اخذ مجوز بهداشت

همه چیز درباره اخذ مجوز بهداشت

مجوز بهداشت برای فروشندگان و تولید کنندگان محصولات صنایع غذایی، الزامی است. سازمان های دخیل در اعطای مجوز بهداشت بسته بندی مواد غذایی عبارتند از: سازمان صنعت، معدن و تجارت، سازمان جهاد کشاورزی، اتحادیه ها و مجمع امور صنفی، وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو، وزارت کار، ادارات مربوط به صنایع دستی و گردشگری کشور.

انواع خوراکی ها و مواد غذایی که در 31 استان کشور تولید می‌ شوند، مشمول اخذ مجوز بهداشت برای بسته بندی و عرضه به مصرف کننده است. مجوز بهداشت از زمان ثبت درخواست و تنظیم نیازمندی های مربوطه، حدود 2 هفته کاری به طول می انجامد.

در این گفتار سایت هلدینگ ملاصدرا، آنچه درباره مجوز بهداشت نیاز است بدانید، ارائه شده است. اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاه یا تجربه ای درباره مجوز بهداشت دارید، مراتب را از طریق بخش کامنت در انتهای این گفتار به اشتراک بگذارید.

با ما همراه باشید.

داستان اخذ مجوز بهداشت

اخذ مجوز بهداشت از وزارت بهداشت برای محصولات تولید کنندگان داخلی و وارد کنندگان فرآورده های حوزه سلامت و پزشکی الزامی است. توجه داشته باشید که کسب پروانه بهداشت برای کلیه کسب و کار ها و تولیدی هایی که به نوعی با مواد خوراکی و یا آرایشی  یا آشامیدنی در ارتباط هستند، الزامی بوده و بدون اخذ پروانه بهداشت،  عملا واحدهای صنفی در این حوزه مجوز فعالیت نخواهند داشت. زیرا تولید مواد غذایی و آرایشی بهداشتی بسیار حساس بوده و اگر کوچک ترین اشتباهی در آن رخ دهد، سلامتی افراد جامعه به خطر می افتد.

همان‌گونه که از نام مجوز بسته بندی بر می‌آید، این نوع مجوز برای بسته بندی انواع کالاها و اقلام مختلف در زمینه های گوناگون می شود که به اشخاص حقیقی و حقوقی جهت سرمایه گذاری داخلی یا خارجی اعطا میشود و امکان انتقال مجوز به دیگران نیز وجود دارد و به دارنده اجازه می‌دهد تا در یکی از شهرک های صنعتی، منطقه یا ناحیه صنعتی یا در مناطق مجاز که در پروانه تأسیس عنوان شده است اقدام کند.

مجوز بسته بندی با توجه به نوع محصول بسته بندی از سازمان صنعت و معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، سازمان صنایع یا سایر ارگانهای مربوط صادر میشود. مجوزهای بهداشتی شامل پروانه بهره بـرداری، پروانه مسؤول فنی، پروانه بهداشت ساخت، تمدید یا اصالح پروانه ساخت، مجوز مندرجات برچسب و مجوزهای مـوردی شامل تغییر وزن و نوع بسته بندی، تغییر نام محصول یا مؤسسه، پروانه ظرفیت خالی کارخانجات، شناسه بهداشت کارگاهی، صدور مجوز واردات و گواهی بهداشت بــرای صادرات محصولات مشمول قانون موادخوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی، با توجه به ضوابط، مقررات و دستور العمل های تولید، نگهداری، توزیع و فروش این محصولات صادر میشود.

منظور از مجوز بهداشتی چیست؟

به پروانه ای طالاق می شود که برای تأسیس، بهره برداری، مسؤولیت فنی وساخت محصولات مشمول قانون موادخوردنی، آشامیدنی آرایشی و بهداشتی صادر می گردد.

منظور از پروانه تاسیس چیست؟

به مجوز اطلاق می شود که پس از صدور پروانه بهره برداری صنایع یا وزارت جهاد کشاورزی و براساس  اصول ضوابط مربوط که قبلا هماهنگ شده است توسط اداره کل نظارت بر موادغذایی و بهداشتی صادر میشود.

