اقامت اتباع خارجی در ایران

نحوه اقامت اتباع خارجی در ایران

شاید دغدغه خیلی از افراد گرفتن اقامت قانونی در کشوری همچون ایران باشد. بسیاری از محرومیت ها از عدم اطلاع و دانش کافی سرچشمه می گیرد. بسیاری از افراد بخاطر عدم آشنایی با قوانین ایران نتوانسته اند اقامت قانونی بگیرند. این درحالیست که در قانون ایران شرایطی وجود دارد که افراد می توانند در مدت 2 سال و یا حتی بدون داشتن سابقه اقامت ، اقامت و همچنین تابعیت ایران را اخذ نمایند. در خیلی از شرایط ، اتباع غیر ایرانی می توانند حتی اقامت 5 ساله دریافت کنند.

دولت ایران نیز همچون سایر کشورها با تنظیم مقرراتی توانسته راه ورود و اقامت اتباع خارجی بسیاری را همچون اتباع افغانی به کشورمان ایران سهل و آسال نماید.
راه های قانونی بسیاری وجود دارد که بتوانید به راحتی در ایران اقامت طولانی مدت یا کوتاه مدت بگیرید.

آسانترین راه برای اخذ اقامت 5 ساله در ایران

هیأت دولت به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و به منظور تشویق سرمایه‌گذاری و جذب منابع مالی (ارزی) خارجی، آئین‌نامه اعطای مجوز اقامت پنج‌ساله به اتباع خارجی را به تصویب رسانده است.
طبق اعلام دفتر هیأت وزیران ؛ مطابق این آئین‌نامه، حداقل مبلغ مورد نیاز برای اعطای مجوز اقامت سرمایه‌گذاری برای اتباع دولت‌های خارجی که از سوی جمهوری اسلامی ایران به رسمیت شناخته شده‌اند معادل ۲۵۰ هزار یورو است. گفتنی است، سرمایه گذاری علاوه بر دلار شامل معادل ارزی سایر ارزهای مورد قبول بانک مرکزی نیز می‌شود. سپرده‌گذاری در بانک، سرمایه گذاری در اوراق مشارکت و سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن، مطابق ضوابط این آئین نامه و با رعایت قوانین و مقررات کشور، از جمله انواع سپرده گذاری موضوع این آئین‌نامه است.
طبق این بیانه به راحتی با پرداخت مبلغ مورد نظر می توانید اقامت قانونی خود را دریافت کنید.

چه کسانی تبعه ایران یا ایرانی محسوب می شوند ؟

1- کلیه ساکنین ایران بجز افرادی که تابعیت خارجی آنها مسلم است.
2- کسانی که پدرشان ایرانی است ( چه در ایران بدنیا آمده باشند و چه در خارج از ایران )
3- کسانی که در ایران متولد شوند و پدر و مادر آنها نامشخص باشد. در این صورت طبق قانون تابعیت مبتنی بر خاک به آنها تابعیت ایرانی داده میشود.
4- فرزندی که در ایران بدنیا بیاید درصورتی که یکی از پدر و یا مادر وی ایرانی باشد. در این صورت طبق قانون به وی تابعیت مبتنی بر خاک داده می شود.
5- کسانی که در ایران از پدر خارجی متولد شده باشند و پس از سن قانونی 18 نیز حداقل یکسال در ایران ساکن باشند. به این افراد تابعیت بر اساس تحقق شرایط اعطا می شود.
6- هرخانمی که تبعه خارجی باشد و همسر ایرانی اختیار کند ، به اجبار به وی تابعیت ایرانی داده میشود.
7- هر فردی که توسط قوانین و شرایط تابعیت ایران را اخذ کرده باشد.

شرایط گرفتن اقامت دائم ایرانی چیست ؟

شرایط اخذ اقامت به صورت دائم در کشور ایران در موارد زیر خلاصه میشود:

  • داشتن 5 سال سابقه اقامت قانونی در ایران
  • داشتن سن 18 سال تمام
    اگر در ایران بدنیا آمده اید و اکنون 18 سالتان تمام شده می توانید درخواست اقامت دائم در ایران بدهید.
  • داشتن مقام عالی رتبه یا بالای علمی یا داشتن شغلی با تخصص بالا به همراه اقامت قانونی 2 ساله
  • داشتن 2 سال سابقه اقامت قانونی در ایران به همراه ارائه خدمات ارزشمند در امورعام المنفعه
  • داشتن 2 سال سابقه اقامت قانونی در ایران به همراه سرمایه گذاری در امور تولیدی و عمرانی
  • داشتن 2 سال سابقه اقامت قانونی در ایران به علاوه اینکه درآمد شخص یا حقوق مستمری بازنشستگی او به تایید یکی از بانکهای مجاز ایران رسیده باشد.
  • داشتن معرفی نامه از اداره تابعیت وزارت امور خارجه ایران
  • داشتن همسر و فرزند ایرانی
    کسانی که دختران ایرانی ازدواج کنند و صاحب فرزند شوند ، میتوانند برای فرزندان خود اقامت قانونی بگیرند.

