استاندارد جایگاه سوخت

همه چیز درباره شرایط دریافت استاندارد جایگاه سوخت در کشور

استاندارد جایگاه سوخت از هر نوع در ایران، برای بهره برداری تاسیسات عرضه سوخت دولتی یا خصوصی الزامی است. الزاماتی که استاندارد برای طراحی و ساخت و بهره برداری از یک جایگاه قانونی و ایمن ارائه کرده، در این گفتار هلدینگ ملاصدرا معرفی شده است.

جایگاه سوخت در واقع یک خرده فروش مواد اشتعال پذیر در سطح شهر است که با شهروندان و مواد اشتعال پذیر سر و کار دارد و خطر بالقوه ای برای شهروندان و محیط زیست محسوب می شود. لذا اخذ استاندارد جایگاه سوخت پیش از اخذ مجوز بهره برداری، الزامی است.

اگر شما مخاطب گرامی در فکر راه اندازی جایگاه سوخت و دریافت استانداردها و تاییدیه های لازم از وزارت نفت هستید و دیدگاهی دارید، مراتب را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید.

با ما همراه باشید.

درباره الزامات و استاندارد های جایگاه های سوخت سی ان جی

مسائل محیط زیست و بهداشت ایمنی و حرفه ای (HSE-OHSAS) یکی از مهم ترین موضوعات در فعالیت های مربوط به صنعت نفت، گاز و پتروشیمی است که خوشبختانه در دهه های اخیر در ایران، با رشد صنعت و ورود فناوری های پیشرفته اطفا حریق و اجرای سیستم های هوشمند ردیابی و کنترل ریسک در مجتمع های عظیم نفت و گاز تا جایگاه های عرضه انرژی در استان ها، مورد توجه قرار گرفته است.

در حوزه CNG، ایران در آخرین سال های قرن چهاردهم هجری شمسی، پیشرفت های قابل توجهی داشته و تا حد زیادی به خودکفایی دست یافته است. در آبان 1398، آیین نامه استاندارد جایگاه های عرضه سوخت در کشور که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصویب شده بود و توسط شورای عالی حفاظت فنی این وزارت خانه تایید گردید، رسانه ای شد.

همه جایگاه های عرضه سوخت کشور باید استاندارد جایگاه سوخت کشور را بر اساس این آیین نامه رعایت کنند. هدف این آیین نامه، ایمن سازی محیط کاز درجایگاه های عرضه سوخت و پیشگیری از حوادث ناشی از کار ایران اعلام شده است.

استانداد جایگاه سوخت مربوط به تاسیساتی است که سوخت اعم از گاز طبیعی فشرده و یا سوخت مایع مثل بنزین یا گازوییل و گاز مایع را برای وسایل نقلیه موتوری ، عرضه و توزیع می کند. لذا استانداد جایگاه سوخت مربوط به چنین تاسیساتی است و هر تاسیساتی را شامل نمی شود.

مجوز ساخت و تاسیس و عرضه سوخت در کشور، توسط شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران که زیر مجموعه وزارت نفت ایران است صادر می شود و ارتباطی به وزارت صنعت، معدن و تجارت یا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ندارد.

استاندارد جایگاه سوخت صرفا برای بهره بردار که می تواند حقیقی یا حقوقی (دولتی-خصوصی) باشد صادر می شود. کلیه تجهیزاتی که در جایگاه سوخت استفاده می شود، بایستی تاییدیه مرجع صدور مجوز جایگاه را داشته و برای تعمیر و نگهداری جایگاه نیز صرفا شخصیت حقوقی که مجوز لازم را در اختیار دارد، مجاز به تعمیرات می باشد.

6 اصطلاح مهم در استاندارد جایگاه سوخت

در طراحی و ساخت و کسب استاندارد جایگاه سوخت بایستی به 4 موضوع توجه کرد:

  • منطقه خطر در جایگاه سوخت به مکانی اطلاق می شود که ترکیبات قابل انفجار داشته یا انتظار این می رود که چنین شرایطی مرتبا رخ دهد. به منظور کسب استاندارد بایستی این منطقه به خوبی شناسایی و اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه حرفه ای در دستور کار قرار بگیرد.
  • منطقه بی خطر به مکانی گفته می شود که وجود گاز قابل انفجار به میزانی که باید ملاحظات ویژه در ساخت و نصب و استفاده از تجهیزات رعایت شود، انتظار نخواهد رفت.
  • ناحیه به محدوده ای گفته می شود که خطرناک است. شرایط ترکیبات قابل انفجار در آن وجود دارد. به ناحیه، ZONE هم گفته می شود.
  • ناحیه صفر به محدوده ای گفته می شود که ترکیبات قابل انفجار به صورت دائم دیده می شود یا انتظار هست که به مدت طولانی موجود باشد. چنین شرایط در مدت کوتاه به دفعات قابل انتظار است.
  • ناحیه 1 در استاندارد جایگاه سوخت به محدوده ای گفته می شود که در طول روز، وجود متناوبی از ترکیبات قابل انفجار را می توان انتظار داشت.
  • ناحیه 2 به جایی گفته می شود که ترکیبات قابل انفجار انتظار نمی رود.