منظور از پروانه بهره برداری چیست؟

پروانه بهره بـرداری، پس از صدور پروانه تأسیس یا به طور همزمان و در صورت داشتن شرایط و ضوابط مربوط از نظر امکانات، ماشین آلات و تجهیزات و ارسال فرم بهره برداری و نیز تأیید شرایط فنی و بهداشتی مؤسسه، در معاونت غذا و داروی دانشگاه صادر میشود.

 پروانه مسؤول فنی چیست؟

پروانه مسؤول فنی همان گواهینامه صلاحیت علمی و فنی مسؤول کنترل کیفی مستقر در واحد تولیدی است. پروانه مسؤول فنی پس از صدور پروانه بهره برداری صادر میشود. فرد معرفی شده باید شرایط لازم برای کنترل و نظارت بر تولید در کارگاهها و کارخانجات را داشته و هم چنین مدرک تحصیلی او حداقل کارشناسی به تأیید کمیته فنی و قانونی رسیده باشد.

اصولا مؤسسات مشمول قانون در زمان اخذ پروانه ساخت باید دارای مسؤول فنی تایید شده از طرف اداره کل نظارت بر موادغذایی و بهداشتی باشند و پروانه مسؤولیت فنی را گرفته باشند.

پروانه بهداشت ساخت چیست؟

به مدرکی اطلاق میشود که در آن ترکیب، میزان مواد اولیه و ویژگی های معین فرمول ساخت درج و تأیید شده باشد. این مدرک مجوز نهایی وزارت بهداشت برای تولید فرآورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی بوده و هر کالایی دارای پروانه مذکور مجاز به عرضه و قابل مصرف است. برای صدور پروانه ساخت، واحد تولیدی باید از نظر فنی و بهداشتی، مورد تأیید بوده و پس از مطابقت فرمول ساخت محصول با استانداردها و ضوابط مربوط از طرف اداره کل نظارت بر موادغذایی و بهداشتی صادر میشود.

 زمانی که مؤسسه آمادگی تولید داشته و از نظر فنی و بهداشتی مورد تأیید باشد، پروانه بهداشت ساخت صادر و از اولین سری تولید، نمونه برداری شده و پس از تأیید آزمایشگاه، اجازه توزیع داده میشود.

چه خوراکی ها و مواد غذایی مشمول مجوز بهداشت بسته بندی است؟

اگر محصولات زیر را تولید می کنید، مشمول اخذ مجوز بهداشت بسته بندی است.

  • گروه مواد اولیه شامل نمک و افزودنی ها
  • گروه روغن شامل فرآورده های آردی، شیرینی و شکلات و غلات
  • گروه لبنیات شامل کنسرو های گوشتی، فرآورده های گوشتی
  • گروه آبمیوه شامل انواع آبمیوه، نکتار، پوره، کنسانتره، نوشابه و نوشیدنی ها
  • گروه خشکبار شامل ادویه، کنسروهای غیر گوشتی، محصولات و فرآورده های کشاورزی مثل چای

اهمیت اخذ مجوز بهداشت برای تولید مواد غذایی

 توجه داشته باشید که شما چه به عنوان کسب و کار خانگی چه تولید کننده بزرگ، بدون مجوز بهداشت قادر به انجام هیچ فعالیتی در خصوص فروش و عرضه محصولات خوراکی و بهداشتی نبوده و در صورتی که محصولات غذایی را تحت عنوان یک برند تولید کنید، متخلف خواهید بود.

 این گونه تخلف ها از طرف نهادهای نظارتی و بهداشتی موادغذایی دارای پیگردهای قانونی اسـت. بنابراین بهتر است مراحل اخذ مجوز تولید موادغذایی را گذرانده و تاییدیه نهایی کارشناسان و مسئولان ذی صلاح را به دسـت آورید. کارشناسان هلدینگ ملاصدرا از صفر تا صد اخذ مجوز بهداشت، در کنار فعالان کسب و کار در 31 استان کشور هستند.

