبت می رساند ابداً کارِ راحت و سهل الوصولی نیست . باید این اصل را بپذیریم که نوآوری و خلاقیت نه تنها در عصرِ جدید بلکه در تمامِ دوره هایِ تاریخی حرفِ اول را زده است . این اصل حتی در حینِ استارت کار و انتخاب برند و طراحی لوگوی تجاریِ کسب و کارتان نیز کاملا مشهود است.

قبل از انتخاب نام برند باید چکار کرد؟

شما در انتخاب نام باید مواردِ زیادی را از نظر بگذرانید که هر یک از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. برای مثال ممکن است شما روز ها و ماه ها برای انتخاب و طراحی یک برند تجاری وقت گذاشته باشید و هزینه کرده باشید، اما برند شما قابلیت به ثبت رسانی نداشته باشد. چراکه شما تحقیقات میدانی لازم را برای عملیات جستوجوی برند انجام نداده اید.

ممکن است که متقدم تر از شما ، فردی پا پیش گذاشته و دقیقا عینِ نام تجاری شما را برای محصولش طراحی کرده است. شاید شما خلاقیت زیادی را برای طراحی لوگو و انتخاب نامِ محصولتان به خرج داده  بودید و این مشابه از آب در آمدن ابداً تقصیر شما نیست.

اما اگر قبل از پروسه به ثبت رسانی برندتان از سایت های موجود استعلام برند می گرفتید تا این اندازه متحملِ صرفِ هزینه های مادی و معنوی نمی شدید. ما در ادامه  شما را با 3 راهِ مرسومِ استعلام و جستوجوی برند قبل از انتخاب نام برند آشنا می کنیم.

 

 

 

روش های الکترونیکی جستجویِ برند قبل از انتخاب نام برند

در ترفندِ الکترونیکی اول شما می توانید با مراجعه به یک سایتِ نام آشنا و محبوبِ دلِ افرادی که تا به حال بارها در عملیات ثبت برند شکست خورده اند مراجعه کنید. بعد از سرچِ دامنه www.rrk.ir و ورود به این سایت با بخشی به نام آگهی های قانونی مواجه می شوید که با کلیک بر روی آن و انتخاب نوعِ آگهی تان با نامِ علامت تجاری ، هر اسمی را که مد نظر دارید استعلام کرده و عملیات جستوجوی برند را به راحتی انجا دهید. واضح است که اگر برند شما جدید نباشد و از قبل فردی آن را به ثبت رسانده باشد باید در فکرِ طراحیِ ایده جدیدی برای نامِ تجاری برند خود باشید.

روشِ دوم نیز تقریبا به راحتی همان راهِ اول است. و تنها با وارد شدن به سایت https://ipm.ssaa.ir  امکان پذیر است. نام برند مد نظرتان را داخلِ فیلدِ اول وارد کرده و بعد کد امنیتی پیش فرض را در کادرِ مربوطه تایپ می کنید.  سپس بر روی دکمه جستوجو کلیک کنید. در کسری از ثانیه نامِ برند های از قبل به ثبت رسیده شده را برای شما جستوجو و در اختیارتان قرار می دهد. در صورتی هم که از قبل نامِ تجاری مشابه و این چنینی در دنیایِ تجارت به ثبت نرسیده باشد ، شما با پیام : “این جستوجو شامل پیامی نمی باشد” مواجه می شود.

قانون از کنارِ کپی کارانِ برند های تجاری به راحتی نمی گذرد

این که ما این همه از اهمیت متمایز و مبتکارانه بودنِ برند تجاریتان صحبت می کنیم، صرفا برای پر کردنِ سطر های مقاله نیست. ما آنقدر بر این مهم تاکید می کنیم تا ملکه  ذهنِ خواننده بشود و لحظه ای از اهمیتِ خلاقیت و نوآوری در انتخاب نام تجاری غفلت نکند.

شما اگر موضوعِ انتخاب و طراحی برند را جدی نگیرید و از برند تجاری مشابه استفاده کنید، آنقدر دچارِ گیر و گرفت ها و پیگرد های قانونی می شوید که شاید قیدِ تجارت و کسب و کار را در همان ابتدای مسیر بزنید.

برند تجاری مشابه

نمونه های زیادی مشاهده شده است که یک برند یا علامت تجاری مشابه به قدری دچارِ حواشیِ دادگاه و شکایت از سویِ شرکتی که برند متقدم بوده است شده که حتی کمپانی شاکی پس از دریافتِ غرامتِ مادی نیز از قیدِ شکایتش نگذشته است. البته با اندکی نگاهی منصفانه باید حق را به شرکتِ شکایت کننده داد. آن ها وقت و هزینه زیادی را برای حُسن شهرتشان صرف کرده اند و اصلا به مذاقشان خوش نمی آید که فردی از راه برسد و از شهرت و محبوبیت برندش به راحتی سوء استفاده کند.

در حقیقت این مصداق بارزِ طی کردنی مسیرِ موفقیت یک فرد دیگر است که قبلا توسطِ او ساخته است و حالا یک فردِ مقلد قصدِ استفاده ابزاری از این مسیر به نفع خودش را دارد.

قانون برای پیش گیری از تمامِ این گره ها و کمتر مراجعه کردنِ افراد برای این مسائل به دادگاه ها راهِ ساده ای را پیشِ رویِ آغازگران کسب و کار می گذارد. او می گوید شما می توانید با یک استعلام و جستوجویِ برندِ ساده آن هم به صورت کاملا رایگان از سایت های مرجع از این حوادث و پیشامد های قانونی جلوگیری کنید و به علتِ یک مشابهت و به کار نبردنِ اندکی خلاقیت در انتخاب نام برند تجاری، وقتِ شریف دادگاه را هدر ندهید!

شرکت هایی که پیش از کمپانی شما تاسیس شده اند شرعا و عرفا حق دارند تا از مالکیت فکری خود که برندشان باشد به مطمئن ترین شکل ممکن محافظت کنند.  هیچ شرکتی دلش نمی خواهد که جامعه هدفِ مشتریناش به علتِ تشابه یک برند تجاری دیگر گیج شده و تحتِ تاثیر قرار گرفته و به اشتباه محصولاتِ شرکتِ تقلید کار را خریداری کند.

فقط کمی خلاق باشید!

ما به شما توصیه می کنیم که حتی اگر مرحله جستجوی برند را با موفقیت پشت سر گذاشته اید و در حینِ استعلام برند هیچ مشکلی برای شما پیش نیامد، ابداً به انتخابِ نام های تجاری مشابه آن هم برند هایی که در حوزه فعالیت مشترک با شما وجود دارند فکر نکنید و برای دوامِ کسب و کارِ خودتان هم که شده کمی خلاق باشید. چرا که خیلی احتمال دارد دچارِ پیگرد های قانونی و مجازات های کیفریِ ناشی از انتخابِ نامِ برند تجاری مشابه شوید. برای مطالعه بیشتر در این زمینه می توانید به کتاب قانون تجارت مراجعه کرده و تمامی مفاد ها و بند های مربوط به بخشِ برند تجاری را مطالعه کنید. چرا که ذکرِ تمامیِ  قوانین و توضیحاتِ کتابِ نام برده از حوصله این مقاله خارج است و در آن نمی گنجد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button