 

 

 

ایران چه مزیتهایی دارد که افراد به دنبال اقامت در این کشور هستند ؟

هم اکنون که این مقاله را می خوانید بیشتر از 3 میلیون تبعه خارجی در کشورمان ایران زندگی می کنند. درگیری هایی که در اطراف کشورمان اتفاق می افتد باعث شده مهاجران زیادی به سمت کشور روانه شوند. این افراد به دلیل موقعیت نامناسب فرهنگی اجتماعی علاقه ای برای رفتن به کشورهای اروپایی نداشته و ایران را به عنوان مقصد زندگی خود انتخاب می کنند.
نمونه بارزی از این مهاجرت ها ، ورود اتباع افغان به ایران است . این افراد سالهاست که برای اقامت گرفتن در ایران دارای مشکل هستند.
اما مصوبه ای که جدیدا تصویب شده است ، راه اقامت قانونی را بسیار آسان کرده است . شما با اندکی سرمایه گذاری می توانید اقدام به اخذ اقامت کنید. این سرمایه گذاری لزوما نباید در امور تولیدی و عمرانی باشد ، بلکه سرمایه گذاری در اوراق مشارکت و سرمایه گذاری در زمینه مسکن هم مورد پذیرش است.

بهترین ایده برای اخذ اقامت قانونی ایران

یکی از بهترین ایده ها برای کسب اقامت یک کشور ، راه اندازی کسب و کار از طریق ثبت شرکت است. بدین ترتیب با یک تیر دو نشان خواهید زد. هم اقامت یک کشور خارجی ، هم کسب و کار نان و آب دار.
کسانی که در امر بخصوصی تجربه دارند می توانند با راه اندازی کسب و کار خود در یک کشور و ثبت شرکت اقامت خود را بگیرند.
برای اینکار ابتدا لازم است کارهای ثبتی خود را انجام دهید. شرکت که به نام خودتان ثبت شد ، آن وقت است که می توانید برای گرفتن اقامت اقدام کنید.
طبق اعلام شورای نگهبان در نظریه مورخ ۱۳۶۰/۲/۲ : شرکت های خارجی که با دستگاه های دولتی ایران قرارداد قانونی منعقد نموده اند می توانند جهت انجام امور قانونی و فعالیت های خود در حدود قراردادهای منعقد شده طبق ماده ۳ قانون ثبت شرکت ها به ثبت شعب خود در ایران اقدام کنند و این امر با اصل قانون اساسی مغایرتی ندارد.

نکته :

چنانچه شریک خارجی شخص یا اشخاص باشد حداکثر میزان سهم ایشان ۴۹ % است و برای انعقاد قرارداد شرکت های خارجی با موسسات دولتی و وزارتخانه ها شرط انعقاد قرارداد این است که شرکت خارجی در کشور خودش نیز قانونی باشد .

افرادی که وارد کشورهای دیگر می شوند ، تعاریف مشخصی دارند :

پناهنده : به شخصی گفته میشود که به علت ترس موجه از اینکه به دلایل مربوط به نژاد یا مذهب ، ملیت یا عضویت در بعضی گروههای اجتماعی یا داشتن عقاید سیاسی تحت شکنجه قرار گیرد . و درخارج از کشور محل سکونت خود بسر می برد و نمی تواند و یا نمی خواهد خود را تحت حمایت آن کشور قرار دهد.
آواره : فردی است که به دلیل وقوع جنگ داخلی یا بین المللی ، بدون تشریفات قانونی ، کشور خود را ترک و یا وادار به ترک آن گردد.
اما نمی تواند برابر کنوانسیون ۱۹۵۱ و پروتکل ۱۹۶۷ ژنو و ملحقات آن ترس از اذیت و آزار را به اثبات برساند.
مهاجر : فردی است که متقاضی اقامت در جمهوری اسلامی ایران باشد و درخواست وی مورد قبول جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته باشد.
دارنده گذرنامه : فردی است که در چارچوب قوانین و مقررات داخلی و بین المللی و با اجازه مخصوص وارد کشور می شود.

مجموعه ثبت ملاصدرا در زمینه اخذ اقامت قانونی برای اتباع خارجی ، آماده است تا با مشاورین حقوقی خبره در امور داخلی و بین المللی بتواند خدمات شایانی را به شما عزیزان ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button