استعلام ارزش افزوده

طریقه استعلام ارزش افزوده

گواهی نامه ارزش افزوده نوعی مجوز است که برای انجام امور مالی و مالیات بر ارزش افزوده صادر می شود. بدین ترتیب فروشنده می تواند مالیات بر ارزش افزوده خود را از خریداران دریافت کند . این قانون در بیش از صد و چهل کشور جهان وجود دارد. که در واقع نوعی مالیات بر مصرف است.
برای صادر شدن گواهینامه ارزش افزوده مودیان باید دارای شرایط خاص باشند و مراحل قانونی مربوطه را طی کرده باشند.
ما قبلا درباره گواهی ارزش افزوده صحبت کردیم و گفتیم که برای اخذ گواهینامه باید از طریق سامانه عملیات الکترونیک مالیات بر ارزش افزوده اقدام کنید .

گواهی ارزش افزوده چیست ؟

همه ما روزانه پس از خرید محصول و گرفتن فاکتور رسمی آن هنگام پرداخت ، با این عنوان در صورتحساب مواجه شده ایم . مبلغی که با عنوان ارزش افزوده به فاکتور اضافه شده است و باید آنرا بپردازیم. این همان مالیاتی است که به تمام اجناس و کالاهایی که خرید و فروش میشوند تعلق می گیرند.

اما چه کسی مجاز به دریافت ارزش افزوده است ؟

کسانی می توانند این مبلغ را به فاکتور خود اضافه کنند که مجوز آنرا دریافت کرده باشند. مجوزی که با نام گواهی ارزش افزوده شناخته شده که اشخاص با تشکیل پرونده مالیات بر ارزش افزوده می توانند آنرا دریافت کنند.
همه واحدهای اقتصادی که در حال تولید یا توزیع کالا هستند باید این مجوز را بگیرند. اگر کسی مجوز دریافت نکند نمی تواند از مشتریان خود مالیات بگیرد .

اعتبار گواهی ارزش افزوده چقدر است ؟

با تشخیص اداره مالیات گواهینامه ها با اعتبارهای مختلفی همچون اعتبار 6 ماهه یا 1 ساله برای متقاضیان صادر می شوند. دقیقا به همین علت است که باید بعد از مدت اتمام اعتبار آن اقدام به استعلام ارزش افزوده کنید. اگر مدت اعتبار گواهینامه تمام شده باشد نمی توانید از مشتریان خود مالیات بر ارزش افزوده دریافت کنید.

نحوه بررسی و استعلام ارزش افزوده چگونه است ؟

برای اینکه بدانید مجوز شما هنوز اعتبار دارد یا نه ، باید از طریق سامانه عملیات الکترونیک مالیات بر ارزش افزوده به صورت الکترونیکی اقدام کنید.
جهت استعلام ارزش افزوده می توان به نشانی https://www.evat.ir/frmvalidationofregistration.aspx مراجعه کرد و استعلام گرفت.
این سامانه تنها فضایی است که برای انجام همه امور مرتبط با گواهینامه ارزش افزوده می توان به آن مراجعه کرد. استفاده از این سامانه بسیار ساده است.
برای ورود به این سامانه باید شماره اقتصادی و شماره ملی را وارد کرده و بر روی جستجو کلیک کنید .

تمدید گواهی ارزش افزوده

اگر مدت اعتبار گواهی شما پایان یافته باشد باید اقدام به تمدید آن کنید. طبق قانون باید گواهی ارزش افزوده شما دارای اعتبار کافی باشد و مجوز خود را به مشتریانتان نشان دهید. اگر مهلت تان تمام شده طبق مراحل زیر اقدام به تمدید گواهی ارزش افزوده کنید:
وارد سامانه گواهی ارزش افزوده شوید . نام کاربری و کلمه عبور ( که در هنگام ثبت نام دریافت کرده اید ) را وارد کنید.
در فرم ظاهر شده شماره اقتصادی ، شماره ملی و سایر اطلاعات خواسته شده را وارد کنید.
 حتما گزینه “دارای گواهینامه مالیات بر ارزش افزوده هستم ” را انتخاب کنید. در این فرم باید اطلاعات قبلی گواهی ارزش افزوده خود را وارد کنید .
بعد از وارد کردن اطلاعات درخواستی در فرم مربوطه در نهایت گزینه ثبت درخواست را انتخاب کنید و کدپیگیری را یادداشت کنید.
جهت پیگیری از روند درخواست خود به این کد پیگیری در مراحل بعدی نیاز خواهید داشت.

مشاغل معاف از ارزش افزوده

همه مشاغلی که کسب درآمد آنها از طریق خرید و فروش کالا و خدمات باشد، باید گواهی ارزش افزوده داشته باشند. طبق قانون مالیات بر ارزش افزوده عرضه کالا و خدمات ، مشاغل فعال در موضوع ماده 12  از پرداخت مالیات و عوارض ارزش افزوده معاف هستند.
 موارد زیر بعضی از مشاغل موضوع معاف از مالیات فوق هستند :
  • فروشندگان شیر خشک
  • فرش دستباف
  • فروشندگان کود و بذر و موارد اولیه کشاورزی
  • کتاب ، مطبوعات، دفاتر تحریر و چاپ و مطبوعات
  • انواع دارو و لوازم خدمات درمانی ( انسانی ، حیوانی و گیاهی)
  • خدمات بانکها ، موسسات و تعاونی های اعتباری
  • اموال غیرمنقول
این افراد نیز باید اظهارنامه مالیاتی خود را تکمیل کنند و فقط نیازی به اخذ گواهینامه ندارند.

نکات مهم گواهی ارزش افزوده

  • از آنجاییکه ممکن است حین ثبت نام ، تایید اسناد و مدارک با عدم تایید رو به رو شود ، بنابراین ممکن است روند ثبت نام کمی طول بکشد.
  • اگر کسب و کارهای مختلفی دارید برای هرکدام از آنها به طور جداگانه باید اقدام به اخذ گواهی ارزش افزوده کنید.
  • کسانی که این گواهینامه را دارند مدارک و صورتحسابهای خود را باید تا 10 سال مالی نگه داری نمایند.
  • سیستم مالیات بر ارزش افزوده یک سیستم خود اجراست و همه مودیان مالیاتی با هزینه پایین می توانند اقدام به اخذ گواهی ارزش افزوده کنند.
  • نرخ ارزش افزوده 9درصد است که 6 درصد آن به جهت مالیات ارزش افزوده است و 3 درصد مابقی متعلق به عوارض ارزش افزوده است.
  • اجرای مالیات بر ارزش افزوده یک مالیات مدرن است که به بهبود فن آوری و بهره وری از طریق اتوماسیون اداری در سیستم مالیاتی کمک می کند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button