دقت داشته باشید که کیفیت و بهداشت از مهمترین ویژگی‌هایی اسـت کـه مـد نظر مسئولان ایـن نهادها قـرار داشته و دربــاره آن سخت گیری زیـادی انجام میدهند. بنابراین قبل از انجام هرگونه اقدامی در خصوص اخذ مجوز حتما از بهداشتی بودن و کیفیت مناسب محصولات غذایی خود اطمینان حاصل کنید.

مراحل اخذ مجوزهای بهداشت لازم جهت تولید و بسته بندی، متفاوت است و نیازمندی های مخصوص به خود دارد.  جواز تأسیس از سازمان جهاد کشاورزی (صنایع روستایی جهاد) یا سازمان صنایع و معادن، دریافت پروانه بهره برداری از جهاد یا صنایع که از آن جواز تأسیس اخذ شده، دریافت پروانه تأسیس و بهره برداری از وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو معرفی مسؤول فنی واجد شرایط و صدور پروانه مسؤول فنی ثبت نـام تجاری و اقدام جهت اخذ پروانه بهداشتی ساخت از سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، از جمله مدارک و مسیری است که باید در نظر داشته باشید.

نـحوه صدور گواهی بهداشـت، برای صادرات موادغذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی

اگر تولید کننده محصولات غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی هستید، صدور گواهی بهداشت برای محصولات شما، در قالب فرآیند مشخصی انجام می شود که صفر تا صد آن توسط کارشناسان و مشاوران هلدینگ ملاصدرا پیگیری می شود.

صدور گواهی بهداشتی برای محموله های موادغذایی و بهداشتی به دو شکل زیر، انجام میشود:

یکی برای موسساتی که دارای پروانه های ساخت بهداشتی، به خصوص پروانه ساخت معتبر هستند به استناد پروانه ساخت، گواهی بهداشت، صادر می شود. گاهی بنا به تشخیص کارشناسی و در صورت لزوم، از محموله صادراتی نموه برداری و پس از تأیید آزمایشگاه، اقدام به صدور گواهی بهداشت می شود.

دومی در مورد مؤسساتی که به صورت سنتی، مشغول به کار هستند و دارای کد بهداشتی بوده و فاقد پروانه های بهداشتی هستند، پس از بازدید از محموله صادراتی و در صورت لزوم نمونه برداری و پس از تایید آزمایشگاه، گواهی بهداشت صادر خواهد شد.

خلاصه مدارک مورد نیاز برای اخذ مجوز ثبت شرکت بسته بندی مواد غذایی

شما می توانید علاوه بر دریافت مجوز بهداشت محصولات غذایی خود، نسبت به ثبت شرکت بسته بندی مواد غذایی از طریق هلدینگ ملاصدرا نیز اقدام کنید. مدارک مورد نیاز عبارتند ازت:

  • مجوز بهداشت از وزارت بهداشت یا سازمان غذا و دارو
  • پروانه تاسیس از وزارت جهاد کشاورزی
  • پروانه بهره برداری از صنایع و معادن
  • معرفی نامه مسئول فنی واجد شرایط و پروانه شخص معرفی شده
  • مجوز بهداشت

شما برای ثبت و تاسیس شرکت بسته بندی مواد غذایی نیز نیاز به اخذ مجوز بهداشت هستید. اگر بخواهید برند شرکت بسته بندی مواد غذایی را نیز ثبت کنید و گواهینامه ثبت 10 ساله بگیرید که توسط هلدینگ ملاصدرا انجام می شود، مدارک مورد نیاز به شرح زیر است:

  • ارائه اصل شناسنامه و کارت ملی مدیرعامل
  • ارائه رسید مربوط به پرداخت کلیه هزینه های قانونی در سال تقاضای ثبت برند
  • ارائه حداقل 10 نمونه از لوگو به شکل گرافیکی در ابعاد 10 در 10
  • تنظیم و تسلیم اظهارنامه ثبت برند
  • نسخه اصلی و مدارک مربوط به نمایندگی
  • تحویل رونوشت لوگو در صورت گرافیکی نبودن آن