10 نکته مهم عمومی در استاندارد جایگاه سوخت

  • همه مسئولیت های ایمنی یک جایگاه خصوصی یا دولتی به عهده کارفرما است که بایستی مقررات و مصوبات شورای عالی حفاظت فنی را در جایگاه اعمال کند.
  • هر جایگاهی باید مسئول ایمنی اعتباردهی شده و صلاحیت دار از مراجع ذیصلاح را استخدام کند.
  • هر گونه تعمیر جایگاه بایستی با مجوز و تایید مسئول ایمنی و تاییدیه کارفرما و صرفا توسط شرکت تعمیر و نگهداشت گواهینامه دار صورت بگیرد.
  • طبق استاندارد جایگاه سوخت در ایران، رفت و آمد کارگران مجاز به داخل مخازن بایستی با تایید کارفرما و اخذ مجوز از مسئول ایمنی و با رعایت دستورالعمل های ایمنی صورت بگیرد و گزارشات مربوطه، مستندسازی و در دسترس باشد.
  • طبق ماده 15 استانداردهای جایگاه سوخت کشور، استفاده از تجهیزات ضد انفجار در مناطق با احتمال وجود گاز قابل انفجار الزامی می باشد.
  • نصب حفاظ مقاوم و وسایل امینی برای محافظت از تجهیزات و مخازن الزامی است.
  • کلیه اتصالات و متعلقات و تجهیزات بایستی در جایگاه در دسترس باشد.
  • طبق ماده چهل و سوم استاندارد جایگاه سوخت کشور، استقرار محل اسکان در بالای محل عرضه سوخت اکیدا ممنوع است.
  • کلیه تاییدیه های لازم مربوط به آزمون سیستم اتصال به زمین و حفاظت در برابر صاعقه برای همه دستگاه ها و تاسیسات برقی جایگاه الزامی است.

توجه داشته باشید که کلیه مکان های ارائه و عرضه و توزیع حامل های انرژی در کشور بایستی الزامات استاندارد NFPA30 را رعایت کنند.

لذا تجهیز چنین تاسیسات پرخطر به سیستم اعلان و اطفا حریق پیشرفته الزامی است. همه سیستم های اطفا و اعلان حریق بایستی تاییدیه لازم را از شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران اخذ کرده و معتبر باشد. خاموش کننده های دستی چنین تاسیساتی نیز بایستی مجهز به پودر خشک شیمیایی مطابق با استاندارد NFPA10 باشد. هر سکوی سوخت گیری بایستی 2 دستگاه خاموش کننده بیست و پنج پوندی از نوع پودر و گاز داشته باشد.

کلیه تجهیزات فلزی بخش روزمینی این تاسیسات بایستی حفاظت از خوردگی داشته و مطابق با استاندارد IPS-E-TP-100 در مقابل خوردگی محاظفت شود.

شرایط دریافت مجوز راه اندازی جایگاه عرضه سی ان جی

به منظور دریافت مجوز بایستی به شرکت گاز استان محل فعالیت مراجعه کنید. مسیر زیر باید در دستور کار قرار بگیرد:

  • تشکیل پرونده و ثبت درخواست مکتوب متقاضی احداث جایگاه عرضه سوخت
  • بازدید از زمین متقاضی توسط کارشناسان وزارت نفت
  • اخذ جوابیه استعلام از شهرداری منطقه محل اشتغال و هم چنین اداره برق و راه منطقه
  • انعقاد توافق نامه احداث جایگاه در صورت مثبت بودن کلیه استعلام های فنی.
  • دریافت انشعاب گاز از شرکت گاز و برق منطقه
  • انعقاد با شرکت مشاور معرفی توسط شرکت گاز ایران به منظور تهیه نقشه های فاز 1 و 2 و تطبیق با استانداردهای فنی موجود.
  • انجام امور اداری مربوط به بیمه و استخدام منابع انسانی اعتباردهی شده و خریداری و نصب تجهیزات
  • متقاضی بایستی تابعیت ایران داشته و گواهی های عدم سو پیشینه و عدم اعتیاد و گواهی پایان خدمت را نیز ضمیمه پرونده کند.
  • برای دریافت استاندارد بایستی زمین جایگاه، سند ثبتی داشته و از ادارات ثبت اسناد و شهرداری و منابع طبیعی و سازمان اوقاف نیز مجور معتبر را ارائه کند.

توجه داشته باشید که با عرضه نفت خام در بورس انرژی ایران، شاهد رونق یافتن فعالیت های اقتصاد انرژی در سطح خرد برای عموم شهروندان ایران خواهیم بود که موضوع مهمی برای فعالان بازار سرمایه کشور در ایران عصر 1400 است.

مخاطب گرامی

هلدینگ ملاصدرا در زمینه مشاوره به منظور دریافت مجوز راه اندازی و اخذ استاندارد جایگاه عرضه حامل های انرژی در کشور، دریافت کد مالیاتی ، ثبت برند ، ثبت هر نوع شرکت و تعاونی در سراسر کشور فعالیت دارد و برای انجام و پیگیری مسائل اداری مربوط به این موضوعات، می توانید از خدمات کارشناسان مجرب ما با پرونده های موفق در سال های اخیر، بهره مند شوید که مشاوره و اخذ مجوز کار ایمن و اخذ رتبه پیمانکاری و اخذ پروانه کسب بازاریابی شبکه ای نیز از جمله این موارد است.

مراحل اخذ هر گونه گواهینامه های فنی و استاندارد حوزه های صنعت و خدمات و دریافت کد رهگیری و پیگیری های مالیاتی را به هلدینگ ملاصدرا بسپارید و از مشاوره های این مجموعه بهره مند شوید. لینک این گفتار را از طریق کانال ها و گروه های ایمنی و مهندسی که در شبکه های اجتماعی عضو هستید، به اطلاع همکاران و فعالان کسب و کار برسانید. ما را در شبکه های اجتماعی نیز دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button