مراحل ثبت شرکت و دریافت مجوز بهداشت بسته بندی مواد غذایی

در گام نخست بایستی تا افراد حقیقی و حقوقی به منظور کسب جواز برای ثبت شرکت بسته بندی  مشخص شوند. سپس مدارک لازم در خصوص حوزه فعالیت به کارشناسان مربوطه ارائه می شود. دریافت مجوز از ارگان های جهاد کشاورزی با صنعت و معدن، گام بعدی است. همه مجوزها به منظور پروانه بهره برداری از وزارت جهاد کشاورزی یا وزارت صمت بایستی اخذ شود.

مجوز پروانه تاسیس از وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو نیز الزامی است. معرفی شخص مسئول فنی و صدور پروانه وی نیز درمسیر ثبت شرکت و اخذ مجوز بهداشت بسته بندی مواد غذایی نیاز است.

اگر به منظور بسته بندی حبوبات و مواد غذایی سنتی، درخواست ثبت بسته بندی مواد غذایی دارید، می توانید به جای کسب پروانه های بهره برداری صنایع، از پروانه  کسب خود نیز استفاده کنید. به جای دریافت پروانه تاسیس شرکت از شناسه نظارت به طور موقتی استفاده کنید.

دقت کنید که پروانه بهداشت در واقع مجوزی است که بر اساس آن به شرکت‌ها و کارگاه‌های مختلف بسته‌ بندی مجوز داده می‌شود تا انواع مختلف مواد غذایی مورد تایید اداره بهداشت را به بازار عرضه کنند و دریافت آن الزامی است.

سیب سلامت  نشانی با رنگ آبی و سبز است که طرحی شبیه به سیب دارد، این نشان بر روی تمام محصولات خوراکی موجود در ایران به چشم می خورد، وجود این نشان برای عرضه محصولات غذایی و آرایشی و بهداشتی الزامی است و تنها شرکت هایی این نشان را دارند که پروانه بهداشت دارند.

اخذ مجوز سیب سلامت از طریق دریافت پروانه تاسیس بهره برداری و پروانه مسئول فنی و از طریق سامانه تیتک امکان پذیر می باشد برای دریافت اطلاعات بیشتر با مشاوران هلدینگ ملاصدرا تماس بگیرید تا اطلاعات تکمیلی را دریافت کنید. سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این نشانی https://www.fda.gov.ir/ در دسترس است.

 

 

 

مخاطب گرامی

اگر قصد دریافت مجوز بهداشت برای عرضه و تولید محصولات آرایشی  و بهداشتی و خوردنی و آشامیدنی در یکی از 31 استان کشور دارید، کارشناسان هلدینگ ملاصدرا آماده ارائه خدمات به مجموعه شما در اسرع وقت هستند. سوالات خود را از طریق بخش کامنت یا بخش ارتباط با ما، مطرح کنید.

علاوه بر خدمات اخذ مجوز بهداشت، خدماتی چون: ثبت برند و اختراع و ثبت انواع شرکت یا موسسه یا تعاونی و تغییرات و هم چنین اخذ کلیه گواهینامه ها و استانداردها و مجوز های صنفی و استانداردهای ملی و بین المللی ، طراحی وب سایت شرکتی و اخذ مجوز سرمایه گذاری، از طریق این هلدینگ در اسرع وقت برای متقاضیان حقیقی و حقوقی ارائه می شود.

لینک این گفتار را از طریق کانال ها و گروه هایی که در شبکه های اجتماعی بین المللی عضو هستید، به اطلاع هموطنان مشتاق به اخذ مجوز بهداشت به منظور عرضه محصولات غذایی تولید خانه به بازار مصرف ایران، برسانید. هلدینگ ملاصدرا را در اینستاگرام و تلگرام نیز دنبال کنید تا در جریان جدید ترین خدمات گروه ملاصدرا قرار بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button